کد خبر: ۸۳۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۲۰۰
سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» برای اولین بار در خارج از مرزهای فدراسیون روسیه جهت شرکت در تمرینات نظامی مشترک با صربستان تحت عنوان «سپر اسلوونیک ۲۰۱۹» در بلگراد پایتخت صربستان مستقر شد.
روسیه سامانه اس -۴۰۰ را در صربستان مستقر کردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا ، سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» برای اولین بار در خارج از مرزهای فدراسیون روسیه جهت شرکت در تمرینات نظامی مشترک با صربستان تحت عنوان «سپر اسلوونیک ۲۰۱۹» در بلگراد پایتخت صربستان مستقر شد.

سامانه های پدافند موشکی اس -۴۰۰ و پانتسیر اس-۱ توسط یک هواپیمای بزرگ حمل و نقل روسیه به نام « an-۱۲۴ ruslan» در فرودگاه نظامی باتانیتسا در حومه پایتخت صربستان مستقر شدند.

رسانه های خبری صربستان گزارش دادند که سامانه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ و پانتسیر-۱ ، در چارچوب رزمایش نظامی مشترک روسیه و صربستان در قلمرو صربستان مستقر شده اند.

شناسایی، نظارت و تخریب تمامی اهداف مورد نظر در هوا از جمله عملیات یگان های پدافند هوایی روسیه و صربستان در رزمایش مشترک نظامی این دو کشور گزارش شده است.

قسمت اول رزمایش نظامی فرامرزی فدراسیون روسیه تحت عنوان سپر اسلاویک ۲۰۱۹ بین نیروهای فدراسیون روسیه و صربستان در سپتامبر امسال برگزار شد.

سامانه ضد هوایی و ضد موشکی اس-۴۰۰ برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در نیروهای مسلح ارتش فدراسیون روسیه مورد بهره برداری قرار گرفت.

این سامانه مجهز به ۴ موشک با بردهای مختلف است و قابلیت دارد تا اهداف مورد نظر را تا حدود ۱۵۰ کیلومتری مورد اصابت و در شعاع ۵۷۰ کیلومتری شناسایی کند.

به گزارش ایرنا، استقرار سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ را می توان در چارچوب رقابت های روسیه با آمریکا و ناتو در منطقه راهبردی بالکان غربی دانست که از یک طرف ناتو در حال گسترش اعضای خود در این منطقه از اروپا است.

روسیه و صربستان افزون بر روابط خوب سیاسی و دیپلماسی در زمینه های اقتصادی، نظامی و فرهنگی همکاری بسیار خوبی دارند.

صربستان در راستای پیگیری سیاست بی طرفی نظامی در بیش از ۱۵۰ رزمایش مشترک با کشورهای عضو آتلانتیک شمالی (ناتو) و در چند سال گذشته در حدود ۱۵ تمرین نظامی با روسیه شرکت داشته است.

صربستان در سال (۲۰۱۷)، ۶ فروند میگ ۲۹ از روسیه تحویل گرفته است.

صربستان به عنوان کشوری بزرگ به لحاظ جمعیت و مساحت و مرکزیت آن در این منطقه برای حضور روسیه در بالکان غربی اهمیت خاصی دارد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیری شوروی و لغو پیمان ورشو و تغییرات در ساختار نظام های سیاسی در اروپا و به ویژه در بالکان غربی و به دنبال آن فروپاشی یوگسلاوی سابق و تلاش غرب به سرکردگی آمریکا برای افزایش حضور گسترده در این منطقه راهبردی، اهمیت بالکان غربی برای قدرت های بزرگ اوج گرفت.

اکنون شاهد رقابت تنگا تنگ آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای حضور بیشتر و گسترده در منطقه بالکان هستیم، به ویژه در صربستان بعنوان کشوری بزرگ در بالکان غربی.

روسیه در چند سال گذشته در رقابت با آمریکا و اتحادیه اروپا در نزدیک شدن به بالکان غربی از طریق صربستان ازجنبه های مختلف مانند؛ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی موفق تر عمل کرده است و این رابطه خوب بین بلگراد و مسکو را می توان در سفر پوتین در ژانویه ۲۰۱۹ و سفر نخست وزیر روسیه به بلگراد در ماه اکتبر امسال مشاهده کرد که این خود دلیلی بر اهمیت بلگراد برای روسیه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: