کد خبر: ۸۳۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
تعداد بازدید: ۳۱۶
نماینده مردم بندرعباس در مجلس با انتقاد از حضور بیش از حد کشتی‌های صیادی خارجی در خلیج فارس گفت: قرارداد شرکت‌های ایرانی و چینی برای صیادی بدون موافقتنامه بین‌المللی بوده و تخلفات قانونی زیادی به علت عدم شفافیت صورت گرفته است.
افزایش ۵۰۰ درصدی تعداد کشتی‌های صیادی خارجی در خلیج فارس/ هیچ توافقنامه بین‌المللی میان ایران و چین برای صیادی وجود ندارد

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، احمد مرادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیرامون علت حضور کشتی‌های صنعتی چینی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و صیادی غیرقانونی آنها گفت: متأسفانه شاهد افزایش چشمگیر کشتی‌های خارجی در خلیج فارس هستیم که باعث نارضایتی صیادان استان‌های جنوبی شده و وضعیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ هزار خانوار از طریق صیادی ارتزاق می‌کنند و برخی از آنها ۲۰ سال است که به دنبال مجوز هستند اما کشتی‌های خارجی به راحتی در آب‌های ایران حضور می‌یابند و صیادی می‌کنند که ابتدا تکذیب می‌شد اما امروز تأیید می‌شود که حتی تخلفاتی نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد کشتی‌های خارجی صیادی در خلیج فارس از دو فروند در سال ۱۳۸۷ به ۱۲۰ فروند در سال ۱۳۹۸ رسیده است، عنوان کرد: تعداد این کشتی‌ها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، ۵۰۰ درصد افزایش داشته که ضابطه‌مند نیز نیست و باعث شده فانوس ماهی‌ها و سایر ماهی‌های با ارزش نیز صید شوند که در نتیجه آن، شاهد کاهش صید و افزایش قیمت آبزیان و اعتراض صیادان بومی و سنتی هستیم.

مرادی در ادامه با بیان اینکه فانوس ماهیان جایگاه مهمی در زنجیره غذایی دریایی داشته و کاهش جمعیت آنها بر جمعیت سایر ماهی‌ها تأثیر می‌گذارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات صید، ابزار و روش صیادی است که منجر به دورریز زیاد شده و بسیار مخرب بوده و خسارات ناشی از آن غیرقابل جبران است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که صید ماهی‌های درشت به خاطر جابه‌جایی مکان صید بوده و از صید هدف بیشتر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با انتقاد از صادرات ماهی‌ها به کشورهای چین، تایلند و ویتنام ابراز داشت: ۳۵ فروند کشتی چینی در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک با شرکت‌های ایرانی قرارداد دارند که نحوه صدور مجوز و میزان تخلفات آنها با برخوردهای قانونی صورت گرفته سنخیت ندارد چنانچه هیچ توافقنامه‌ای نیز میان ایران و چین برای صیادی منعقد نشده و تمامی ارتباطات اقتصادی پنهانی بوده و شفافیت ندارد ضمن اینکه تمامی نیروهای کار در این کشتی‌ها، فاقد مجوز کار در ایران بوده‌اند.

وی اضافه کرد: هیچ‌کدام از شناورهای خارجی به ابزار حذف صید مثل لاک پشت‌ها مجهز نیستند که باعث شده بی‌رحمانه به دل دریا بزنند و حتی با پرچم‌های غیرایرانی در آب‌های صیادی می‌کردند، ضمن اینکه تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به آنها پرداخت شده و این در حالی است که دولت نمی‌تواند یک ریال یارانه نگهداری معلولان را بپردازد.

مرادی ادامه داد: اخیراً ۳ جوان ایرانی به علت گازگرفتگی در کشتی‌های چینی جان خود را از دست داده‌اند که این مشکلات همگی به علت بی‌قانونی در جریان صیادی در جنوب کشور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: ۱۸۴ نفر از نمایندگان در مجلس از حرکت اخیر سپاه در توقیف کشتی‌های چینی و برخورد دستگاه قضایی با مفسدان تشکر کرده‌اند که این روند باید ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: