کد خبر: ۸۲۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
تعداد بازدید: ۳۳۲
دکتر مونسان در نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی تنها بخش اقتصادی کشور است که در تلاطم‌های ارزی، با برنامه‌ریزی مناسب افزایش قیمت افسارگسیخته نداشت.»
دکتر علی اصغر مونسان: سازمان میراث‌فرهنگی در تلاطم‌های ارزی، افزایش قیمت افسار گسیخته نداشتبه‌گزارش خبرداغ به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با حضور در مجلس شورای اسلامی در نشستی با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرد.

دکتر مونسان، از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای بررسی چالش‌های اصلی سازمان میراث‌فرهنگی سپاس‌گزاری کرد و گفت: «میراث‌‌فرهنگی یک حوزه فرابخشی است و از آن‌جا که شاید کمترین امکانات را در اختیار دارد، اثرگذاری در این حوزه با همکاری دستگاه‌های دیگر اتفاق می‌افتد.»

او افزود: «به‌رغم تحریم‌های اخیر توانسته‌ایم در سال‌های اخیر گردشگری داخلی و خارجی را پویا کنیم.»

دکتر مونسان با اعلام این خبر که سند گردشگری کشور آماده شده است، گفت: «در این سند احکامی آورده شده که پس از تصویب در هیئت دولت اختیارات سازمان را افزایش می‌دهد، این سند به‌زودی در دولت بررسی می‌شود.»

وی با تأکید بر این‌که قانون حمایت از میراث‌فرهنگی یکی از قوانین خوبی بود که مجلس از آن حمایت کرد، افزود: «از دولت مصوبه گرفتیم که تجهیزات وارداتی حوزه گردشگری از پرداخت مالیات معاف باشد. موضوع لغو روادیدها را با همکاری وزارت خارجه جلو بردیم که نتیجه آن لغو یک‌طرفه روادید با عمان و پس از هفت ماه پیگیری لغو روادید با چین بود.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در کشور یک‌میلیون سایت و محوطه تاریخی، نزدیک به ۳۴هزار اثر ثبت‌شده ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم، تصریح کرد: «سازمان میراث‌فرهنگی بودجه کافی برای نگهداری، مرمت و حفاظت از این حجم آثار ندارد. با این حال با بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی، ۲ هزار پروژه در حال مرمت در حال اجراست.»

وی با بیان این‌که در این دوره تلاش کردیم از مشارکت‌ بخش خصوصی بهره بگیریم، گفت: «به علت ناکافی بودن بودجه تبلیغاتی ۲۰ میلیارد تومانی، از ظرفیت‌های بخش خصوصی تبلیغ کشورمان را در چین آغاز کردیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «در سال ۹۷، شاهد ورود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ دارد.»

او در ادامه گفت: «در این سال‌ها برای جذب گردشگر در کشورهای منطقه‌ تبلیغ کردیم. تراز تبادل گردشگر ما با ترکیه منفی بود، اما این اختلاف بسیار کاهش یافته است.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «این اتفاقات در حالی است که امریکا ایران‌هراسی را در جهان تبلیغ می‌کند.»

وی با بیان اینکه طبق گزارش بانک مرکزی، گردشگری سهم 3درصدی در تولید ناخالص ملی داشته است افزود: «در حال حاضر بالغ بر ۱۸۰هزارمیلیارد در این حوزه طرح در حال اجرا داریم.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «بنا بر آمار وزارت کار ۲۰۳هزار شغل ایجاد کردیم. متناسب با بودجه نسبت به سایر وزارتخانه‌ها پیشرفت خوبی داشتیم. بوم‌گردی‌ها در ابتدای دولت حدود ۴۰۰ واحد بود و اکنون بیش از ۱۴۰۰ واحد است. تعداد واگذاری‌ها در دوسال گذشته به اندازه کل سنوات پیش از آن بوده است.»

او گفت: «در بحث تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف اقدامات خوبی داشتیم تا موانع را در موضوعات میان‌بخشی برطرف کنیم.»

دکتر مونسان تأکید کرد: «در حوزه صنایع‌دستی نیز رشد خوبی داشتیم. برندینگ صنایع‌دستی را در رأس برنامه‌ها قرار دادیم و رقم ۲میلیارد دلار صادرات را هدف‌گذاری کردیم.»

او با یادآوری تشکیل ستاد تبلیغات فضای مجازی در سراسر کشور اضافه کرد: «با این اتفاق با هزینه بسیار کم تبلیغات مؤثری در فضای مجازی داریم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: «اقدامات بسیار خوبی در زمینه دیپلماسی فرهنگی انجام داده‌ایم. ازجمله در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار آثاری از موزه لوور را در موزه ملی کشورمان به نمایش گذاشتیم و این نمایشگاه را با بازدید ۱۵ هزار نفر در روز برگزار کردیم که پیام آن نمایش دادن امنیت کشور ایران بود، همین‌طور در هلند نمایشگاهی برگزار کردیم با روزانه ۱۵۰هزار بازدید کننده که تمام هزینه را کشور مقصد پرداخت و این بزرگ‌ترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی ایران بود.»

در این نشست محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، ولی تیموری معاون گردشگری، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت، حسین اربابی معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی، امور حقوقی و مجلس، علیرضا بای مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی و فریبا رحمان‌پور مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در امور بانوان حضور داشتند و به ارائه گزارش پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: