کد خبر: ۸۳۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
تعداد بازدید: ۳۱۴
مطهری:
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری برجام را خواندند و دستور اجرا دادند اما با توجه به شرایط امروز وقت خوبی برای مذاکره نیست. اگر بخواهیم الان مذاکره کنیم، در موضع بالا نیستیم و ممکن است آسیب ببینیم.
کل برجام با نظر رهبر انقلاب انجام شد/ اگر شهید مطهری زنده بود اجازه طولانی شدن گروگانگیری را نمی‌دادبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی مطهری در همایش روز دانش آموز که در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «انقلاب اسلامی و تعامل با دنیا» برگزار شد؛ ضمن تبریک مناسبت‌های سه گانه ۱۳ آبان، روز تبعید امام خمینی به ترکیه و روز تسخیر سفارت آمریکا با اشاره به موضوع برنامه گفت: انقلاب اسلامی ما قابل مقایسه با هیچ کدام از انقلاب‌های دنیا نیست، می‌خواهید انقلاب را با اکتبر روسیه یا فرانسه که شعار آنها عدالت به مفهوم سوسیالیستی و آزادی حقوق مردم بود مقایسه کنید؟ انقلاب ما یک انقلاب خاص بود که همه شعارهای انقلاب‌ها را در درون خودش داشته است آنهم با درونمایه اسلامی که علاوه بر آنها آرمان‌ها و شعارهای دیگر هم داشته است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم شبیه برای انقلاب اسلامی خودمان مقایسه کنیم باید به صدر اسلام بازگردیم انقلاب ما شبیه به انقلاب ضد اسلام است که با فطرت خداجویی انسان‌ها سر کار داشت و در واقع با فطرت مردم سر کار داشت و لذا انقلاب ما منحصر به گروه خاصی نیست و نمی‌توان گفت که انقلاب به طبقه کارگر کشاورز یا تحصیلکرده و دانشگاهی منحصر است.

وی با بیان اینکه همه اقشار در انقلاب صدر اسلام نقش داشتند چون با فطرت مردم سر کار داشت، گفت: همانطور که انقلاب پیامبر در صدر اسلام همه اقشار از محروم و برخوردار را در بر می‌گرفت، انقلاب ما نیز مثل انقلاب صدر اسلام محدود به سرزمین خاصی نیست بلکه پیامی است برای همه انسان‌ها، همه اجتماعات بشری و در واقع راه سعادت بشریت را می‌خواهد اعلام کند و پیام ما را برساند.

مطهری افزود: انقلاب صدر اسلام از شبه جزیره عربستان خارج شد که البته بخشی از آن به دلیل فتوحات بعد از رحلت پیامبر بود اما پیش از آن حقانیت اسلام و آن انقلاب از شبه جزیره عربستان خارج کرد.

وی با بیان اینکه معلوم نیست فتوحاتی که بعد از رحلت پیامبر انجام شد به نفع اسلام بوده باشد به موازات این فتوحات فرهنگ جوامع با فرهنگ اسلام آشنا نشدند و پیش از اینکه آشنا بشوند وارد دنیای اسلام شدند و ابزار دست منافقان زیرک واقع شدند و همان طور که می‌دانید معاویه برای جنگ صفین ۱۰۰ هزار نفر را از شام که شناخت درستی از اسلام و شخصیت‌های اسلامی نداشتند علیه علی (ع) حرکت داد.

وی با اشاره به اینکه امیر می‌فرمایند باید صبر می‌شد که اسلام از دیوارها وارد شود، گفت: اگر حضرت علی خلیفه می‌شد فتوحات را انجام نمی‌داد چرا که بیشتر سعی می‌کرد اصلاحات داخلی انجام دهد.

مطهری بیان کرد: اصل این حرف که انقلاب نباید محدود به ایران بشود و باید صادر شود، حرف درستی است چرا که اصلاً هدف ما گرفتن حکومت نیست اینکه حکومتی برود و حکومت دیگری حاکم شود مطرح نیست بلکه هدف ما گسترش اسلام در دنیا است و ما باید این پیام را به دنیا برسانیم.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه تنها راه سعادت بشر اسلام است و باید این پیام به دنیا برسد، لذا ما معتقد به صدور پیام انقلاب اسلامی هستیم، گفت: اما مفهوم درست انقلاب چیست؟ آیا می‌خواهیم با زور این کار را بکنیم که البته امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: همانطور که در صدر اسلام هم به زور نبود که بگوییم اسلام با شمشیر نفوذ پیدا کرد بلکه می‌رفتند و موانع را در سرزمین‌‌های دیگر برطرف می کردند و آنها می‌توانستند اسلام را قبول کرده یا نکنند.

وی با بیان اینکه ایرانی‌ها تحت گذر ۲۰۰ ساله اسلام آوردند، گفت: اگر در سطح اسلام فتوحاتی بوده به این معنی نبوده است که بخواهند اسلام را با شمشیر به مردم تحمیل کنند بلکه آزادی و اختیار وجود داشته است و وقتی مردم ایران اسلام را با تعلیمات دین زرتشت مقایسه کردند خود به خود گرایش پیدا کردند، امروز هم مقصود ما این است که خود انقلاب ما و پیام اسلام به دنیا برسد و مردم انتخاب خواهند کرد و می‌بینیم امروز وضعیت دنیا نسبت به ۴۰ سال پیش که انقلاب ما پیروز شد چگونه است و شما آثار انقلاب‌ها را در دنیا می‌بینید.

مطهری با بیان اینکه این مقداری که امروز اسلام در اروپا وجود دارد قبلاً نبود،‌ گفت: قبلا وقتی به شهرهای اروپایی سفر می‌کردید مظاهر اسلام را در آنجا نمی‌دیدید؛ الان از هر ۵_۶ نفر در آنجا یک نفر با حجاب است و غذاهای حلال را همه جا می‌بینید.

وی  گفت: همه اینها را مدیون انقلاب اسلامی بوده و این توسعه‌ها بعد از انقلاب انجام شده است، همانطور که تصویری که امروز ایران در دنیا و خاورمیانه دارد و اینکه تأثیر بدون کسی لحاظ کردن نظر ایران در دنیا نمی‌تواند تصمیم بگیرند همه به معنای صدور انقلاب است.

وی با اشاره به آیات قرآن گفت: نباید رابطه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی خصمانه باشد. اسلام گفته است که نباید با کشور‌های اسلامی رابطه خصمانه داشته باشیم باید بلکه باید با توجه به مصالح جوامع اسلامی تصمیم گرفته شود.

مطهری در ادامه در پرسش و پاسخ دانشجویی درباره اینکه کنگره آمریکا چه میزانی طرح علیه ایران تصویب کرده و اینکه مجلس ایران چقدر طرح علیه آمریکا تصویب کرده است، گفت: کنگره آمریکا طرح تصویب نکرده است بلکه قطعنامه دارند که شبیه بیانیه‌های است که ما صادر می‌کنیم و بیشتر از آنکه آنها قطعنامه علیه ما صادر کنند ما علیه آنها صادر کرده‌ایم.

وی افزود: اختلاف زیادی بین بیانیه‌های مهم ما و قطعنامه آنها وجود ندارد اما ممکن است مصوبات آنها علیه ایران بیشتر از ما علیه آمریکا باشد که به این دلیل است که دست آنها بیشتر باز است و آنها قدرت این را دارند که علیه ما این کار بکنند اما ما این قدرت را نداریم، آنها قدرت اقتصادی دارند که می‌توانند محدودیت و تحریم علیه ما در سطح دنیا اعمال کنند و ما نداریم لذا چنین مقایسه‌ای صحیح نیست.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ما نباید در مقابل آمریکا در موضع ضعف باشیم، گفت باید خیلی حساب‌شده مصوبه داشته باشیم که علیه خودمان نشود.

مطهری در مورد توئیت خود درباره دختر آبی گفت: صحبت ما این بود که چرا یک موضوع کم اهمیت اینقدر بزرگ شده است و با یک دختری که خواسته به صورت پسرانه وارد استادیوم شود و به دلیل اعتقاداتش گفته من دختر هستم و همچنین به دلیل علاقه‌ای که به فوتبال داشته اینگونه با او برخورد شده است.

وی افزود: وکلا می‌گویند وقتی ما به دادگاه می‌رویم از زندگی پشیمان می‌شویم، بعد یک دختر شش ماه به آنجا رفت و آمد کرده و بعد هم به او گفته‌اند که حداقل شش ماه حکم می‌گیری، و او هم از دادگاه بیرون آمده و خودکشی کرده است؛ چرا برای چنین موضوعی که با چند جمله نصیحت قابل حل است، فرد باید به دادگاه انقلاب برود و عنوان اقدام علیه امنیت ملی مطرح شود؟! یک عده‌ای در این زمینه همراه صدا و سیما مغالطه کردند و گفتند اصلاً حکمی صادر نشده است. اصلاً فرض بر این است که حکم صادر نشده؛‌ پس چرا او را اذیت کرده‌ایم؟ اگر فردی  با ناراحتی روانی بوده است باید آن را مداوا کرد و طرح این موضوع به این دلیل بود که در موارد مشابه دوباره اتفاقی نیفتد.

مطهری در پاسخ به سوالی مبنی بر نظرات خود که درباره تعامل با دنیا که در گذشته مطرح کرده است، گفت: باید بین مذاکره و رابطه تفاوت قائل شد، رابطه مشکل‌آفرین نیست همانطور که با روسیه، انگلیس و دیگر کشورها رابطه داریم.

وی اضافه کرد: رابطه با آمریکا از اول هم قرار نبود قطع شود و بعد از گرفتن سفارت آنها رابطه‌شان را با ما قطع کردند.

وی با تاکید بر اینکه از اول انقلاب قرار نبود رابطه با آمریکا قطع شود گفت: اما فضا به شکلی پیش رفت که این اتفاق افتاد، اما مذاکره بستگی به شرایط دارد؛ این که ببینیم شرایط به صلاح هست یا نه؛ باید آن را سنجید.

مطهری با بیان اینکه همانطور که مذاکرات اخیر و شروع مذاکره با تایید مقام معظم رهبری بوده است به سخنان رهبری درباره اعلام پذیرش حق غنی‌سازی که توسط سلطان قابوس به مقام رهبری اعلام شد، اشاره کرد و گفت: رهبری آن زمان مذاکرات را بدون پیش شرط پذیرفتند و کل برجام نیز با نظر ایشان انجام شد.

وی افزود: رهبری برجام را خواندند و دستور اجرا دادند اما با توجه به شرایط امروز وقت خوبی برای مذاکره نیست. اگر بخواهیم الان مذاکره کنیم، در موضع بالا نیستیم و ممکن است آسیب ببینیم.

مطهری گفت: با توجه به شرایط خود و قدرت اقتصادی که در دنیا داریم باید قبول کنیم که خیلی شرایط مذاکره نداریم.

نایب رئیس مجلس درباره اینکه آیا رابطه با آمریکا به منزله قبول سیاست‌های آمریکا نیست، گفت: حرف درستی است اگر ما با آمریکا رابطه برقرار کنیم و از مواضع خودمان عقب نشینی هم نکنیم هیچ اشکالی ندارد. رابطه در صورتی که ما از مواضع خودمان عقب‌نشینی نکنیم امر خوبی است و آمریکا می تواند برای ما مفید باشد.

وی با اشاره به کارشکنی‌های عربستان و اسرائیل درباره احتمال رابطه ایران و آمریکا و نگرانی آنها گفت: تسخیر سفارت آمریکا را از ابتدا کار درستی نمی‌دانستم و اینکه اگر این اتفاق را خارج از قدرت دولت وقت بدانیم، طولانی شدن این گروگانگیری را درست نمی‌دانم و آثار بسیار مخربی برای ما داشته است.

این نماینده مجلس گفت: از همان ابتدای انقلاب چهره بسیار بدی در دنیا از ما نشان داده شده بود و چهره‌ای بدی از انقلاب اسلامی نشان دادند که نتیجه آن این بود که وقتی صدام به ایران حمله کرد هیچ کشوری از ما حمایت نکرد و همه منتظر سقوط ما بودند. لذا صدام از این انزوای ایران استفاده و به ایران حمله کرد.

وی با بیان اینکه اگر دستگیری و حمله ۲_۳ روزه بود اشکالی نداشت، اما طولانی شدن آن خوب نبود، گفت: بخشی از تحریم‌هایی که متحمل می‌شویم ناشی از این اقدام است و معتقدم اگر شهید مطهری زنده بود اجازه چنین کاری را نمی‌داد و نظر امام را تغییر می‌دادند همانطور که امام ابتدا دستور دادند که دانشجویان را از سفارت بیرون کنید اما دوباره احمد آقا و موسوی خوئینی‌ها با امام صحبت کردند و گفتند شور انقلاب می‌افتد در نتیجه امام راضی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: