کد خبر: ۸۲۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
تعداد بازدید: ۴۲۱
13 نفر در کردستان در سال گذشته با مصرف مشروبات الکلی جان باخته‌اند و 6 نفر نیز در همین فصل بهار با خوردن الکل های که بیشتر دست ساز بوده اند، از دست رفته اند اما چرا به گفته یک روانشناس و بر اساس آمارهای ارائه شده، گرایش به مصرف مشروبات الکلی در کردستان و بخصوص در میان نوجوانان پسر در حال افزایش است؟
مرگ با مصرف مشروبات الکلی در کردستان افزایش یافته؟به گزارش خبرداغ، رئیس اداره سلامت‌روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفته، 22 درصد کل مصرف کنندگان مواد اعتیادآور، مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و از 10 معتاد در سطح جامعه، 2 نفر از آنها به الکل اعتیاد دارند.

فاروق وفایی با اشاره به اینکه مشروبات الکلی یکی از 10 نوع مواد اعتیادآور در دنیا است، اظهار کرد: مصرف برخی از مواد اعتیادآور از جمله کافئین و سیگار به دلیل عدم مشکل شرعی در سطح جامعه شیوع بالایی دارد اما مصرف مشروبات الکل از نظر علمی، شرعی و دینی قابل قبول نیست و هیچ توجهی برای مصرف آن وجود ندارد.

رئیس اداره سلامت‌روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه کردستان جزء 10 استان آخر کشور از نظر اعتیاد است، تصریح کرد: پیشگیری همیشه راحت‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است و با توجه به اینکه کردستان، در زمینه اعتیاد به عنوان استان پاک محسوب می شود باید بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری شود و هزینه‌ها را در حوزه پیشگیری صرف کرد.

وفایی عنوان کرد: مشروبات الکلی جزء موادهای اعتیادآوری است که به راحتی می‌توان از همان ابتدا پیشگیری را در مدارس به شیوه علمی و آموزشی آغاز کرد.

وی افزود: سوء مصرف الکل در جامعه به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته شده که دارای علت پیچیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و عوارض امنیتی و سلامتی سنگینی برای جامعه دارد، در این راستا اقدامات درمانی و انتظامی ‌در سطح فردی موثر نبوده و باید بر اقدامات اجتماعی پیشگیرانه تاکید شود.

رئیس اداره سلامت‌روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پیشگیری قبل از مصرف الکل را ضروری دانست و گفت: یکی از علل عمده مرگ‌ومیر جوانان در حوادث رانندگی ناشی از مصرف الکل است؛ الکل در عین حال یکی از دلایل مهم بزهکاری، ارتکاب جرم، خشونت، افت تحصیلی، مسائل و مشکلات عاطفی و خودکشی است.

وفایی بیان کرد: خوشبختانه در سطح جامعه برخی از مواد اعتیادآور از جمله تریاک و هروئین به شیوه علمی از طریق قرص‌ و شربت متادون جایگزین شده‌اند اما این روش برای مصرف کنندگان مشروبات الکل صدق نمی‌کند و داروی جایگزین برای ترک الکل وجود ندارد در نتیجه باید از روش‌های دیگر استفاده کرد.

رئیس اداره سلامت‌روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی زمینه‌ساز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی جبران‌ناپذیر است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری آگاه‌سازی و آموزش خانواده‌ها است چرا که آموزش و آگاه‌سازی می‌تواند در امر پیشگیری اولیه تأثیرگذار باشد.

وفایی ادامه داد: در جامعه امروزی الکل‌های کارخانه‌ای و دست‌ساز مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد، که بیشترین آسیب‌ها از جمله از دست دادن بینایی، کبد و سیستم فیزیولوژی بدن از مصرف مشروبات دست ساز حاصل می‌شود.

وی بیان کرد: مشروبات الکلی کارخانه‌ای و صنعتی عوارض مزمنی دارد و مانند الکل دست ساز حاد و فوری نیست، اما بعد از چند سال مصرف، علاوه بر مسائل اجتماعی مشکلات جسمی نیز به وجود می‌آورد.

در ادامه غلامرضا همایون‌پور، مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، با اشاره به فوتی‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کردستان، گفت: در سال گذشته 13 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان باخته‌اند که نسبت به سال 96، افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در سه ماهه اول سال جاری 6 نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی فوت شده‌اند، این آمار نشان دهنده خطرساز بودن سوء مصرف مشروبات الکلی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان، مهمترین راهکار پیشگیری را آگاهی بخشی در خصوص آثار و عوارض سوء جسمی، شرعی، قانونی و روانی مشروبات الکلی به افراد جامعه دانست و بیان کرد: نظارت خانواده‌ها و آموزش و پرورش بر فرزندان، تشریح سوء مصرف مشروبات الکلی برای نوجوانان و جوانان، گسترش فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای ایجاد نشاط و شادابی سالم، به کارگیری سمن ها و افزایش نظارت پلیس در اماکن عرضه کننده مشروبات الکلی از دیگر راه‌های پیشگیری از ترویج مصرف مشروبات الکی است.

وی، تاکید کرد: با وجود افزایش مرگ افراد به دلیل مصرف مشروبات الکلی، خانوادها باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند چرا که تلفات ناشی از مصرف مشروبات رو رشد و افزایش است.

همچنین علی خداویسی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان ، با اشاره به آمار کشفیات قاچاق مشروبات الکلی در کردستان، گفت: آمار کشفیات قاچاق مشروبات الکلی در 11 ماهه سال 96، چهار میلیارد و 319 میلیون و 10 بطری و قوطی بوده و سال گذشته به دو میلیارد و 565 میلیون و 83 بطری رسیده که نسبت به سال 96، 40 درصد کاهش یافته است.

سیف الله رحمانی، متخصص روانشناسی در کردستان ، با اشاره به اینکه متاسفانه گرایش به مصرف مشروبات الکلی در حال افزایش است، گفت: از لحاظ جمعیت شناختی میزان مصرف مواد الکلی در بین نوجوانان پسر بیشتر شایع است.

وی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی در جوامعی که باورهای دینی و معنوی ضعیف دارند بیشتر است، افزود: مصرف مواد الکلی سبکی نامناسب برای مقابله با استرس‌های زندگی روزمره است و برخی از باورهای غلط از جمله مصرف مشروبات الکلی موجب تقویت حافظه، افزایش هوشیاری و تمرکز است که متاسفانه در این گرایش نوجوانان به سمت مواد الکلی سهیم هستند.

وی ذکر کرد: علاوه بر این، افراد دارای اسنادهای بیرونی و عدم برنامه‌ریزی و نظام‌دهی که تمایلی به حل شیوه‌های شناختی خود ندارند و در مقابله با بحران‌های زندگی اجتناب می‌کنند نیز گرایش بالایی به سوی مصرف مواد الکلی دارند.

متخصص روانشناسی در کردستان، خاطرنشان کرد: از پیامدهای ناگوار مصرف مشروبات الکلی علاوه بر بیماری‌های جسمی از جمله آسیب‌های دستگاه گوارش و کبد، رشد اعتماد به نفس کاذب، تخریب سیستم اعصاب مرکزی، کاهش قدرت حافظه در طولانی مدت، بدتنظیمی خلق و افزایش آلزایمر می‌توان اشاره کرد.

رحمانی در پایان یادآور شد: سبک فرزند پروری مقتدرانه در خانواده‌ها، آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان، مهارت های خودآگاهی و مدیریت هیجانات منفی و در نظرگرفتن برنامه‌های بازی محور برای نوجوانان از شیوه های کاهش گرایش نوجوانان به سمت مصرف مواد الکلی است.
منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: