کد خبر: ۸۳۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
تعداد بازدید: ۲۵۴
دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد؛
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا دو هفته آینده مدار ثانویه راکتور اراک راه‌اندازی می‌شود.
راه‌اندازی مدار ثانویه راکتور اراک تا دو هفته آیندهبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، اصغر زارعان در مراسم افتتاحیه چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در کرمان گفت: ما کشوری مسلمان هستیم و طبق فتوای رهبر معظم انقلاب به دنبال ساخت بمب اتمی نیستیم، بلکه به‌دنبال پیشرفت در حوزه پزشکی و کشاورزی هستیم.

زارعان افزود: مسئله هسته‌ای بهانه‌ای است که غربی‌ها به‌دنبال آن هستند و اگر این موضوع نیز حل شود به دنبال بهانه‌ای دیگر خواهند بود، چرا که ما کشوری هستیم که به اکتشاف، استخراج و غنی‌سازی سانتریفیوژ دست یافته‌ایم و این موضوع غربی‌ها را نگران می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌دلیل اینکه فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است، سعی شده به اهداف تعریف شده برسیم.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما با ایستادگی، مقاومت، تدبیر و هوشمندی باید کار را جلو ببریم و تا امروز با مدیریت کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری و بهره‌مندی اساتید و دانشگاه‌ها در این حوزه موجب اقتدار روزافزون ما در فعالیت‌های مختلف از جمله هسته‌ای شده است.

زارعان بیان کرد: نیروگاه بوشهر روزانه به اندازه ۶ و نیم میلیون بشکه صرفه‌جویی انرژی در حوزه نفت دارد و هرچه در برق هسته‌ای پیش برویم در ذخایر استراتژیک می‌توانیم کار کرده و می‌توانیم برق ماندگار و پایدار داشته باشیم.

وی اظهار داشت : نظام اسلامی در پی عملیاتی کردن چرخه سوخت از اکتشاف و استخراج و سوخت بومی کار کرده و در زمره ۱۰ کشور اول دنیا در این حوزه است و این اقدام منجر به عصبانیت غربی‌ها و حتی کشورهایی شده که با ما ارتباط دوستانه دارند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس حمایت همه دولت‌ها از ابتدا تا امروز و حمایت‌های مقام معظم رهبری صنعت هسته‌ای کشور بومی شده و همه دوره‌ها کمک کرده‌اند که بتوانیم این چرخه را بومی‌سازی کنیم و با یک باد نلرزیم.

زارعان با اشاره به اسکن بخش اعظمی از مساحت کشور گفت: اکنون می‌دانیم چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و امسال از ۵۰ تن اورانیوم بومی استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه به ۲۷ تن اورانیوم غنی‌شده برای یک نیروگاه قدرت نیاز داریم، افزود: اکنون به ظرفیت قبل از انقلاب در کیک زرد رسیده‌ایم و باید روز به روز به فعالیت‌های خود ادامه بدهیم.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای به صنایع دیگر خدمات می‌دهد، تصریح کرد: ماده اولیه کیک زرد را بومی تولید می‌کنیم و این اقدام در قدرت چانه زنی ما در عرصه بین‌المللی خیلی اثرگذار است.

زارعان در ادامه اعلام کرد: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال بعد تست‌های سرد و تا سال ۱۴۰۰ رآکتور اراک کاملا راه‌اندازی خواهد شد که اقدامی اقتدارآفرین و کار جهادی و عملیاتی است.

وی گفت: همچنین سه نسل جدید از ماشین‌های سانتریفویژ (تک ماشین) در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر در مذاکرات اعتماد ۱۰۰ درصدی     می‌کردیم، اکنون جایگاه ما این نبود و با کار جهادی و بصیرت این کارها رخ داد تصریح کرد: اگر  بخواهیم به وضعیت  قبل بازگردیم، این‌ اقدامات تمرین است که به خوبی نیز  انجام می‌پذیرد. اگر این اقدامات نبود، در زمان بازگشت فاصله زیادی داشتیم؛ لذا تمرینی که داریم  برای بازگشت‌ پذیری است. هر چند ظرفیت غنی‌سازی مدنظر و موردنیاز را انجام می‌دهیم، اما در حوزه تحقیق و توسعه نیز کار چند ساله صورت گرفته که چند ماشین را می‌توانیم رونمایی کنیم.

محمدعلی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این برنامه گفت: کرمان امسال برای دومین سال متوالی میزبان نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای است و در سال ۹۱ که برای اولین بار این نمایشگاه در کرمان برگزار شد رکورد بیشترین بازدید نمایشگاه را در این ۴۸ سال داشته است .

وی افزود : این نمایشگاه با هدف آگاه‌سازی عمومی به دانش صنعت هسته‌ای به عنوان تکنولوژی مفید، دسترسی دانشگاهیان به چکیده‌ای از آخرین دستاوردهای کشور و ایجاد علاقمندی به جذب علاقمندان و تقویت خودباوری برگزار شده است.

محمد علی دهقان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز گفت: این نمابیشگاه فرصت خوبی است تا مردم جامعه با اهمیت فعالیت هسته ای اشنا شوند و این تبلیغات سوئی که دشمن نسبت به آن دارد برطرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: