کد خبر: ۸۲۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
تعداد بازدید: ۴۳۳
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور:
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: ثبت‌نام در سامانه سماح امر واجبی است و امکان شناسایی وضعیت راه، هتل‌ها و مسیرهای آسان را به زائرین می‌دهد.
تعطیلی کنسولگری عراق در مشهد کذب استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: بیمه در تمام تعهدات موجود است. لازم است متن قرارداد بیمه و امکاناتی که برای زائرین اربعین در آن درج می‌شود در اختیار آحاد مردم قرار بگیرد. هلال احمر باید وظایفش کاملا مشخص باشد. همچنین رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی از انتشار مطالب جعلی اجتناب کنند.

ذوالفقاری گفت: آنچه تصمیم گرفته شده بنا بر نظر کارشناسان و به شکل جمعی بوده است. همه باید به این تصمیم جمعی تمکین کنیم و از آن حمایت شود. در این تصمیم جمعی جلسات اقتصادی و امنیتی داشتیم. کمک کنید تا آنچه برای سلامت و رفاه زائرین تدبیر شده است محقق شود.

وی افزود: اینکه ما زیرساخت آماده می‌کنیم مقدمه کار است ولی باید از فرهنگ اربعین حمایت کنیم و آنچه در بیانات مقام معظم رهبری گفته شده تحقق یابد که ایشان فرمودند اربعین یک مراسم انسانی است. حضور مردم دنیا در مراسم اربعین از هر فرهنگی و هر دینی وجود دارد. باید در این مورد آماده باشیم تا سوالاتی که مطرح می‌شوند پاسخ داده شوند تا این مهم و مسائل مربوط به اربعین به فضای مجازی و اطلاعات نادرست کشیده نشود. ما باید تمام تلاشمان را کنیم تا برای زائرین اربعین زیرساخت‌های لازم فراهم شود. در این مورد بودجه‌ای اختصاص داده شده و این بودجه شامل بیمه درمانی، زیرساخت‌ها و کمک به زائرین فراهم است. امیدوارم همه هماهنگ‌تر از پیش مسائل را اجرا کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بیان کرد: کاپوتاژ برای منافع عمومی است. سال گذشته بالای ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای کاپوتاژ زائرین فراهم بود، با این حال مشکلاتی پیدا کردند چون با ستاد اربعین هماهنگی لازم صورت نگرفت. امسال ۴۰۰ دستگاه برای کاپوتاژ زائرین گروه‌های خاص مشخص شده است. ممکن است یک تعداد بگویند ما راحت بودیم با کاپوتاژ رفت و آمد کنیم. امسال ۹۰۰۰ اتوبوس برای کاپوتاژ زائرین در شهرهای خاص مشخص شده است. همچنین تلاش شده تا افراد بتوانند بیشتر با خودروهای شخصی تردد کنند. ۲۵۰۰ دستگاه از خودروهای شهرداری در خاک عراق آمادگی لازم برای جابه‌جایی زائرین را دارند. ۲۵۰ خودرو هم از سپاه به خدمت گرفته شده است. امکان دارد بتوانیم از ستادهای نظامی کمک بیشتری بگیریم. درواقع این تمام موجودی حمل و نقل ما است. ممکن است ما مشکل حمل و نقل داشته باشیم. وقتی می‌گوییم در سامانه سماح ثبت‌نام کنند به خاطر همین دسترسی به آمار مسافرین است. اگر یک میلیون نفر ناگهان به شهری بریزند ما نمی‌توانیم آنها را مدیریت کنیم. ما سامانه سماح را برای شناسایی وضعیت راه، جای گیری زائرین در هتل‌ها و راهنمایی در مسیرها فراهم آوردیم تا بتواند به زائرین یاری برساند. ما در همین سفر با طرف عراقی صحبت کردیم.

ذوالفقاری افزود: در رسانه‌ها هر کسی یک نظری می‌دهد؛ یکی می‌گوید سماح لازم است و یکی می‌گوید به این سامانه احتیاجی نداریم. در مورد کاپوتاژ خودروهای سواری، با توجه به مشکلاتی که در خاک عراق داریم، هماهنگ شده تا از ۱۶ مهر ماه تا پایان همین ماه خودروهای سواری بتوانند شخصا به خاک عراق ورود کنند. آن تعداد از زائرین که با ون سفر می‌کنند مورد نظارت مرزبانی هستند.

وی در رابطه با گذرنامه گفت: اینکه افراد می‌توانند با مجوز تردد نیروی انتظامی عبور کنند به این معنا نیست که کسی برای گذرنامه اقدام نکند اما چون حجم ثبت‌نام برای گذرنامه‌ها بالا است ما فرصت نخواهیم کرد تا برای همه افراد گذرنامه صادر کنیم، بنابراین به پلیس گفته شده و همچنین با طرف عراقی هماهنگ شده تا اگر نیروی انتظامی فرصت نکرد گذرنامه برای زائرین تهیه کند آنها بتوانند با مجوز تردد عبور و مرور کنند. در بحث هماهنگی بین مرزها هم به عراق اعلام کرده‌ایم که مرزبانی هر دو کشور نظارت را برعهده داشته باشیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در خصوص ضرورت بیمه زائرین گفت: بحث بیمه یکی از ضروریات است؛ هم از نظر درمان برای بیماری زائرین در عراق و هم خدمات درمانی سرپایی و بستری آنها در بیمارستان‌های عراقی، حوادث و تصادفاتی که ممکن است در مسیر پیش بیاید. بیمه باید لیستی را ارائه بدهد که شامل تمام خدماتی باشد که می‌تواند به زائرین ارائه دهد. این لیست باید به طور شفاف در تمام رسانه‌ها قرار بگیرد. تلاش شده بیمه زائرین با حداقل دریافت حق بیمه و همچنین با حداکثر خدمات عالی بیمه صورت بگیرد. در این خصوص بیمه‌هایی که توان خدمت‌رسانی دارند توانسته‌اند به خدمت گرفته شوند. ما حتما تاکید داریم سازمانهای حمل و نقل بر نرخ‌ها نظارت کنند. نباید زائرین در مرزها با نرخ‌هایی بالاتر از آنچه که اعلام شده روبه‌رو شوند. بنابراین لازم است یک سیستم نظارتی جدی برقرار شود تا این اتفاق نیفتد که از افراد بیش از مصوبه قیمت دریافت شود.

ذوالفقاری در ادامه بیان کرد: برای افراد غیرمجاز جایی مشخص می‌شود تا نگهداری شوند. ایست و بازرسی‌هایی که نیروی انتظامی لازم دارد باید لیست شوند تا با هماهنگی وزارت کشور کنترل‌های لازم صورت بگیرد.

وی افزود: ما باید دقت کنیم زمینه‌های فضاسازی منفی به وجود نیاید. برخی از افراد می‌خواهند بین مردم عراق و ایران مجادله ایجاد شود. در روزهای گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که یک درگیری با زائرین عراقی در مشهد مقدس صورت گرفته و کنسولگری عراق تعطیل می‌شود که این قضیه در اصل کذب است.رسانه‌ها تا صدق اخباری را مشخص نکرده‌اند آن را منتشر نکنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: وزارت بهداشت نکاتی را منتشر کرده که موجب وهم می‌شود. ما از این وزارتخانه خواهش می‌کنیم این نکات را اصلاح کند. تا قبل از اینکه زائرین به خاک عراق ورود کنند باید آموزش‌های لازم به آنها داده شود. پس از ورود زائرین به خاک عراق دسترسی آنها به رسانه قطع می‌شود. پس لازم است در این هفته با بیان واضح به مردم توضیحات سفر داده شوند.

ذوالفقاری گفت: باید وحدت فرماندهی وجود داشته باشد. این به تمام دستگاه‌های لشکری و کشوری در عراق و در استانهای ایران ابلاغ شده است. باید همه تحت هماهنگی نماینده استان قرار بگیرند. ستاد مرکزی اربعین تشکیل شده و مدیریت‌ها به وسیله این ستاد انجام می‌گیرد. همچنین باید با سفارت عراق هماهنگ شود تا خدام و موکب‌داران امکان تردد چندین بار به خاک عراق را با گذرنامه داشته باشند. اگرچه زائرین تنها یک بار می‌توانند این ورود و خروج را انجام دهند اما خدام و موکب‌داران ملزم به بارها تردد هستند. این الزام به جهت خدماتی است که از کشور به خاک عراق در مسیر راهپیمایی منتقل می‌کنند.

وی در پایان گفت: از متولیان امر تقاضا می‌کنم مشکلات را با کوتاه‌ترین راه‌حل، حل و فصل کنند. یا به عبارتی دیگر کوتاه‌ترین راه را برای حل مشکلات انتخاب کنند. لازم است اگر مشکلی پیش آمد به نزدیکترین مقام مسئول رجوع کنند و این مشکل را به ستاد مرکزی و وزارتخانه‌ها منتقل نکنند بلکه با هماهنگی مسئول بخش خود مشکلات را حل کنند. نباید مشکلی که در نقطه صفر مرزی حل می‌شود به وزارتخانه یا ستاد کل اربعین منتقل شود. ما باید در ستاد عملیاتی تمهیداتی را به کار بگیریم که هر مطلبی را به رده بالا ارجاع ندهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: