نشست تخصصی کنکور؛ چالشها و راهبردها عصر شنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مسئولان برخی موسسات و اندیشکده ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این نشست، رضا محمدی درباره چالش های کنکور اظهار داشت: هفته گذشته حسین سیمایی صراف دبیر هیأت دولت نامه ای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار تهیه لایحه سهمیه بندی آزمون سراسری شد.
وی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور در کمیته تحقیقات هیئت دولت و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به یک جمع بندی در خصوص آزمون تحصیلات تکمیلی از جمله کارشناسی ارشد و دکتری رسیدیم و آیین نامه ای مبنی بر جدایی نظام سنجش از پذیرش تدوین و ارائه شد.
محمدی خاطرنشان کرد: این آیین نامه تدوین و به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در دستور کار این مرکز قرار گرفت.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کنکور، سنجش علمی دانسته های متقاضیان ورود به آموزش عالی است تاکید کرد: یکی از چالش های سازمان سنجش آموزش کشور، ورود بیش از حد مجاز نهادهای قانونگذار به مسئله کنکور است، کجای دنیا یک نهاد سیاستگذار، درصدی برای ورود افراد به رشته ها و گرایش های کنکور تعیین می کند؟
محمدی گفت: بر اساس قانون سنجش و پذیرش، ۸۵ درصد ظرفیت کد رشته محل ها باید از طریق سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد بر اساس آزمون باشد. ؛ با وجود اینکه در بازه زمانی هفت ماهه اسفند ۹۷ تا شهریورماه ۹۸ سایت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی باز بود، ۲۸۶ هزار و ۲۱۷ نفر ثبت نام کردند.
وی افزود: از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۴۱۱ نفر در دوره های پذیرش بدون آزمون پذیرفته شدند؛ در واقع تمام دعواهای کنکور بر سر ۱۳ رشته شامل مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری و صنایع در حوزه ریاضی و فیزیک دانشگاه های سطح یک در تهران، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در حوزه علوم تجربی همچنین حقوق، روانشناسی و حسابداری در گروه آزمایشی علوم انسانی است.
به گفته محمدی، گروه علوم تجربی ۱۰۰ کد رشته محل دارد اما تمام رقابت ها تنها در آن چهار رشته صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: تمام یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ نفری که در آزمون سراسری ۹۸ ثبت نام کردند بر سر این ۱۳ رشته خود را به آتش و زدند.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور دیگر چالش کنکور ارتباط موسسات کنکوری با صدا و سیما دانست و در این زمینه یادآور شد: سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس تعامل با صدا و سیما تاکید بر معرفی اصول انتخاب رشته و بیان حداقل هایی در این زمینه داشت اما به کارشناسان موسسات کنکوری ۴۵ دقیقه زمان برای صحبت می دادند در حالیکه برای معرفی انتخاب رشته اصولی تنها ۱۵ دقیقه زمان اختصاص می دهند.
وی چالش دیگر کنکور را سهمیه ها و بومی
گزینی دانست و گفت: اکثر نقدها بر این است که چرا با فلان نمره و رتبه
دانشگاهی قبول شده اند که مد نظرشان نیست و این چالش عدم یکپارچگی نظام
آموزش عالی را نشان می دهد.
محمدی تمام مشکلات نظام سنجش و پذیرش در
ایران را ناشی از نبود نهاد ملی تصمیم گیر در این زمینه دانست و تاکید کرد:
تعدد نهادهای سیاستگذار این چالشها را افزایش داده است و هر دستگاهی یک
مصوبه در حوزه سنجش و پذیرش ارائه می دهد.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در حوزه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی حدود ۲۲ هزار و ۴۶۶ نفر ظرفیت تعیین کردیم و ۱۲ درصد از ظرفیت روزانه دانشگاهها بر اساس سوابق تحصیلی بود.
وی تاکید کرد: این ظرفیت در همه دانشگاهها از جمله دانشگاه تهران است اما حتی ظرفیت پذیرش در دورههای روزانه خالی ماند.