کد خبر: ۸۳۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
تعداد بازدید: ۲۴۱
در شرایط کنونی جایگاه منطقه ای ایران خوب به نظر می رسد. رئیس جمهور آمریکا تقریبا یک سال قبل از توافق هسته ای ایران خارج شد و بارها تمایل خود برای بازگشت به میز مذاکره و دست یابی به یک توافق جدید را ابراز کرده است. البته ایرانی ها دوست دارند که از موضع قدرت وارد مذاکرات شوند. آن ها در ماه های اخیر چندین مورد از محدودیت های توافق هسته ای را نقض کرده اند.
تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل در هفته های اخیرآموس هارل در هارتص نوشت:  دیر یا زود شاهد وخیم تر شدن اوضاع در خاورمیانه خواهیم بود. ایران در طول ماه های گذشته در حال تلاش برای انتقال تسلیحات پیشرفته هدایت شونده به حزب الله و استقرار پایگاه های نظامی در سوریه بوده است. حتی کمپین حملات هوایی اسرائیل علیه نیروهای مرتبط با ایران نیز نتوانست مانعی در مقابل برنامه های تهران ایجاد کند. مقامات ایرانی چندین بار هشدار داده اند که حملات اسرائیل را بی پاسخ نخواهند گذاشت. بعد از حوادث ماه های آگوست و سپتامبر شاهد تغییر معادلات منطقه ای بودیم، به طوری که هر حمله هوایی اسرائیل با واکنش سریع طرف مقابل روبرو شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب »؛ در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به شرایط پرتنش کنونی می توان نتیجه گیری کرد که در آستانه دور جدیدی از تقابل نظامی در منطقه قرار داریم. اقدامات پیشگیرانه اسرائیل برای خنثی سازی حملات برنامه ریزی شده ایران یا حملات هوایی نیروی هوایی اسرائیل علیه محموله های سلاح نیروهای مرتبط با ایران می تواند موجب تشدید درگیری ها در خاورمیانه شود. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که برای مدتی طولانی شاهد تنش و بی ثباتی در مناطق اطراف اسرائیل از جمله سوریه، لبنان و نوار غزه خواهیم بود.

اما هر رویدادی در این مناطق می تواند به سرعت بر روی شرایط کل منطقه تاثیرگذار باشد. افزایش تنش در شمال اسرائیل می تواند احتمال درگیری نظامی در جنوب را نیز افزایش دهد. مطابق با گزارش منابع اطلاعاتی ارتش اسرائیل، رهبران حماس در حال تلاش برای آرام کردن اوضاع هستند و از شروع یک جنگ جدید هراس دارند. اما سازمان جهاد اسلامی فلسطین اینظور نیست.

هم زمان نباید از بحران سیاسی کنونی در داخل اسرائیل غافل شویم. همه بازیگران کلیدی در مذاکرات مرتبط با تشکیل دولت وحدت ملی از جمله روون ریولین، رئیس جهمور و بنیامین نتانیاهو، در روزهای گذشته با لحن ناامیدانه ای در مورد وضعیت امنیتی اسرائیل صحبت کرده اند. آن ها معتقدند که شهروندان به طور کامل از تهدیدات موجود آگاه نیستند.

نتانیاهو موفق به تشکیل دولت جدید نشد و ماموریت محوله را دوباره به رئیس جمهور واگذار کرد. او اخیرا در یکی از ویدئوهای خود بنی گاتس، رهبر ائتلاف رقیب را متهم کرده است که اهمیتی برای تهدیدات پیش روی اسرائیل قائل نیست. نتانیاهو ادعا می کند که گاتس تمام پیشنهادهای ارائه شده برای تشکیل یک دولت متحد را رد کرده است. نتانیاهو اشاره کرد که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل اخیرا در مورد چالش ها و تهدیدات امنیتی قریب الوقوع با رهبر حزب آبی و سفید صحبت کرده است. آویو کوچاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در مصاحبه با خبرگزاری ها گفت که رهبران امنیتی اسرائیل به زودی در مورد مقابله با تهدیدات ایران تصمیم گیری خواهند کرد.

اما هم زمان با تشدید تنش بین ایران و اسرائیل شاهد عقب نشینی تدریجی آمریکا از خاورمیانه بوده ایم. اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه را صادر کرد. این تصمیم او در واقع چراغ سبزی به عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه بود. این اشتباه آمریکا فرصتی برای افزایش نفوذ روس ها، ترک ها، حکومت بشار اسد و جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد. بدون تردید وقایع اخیر به نفع اسرائیل نیز نبوده اند.

ترامپ تاکید کرده است که به دنبال خاتمه دادن جنگ های بی پایان آمریکا در خاورمیانه است. البته در نهایت اسرائیل و اردن دولت ترامپ را قانع کردند که بخش کوچکی از سربازان آمریکایی را در جنوب سوریه حفظ کند. ظاهرا لیندزی گراهام و یک ژنرال بازنشسته آمریکایی موفق به تغییر نظر رئیس جمهور شده بودند. آن ها نقشه ای از میادین نفتی در منطقه را به ترامپ نشان دادند. ترامپ رویکردی معامله ای در قبال سیاست خارجی دارد. اگرچه کردها کمک زیادی به شکست گروه داعش کرده بودند، اما در نهایت ترامپ به آن ها خیانت کرد. این در حالی است که عربستان سعودی با پرداخت مبالغ هنگفت توانست ترامپ را برای اعزام نیروهای جدید به پایگاه نظامی خود در عربستان قانع کند.

اما در شرایط کنونی جایگاه منطقه ای ایران خوب به نظر می رسد. رئیس جمهور آمریکا تقریبا یک سال قبل از توافق هسته ای ایران خارج شد و بارها تمایل خود برای بازگشت به میز مذاکره و دست یابی به یک توافق جدید را ابراز کرده است. البته ایرانی ها دوست دارند که از موضع قدرت وارد مذاکرات شوند. آن ها در ماه های اخیر چندین مورد از محدودیت های توافق هسته ای را نقض کرده اند.

تحریم های اقتصادی آمریکا رهبران ایران را وادار به بازگشت به میز مذاکره نکرده است. تهران همچنان در حال ادامه دادن برنامه های قاچاق (!) تسلیحات پیشرفته و راه اندازی پایگاه های نظامی جدید است. البته ایران نیز در ماه های اخیر با چالش های جدیدی روبرو شده است.

اوایل این هفته نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه گروهی از دیپلمات های آمریکایی وارد اردن شد. در این دیدار مقامات آمریکایی با پادشاه اردن در مورد وضعیت سوریه مشورت کردند. فرایند صلح بین فلسطین و اسرائیل نیز یکی از محورهای اصلی این سفر بوده است. این موضوع قابل توجه بود که تیم دیپلماتیک آمریکا در بازدید منطقه ای خود به اسرائیل سفر نکردند. آیا نتانیاهو از دیدار با خانم پلوسی، رقیب داخلی ترامپ پرهیز کرده است؟ یا اینکه خانم پلوسی تمایلی به دیدار با نتانیاهو نداشته است؟ در هر صورت این موضوع نشان می دهد که در سال های اخیر شاهد تشدید اختلاف بین حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و دموکرت های آمریکا بوده ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
0
0
تمام جنایت های صورت گرفته در منطقه ازسال 1357 تاکنون به دست آمریکا به همراه سازمان های بین المللی اتفاق افتاده است


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۰
اعتراف رسمی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به قتل‌عام 1300 غیر نظامی در سوریه و عراق
ائتلاف تحت رهبری آمریکا طی بیانیه‌ای رسما اعتراف کرد که از سال 2014 تاکنون، بیش از 1300 غیرنظامی را در عراق و سوریه به قتل رسانده است.


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۱
دربرابر اشغالگری آمریکا سکوت نمی کنیم.
دربرابراشغالگری انگلیس سکوت نمی کنیم.
دربرابر اشغالگری رژیم سعودی سکوت نمی کنیم.
دربرابراشغالگری رژیم صهیونیستی سکوت نمی کنیم.



۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۵:۴۴
تجاوز آمریکا وانگلیس درسال 2003 به عراق و لیبی نشان داد که ساخت بمب اتمی گزینهای درست است.
تجاوز آمریکا و متحدانش درسال 2011 به سوریه نشان داد که ساخت بمب اتمی گزینهای درست است.
تجاوز اسرائیل و متحدانش درسال 2011 به سوریه نشان داد که ساخت بمب اتمی گزینهای درست است.
تجاوز عربستان و متحدانش درسال 2015 به یمن نشان داد که ساخت بمب اتمی گزینهای درست است.
تجاوز امارات جنایتکار درسال 2015 به یمن نشان داد که ساخت بمب اتمی گزینهای درست است.

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۵:۴۵
صهیونیستها آخر پدر سوختههای دنیا هستند خودشان داعش را بوجود آورده، مسلح کرده و به جان مردم مسلمان منطقه انداختهاند و هنوز معالجه مجروحان آنها را برعهده دارند از این طرف برای فریب افکار عمومی خود را ضد داعش معرفی میکنند و همراه دیگر همپالگیهایشان در تظاهرات پاریس شرکت میکنند.
حامیان تروریسم مانند آمریکا وهم پیمانانش نماینده مسلمانان نیستند دولت های کشورهای غربی نماینده تمام تروریست ها تکفیری ها هستند


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۶:۰۷
کُرد‌ها شمال سوریه شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکایی ها و اروپایی ها درجنگ سوریه هستند/ تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه غیر قانونی است و هم ناقض بین المللی است ترکیه مرتکب جنایت جنگی درسوریه شده است.


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۶:۱۴
عربستان و متحدانش درجنگ یمن مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند و باید دردادگاه لاهه محاکمه شوند.


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۶:۲۲
سران آمریکا ایران‌هراسی را افزایش داده‌اند.
سران رژیم صهیونیستی ایران‌هراسی را افزایش داده‌اند.


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۶:۲۹
عربستان و امارات با تشکیل ائتلافی به سرکردگی آمریکا درسایه سکوت سازمان های بین المللی از سال ۹۴ به یمن که فقیرترین کشور عربی است حمله نظامی کرده و تاکنون هزاران غیرنظامی یمنی را به قتل رساندند.

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۰
اعتراف رسمی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به قتل‌عام 1300 غیر نظامی در سوریه و عراق
ائتلاف تحت رهبری آمریکا طی بیانیه‌ای رسما اعتراف کرد که از سال 2014 تاکنون، بیش از 1300 غیرنظامی را در عراق و سوریه به قتل رسانده است.


۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۱
دربرابر اشغالگری آمریکا سکوت نمی کنیم.
دربرابراشغالگری انگلیس سکوت نمی کنیم.
دربرابر اشغالگری رژیم سعودی سکوت نمی کنیم.
دربرابراشغالگری رژیم صهیونیستی سکوت نمی کنیم.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: