کد خبر: ۸۳۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
تعداد بازدید: ۱۷۲
هانی‌زاده :
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تجربه ثابت کرده است که عربستان در زمان‌های بروز انزوای سیاسی و بین‌المللی، به سمت ایران متمایل و درگفتار و رفتار تنش را به میزانی کاهش می‌دهد؛ اما باز هرگاه اندکی از انزوا خارج می‌شود بار دیگر سیاست‌های تهاجی و پرخاشگرانه خود را ادامه می‌دهد.
عربستان در زمان‌ انزوای سیاسی به سمت ایران متمایل می‌شود/ مقام‌های کشورمان به گفتار سعودی‌ها دلخوش نباشند/ بحرین و عربستان به دنبال باز کردن پای اسرائیل به خلیج فارس هستندبه گزراش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسن هانی‌زاده  با اشاره به سخنان خصمانه مقام‌های سعودی به ویژه سخنان روز سه‌شنبه عادل الجبیر در خصوص ایران و در عین حال درخواست این کشور از نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری میان این کشور و ایران، با تاکید بر اینکه عربستان سعودی در رفتار و گفتار خود بسیار متناقض عمل می‌کند، گفت: شاهد هستیم  این کشور در طول سال‌های گذشته، به دلیل سیاست‌های تخریبی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی متحمل یک سری شکست‌های نظامی و سیاسی شده است. ریاض در جنگ یمن با هزینه ۳۰۰ میلیارد دلاری در طول این سال‌ها مواجه شده، حمله انصارالله به ارتش عربستان که منجر به نابودی سه تیپ شد و هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، تنها بخشی از شکست‌های نظامی این کشور است.

وی ادامه داد: ریاض همچنین در حوزه سیاسی نتوانست آمریکا را وادار به تشکیل ائتلاف جهانی و جنگ علیه ایران کند و تجربه ثابت کرده است که عربستان در زمان‌های بروز انزوای سیاسی و بین‌المللی، به سمت ایران متمایل و در گفتار و رفتار تنش را به میزانی کاهش می‌دهد؛ اما باز هرگاه اندکی از انزوا خارج می‌شود بار دیگر سیاست‌های تهاجی و پرخاشگرانه خود را ادامه می‌دهد.

هانی‌زاده افزود: درخواست عربستان از نخست‌وزیر پاکستان برای میانجیگری، ناشی از احساس ضعف سیاست داخلی و خارجی ریاض بود و حالا اما با حضور نیروهای آمریکایی برای دفاع از تاسیسات نفتی، مجددا احساس می‌کند بار دیگر می‌تواند از ظرفیت آمریکا علیه ایران استفاده کند و لذا همین امر هم باعث بروز رفتار و گفتار متناقض می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه افق روشنی در آینده نزدیک پیش روی روابط تهران و ریاض قرار ندارد، گفت: عربستان در این سال‌ها نشان داده که به نیابت از آمریکا و اسرائیل در منطقه عمل می‌کند و سیاست‌های تخریبی این کشور بر توسعه منطقه و به خصوص توسعه محور مقاومت اثرات منفی باقی گذاشته است.

وی ادامه داد: معتقد هستم مقام‌های کشورمان نباید به گفتار سعودی‌ها دلخوش باشند. البته ایران همواره به دنبال کاهش تنش و ایجاد رابطه متعادل با همسایگان عربی است اما عربستان تحت هیچ شرایطی حاضر نیست با ایران به تفاهم برسد و اگر تفاهمی هم اتفاق بیفتد مقطعی و تاکتیکی خواهد بود.

هانی‌زاده همچنین با اشاره به برگزاری نشست امنیتی منامه، در خصوص اهداف برگزاری اجلاس‌های ضدایرانی که هیاتی از اسرائیل نیز در آن شرکت کرده بود، گفت:  با توجه به اینکه بحرین کشوری کوچک و کم اهمیت است، سعی می‌کند از ظرفیت رژیم صهیونیستی برای تقابل با ایران استفاده کند. هدف کشورهایی همچون عربستان و بحرین، باز کردن پای اسرائیل به منطقه به عنوان رژیم مزاحم ایران است. آنها همچنین به دنبال منزوی کردن ایران و باز کردن پای قدرت‌های بین‌المللی برای حفاظت از امنیت دریانوردی به خلیج فارس و محدود کردن نفوذ ایران هستند.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: