کد خبر: ۸۲۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
تعداد بازدید: ۴۴۷
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ اگر با هم هم موضع شدیم و پذیرفتیم که حرکت اصلاحی تنها راه برای تغییر به وضع مطلوب است، به دنبال آن به این نتیجه می‌رسیم که تنها و مهمترین ابزار تغییر صندوق رای است.
بهزاد نبوی: برخی بدشان نمی‌آید مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد/ مشکلات کشور با سخنرانی حل نمی‌شود / قهر و تحریم صندوق رای به صلاح نیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ اگر با هم هم موضع شدیم و پذیرفتیم که حرکت اصلاحی تنها راه برای تغییر به وضع مطلوب است، به دنبال آن به این نتیجه می‌رسیم که تنها و مهمترین ابزار تغییر صندوق رای است.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، بهزاد نبوی کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب عصر دوشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های حزب ندای ایرانیان با موضوع《اصلاح‌طلبان و مجلس شورای اسلامی》به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: آیا در انتخابات شرکت یا تحریم کنیم؟ اگر تحریم نه، چرا؟ میزان وضعیت بدنه رای اصلاح‌طلبان و چگونگی مجاب کردن مردم برای رای دادن، از سوالاتی است که مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه سه راه بیشتر برای تغییر وضع کشور بیشتر نمی‌شناسم، گفت: یک راه انقلاب است، یک راه دخالت خارجی و یک راه دیگر هم اصلاحات است که از سال ۷۶ به بعد بیشتر تئوریزه شد.

این کنشگر اصلاح‌طلب گفت: از سال ۷۶ کارهایی شده که می‌تواند به اصلاح منجر شود.

وی یادآور شد: من در دوران حبس به این فکر کردم که هیچ انقلابی نتوانسته به آنچه که باید عمل کند از انقلاب فرانسه گرفته تا بیداری اسلامی یا بهار عربی اینگونه بوده است.

بهزاد نبوی با بیان اینکه فقط در تونس انقلاب کمی عاقلانه رهبری شد و پیش رفت که البته هنوز به جایی نرسیده است، گفت: در میان انقلاب‌های دنیا یکی از بهترین‌هایش انقلاب خودمان بوده است می‌بینید چگونه است و اعتراض و نقد به آن دارید.

نبوی با بیان اینکه راه بعدی دخالت خارجی است، گفت: کسی را نداریم که از آقای ترامپ بخواهد برای تغییر به ایران حمله کند. فکر نمی‌کنم بعد از تجربه عراق و افغانستان سوریه و یمن کسی بخواهد دخالت خارجی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: بعد از اتفاقات چند روز اخیر در عراق بعید می‌دانم کسی بگوید که ای کاش بوش به ایران می‌آمد.

وی با بیان اینکه راه سوم اصلاحات است که من هیچ دفاعی از آن ندارم و خیلی بد است، اما از برهان خلف به آن می‌رسم یعنی وقتی دو گزینه دیگر را کنار می‌گذارم به آن می‌رسم مگر اینکه راه چهارمی معرفی شود، گفت: اصلاحات یعنی تغییر وضع موجود به وضع مطلوب با حفظ چارچوب وضع موجود برعکس انقلاب که می‌گوید این چارچوب را تخریب کن و دوباره بساز است.

وی ادامه داد: اشکال کار انقلاب‌ها در قسمت اول و تخریب چارچوب‌ها نیست، اما وقتی می‌خواهند بسازند دچار مشکل می‌شوند. اصلاحات معتقد است چارچوب این ساختمان را خراب نکنیم حاکمیت و نظام موجود را قبول کنیم و بیاییم به تدریج اشکالات آن را رفع کنیم.

نبوی با بیان اینکه برخی می‌گویند که بعد از گذشت ۲۳ سال نتیجه اصلاحات مشخص نیست، گفت: نتیجه اصلاحی از نظر افراد ممکن است که متفاوت باشد اما سن من قد نداد، امیدوارم سن شما قد بدهد. نمی‌گویم حرکت اصلاحی معجزه می‌کند یا دستاوردهای فوق‌العاده ای داشته است،

وی با اشاره علاقه‌مند نبودن به حضور دوباره در دور دوم و اینکه دولت را به عنوان تدارکات چی می‌خواهند گفت: رئیس جمهور در بهترین حالت و اگر نهادهای دیگر مقابلش نیایستند ۱۰_۱۵ درصد اختیار دارد و وقتی دولت و مجلس دست اصلاح‌طلبان بود مجموعا ۲۰_۳۰ درصد اختیارات در دست آنها نبود.

نبوی گفت: بعضی‌ها می‌گویند چون میترسم یا استمرارطلب هستیم این راه را پذیرفته‌ایم اما اشتباه است اگر بگوئیم که راه اصلاحات راه آسانی است.

وی با اشاره به امیر کبیر به عنوان یک مصلح گفت: امیر کبیر بعد از ۲ سال و چند ماه از باغ فین کاشان سر درآورد لذا اینگونه نیست که اصلاحات راه آسانی باشد.

نبوی تصریح کرد: اگر با هم هم موضع شدیم و پذیرفتیم که حرکت اصلاحی تنها راه برای تغییر به وضع مطلوب است، به دنبال آن به این نتیجه می رسیم که تنها و مهمترین ابزار تغییر صندوق رای است لذا قهر و تحریم صندوق رای به صلاح نیست مگر اینکه شرایط سیاست ورزی وجود نداشته باشد. در سال ۸۸ و بعد از انتخابات فضا برای سیاست ورزی وجود داشت.

وی با اشاره به سیاست صبر و انتظار جبهه ملی بعد از خرداد ۴۲ گفت: این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که امکان سیاست ورزی وجود نداشته باشد. اگر شرایط ما شرایط بعد از ۱۵ خرداد رهبران جبهه ملی باشد، کرکره را پایین می‌کشیم و برای باز شدن فضا منتظر می‌مانیم. اما اکنون هنوز فضای شرکت در انتخابات و رای آوری است.

نبوی تاکید کرد: من معتقدم حضور ما باید بدون قید و شرط و پر شور و حداکثری در انتخابات باشد. شاید آنهایی که می‌گویند شرکت نکنیم اصلاحات را به شکل دیگری متوجه می‌شوند. در مورد مشروط شرکت کردن همیشه گفته‌ام این شرط‌گذاری برای کیست؟

وی گفت: تنها در صورت حضور محدود مردم در انتخابات است که آن تفکر امکان پیروزی دارد اگر انتخابات پرشور شد و اکثریت مردم در انتخابات حضور پیدا کردند هیچوقت امکان پیروزی برای رقبای اصلاحات نبوده است از خرداد ۷۶ به بعد هر وقت مردم حضور گسترده داشته‌اند اصلاحات پیروز بوده است.

نبوی یادآور شد: البته شاید برخی بدشان نیاید که مشارکت پایین باشد و یا بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم تا مشروعیت نظام را به چالش بکشند اما هیچوقت مشارکت زیر ۵۰ درصد نبوده است. در مجلس هفتم علیرغم اعتراضات گسترده بیش از ۵۰ درصد میزان مشارکت وجود داشت که در استاندارد جهانی درصد خیلی بالایی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر تهران و چند شهر راه کنار بگذارید رقابت‌ها قومی و قبیله‌ای و آنچنان گسترده است که کاری ندارند نظارت استصوابی است یا طور دیگری گفت: به همین دلیل هیچوقت مشارکت در انتخابات زیر ۵۰ درصد نمی‌شود؛ حداکثر مشارکت ۷۰ درصد، حداقل آن هم ۵۰ درصد و ۳۰ درصد هم تحت هیچ شرایطی شرکت نمی‌کنند. ۲۰ درصد طبقه متوسط شهری هستند که تغییر را ایجاد می‌کنند. بنابراین شرط گذاشتن هیچ فایده ای ندارد. اما اگر بین خودتان شرط بگذارید که گزینه‌های مناسب را اگر تایید کردند در انتخابات شرکت کنیم خب این چه ربطی به مردم دارد؟!

وی با اشاره به نظرسنجی ایسپا که از کم رقبتی مردم خبرداده است گفت: چرا باید با این حرف‌ها و مطرح کردنش مردم را بی رغبت‌‌تر کنیم.

نبوی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند که این مجلس ضعیف بوده است، گفت من نمی‌دانم ضعیف و قوی بودن مجلس را چگونه تشخیص می‌دهند، مگر مجلس ششم چه کاری کردند که آنها نکردند یا اینها چه کار نمی‌کنند که آن مجلس کرد؟ تفاوت دوتا مجلس در مشت‌های گره کرده و سخنرانی‌های تند و کند است، مگر مشکلات کشور با سخنرانی حل می‌شود؟! مگر مجلس ششم چه گلی به سر مردم و کشور زد؟

وی افزود: منظور این نیست که آنها بد یا اینها خوب هستند. تفاوت مجلس ضعیف و قوی آن چیزی نیست که دوستان فکر می‌کنند که مدام بر سر مجلس دهم بزنند من پیشنهادم این است که حضور بی قید و شرط داشته باشیم و اگر شرطی در بین خودمان داریم به مردم ربطی ندارد.

نبوی تاکید کرد: وقتی می‌گویم انتخابات پر شور منظورم حاکمیت است یعنی حاکمیت کاری کند که حضور مردم پرشور شود، ما نبایستی به دلیل اینکه داده‌هایمان می‌گوید مردم به ما اقبال ندارند یا مشارکت پایین است شعار شرکت نکردن در انتخابات بدهیم؛ هیچ عیبی ندارد که در انتخابات شرکت کنیم و شکست بخوریم. اصلاح‌طلبان بیشتر از مردم رخوت و سستی دارند، که ما باید برای پر شور شدن آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه دولت خیلی قدرتمند نیست، اما اگر قدرتمندترین هم بود با این شرایط کشور دچار مشکل می‌شد، گفت: برخی که هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد از الان در شهرستان‌ها و استان‌ها لیست‌های خود را تهیه کردند در این شرایط طبیعی است که مردم ناامید شوند. ما شرایط کنونی کشور را نه از چشم دولت و نه از چشم مجلس نمی‌ببینم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: