کد خبر: ۸۲۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۵۱۵
ریزش موی سر در دوران شیردهی دلایل مختلفی دارد، اما با اهمیت دادن به رژیم خوراکی و سبک زندگی این عارضه را مهار می‌کند.
تکنیک های طلایی برای جلوگیری از ریزش موی ناگهانی در دوران شیردهیبه گزارش خبرداغ، در دوران بارداری به دلیل دگرگونی‌های هورمونی، افزایش میزان هورمون استروژن و افزایش جریان خون، مو‌های بانوان رشد قابل توجهی پیدا می‌کند و آنها معمولاً دارای مو‌هایی براق، ضخیم و پرپشت می‌شوند.

۶-۷ ماه بعد از زایمان و همزمان با شیردهی به نوزاد یکی از مشکل‌های شایع که بیشتر مادران از آن شکایت دارند کم پشتی و ریزش ناگهانی و زیاد مو‌های سر است.

این ریزش مو نوعی روند طبیعی است و نباید سبب نگرانی و استرس مادران شود، زیرا به تدریج مو‌های آنها به حجم اولیه خود پیش از بارداری باز می‌گردد؛ این ریزش بیش از اندازه مو‌های سر سبب نگرانی در بسیاری از بانوان می‌شود و یکی از دلایل مراجعه آنها به مطب پزشکان پوست است.

برای جلوگیری از ریزش موی ناگهانی و کمک به تقویت و سلامت آنها پزشکان راهکار‌های زیر را به نومادران توصیه می‌کنند.

در این زمان از مصرف شامپو‌های نرم کننده خودداری کنید، زیرا به دلیل اثر گذاری ویژه بر ساقه‌های مو و بسته شدن کوتیکول‌های مو اینگونه به نظر می‌رسد که حجم مو کاهش یافته است.

اگر نیاز ضروری به استفاده از نرم کننده دارید تنها انتهای ساقه مو‌ها را به نرم کننده آغشته و به سرعت مو‌ها را آبکشی کنید.

دگرگون کردن آرایش موها، کوتاهی آنها یا فرم دادن به مو‌ها به شیوه‌ای که مو‌ها پرپشت به نظر برسند هم می‌تواند سبب کاهش استرس و نگرانی مادران شود.

در دوران شیردهی به دلیل ورود مواد شیمیایی و دارو‌ها به جریان خون مادر و در نهایت شیر او، مصرف تمامی دارو‌ها و محلول‌های موضعی مجاز نیست و در صورت ادامه یافتن ریزش موی سر مادر باید به متخصص مراجعه کند تا دارو‌های ایمن در این دوران برای او تجویز شود.

در این زمان به دلیل شیردهی، مادر باید توجه ویژه‌ای به رژیم خوراکی خود داشته باشد و در رژیم خوراکی روزانه خود مصرف انواع مواد خوراکی سالم، چون لبنیات، غلات، حبوبات، میوه، سبزیجات، مواد پروتئینی کم چرب، دانه‌های آجیل (درصورت نداشتن آلرژی به آنها) و انواع آبمیوه‌های طبیعی و تازه و دمنوش‌های گیاهی سالم را قراردهد.

به تدریج همزمان با رشد کودک و شروع تغذیه او با خوراک‌های تغذیه‌ای کمکی، نیاز به شیردهی کمتر می‌شود و به این ترتیب ریزش موی مادران کاهش می‌یابد.

در صورت ریزش موی شدید یا احساس ضعف، مادران می‌توانند زیر نظر پزشک به مصرف انواع مکمل‌های ویتامینی بپردازند تا تقویت شوند.

انتخاب شامپوی مناسب برای سلامت موها، پرهیز از شانه کردن مو‌ها زمانی که آنها هنوز خیس هستند، استفاده کم از خشک کننده و اتوی مو یا بافت محکم مو‌ها هم می‌تواند به حفظ و سلامت آن‌ها کمک کند.

شانه کردن بیش از اندازه مو‌ها به ویژه با برس و شانه‌های دانه ریز می‌تواند سبب کشش مو‌ها و کنده شدن آنها شود همچنین نوعی وسواس برای بررسی میزان مو‌های ریخته شده در افراد می‌تواند ایجاد کند که در نهایت به نوعی اختلال عصبی و افسردگی در آنها منجر می‌شود.

بستن مو‌ها به صورت دم اسبی هم با ایجاد کشش فراوان به ریشه مو‌ها سبب کشیدگی آنها و کم پشتی مو‌ها می‌شود؛ برای بستن مو‌ها از کش‌های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا سبب کنده شدن مو‌ها می‌شوند در عوض استفاده از کش‌های پارچه‌ای یا کلیپس‌های سرامیکی می‌تواند کمترین فشار را به ساقه مو‌ها وارد کند.

یکی از بهترین راهکار‌ها برای کمک به رشد مو‌ها و خونرسانی به ریشه موها، ماساژ آرام کف سر است؛ این کار باید به آرامی و به حالت دورانی انجام شود و به تدریج افراد شاهد کاهش ریزش موی سرخود خواهند بود.

استفاده از برخی ماسک‌ها و درمان‌های گیاهی بی ضرر برای تقویت ساقه و ریشه موها، چون استفاده از ماسک روغن نارگیل، روغن آرگان، ماسک زرده تخم مرغ، ماسک چای سبز و آلوئه وار به همراه لیموترش هم می‌تواند سبب تقویت موها، از بین رفتن سلول‌های مرده کف سر و تغذیه ریشه مو‌ها شود.

یکی از دلایل ریزش موی سر در این دوران استرس مادر برای نگهداری از فرزند و کمبود خواب است که در این مورد با تقسیم کار‌ها و وظایف با دیگر اعضای خانواده و همکاری آنها استرس مادر کم شده و ریزش موی سر او کاهش می‌یابد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: