کد خبر: ۸۲۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
تعداد بازدید: ۶۱۰
مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این‌که میانگین سن ازدواج در دهه شصتی ‎ ها افزایش یافته و رشد موالید نیز از ۲.۴۵ در سال ۷۰، به ۱.۲۴ در سال ۹۵ رسیده است، گفت: اگر این روند ادامه یابد در سال ۲۰۵۰ ایران یکی از پیرترین کشورهای جهان خواهد بود.
افزایش میانگین سن ازدواج و کاهش رشد موالید در دهه شصتی‎هابه گزارش خبرداغ، همایش استانی آموزش‌های هنگام ازدواج با هدف توجیه مربیان دوشنبه، چهارم شهریور در مجتمع زهتاب دانشکده بهداشت و پیراپزشکی گلدشت خرم ‎ آباد برگزار شد.

در این همایش بر شروع برنامه ارتقای آموزش‌های هنگام ازدواج از دو ساعت به شش ساعت با هدف ارتقای کمی و کیفی برنامه آموزش‌های هنگام ازدواج، افزایش رضایت‌مندی از زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده و کاهش میزان طلاق تأکید شد.

این کارگاه آموزشی یک روزه با حضور سید حامد برکاتی، مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، محمدعلی دریک، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، حجت‌الاسلام مرادی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با همکاری معاونت مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی، معاونت پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه، معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برای آموزش ۸۰ نفر مربی مراکز مشاوره قبل از ازدواج برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور در رابطه‌ با آموزش‌های لازم قبل‌ از ازدواج برای زوج‌های جوان، گفت: از سال ۷۰ تا سال ۹۵ طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است و آمارها نیز آن را نشان می‌دهد، متأسفانه میانگین سن ازدواج در دهه شصت از ۲۱ سال به ۲۴ سال افزایش یافته است و رشد موالید نیز از ۲, ۴۵ در سال ۷۰، به ۱.۲۴ در سال ۹۵ رسیده است.

وی گفت: ازدواج دیرهنگام، دیر فرزنددار شدن و شکم جمعیتی در یک دوره زمانی خاص به‌ویژه دهه شصتی‌ها باعث شد که این مشکل جمعیتی برای کشور پیش بیاید و شاهد کاهش موالید در سال‌های بعد باشیم که آمارهای ثبت احوال نیز حکایت از این قضیه دارد و این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم طی ۳۰ سال گذشته، برای جمعیت جوان کشور، کاری اساسی انجام بدهیم و اگر این روند ادامه یابد در سال ۲۰۵۰، ایران یکی‌ از پیرترین کشورهای جهان از نظر جمعیتی خواهد بود.

برکاتی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر نقش آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج، گفت: با فعالیت‌های بین‌بخشی و تأکید مقام معظم رهبری بر ورود و برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل‌ از ازدواج برای جوانان و حتی ورود به قضیه طلاق در کشور و دلایل آن، در وزارت بهداشت به‌طورجدی به این مبحث ورود پیدا کرده‌ایم و استان لرستان چهاردهمین استانی است که این همایش را برگزار می‌کند؛ البته این مربوط به کشور ما نیست بلکه همه کشورها نیز معتقد به حفظ موالید خود هستند.

در پایان این همایش، کلاس‌های آموزشی، توجیهی در حوزه‌های تخصصی حقوقی، سلامت باروری و جنسی، روانشناسی و اخلاق و احکام با تدریس و حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شد.

 
منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: