کد خبر: ۸۲۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
تعداد بازدید: ۶۹۷
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مشی اصلاح‌طلبان نقدپذیری است و ما هر نقد و انتقادی را می‌پذیریم اما حداقل انتظارمان این است که افراد باید اطلاعات و مستنداتی داشته باشند. جریان اصلاحات جریانی است که منش و خطش مشخص است و راه می‌گوید در کنار خرد جمعی می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
محمدرضا عارف: عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز مدعی و طلبکارند/ امیدوارم مسئله جدی به نام رد صلاحیت نداشته باشیم/ هر شخصی را در لیست قرار نمی‌دهیم/ حضور اشخاص آلوده به فساد را وتو خواهم کرد

به گزارش خبرداغ، چندماه بیشتر به یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی نمانده است، آنچه منتقدان مطرح می‌کنند این است که رفتار و عملکرد جناح‌های سیاسی در داخل کشور، جامعه را برای حضور در انتخابات این دوره  دلسرد کرده است و شاید جناح‌های سیاسی دیگر با اقبال مردم روبه‌رو نشوند. برای آسیب‌شناسی جریان اصلاحات و عملکرد فراکسیونی که وابسته به این جریان در مجلس حضور دارد با محمدرضا عارف نماینده مردم تهران، رئیس فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

محمدرضا عارف در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره اینکه سیدمحمدخاتمی در دیداری که با اهالی رسانه داشتند نکاتی را به عنوان انتقاد از مجلس و دولت به خاطر نپرداختن به موضوع جرم سیاسی مطرح کردند از سوی دیگر انتقاد رسانه‌های اصلاح‌طلب این است که شورای عالی سیاست‌گذاری و فراکسیون امید آن اطلاع‌رسانی لازم را که باید در مسائل ندارد، آیا چنین نقدهایی را می‌پذیرید و قرار نیست برطرف شود، گفت: مباحث و نقطه نظراتی که آقای خاتمی همیشه بیان کرده و می‌کنند منش اصلی اصلاح‌طلبان است.

شورای عالی سیاستگذاری طی  یک سال و نیم گذشته فتیله فعالیتش را پائین کشید

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، همیشه عنوان کرده‌ایم دوستان اگر نقدی دارند بیان کنند زیرا معتقد هستیم در کنار نقد و نقادی معضلات و مشکلات دیده و بر طرف می‌شود، عنوان کرد: انتظارمان از دوستان این است که با نقدهای جدی‌شان نسبت به عملکرد فراکسیون و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان ما را یاری و کمک کنند، به همین جهت که شورای عالی سیاستگذاری طی  یک سال و نیم گذشته فتیله فعالیتش را پائین کشید زیرا قصدمان بر این است بر اساس نقدها و تحلیل‌های کارشناسی شده گام‌های خود را برای ورود به میدان برداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همیشه از نقد در شورای عالی سیاست‌گذاری و فراکسیون امید استقبال می‌کنیم، اظهار داشت: نکته مهم در بحث نقد و نقادی داشتن اطلاعات کافی برای این امر است. انتظارمان از همه افراد و اشخاصی که عملکرد فراکسیون امید و شورای عالی اصلاح‌طلبان را نقد می‌کنند ‌این است که بر اساس مستندات نقدهای خود را مطرح کنند. اگر دوستان عزیز ما شرایط مجلس دهم، جایگاه فراکسیون امید و رقبایی که شاید هم غیرسیاسی و به مفهوم جریانی هستند را در نظر بگیرند شاید این‌گونه نقد نخواهند کرد.

متاسفانه باید بگویم افرادی که باید، در بزنگاه‌ها فراکسیون را همراهی نکردند و معتقدم اگر غیر از آنچه که امروز شاهدش هستیم صورت می‌پذیرفت، دستاوردهای فراکسیونی ما مطمئنا نمره قابل قبولی می‌گرفت.

وی ادامه داد: بگذارید مثالی بزنم، انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا را باتوجه به عملکرد فراکسیون امید  در نظر بگیرید. ما در مجلس شورای اسلامی یک اقلیت تاثیرگذار با دارای ۱۰۰ رأی هستیم که گاهی کمتر و یا بیشتر می‌شود؛ با این تعداد رأی‌های ما در پاره‌ای از اوقات متغییر است اما توانستیم با تدبیر وکار منسجم اکثریت اعضا را در هیأت نظارت بر انتخابات شوراها را به دست بیاوریم.

هیچ کس اقدام مهم ما برای انتخابات شوراها  را ندید

رئیس فراکسیون امید افزود: بین ۸ کاندیدایی که از کمیسیون‌ها برای حضور در هیأت نظارت آمده بودند، ۳ تن از آنان از فراکسیون ما و مابقی وابسته به جریان‌های دیگر بودند، با چنین رفتاری توانستیم اکثریت را به دست بیاوریم و جلوی ارزیابی‌های غیرحقیقی و حقوقی را بگیریم که نتیجه‌اش در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمایان شد اما هیچ کس چنین اقدام مهمی را ندید. 

گاهی در شیوه اداره فراکسیون مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد

عارف با تاکید بر اینکه ما نقد را محترم می‌دانیم اما برخی از انتقادات به دلیل عدم شناخت و اطلاعات صحیح صورت می‌گیرد، بیان کرد: گاهی در شیوه اداره فراکسیون مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد. باید تاکید کنم اصلاحات جریان قائم به فرد نیست و ذاتمان برنمی‌تابد تا یک نفر دست به عمامه‌اش بزند همه چشم بگوید. در فراکسیون امید یک مکانیزم کارشناسی در سطح هیأت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع وجود دارد که دوستان به آن  عمل می‌کنند.

باید پذیریم که ۲۹۰ نفر نماینده از حقوق مساوی و عقبه کارشناسی برخوردارند و صاحب‌نظر  هستند نمی‌شود سر هر موضوعی دستوری عمل کرد این کار در قاموس اصلاح‌طلبان نیست. 

وی خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع هم مشاهده می‌شود برخی از نقدها رهبری فراکسیون امید را به چالش می‌کشند، باید بگویم بنا نیست جوابی بدهیم زیرا می‌خواهیم موثر واقع شویم و اعتقادم بر این است بسیاری از این جواب‌ها را جریان اصلاحات داده است، طبق آن‌چه که مشی اصلاحطلبی است بر اساس خردجمعی عمل می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم و همیشه این مهم را مد ظرمان داشته‌ایم که تصمیمات باید از سوی جمع گرفته شود، نه فرد.

چندین جلسه با خانواده بازداشتی‌های محیط زیستی گذاشتم

رئیس فراکسیون امید با بیان این‌که اگر می‌خواهید بدانید فراکسیون امید چه کارهای انجام داده است تعداد جلسات در هیأت رئیسه، مجمع و شورای مرکزی را نسبت به سایر فراکسیون مشابه مجالس مقایسه کنید، عنوان کرد: امیدی‌ها لوایح و طرح‌های خوبی را در خانه ملت ارائه کرده‌اند، به طور مثال طرح عفو عمومی که رسانه‌ها به آن نپرداختند یکی از مهمترین طرح‌ها بود، ابتدا در صحبت سالانه‌ام آن اشاره کردم و سپس طرحش در فراکسیون آماده شد که متاسفانه در صحن فوریتش رأی کم آورد و در کمیسیون ماند.

وی ادامه داد: طرح دیگر مسئله جرم سیاسی بود که بسیار روی آن کار شد اما چه می‌شود کرد ما در کمیسیون قضایی تنها ۴ عضو داریم. لایحه بعدی تعیین تکلیف فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کردند بود، مدت‌های زیادی این طرح به بلاتکلیف مانده بود که بحمدالله به جای خوبی رسید. طرح بعدی جلوگیری از ازدواج دختران نوجوان بود که با پیگیری فراکسیون به نتیجه رسید. در بحث بازداشتی‌های محیط زیستی به شخصه چندین جلسه با خانواده آن‌ها گذاشتم که می‌توانید از آنها سوال کنید.

چرا طرح‌ها و لوایحی که فراکسیون امید ارائه کرده است  کمتر دیده می ‌شود! نمی‌خواهم بگویم که برای ما به به و چه چه کنید اما از انصاف هم نباید به دور بود.

بیش از حد نقد داشته باشم تلقی دیگری می‌شود

عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز مدعی و طلبکارند

عارف در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که گام اول اصلاح‌طلبان دولت تدبیر و امید و گام دوم و سوم ورود اصلاح‌طلبان ورود به مجلس و شورای شهر بود، اما به دلیل عملکردی بعضا ضعیف گام‌های اول و دوم اتفاقات خوب شوراهای اسلامی شهر و روستا دیده نمی‌شود، سوال اینجاست چرا برخی امروز به آن چه که خودشان انجام داده‌اند نقدهای را مطرح می‌کنند، گفت: نمی‌خواهم وارد بحث دولت شوم؛ اما معتقدم آنهایی که نقد جدی می‌کنند باید پاسخگوی این ۶ سالی که گذشته است باشند. من خرد جمعی را در سال ۹۲ پذیرفتم و اگر امروز بیش از حد نقد داشته باشم شاید تلقی دیگری شود.جالب است همان دوستانی که عامل تصمیم سال ۹۲ شدند، امروز مدعی و طلبکارند. با این حال ما از روند اصلاح طلبی در مجلس دفاع می‌کنیم.

لازم باشد برخی موضوعات را باز خواهم کرد

وی با اشاره به شرایط بسته شدن لیست امید در سال ۹۴ بیان کرد: همه می‌دانند لیست امید در چه شرایطی بسته شد و چه کسانی به این لیست تحمیل شدند همان‌های که امروز ما را در مجلس گرفتار کردند. جالب است این افراد امروز حضور ما را در انتخابات سالانه هیأت رئیسه را نقد می‌کنند! نمی‌گویند چه عاملی باعث شد که اینگونه در انتخابات سالانه ورود کردیم. آیا جز تحمیل افرادی به لیست بود؟ حضور این افراد را پذیرفتیم و تمکین کردیم اما حالا مشاهده می‌کنید که مدعی شده‌اند! همین جا این را هم تاکید کنم اگر ضرورت داشته باشد و برای ارتقاء جایگاه گفتمان اصلاحات احساس کنم برخی مطالب گفته شود حتما این موضوعات را باز خواهم کرد.

امیدواریم هیأت‌های نظارت به مُر قانون عمل کنند

عارف همچنین درخصوص احتمال رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: امیدواریم هیأت‌های نظارت به مُر قانون عمل کنند. در انتخابات مجلس دهم هم با نظارتی که داشتیم توفیقات نسبی به دست آوردیم.

 امروز امید یک فراکسیون تاثیرگذار است، با تعاملی که با شورای نگهبان داشته و داریم امیدواریم  مُر قانون عمل شود و مسئله جدی به اسم رد صلاحیت نداشته باشیم.

امیدوارم مسئله جدی به نام رد صلاحیت نداشته باشیم

عارف درباره اینکه منتقدان فراکسیون امید مطرح می‌کنند چه اصراری وجود دارد هنگامی که شورای نگهبان کاندیدای اصلاح‌طلبان را تائید نمی‌کند، افراد به ظاهر اصلاح‌طلب در لیست قرار گیرند که وقتی وارد مجلس  می‌شوند آنچه را که تعهد کرده بودند از یاد می‌برند و به گونه‌ دیگری عمل می‌کنند، گفت: امیدوارم که هیأت‌های نظارت در وهله اول طبق قانون و مُر آن عمل کنند و مسئله جدی به نام رد صلاحیت نداشته باشیم. 

تعامل بسیاری با شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت داشتیم

وی خاطرنشان کرد: تعامل بسیاری با شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت داشتیم و همین امر موجب شد که یک فراکسیون تاثیرگذار باشیم این روش را ادامه خواهیم داد زیرا می‌دانیم تعامل چه تاثیراتی دارد. 

راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است، بیان کرد: جریان‌های سیاسی ائتلاف می‌کنند اما به یاد داشته باشید که این کار بعد از پیروزی در انتخابات است؛ قبل پیروزی چه ائتلافی می‌خواهیم داشته باشیم و وزن کشی کنیم؟ ما و جریان‌های دیگر برای انتخاب شدن به میدان می‌آییم پس از انتخابات و مشخص شدن نتایج ائتلاف‌ها صورت می‌گیرد.

ممکن است به سمتی برویم که اقلیت تاثیر‌گذار باشیم

عارف گفت: دنبال لیست تاثیرگذار هستیم اما ممکن است باتوجه به شرایط به سمتی برویم که اقلیت تاثیر‌گذار باشیم ، زیرا معتقدم ضربه‌ای که از لیست امید خوردیم باید یک درس جدی برای جریان اصلاحات باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر برای انتخاب ۳۰ نفر به نتیجه نرسید تعداد افراد کمتری را در لیست قرار می‌دهید یا خیر، گفت: بله هیچ اشکالی ندارد از ۳۰ نفر کمتر باشد گاهی یک اقلیت تاثیرگذار از یک جمع بیشتر کارایی دارد، باید بازهم تکرار کنم لیست ما اصلاح‌طلبانه خواهد بود با ویژگی و شرایطی که اعلام خواهیم کرد.

تحت هیچ شرایطی هر شخصی را در لیست قرار نمی‌دهیم

رئیس فراکسیون امید با اشاره به انتشار آئین نامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خصوص شفاف‌سازی، گفت: اولین آئین‌نامه‌ای که شورای عالی سیاستگذاری منتشر کرد شفافیت بود. از این پس نیز تصمیمات شورای عالی را صریحاً اعلام می‌کنیم. حال این تصمیمات چیست؟ مکانیزیم بستن لیست و سازوکاری برای انتخاب افراد در نظر داریم. پیش فرض ما این است که در کل کشور لیست ما کامل خواهد بود اما اگر هم بنا به دلایلی کامل نشد، قطعا تحت هیچ شرایطی هر شخصی را در لیست قرار نمی‌دهیم. 

به دنبال ایجاد چالش در کشور نیستیم

وی درباره اینکه گفته می‌شود چه بهتر است شورای عالی سیاست‌گذاری قبل از آنکه شورای نگهبان نظرش را اعلام کند، لیستی را ارائه کند و هرکسی را که شورای نگهبان تائید نکرد در لیست نگذارد، گفت: بله چنین پیشنهادهایی مطرح می‌شود اما به دنبال ایجاد چالش در کشور نیستیم.

باتوجه به شرایط کشور می‌خواهیم با یک رفتار و کردار همگرایانه حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم و امیدواریم در این مسیر مشکلی پیدا نشود.

افرادی را معرفی خواهیم کرد که مشکلی برای تائید نداشته باشند

وی ادامه داد: گاهی پیشنهاد می‌شود ۸۰ نفر را اعلام کنید و هرکه را شورای نگهبان تائید کرد در لیست قرار دهید، خیر چنین نیست ما با تعاملی که با هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان داریم افرادی را معرفی خواهیم کرد که مشکلی برای تائید نداشته باشند و باید تاکید کنم که جریان اصلاحات افراد متخصص، اهل فن، متعهد و شناخته شده که برای حضور در مجلس مفید باشند، کم ندارد.

عارف در خصوص اینکه این روزها نقدی به جریان اصلاحات وارد است مبنی بر اینکه جوانگرایی و کادرسازی در این جریان جایی ندارد، و وقت آن رسیده است که جوانان درصد بیشتری را از لیست سهم ببرند در این دوره از انتخابات سهمیه و حضور جوانان چگونه خواهد بود، آیا اصلاح‌طلبان همان سیکل همیشگی خود را خواهند داشت، عنوان کرد: سیکل همیشگی را در دقیقه ۹۰ شکستیم و شعارمان در انتخابات مجلس دهم که ۳۰ درصد زنان  و ۳۰ درصد جوانان و در مجموع ۵۰ درصد بود، عمل شد. در انتخابات شوراها هم همین گونه عمل کردیم.

امیدواریم لیست‌مان تلفیقی از جوانگرایی، زنان، اقوام و نخبگان باشد

وی تاکید کرد: جوان‌گرایی را در مجلس همراه با تجربه ملزم می‌دانیم. یعنی مجلس جای افراد با تجربه، شاخص و برجسته است که ستون باشند، دقت داشته باشید نباید تجربه کار اجرایی و قانون‌گذاری را نادیده بگیریم و امیدواریم لیست‌مان تلفیقی از جوانگرایی، زنان، اقوام و نخبگان باشد.

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: درست است که در مجلس نیاز به انگیزه و نشاط جوانی داریم اما یادتان باشد در کنار این دو مولفه باید پختگی، ثبات فکر، نظر و تجربه هم وجود داشته باشد که ما در این دوره بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و درصد بالایی از لیست ما را افراد کارکشته و با تجربه که ۳۰ سال عقبه کار اجرایی داشته باشند، تشکیل خواهند داد. 

راهبرد کلی فراکسیون به صورت اجماعی است

وی درباره اینکه مطرح می‌شود فراکسیون امید با وجود آن که می‌دانست ریاست مجلس را به دست نخواهد آورد اما به دلیل آنکه تمام تمرکزش را روی این مسئله گذاشت هیأت رئیسه و ریاست کمیسیون‌ها را از دست داد، آیا این انتقاد به عملکرد فراکسیون وارد است و شما به عنوان رئیس آن این انتقاد را می‌پذیرید، گفت: ساختار مجلس اینگونه است؛ نقش رئیس مجلس و کمیسیون‌ها قابل مقایسه با هیأت رئیسه کمیسیون‌ها نیست. بله ساز و کار مجلس به سمت ریاستی رفته است که آئین‌نامه باید اصلاح شود. راهبرد کلی فراکسیون به صورت اجماعی است و نظر شخصی من همین است، در جریان انتخابات ریاست مجلس این اتفاق افتاد.

اعضای فراکسیون معتقد بودند حتی اگر پای ائتلافی هم در میان باشد باید با ابزار هویت خودشان که همان هویت اصلاح‌طلبی است  برای انتخاب ریاست مجلس به میدان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه مطرح کردیم اهل ائتلاف هستیم، اما وارد ائتلافی که از قبل خط و خطوط آن مشخص شده باشد، نمی‌شویم و از این اصل خود هم هیچ‌گاه کوتاه نخواهیم آمد. جالب که هر دو فراکسیون مجلس در انتخابات و ارائه طرح‌ها و لوایح ابراز همکاری و تمایل می‌کردند اما درست سر بزنگاه رو به روی ما قرار می‌گیرند! حتی فراکسیونی که با پشتوانه اصلاح‌طلبان تشکیل شده است.

برخی رفتارها برایمان تجربه‌ای شد که اصلاح‌طلبان واقعی را در لیست قرار دهیم

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ما  بسیار خوشحالیم در سال آخر این‌گونه رفتارها را شفاف سازی کردیم گفت: امسال کار ما به دلیل شفاف‌سازی راحت‌تر خواهد بود. به طور مثال افرادی داشتیم در منطقه اصلاح‌طلب بودند اما در مجلس رو در روی ما قرار می‌گرفتند. این دوستان بار دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند. حال به دلیل آن‌چه که مشی و منش ماست، نمیگویم در صحن این عزیزان به چه لوایح و طرح‌هایی رأی دادند و ندادند زیرا قصد نداریم چالشی ایجاد کنیم اما همین قدر بدانید که دیدن چنین رفتارها و کردارهایی برایمان تجربه‌ای شد که اصلاح‌طلبان واقعی را در لیست قرار دهیم.

وی درباره اینکه برخی از انتقادها به فراکسیون امید این است که بهتر است وقت و هزینه را جایی دیگری سرمایه‌گذاری کند تا دستاوری داشته باشد، گفت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در فراکسیون امید صورت گرفت که برای ما نتایج بسیار خوبی به همراه داشت. یک نمونه‌ا‌ش جذب افرادی بود که در لیست امید حضور نداشتند و ما هم کاری هم برایشان نکرده بودیم اما در فراکسیون ما قرار گرفتند و در مقابل بودند اشخاصی که در لیست قرار گرفتند کلی کار هم برایشان انجام شد اما در نهایت جای دیگری رفتند.

می‌شد به جای رویش در فراکسیون به میدان بیائیم و کارهای سطحی انجام دهیم اما آیا در هر انتخاباتی که پیش فرض انتخاب نشدن وجود دارد، نباید وارد شویم؟ باید عقب‌نشینی کنیم؟ ما نباید نا امید باشیم و این یعنی مشی اصلاح‌طلبی.

وی خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم انتخابات هیأت رئیسه فقط فراکسیونی نیست، تلاش فردی را هم باید در نظر بگیریم. مشاهده می‌کنید فردی سال گذشته برای حضور در هیأت رئیسه چند رأی کم آورد اما امسال به دلیل تلاش‌هایی که در یک سال اخیر داشته است، به هیأت رئیسه می‌رسید.

قرار است من هیچ طرح و تذکری را امضاء نکنم

رئیس فراکسیون امید درباره اینکه گفته می‌شود پس از دادگاه محمدرضا خاتمی خبری منتشر شد مبنی بر این که پیگیری پرونده وی از سوی فراکسیون و نماینده‌های مجلس صورت نگیرد، اظهار داشت: گله‌ای از رسانه‌های اصلاح‌طلب دارم، این است که یک خبر غلط و دروغ منتشر می‌شود و ما مشاهده می‌کنیم چقدر مانور روی آن داده می‌شود اما هنگامی که فراکسیون امید با محمدرضا خاتمی دیدار می‌کند کمتر منعکس می‌شود. 

وی ادامه داد: ساز و کارها و تذکر ما در کمیسیون مشخص است، زمانی که تذکرها فراتر از فراکسیون است افرادی را داریم که ابتدا متن را تفاهم می‌کنند بعد ما امضا می‌کنیم و باید بگویم قرار است من هیچ طرح و تذکری را امضاء نکنم شاید در این مدت کلا شاید ۷ یا ۸ طرحی که سیاسی و امنیتی بوده است امضاء کرده‌ام. در این موضوع هم مطلبی عنوان شد من هم جواب ندادم و همه بر اساس یک خبر دروغ و جعلی واکنش نشان دادند.

تحت هر شرایطی باید حضور جدی در انتخابات داشته باشیم

نماینده مردم تهران درباره اینکه مطرح می‌شود عملکرد لیست امید و اصلاح‌طلبان به گونه‌ای بوده که نتواسته بدنه اجتماعی خودش را راضی کند، بنابراین این احتمال وجود دارد که مردم رفتار لیستی نداشته باشند و به اصلاح‌طلب و اصولگرا رأی ندهند، بیان کرد: چرا این پیش فرض‌ها را خودمان مطرح می‌کنیم، گفتمان اصلاحات گفتمان امید، نگاه به آینده، ادای وظیفه و تکلیف است. اعتقادمان بر این است که تحت هر شرایطی باید حضور جدی داشته باشیم.

به شرط پیروزی در انتخابات به میدان نمی‌آییم

وی تاکید کرد: ما که به شرط پیروزی در انتخابات به میدان نمی‌آییم بر اساس وظیفه‌ای که بدنه اجتماعی بر دوش ما گذاشته است، ورود می‌کنیم. اما پیش فرض‌هایی که امروز همه جا هست و این آیه یاس خواندن‌ها خودش عامل شکست می‌شود! امروز هستند عده‌ای که با حمله به فرد،گ فتمان و عملکردها ذهنیت مردم را تغییر می‌دهند رسانه‌ها باید این موارد را روشنگری و اصلاح کند.

در فساد ستیزی از حق وتو خودم استفاده می‌کنم و اجازه نمی‌دهم رفاقت‌ها و دوستی‌ها تاثیری بر آن بگذارد در بستن لیست هم این مهم را لحاظ خواهیم کرد و با احدی در این باره سر سازشی نداریم.

رئیس فراکسیون امید درباره منش و مشی فراکسیون امید در مقابله با فساد مطرح کرد: مهمترین مسئله ما در فراکسیون امید فسادستیزی است، بارها هم اعلام کردیم اگر مستنداتی برای فساد افراد وجود دارد به ما ارائه شود، در دیدار با وزرا هم این موضوع بیان شده است که اگر سندی دارید مبنی بر اینکه شخصی در حال باج‌خواهی و فساد است به ما بگوئید.

مسئله پاک‌دستی امروز به جد زیر سوال رفته است

حضور شخصی که آلوده به فساد باشد را وتو خواهم کرد

وی خاطرنشان کرد: درست است که اعتقاد من چه در شورای عالی سیاست‌گذاری و چه فراکسیون بر خردجمعی است و برای این رفتار هم متهم شدم اما هنگامی که مسئله فسادی مطرح شود قطعا به شخصه وارد خواهم شد و رأی و نظر را وتو خواهم کرد. مطمئن باشید در بستن لیست این دوره از انتخابات مشاهده کنم شخصی آلوده به فساد ولو به میزان اندک است، حضورش را وتو خواهم کرد. همیشه به پاک‌دستی اعتقاد داشته‌ایم و معتقدم امروز این مسئله به جد زیر سوال رفته است و باید فکری برای این معضل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: خط قرمز ما در دولت اصلاحات فساد ستیزی بود و افتخار ما این است کمترین فساد را در میان دولت‌ها را داشته است، امروز هم خط قرمز ما فساد است و اگر کوچکترین شبهه را در مورد فردی مشاهده کنیم بی رودربایستی بگویم جایش در لیست نیست.

لیست اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ بر اساس خردجمعی بسته خواهد و افرادی که خواهان حضور در لیست اصلاحات هستند باید بدانند اگر سر سوزنی به فساد آغشته باشند، جایی در این لیست نخواهند داشت.

در بستن لیست جدید  به هیچ عنوان بحث رفاقت، دوستی و رودربایستی جایی ندارد

وی درباره ساز و کار بستن لیست در انتخابات سال ۹۸ گفت: قرار است لیست بر اساس خردجمعی باشد اما همان‌طور که گفتم اگر کوچگترین فساد را مشاهده کنم حتما از حق وتو استفاده می‌کنم و نمی‌گذارم کار از دستمان در برود. امروز تجربه دور قبل را داریم و نمی‌خواهیم به سمت آن ساز و کار برویم، زیرا حیثیت گفتمان مطرح است و از همین جا اعلام می‌کنم در بستن لیست جدید  به هیچ عنوان بحث رفاقت، دوستی و رودربایستی جایی ندارد.

وی درباره این که استقبال مردم از صندوق‌های رأی در اسفند ۹۸ چگونه خواهد بود، گفت: امیدوار هستیم مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند به شرط آن که دل مردم خالی نشود، سیاه‌نمایی نکنیم و ذره‌بین به دست نگیریم و به تضعیف افراد بپردازیم البته باید مشکلات مردم بخصوص در زمینه مسایل رفاهی و معیشتی حل شود.

حسینی تا به اینجا اقدامات خوبی را در وزارت آموزش و پروش  انجام داده که حکایت از تسلط وی و اشرافش بر آموزش و پروش دارد، بسیار موافق هستیم که وی برای تصدی وزارت آموزش و پروش معرفی شود.

عارف درباره گزینه نهایی آموزش و پروش گفت: آقای حسینی در این مدت کارهای خوبی انجام داده است و روی ایشان اتفاق نظر وجود دارد.

هر کسی در این شرایط وزیر آموزش و پرورش شود دو سال پیش روی برایش سخت خواهد بود

وی درباره این که عده‌ای مطرح می‌کنند امروز زمان رسیده است که وزیر زن برای تصدی آموزش و پروش معرفی شود، عنوان کرد: هر کسی در این شرایط وزیر شود دو سال پیش رویش سخت خواهد بود زیرا یک سالش به آخر مجلس و سال دیگرش به انتهای دولت می‌رسد. از سوی دیگر نگرانی هم وجود دارد اگر خانمی معرفی شد و موفق نشود همین امر چماقی بر سر فراکسیون شود.

نماینده مردم تهران درباره اینکه گفته می‌شود از نماینده‌ای برای وزرات آموزش و پروش معرفی خواهد شد، بیان کرد: معتقدیم آقای حسینی عملکرد خوبی داشته است. ارزیابی ما این است که اقدامات ایشان در خراسان خوب بوده است هنگامی که از وی در کمیسیون دعوت کردیم تسلطی که بر کارشان داشتند نشان از پختگی، اشراف و تسلطش بر آموزش و پروش داشت.

وی درباره اینکه گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه از مجلس به رئیس‌جمهور گفته می‌شود، حسینی رأی ندارد، اظهار داشت: در فراکسیون امید تاکنون موضوع ایشان را مطرح نکردیم در کمیسیون آموزش و تحقیقات که دعوت شدند ما از لحاظ تخصصی وی را مورد ارزیابی قرار دادیم و دوستان ما که با ایشان جلسه داشتند به این نتیجه رسیدند که توانایی لازم را برای وزارت آموزش و پروش دارد . 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: