سخنگوی دولت گفت: جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده است.
به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، علی ربیعی در جلسه هفتگی سخنگوی دولت گفت:هفته گذشته، هفته بسیار پرتحرک و با نشاطی را پشت سر گذاشتیم. راهپیمایی عظیم اربعین در نهایت شکوه و عظمت برگزار شد که جا دارد از همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم عظیم معنوی ـ سیاسی از مسئولین امر گرفته تا مردم عاشقی که پای در این حرکت تاریخ ساز گذاشتند تقدیر و تشکر کنم. در مسیر برگزاری چنین جنبش و حرکت اجتماعی ـ سیاسی بزرگ که به آن بزرگترین اجتماع بشری لقب داده اند اقدامات بزرگی انجام می شود که گاه به چشم کسی نمی آید. از آماده کردن زیرساخت های لازم برای انجام این راهپیمایی که ساده ترین آن آماده کردن راه ها و وسایل ایاب و ذهاب است تا پیچیده ترین بخش آن که تامین امنیت زائران در طول مسیر رفت و برگشت است، آن هم نه فقط در کشور مبدا که در هر دو کشور و برای این کار جدای از اقدامات اجرایی و عملیاتی نیاز به هماهنگی های گسترده، صمیمی و تعامل سازنده میان دو کشور و دو ملت دارد. همین جا لازم است از همکاری دولت کشور دوست و برادر، عراق و مهمان نوازی خالصانه ملت عراق نیز تقدیر و تشکر کنم. بدون شک این راهپیمایی با شکوه حاوی پیام های جدی سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی روشنی برای منطقه و جان است و از جمله برای دولت آمریکا که بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری اقتصادی از پای درآید و شما دیدید که در همین وضعیت تحریم های فلج کننده و حیرت انگیز که در تاریخ بی سابقه بوده است ملت و دولت ایران با چنین شور و نشاطی که نشان از جریان داشتن زندگی در بالاترین حد خود است چنین حرکت عظیمی را سازماندهی کردند و بیش از سه و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و برگشتند. اربعین فرصتی شد تا ملت ایران و عراق نیز بار دیگر در هم تنیدگی های مذهبی ـ اجتماعی ـ فرهنگی خود را به منصه ظهور برسانند و مرزبندی های جغرافیایی و مرزکشی های سیاسی استعمارگران را که در طول یک قرن اخیر اساسا برای جداسازی ملت ها و ایجاد اختلافات قومی ـ مذهبی میان آنها بوده است در این حرکت عظیم و به عشق امام حسین و با محوریت شعار«حسین یجمعنا» نادیده گرفته و زیر پا بگذارند.
وی افزود: دولت امسال برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین تلاش زیادی کرد. امسال با تلاش های دولت شرط ویزا و به تبع آن پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد که خود این امر تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر زائران اربعین داشت به طوریکه از ابتدای محرم تا روز اربعین نزدیک به سه و نیم میلیون نفر( 3میلیون و 468 هزار نفر) مشرف به عتبات عالیات شدند. خب ارائه خدمات زیربنایی به این تعداد جمعیت واقعا کار شگرفی بوده است. نزدیک به دو هفته کلیه زیرساخت های غرب کشور در خدمت زائران قرار داشت. بیش از 14 هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه های مرزی رساندند و برگرداندند و بیش از 1500 دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند. بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به 113 میلیون وعده غذایی و میان وعده و 150 میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد، بیش از 400 هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند. بیش از 1100 دستگاه آمبولانس و 44 دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به مرزهای 4 گانه کشور اعزام شدند. 17 هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حالت آماده باش بودند. 160 تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند. 15 فروند بالگرد و 4 فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات رسانی بودند. البته این ها امارهایی هست که تا همین حالا به دست من رسیده و قابل بیان بوده است و قطعا میزان خدمات رسانی و حجم کارها خیلی بیشتر از این بوده است. مثلا تلاش های صورت گرفته برای حفظ امنیت و مسایل مرتبط با ان واقعا قابل بیان و احصاء نیست. در مجموع همه زحمت کشیدند همه دستگاه های دولتی، عمومی، دستگاه های غیر دولتی و از همه مهمتر این مردم بودند که واقعا حماسه آفریدند. امیدوارم همه کسانی که به هرنوعی در هرچه باشکوه تر و هرچه بهتر برگذار شدن این حماسه نقش افرینی کردند ماجور باشند و دولت نیز بتواند میزان خدمات رسانی خود به زائران اباعبدالله را افزایش دهد.
در هفته گذشته نشست خبری مهم رئیس جمهوری و سخنرانی ایشان در دانشگاه تهران را داشتیم که به نوبه خود متضمن یک جمع بندی کامل از دستاوردهای حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسایل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی بود. خب این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و برغم استقبال گسترده ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت ها راه تخریب پیش گرتفند. حال آنکه آن چه رئیس جمهور در چند سخن اخیرشان بدان اشاره کرده و می کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است. در واقع همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. خب این وظیفه کیست که این ظرفیت ها را فعال کند. خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهور گذاشته است. فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است.
به نظر من ایشان در هفته گذشته چند نکته راهبردی را مطرح کردند:
نخست اینکه رئیس جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کرد. موضوع مهمی که در علم اقتصاد به عنوان اقتصاد معیشتی بدون رشد و توسعه مطرح می شود. دکتر روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. دکتر روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفت.
همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور بجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و امریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد. اما مسائله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن می خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمد دفاعی و امنیتی نباشد. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی که بحمدلله سرآمد هستیم، بلکه در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم و اصولا هرکاری که می کنیم باید در یک امتداد و یک مسیر باشد.
نکته بعدی رئیس جمهور این بود که ایشان خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تازمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی یابند در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی دار کرد. آن چه تحریم گران آن را فشار حداکثری می نامند باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند. رئیس جمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید : یک پیام تحریم شکن.
لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت بخصوص شورای محترم نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم . دکتر روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.
دربحث سیاست خارجی هم جمع بندی رئیس جمهوری این است که امریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است. از سوی دیگر امریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی ندارد.
خوب ملاحظه می کنید که هیچ یک از این موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور خارق العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده است. اگر دکتر روحانی در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همه پرسی را می دهد درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است. رئیس جمهور به عنوان رئیس ملت ( که ترجمه دقیق عنوان رسمی اوست) و به عنوان رئیس دولت که بخشی عمده ای از مسئولیت هالی اوست در صیانت از این دولت ـ ملت سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است. نهایت آن چه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آن چه رئیس دولت و رئیس ملت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد و محک این تغییر قانون اساسی هم در عیار رای ملت روشن خواهد شد که دو سال دیگر در سال 1400 به چه کسی رای می دهند: رئیس قوه مجریه یا رئیس جمهوری اسلامی ایران؟
لایحه تعارض منافع
خوشبختانه لایحه مهم تعارض منافع هم به صحن مجلس
رسید این لایحه در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است و به
مجلس ارسال شده و در گام های بعدی شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه
تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد
شد. پیش از این نیز لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به
مجلس رفته بود. ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی،
ساختار مند ریشه ای و جامعه محور است. یکی از شاخص های اصلی مبارزه با فساد
افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی من نشان می دهد هرگاه
مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گرفته فساد عمیق تر و
به لایه های پایینی رسوخ کرده است.
آقای بیگی،
کار از وعده و شعار گذشته مردم فقط عمل را که رد صلاحیت نشدن مخالفان انقلاب است باور میکنند.
سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،