کد خبر: ۸۲۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
تعداد بازدید: ۷۵۸
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال دولت در بودجه سال ۹۸ برای اجرای رتبه بندی معلمان ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است و برای اینکه کیفیت این رتبه‌بندی چگونه اجرا شود و معلمان چگونه رتبه‌بندی شوند، آیین نامه‌ای تدوین شده است که معلمان در پنج رتبه متناسب با تحصیلات، تجربیات و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای رتبه‌بندی می‌شوند و هر رتبه امتیازی دارد.
حاجی‌میرزایی: دانش‌آموزان در مناطق سیل‌زده از کلاس درس محروم نیستند/ آیین‌نامه طرح رتبه‌بندی معلمان در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محسن حاجی‌میرزایی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: دانش‌آموزان در مناطق سیل‌زده با برنامه‌ریزی و تمهیداتی که اندیشیده شده از کلاس درس محروم نیستند. مدارس سیل زده در استان های گلستان، لرستان و خوزستان و تمامی مدارسی که نیاز به تعمیر داشته، تکمیل شده و بخشی از مدارس تخریبی نیز بازسازی شده است.

وی ادامه داد: بخشی از مدارس نیز به دلیل مشکل جابجایی روستا و تامین زمین مورد نیاز با تاخیر انجام شده است. اما برای دانش آموزان آن مناطق تمهیدات لازم اندیشیده شد و مشکلی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه تحول کیفی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش پیش بینی می کنید، اضافه کرد: برای تحول کیفی در آموزش و پرورش هشت محور در برنامه های خود اعلام کرده و پیگیری خواهم کرد. یکی از این برنامه ها توسعه عدالت آموزشی است، چون دسترسی کمّی آموزش به حد قابل قبولی رسیده است و ۹۸.۵ درصد از دانش آموزان لازم التعلیم در کلاس های درس ثبت نام کرده اند.

حاجی میرزایی ادامه داد: اما معتقدیم باید فرصت های آموزشی را به صورت کیفی تر توزیع کنیم. بنابراین برای توسعه کیفی آموزش و ارتقاء سطح مدیریت و توانمندی معلمان تلاش می شود و در این مورد هم مدارس دولتی در اولویت قرار دارد زیرا ۸۶ درصد مدارس کشور دولتی هستند. 

وی به تعلیم و تربیت چند ساحتی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای برنامه های پیش رو این مسئله است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده تحول در ساحت های مختلف اخلاقی، اعتقادی، فنی و حرفه ای، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی توسعه پیدا کند و این برنامه را در دستور کار قرار داده ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین ۶ زیر نظام در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که زیر نظام مدیریت و راهبری، زیرنظام منابع انسانی، منابع مالی، ارزشیابی و پژوهش و برنامه ریزی درسی را شامل می شود که در همه این موارد فردی را به عنوان مسئول برای تحقق این زیرنظام ها تعیین می کنم و مراقبت خواهم کرد این زیرنظام ها تحقق پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسیده است، افزود: امسال دولت در بودجه سال ۹۸ برای اجرای رتبه بندی معلمان ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است و برای اینکه کیفیت این رتبه بندی چگونه اجرا شود و معلمان چگونه رتبه بندی شوند، آیین نامه ای تدوین شده است که معلمان در پنج رتبه متناسب با تحصیلات، تجربیات و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای رتبه بندی می شوند و هر رتبه امتیازی دارد.

حاجی میرزایی ادامه داد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد که فکر می کنم در دو تا سه هفته آینده به صحت دولت برود و پس از تصویب دولت اجرایی خواهد شد. ممکن است این فرایند تصویب دولت چند هفته ای طول بکشد اما اجرای رتبه بندی و اعمال این ضریب ها حتی اگر در آبان یا آذرماه به تصویب برسد، از اول مهر ۹۸ خواهد بود.

وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان تا چه میزان در دستمزد معلمان تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: باید معلوم شود چون ضوابطی پیش بینی شده و ممکن است در دولت کم یا زیاد شود بنابراین بعد از تصویب می توان درباره آن دقیق تر محاسبه کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره نظارت بر مدارس گفت: والدین نیز می توانند نظارت لازم را داشته باشند و مدیران مدارس نیز کنترل می کنند و اگر مورد تخلفاتی باشد سریع تر با آن برخورد می شود و عکس العمل نشان خواهند داد. ممکن است تذکر باشد و ممکن است عزل مدیر یا معلم برداشته باشد و یا به هیات تخلفات معرفی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده تا پایان سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد؟ آیا برنامه ای برای جایگزینی این معلمان دارید؟ گفت: بله در گزارشی که روز یکشنبه به هیات وزیران تقدیم کردم بحث ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش بود و روند بازنشستگی و نیاز به جایگزینی آن مطرح شد و یک کارگروه مشترکی بین سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد که وضعیت موجود را بررسی کنند و درباره استانداردها ه توافق برسند، نیاز آینده را تعیین کنند و همچنین برنامه ریزی برای تامین نیرو داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که دانشگاهیان فرهنگیان ۲۰ هزار نیرو استخدام می کند و سازمان برنامه و بودجه هم مجوز ۱۵ هزار نفر را داده است، که در مجموع ۳۵ هزار نفر می شود و تا ۳۰۰ هزار نفر خیلی فاصله است، اظهار داشت: تا رسیدن به ۳۰۰ هزار نفر فاصهل داریم اما در طول سال برنامه هایی برای این موضوع انجام می شود و متناسب با خروج سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از آموزش و پرورش، تعدادی استخدام می شوند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان مسیر ورود به آموزش و پرورش است که از طریق آزمون سراسری و ماده ۲۸ (جذب فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها) و با گذراندن دوره یک ساله در این دانشگاه در آموزش و پرورش مشغول به کار می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید پاپی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
0
با سلام
تصویب در کمیسیون دولت مگر چقدر زمان می برد؟
شمارا به خدا اجرا کنید و این همه صغری و کبری نچینید.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: