کد خبر: ۸۳۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
تعداد بازدید: ۲۹۷
در جلسه اصلی کمیسیون فرهنگی هیئت دولت به ریاست وزیر ارشاد، ضمن ادامه بررسی طرح «ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی به جامعه روستایی کشور»، ارزیابی سیاست ها، زمینه ها، پی‌آمد‌ها و برنامه‌های پیش رو درخصوص برگزاری مسابقات فوتبال با حضور بانوان به ویژه دیدار ایران و کامبوج در دستور کار قرار گرفت.
حضور بانوان در ورزشگاه آزادی در کمیسیون فرهنگی دولت مورد ارزیابی قرار گرفتبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ،در این جلسه که با سخنان ابوتراب طالبی، دبیر کمیسیون فرهنگی هیئت دولت درخصوص کلیات طرح «ساماندهی و ارائه خدمات فرهنگی به جامعه روستایی کشور (بسته فرهنگی روستا)» آغاز شد با توضیح آخرین فرآیند بررسی کمیسیونی این موضوع ادامه یافت.

این طرح که به پیشنهاد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به دولت ارائه شده اهدافی چون توجه به فرهنگ و هنر روستا، ساماندهی و اجرای خدمات فرهنگی برای روستاییان، توزیع عادلانه خدمات فرهنگی میان شهر و روستا، ایجاد وحدت رویه میان دستگاه های اجرایی در ارائه خدمات فرهنگی به روستاها و ... را دنبال می کند.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابهامات طرح فوق از نظر ضرورت تصویب، اهداف و برنامه ها گفت: اگر هدف این برنامه، ساماندهی روستاها در حوزه فرهنگی باشد به دلیل آثار مثبتش، تصویب آن خوب است ولی اگر به دنبال اجرای سرفصل های روزمره دستگاه های متولی و بدون ارائه برنامه جدید باشد، تصویب آن، توجیه‌پذیر نیست.

در ادامه، نماینده دستگاه پیشنهاددهنده، با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در زمینه های مختلف در روستاهای کشور صورت گرفته، از دغدغه های این معاونت در حوزه فرهنگ روستا سخن گفت. وی با تأکید بر اهمیت تأمین اعتباراتی بیش از پیش در جهت اعتلای روستاها در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، از ایجاد هم‌افزایی، انسجام و هماهنگی میان دستگاه های متولی، پیشگیری از تداخل  و موازی‌کاری و به طور کلی پاسداشت حقوق روستانشینان، به عنوان اهداف کلان طرح پیشنهادی یاد کرد.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تأکید بر مبهم بودن اهداف و برنامه های این طرح، آن را تکرار وظایف ذاتی و فهرستی از مسئولیت های فعلی دستگاه ها دانست، لذا به زعم وی، بازنگری، تعریف هدفی واحد و تدوین برنامه ای جامع در طرح پیشنهادی ضرورت دارد.

کارشناس توسعه روستایی حاضر در جلسه نیز از عملکرد جزیره ای، عدم مدیریت یکپارچه به عنوان خلاء های عرصه فرهنگ کشور یاد کرد که آسیب هایی چون افول نهاد خانواده، عدم توسعه فرهنگی و کاهش نقش ارزش های اجتماعی منتج از فرهنگ در روستاها را به همراه دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به کاهش سواد حرکتی در شهرها و روستاها، از اهمیت گنجاندن موضوع «ورزش در روستا و شناسایی نخبگان ورزشی» در قالب طرح مورد بررسی نام برد. مهرزاد حمیدی با اشاره به رشد بسیاری از ملی‌پوشان از درون روستاها و نیز ظرفیت های مدارس شبانه‌روزی برای استعدادیابی، بر شناخت و هدایت استعدادهای ورزشی روستاییان برای بهره برداری در آینده تأکید کرد.

هم‌چنین، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت گنجاندن موضوعات «جذب کودکان بازمانده از تحصیل» و «ساماندهی خدمات آموزشی درمناطق دورافتاده» در قالب طرح پیشنهادی تأکید کرد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز از تعدد نهادهای متولی فرهنگ در امور روستا به عنوان یک آسیب یاد کرد و گفت: روستاهای کشور از فقدان معماری و برنامه ای واحد در این زمینه رنج می برند، لذا می بایست با تعریف اهداف و ترسیم برنامه ای جامع، ضمن ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه های ذی‌ربط، در راستای اعتلای فرهنگ روستا گام برداشت.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اذعان بر ضرورت تصویب طرح هایی این‌چنینی، گفت: گرچه در حوزه های مختلفی چون آب، راه، برق و ... خدمات خوبی در روستاها ارائه شده ولی حوزه فرهنگ، نیازمند توجه جدی است به نوعی که خلاء یک برنامه منسجم و همه جانبه در این زمینه احساس می شود.

کودک‌همسری، خشونت، خودکشی، بازماندگی از تحصیل و مواردی این‌چنینی، آسیب هایی هستند که از دیدگاه معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، از فقر فرهنگی در روستاها نشات می گیرند و به عقیده وی باید با توانمندسازی روستانشینان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی به مقابله به آن ها پرداخت.

در پایان بررسی این موضوع، مقرر شد طی جلسه ای با حضور وزیر ارشاد، دبیر کمیسیون فرهنگی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، طرح مورد مطالعه مورد کارشناسی و اصلاح مجدد قرار گیرد.

بررسی حضور بانوان در مسابقات فوتبال به ویژه دیدار ایران-کامبوج

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان گفت: پنجشنبه ۱۸ مهر، در شبی با شکوه و در حضور تماشاگران مرد و زن و با رعایت تمام ارزش های اخلاقی و فرهنگی، پیروزی بزرگی در ورزش کشور ثبت شد، رویدادی که با استقبال بی نظیر بانوان همراه بود و آزمونی همراه با موفقیت برایمان را به ارمغان آورد.

به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت»  وی افزود: از یک ماه پیش از برگزاری این دیدار، اقدامات و هماهنگی های لازم با نهادهای مربوط صورت گرفت و سعی شد طی جلساتی، ضمن بررسی نگرانی های برخی نهادها، به برنامه ریزی برای مدیریت آن ها پرداخته شود.

وزیر ورزش بیان کرد: از آنجایی که تماشای دیدارهای ملی از مهمترین عناصر سرگرم‌کننده مردم به شمار می رود لذا تلاش زیادی شد تا با فراهم نمودن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها، به مطالبات این قشر جامعه توجه لازم صورت گیرد.

سلطانی فر با تأکید بر نقش اقدامات این‌چنینی در ایجاد انگیزه مضاعف ملی پوشان، از ادامه حضور بانوان در مسابقات آتی ملی و بین‌المللی باشگاهی خبر داد و از همکاری های نهادهای متولی تقدیر کرد.

ابتکار نیز ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، از ایجاد بارقه امید و اعتماد به ویژه در میان جوانان به عنوان یکی از مهمترین نتایج این رویداد یاد کرد. مونسان نیز با تشکر از این اقدام، آن را کاری بزرگ دانست که با مدیریتی خوب به انجام رسید.

گفتنی است، جلسه اصلی کمیسیون فرهنگی به ریاست سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، ابوتراب طالبی، دبیر کمیسیون فرهنگی هیئت دولت و دیگر نمایندگان وزارت‌خانه های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، معاونت حقوقی رئیس جمهور، سازمان های برنامه و بودجه کشور و اسناد و کتابخانه ملی ایران روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ به میزبانی دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: