در چند وقت اخیر بار دیگر افت فروش سینمای ایران به مسئلهای جدی برای فعالان این حوزه و مخاطبان بدل شده است، افتی که خلاف باوری مبنی بر کاهش فروش سینماها در ایام محرم، بیش از یک ماه مانده تا محرم آغاز شده است، اتفاقی که باید به فکر راه چارهای برای آن بود.
در واقع با یک بررسی ساده مشخص میشود که کاهش فروش فیلمها تنها به این ایام محدود نمیشود و این مشکل بسیار عمیقتر است. آمار سامانه فروش سینمای ایران گواهی بر این مسئله است و با مروری بر میزان فروش فیلمهای روی پرده در سه سال اخیر (از سال ۹۶ تا ۹۸) کاهش فروش قابل مشاهده است.
به منظور بررسی علل این اتفاق با مهدی صباغزاده، کارگردان و تهیهکننده باسابقه سینما گفت و گویی کردهایم که در ادامه میخوانید.
اهمیت چیدمان اکران در جذب مخاطب و فروش بالا
برنامهریزی جهت چیدمان درست فیلمها در طول سال از جمله مسایلی است که بر افت یا افزایش فروش سینمای ایران تاثیرات مثبت و منفی داشته و دارد، مهدی صباغ زاده درباره تاثیر چیدمان نادرست بر افت فروش فیلمها گفت: «این مسئله تا حدودی به تصمیم گیری درباره اکران فیلمها باز میگردد، ما از ابتدای سال به دوستان گفتیم به نحوی برنامهریزی کنند که فیلمهای کمدی و جذاب در طول سال به نمایش در بیایند تا در بازههای زمانی مختلف شاهد اکران فیلمهایی که شانس بیشتری در جذب مخاطبان دارند، باشیم.»
او ادامه داد: «این اتفاق متاسفانه به شکل کاملی رخ نداد و رویه سالهای گذشته در شورای صنفی نمایش تکرار شد. علت فروش ضعیف این روزهای سینمای ایران هم نبود فیلمی جذاب برای مخاطبان در چیدمان اکران است، البته یکی دو فیلم مخاطب پسند روی پرده بودند که به روزهای پایان اکرانشان نزدیک شدهاند. در واقع فیلمهایی که این روزها روی پرده هستند به نظر نمیرسد بتوانند آنچنان عملکرد موفقی در جذب مخاطب داشته باشند و روند کاهشی فروش سینما حداقل و البته در خوشبینانهترین حالت تا پس از تاسوعا و عاشورای حسینی ادامه خواهد داشت. نباید از چیدمان اکران غافل شد و با سیاست گذاری درست فیلمها را به شکلی تقسیم کنند که در تمام سال آثاری که میتوانند در جذب مخاطبان موفق باشند، روی پرده بروند. چرا که اگر این روند به درستی انجام نشود سال آینده شاهد اوضاع وخیمتر فروش سینمای ایران خواهیم بود.»
مردم فیلمی که خنده بر لبشان بیاورد دوست دارند
دیگر موضوعی که از نظر اهالی فن بر افت فروش سینمای ایران تاثیرگذار است، تغییر ذائقه مردم است، مسئلهای که صباغ زاده هم ضمن تایید آن، بیان کرد: «مردم این روزها تا حدودی سلایق و وضعیت فکریشان تغییر کرده است، گرفتاریهای زیادی دارند و به همین دلیل دنبال فضای مفرحی هستند تا برای لحظاتی هم که شده است از مسایل روزمره خود فارغ شوند. به همین دلیل از فیلمهایی که تا حدودی خنده بر لب شان می آورد استقبال میکنند و به تماشای این دست کارها مینشینند.»
متاسفانه فیلمهایی روی پرده میروند که ضعیف هستند و اصلا برای اکران ساخته نشدند و بر روند کاهشی فروش سینما هم تاثیرگذارند
این کارگردان ادامه داد: «البته فیلمهای جدی و اجتماعی هم اگر خوب ساخته شوند، مانند آثاری که مدتی پیش روی پرده بودند، میتوانند اعتماد مردم را جلب کرده و مخاطبان را به سالنهای سینما بکشانند. اما متاسفانه فیلمهایی روی پرده میروند که ضعیف هستند و اصلا برای اکران ساخته نشدند و بر روند کاهشی فروش سینما هم تاثیرگذارند.»
مشکل عمده کمبود سالنهای سینمای مناسب
در نهایت نباید تاثیر امکانات سخت افزاری سینمای ایران و نبود سالنهای مناسب و متعدد جهت میزبانی از مخاطبان را بر کاهش فروش نادیده گرفت، موضوعی که این سینماگر دربارهاش اینطور توضیح داد: «یکی از مشکلات ما کمبود سینماست، سالنهای مناسبی در نقاط بالا و پایین شهر نداریم که بتوانند مردم را مجاب کنند تا به تماشای فیلمهای روی پرده بنشینند. از طرف دیگر گرفتاریهای اقتصادی و مشکلات روزمره هم بر حوزه سینما به مانند سایر حوزهها تاثیرات منفی زیادی گذاشته است، امروز تولید یک فیلم هزینه بسیار زیادی روی دست سازندگان میگذارد و این جریانات هم بر کاهش کیفیت فیلمها تاثیرگذار است.»
او همچنین تاکید کرد: «با این حال باید با مردم و سلیقهشان همراهی کرد و آنچه دوست دارند را برای شان بسازیم نه آنچه خودمان دوست داریم و برای مخاطبان دارای جذابیت قابل قبولی نیست. فیلم کمدی خوب هم ساخته شود هیچ ایرادی ندارد، ما تفریح دیگری در کشور مانند سینما نداریم که در کنار هم قرار بگیریم و لذت ببریم به جز سینما و کنسرتهای موسیقی و بهتر است که با ساخت فیلمهای خوب این تفریح را از مردم نگیریم.»