کد خبر: ۸۳۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: ۲۱۷
«طرح صلح هرمز»، طرحی است که «ارزش‌های انقلاب» و «عملگرایی» را - در قالب یک ابتکار دیپلماتیک - در یک‌جا گِرد می‌آورد و از این رو می‌تواند کانونی برای اجماع و همکاری جناح‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی باشد.
رضا نصری: «طرح صلح هرمز»، ارزش‌های انقلاب و عملگرایی را در یک‌جا گِرد می‌آورد

به گزارش خبرداغ، «طرح صلح هرمز» (Hope) - که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در سازمان ملل و سپس در رسانه‌های بین‌المللی ارائه کرده‌‌اند - یکی از مهم‌ترین ابتکارات دیپلماتیک ایران است. حمایت کلیت نظام، رسانه‌ها و جامعهٔ مدنی از این طرح می‌تواند آیندهٔ روشن‌تری برای منطقه و نسل آینده آن رقم بزند.

۱) طرح صلح هرمز (Hormuz Peace Endeavor) بستر حقوقی محکمی دارد و اجزاء و عناصر تشکیل‌دهندهٔ آن تک‌تک و در مجموع با منافع ملی و راهبردی ایران کاملاً سازگار است.

۲) این طرح هم مبتنی بر اصل «بومی‌سازی امنیت»، «همکاری نظامی-امنیتی» و خروج نیروهای فرامنطقه‌ایست؛ هم یک عنصر «کنترل تسلیحات» (Arms control) دارد که نقش مهمی در تنش‌زدایی و هدایت منابع مالی به سمت «توسعه» و عمرانی (به جای فربه‌سازی شرکت‌های اسلحه‌سازی) ایفا خواهد کرد؛

۳) هم برنامه‌ای در راستای «مشترک‌سازی منافع اقتصادی»، «سرمایه‌گذاری مشترک» و همکاری‌های بلندمدت دارد، که این خود در ایجاد صلح و ثبات پایدار میان دولت‌ها بسیار موثر خواهد بود؛‌

۴) هم در جهت وفاق و نزدیکی ملت‌ها - یا تنش‌زدایی ریشه‌ای (Grassroots) -، تبادلات فرهنگی و همکاری‌های علمی برنامه دارد؛ هم بستری برای حل‌وفصل مسائل فرامرزی (مانند مسائل محیط‌زیستی، تروریسم، مواد مخدر، امنیت سایبری، انرژی و غیره) فراهم می‌کند.

۵) این طرح از یک طرف - از آنجا که متکی بر بومی‌‌سازی امنیت میان کشورهای اسلامی و اخراج نیروهای غربی است - با موازین ایدئولوژیک و ارزش‌های انقلاب - که در قانون اساسی متبلور شده - کاملاً سازگار است؛ و از طرف دیگر، حاوی نوعی «عملگرایی» است که وجهه مُدرن و بالغ کشور را تداعی می‌کند.

۶) به عبارت دیگر، طرحی است که «ارزش‌های انقلاب» و «عملگرایی» را - در قالب یک ابتکار دیپلماتیک - در یک‌جا گِرد می‌آورد و از این رو می‌تواند کانونی برای اجماع و همکاری جناح‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی باشد.

۷) به بیان دیگر، جامعهٔ مدنی ایران نیز می‌تواند در فرایند تکمیل و توسعه و ارائهٔ آن نقشِ مستقیم ایفا کند تا این طرح در نهایت - به عنوان یک طرح ملی و تاریخی - از جانب «ایران» به دولت‌ها و ملت‌های منطقه عرضه و ارائه شود.

۸) در هفته‌های گذشته، «طرح صلح هرمز» علیرغم اهمیت و ویژگی‌هایی که دارد - به ویژه در فضای رسانه‌‌ای داخل کشور - مهجور مانده و لازم است همگی در جهت تقویت و حفظ آن تلاش کنیم.

رضا نصری- حقوقدان بین‌الملل

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: