کد خبر: ۸۲۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
تعداد بازدید: ۳۴۴
گزارش الجبیر به بن سلمان:
پایگاه خبری الاخبار به دو سند محرمانه درباره ارزیابی عربستان سعودی و اردن از نخست وزیر جدید بریتانیا و نشست اخیر وی با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس دست یافته است.
جانسون نادان است/ او ایرانی‌ها و اسد را دوست داردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، پایگاه خبری الاخبار از دستیابی به دو سند محرمانه درباره ارزیابی‌های مقام‌‌های عربستان و اردن از «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر جدید بریتانیا و نشست وی با وزرای خارجه کشورهای عضو همکاری شورای خلیج‌فارس خبر داده است.

ارزیابی دیپلماتیک اعراب از جانسون به سال ۲۰۱۶ بر می‌گردد اما شامل هر دو مرحله حضور وی در پست شهردار لندن و سپس وزارت خارجه بریتانیا می‌شود.

«عادل الجبیر» ‌وزیر وقت خارجه عربستان در این ارزیابی با عنوان «بسیار محرمانه» نتیجه گیری‌های بسیار منفی از مواضع جانسون در نشست با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مقر اقامت نماینده دائم بریتانیا در نیویورک به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ارائه می‌دهد.

نام جانسون از ابتدای این دوره به عنوان یک شخصیت برجسته و جنجال برانگیز و نامزد قوی برای نخست‌وزیری مورد توجه عربستان سعودی بوده است.

در نامه الجبیر به بن سلمان درباره این نشست،‌ جانسون به عنوان یک شخصیت مخالف در برابر مواضع کشورهای عضو شورای خلیج‌فارس علیه ایران تلقی می‌شود و درباره اینکه ایران مشکل اصلی منطقه باشد، ابراز تردید می‌کند. وی همزمان تأکید کرده بود که از ملت ایران که از خلال فیلم‌های ایرانی با آنها آشنا شده، خوشش می‌آید.

عربستان همچنین نسبت به مواضع جانسون در قبال سوریه نیز حساس شده که این موضوع در نامه اردن نیز کاملا آشکار است، چرا که نخست‌وزیر جدید بریتانیا با ابقای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و دخالت روسیه در این کشور موافق است.

الجبیر در نامه به بن سلمان به اطلاعات مشابه اردن درباره موضع جانسون در قبال سوریه استناد ارجاع داده شده اما عین ارزیابی سفیر اردن بیان نشده است.

بر اساس این ارزیابی،‌ جانسون به موازات توجه به پرونده سوریه هیچ توجهی به درگیری اعراب و اسرائیل ندارد به گونه‌ای که بر اساس تلگراف «مازن کمال الحمود» سفیر اردن در لندن، وی فقط به شنیدن اظهارات اکتفا کرده و اظهارنظری در این زمینه ارائه نداده است.

در ارزیابی تفصیلی سفیر اردن از زندگی و شخصیت جانسون از جمله روابط عاطفی وی نفرت پوشیده الجبیر نسبت به او وجود دارد به گونه‌ای که به صورت غیر مستقیم وی را نادان توصیف کرده و می‌گوید: «برای ما مشخص نشد که آیا جانسون از اوضاع منطقه آگاه است یا خیر».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
وحشت اروپا از بازگشت 2500 داعشی به خانه
کشورهای اروپایی که زمانی هزاران تکفیری را از این قاره راهی سوریه و عراق کرده بودند، اکنون نمی‌دانند که حدود 2500 نفر از آنها کجا به سر می‌برند و به همین خاطر، مقامات اروپایی در ارتباط با حملات غافلگیر‌کننده داعش، به شدت نگران هستند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱



«جولیان کینگ» کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا‌، در پارلمان اروپا گفت که طبق برآورد‌های امنیتی، ۵۵۰۰ تروریست عضو داعش از کشورهای اروپایی برای جنگ، به عراق و سوریه رفته‌اند.
این مقام مسئول گفت، سه چهارم داعشی‌های اعزامی به عراق و سوریه، مرد و یک چهارم آنها نیز زن بوده‌اند و از مجموع این تروریست‌ها، تقریبا ۱۴۰۰ نفر از آنها در جریان درگیری‌ و جنگ کشته شده‌اند.
این مقام اروپایی همچنین گفت، طبق اطلاعات کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ۱۶۰۰ نفر از این تروریست‌ها به کشورهای خود بازگشته‌اند و معنی‌اش این است که سرنوشت و محل حضور ۲۵۰۰ تروریست دیگر هنوز مشخص نیست. او البته برای اینکه اروپایی‌ها را زیاد نگران نکند، ادعا کرد که احتمالا این افراد هنوز در عراق و سوریه یا دیگر مناطق به سر می‌برند!
به اعتقاد کارشناسان، وقتی یک مقام بلند پایه اروپایی رقم 5500 نفری را در مورد شمار داعشی‌های اروپایی ارائه می‌دهد، این رقم باید بسیار بیشتر باشد. «مرکز بین‌المللی مطالعه افراط ‌گرایی» واقع در لندن تیر سال گذشته اعلام کرده بود که شمار عناصر خارجی داعش ۳۲ هزار و ۸۰۹ مرد، ۴۷۶۱ زن و ۴۶۴۰ کودک بوده و از این تعداد، ۱۳ هزار نفر شهروند کشورهای اروپایی بوده‌اند.
کشورهای اروپایی که سال 2001 عناصر داعش را از طریق مرز ترکیه وارد سوریه می‌کرده‌اند، هرگز فکر نمی‌کرده‌اند که روزی داعش دامن آنها را خواهد گرفت. تا کنون صدها غیر نظامی اروپایی در شهرهای این قاره به دست عناصر داعش کشته شده‌اند.



بر اساس تصاویر جدید ماهواره ای
دولت میانمار دروغ می‌گوید/ نسل‌کشی مسلمانان ادامه دارد
تجزیه و تحلیل تصاویر جدید ماهواره‌ای به دست یک موسسه مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که تخریب و آتش زدن خانه‌های مسلمانان در روهینگیایی میانمار همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای از مهیا شدن مقدمات بازگشت آنها به خانه‌هایشان وجود ندارد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶





با بالا گرفتن اعتراض‌های جهانی علیه نسل کشی مسلمانان در میانمار، مقامات این کشور وعده دادند مسلمانان روهینگیایی که از روستاهای محل زندگی خود به زور خارج شده‌اند را، به خانه‌های خود باز گردانند و جلوی کشت و کشتار وحشیانه آنها را هم بگیرند. این ادعا در حالی از سوی مقامات میانماری مطرح شده که تصاویر جدید ماهواره‌ای کاملا موضوعی دیگر را نشان می‌دهند. تجزیه و تحلیل این تصاویر تردیدهای جدی را در خصوص وعده «بازگشت امن و انسانی» مسلمانان روهینگیایی ایجاد کرده است. تحلیل این تصاویر افشا می‌کند که تخریب روستاهای مسلمانان روهینگیایی همچنان در یک بازه زمانی ادامه داشته است و قول مقامات میانماری دروغ بوده است!
گزارشی که توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا منتشر شده به حقایقی در این باره‌اشاره می‌کند. این گزارش تاکید می‌کند: «علی‌رغم تضمین‌های مکرر دولت میانمار مبنی بر اینکه ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی که پس از سرکوب‌های خشونت‌آمیز ارتش در اوت ۲۰۱۷ (مرداد 1396) ، از استان راخین فرار کرده‌اند به میهن خود باز می‌گرداند، مقدمات برای بازگشت آنها حداقل بوده است».
در ادامه این گزارش آمده: «ما هیچ اسناد و مدارکی دال بر تدارکات گسترده برای بازگشت امن و محترمانه آوارگان روهینگیایی به مکان‌های زندگی شان به دست نیاورده‌ایم. این گزارش همچنین مشخص کرده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند آتش زدن روستاهای مسلمانان روهینگیایی در استان راخین تا امسال ادامه داشته است».
محققان موسسه سیاست استراتژیک استرالیا در گزارشی که آن را منتشر کرده‌اند این را هم مشخص کردند که دست کم ۵۸ شهرک روستاهای مسلمان نشین میانمار طی یک سال گذشته، هدف تخریب‌های جدید قرار گرفته‌اند. ضمنا، هیچ اقدامی برای بازسازی بیش از ۳۲۰ شهرک مسلمانان روهینگیایی که در جریان خشونت‌ها تخریب شده‌اند، دیده نمی‌شود.
گفتنی است از مرداد سال 1396 تاکنون میانمار اقدامات وحشیانه و تبعیض آلودی را علیه مسلمانان روهینگیایی انجام داده است. در سال‌های گذشته ، ارتش میانمار بارها به ایالت راخین حمله کرده و مسلمانان مظلوم روهینگیایی را به خاک و خون کشیده است. در مجموع و طی سال‌های اخیر حدود ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی در پی این حملات از میانمار‌گریخته و در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش ساکن شده‌اند. ارتش میانمار همچنین ۳۶۲ روستا که روهینگیایی‌ها در آنها ساکن بودند را تخریب کرده‌ و برخی از روستاها را هم به خاکستر تبدیل کرده است. برخی جنایاتی که علیه زنان و کودکان روهینگیایی اعمال شده، قابل نشر نیست!



انهدام 9 پهپاد ائتلاف سعودی ظرف 5 هفته از سوی انصارالله
پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه توانست یک فروند دیگر از پهپادهای ائتلاف سعودی را در نزدیکی مرز یمن ساقط کند. بدین ترتیب شمار پهپادهای سرنگون شده ائتلاف در پنج هفته گذشته به عدد 9 رسید.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



حملات پهپادی گسترده به فرودگاه‌ها و تاسیسات نظامی آل‌سعود و همزمان شکار پهپادهای متجاوز ائتلاف سعودی توسط رزمندگان یمنی تبدیل به خبر روزانه تحولات جنگ یمن شده است. در جدیدترین اخبار مربوط به شکار پهپادهای سعودی شبکه تلویزیونی المسیره از انهدام یک پهپاد جاسوسی که بر فراز گذرگاه «الطوال» مشرف به منطقه «جیزان» در نزدیکی مرز یمن پرواز می‌کرد خبر داد. این شبکه متعلق به جنبش انصارالله یمن در ادامه گزارش خود اعلام کرده که این پهپاد نهمین پهپادی بود که در پنج هفته گذشته به دست پدافند هوایی یمن ساقط می‌شود.
هدف‌گیری و انهدام پهپادهای سعودی در یمن در حالی است که حملات پهپادی یمنی‌ها بر فراز آسمان عربستان در ماه‌های گذشته به حدی بوده که طبق گفته «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی، «محمد بن سلمان» برخی قبائل یمنی را برای واسطه‌گری به سوی انصارالله فرستاده تا آنها را به برقراری آتش‌بس راضی کند.
همزمان سخنگوی نیروهای مسلح انصارالله از عملیاتی گسترده علیه فرودگاه بین‌المللی أبها عربستان با چند پهپاد خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صنعاء عنوان داشت که این فرودگاه با چند پهپاد از نوع «قاصف کی ۲» هدف قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد که پروازها در فرودگاه أبها در عسیر در پی هدف قرار گرفتن آشیانه هواپیماها مجددا متوقف شده است.
فریبکاری امارات!
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی المنار طی گزارشی اعلام کرده، بررسی‌های خبرنگارانش نشان می‌دهد اماراتی‌ها از یمن عقب نشینی نکرده‌اند: «امارات تظاهر به عقب نشینی از یمن می‌کند، اما در واقع حرکت اماراتی‌ها در اعلام عقب نشینی، یک اقدام تاکتیکی و فریبکارانه است و هیچ نشانه‌ای که بیانگر عقب نشینی واقعی آنها از یمن باشد وجود ندارد». خبرنگار المنار در صنعا هم دراین باره نوشته: «رسانه‌ها، خبر‌های متعددی را در خصوص گشایش‌های احتمالی و عقب نشینی‌های امارات و سودان از جنگ در یمن مطرح می‌کنند، اما همه این‌ها فریبکاری است. امارات از تجاوز به یمن عقب نشینی نکرده، همه آنچه که اتفاق افتاده بازآرایی نیرو‌های اماراتی است. البته نیرو‌های اماراتی در یمن محدود هستند و بودن و نبودن آنها در موازنه قدرت در سواحل غربی تغییراتی ایجاد نمی‌کند.»
بر اساس این گزارش امارات، ارتش بزرگی ندارد و نیروهایش در یمن در واقع مجموعه‌ای از شماری از افسران هستند که نبرد‌ها را از پایگاه هایشان که از خطوط درگیری خیلی دور هستند کنترل می‌کنند و آنان در بندر المخاء و برخی مناطق بسیار آرام مستقر هستند و عقب‌نشینی آنها به عدن نشانگر تمایل اماراتی‌ها به صلح یا عقب نشینی از یمن نیست. آنان از برخی از مناطق یمن که در‌اشغال است به برخی مناطق‌اشغالی دیگر عقب‌نشینی کرده‌اند. المنار افزود: «تنها مطلبی را که درباره سخنان اماراتی‌ها می‌توانیم با قاطعیت تأیید کنیم توقف حملات هوایی اماراتی هاست و به نظر می‌رسد حملات موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی به عربستان باعث نگرانی شدید اماراتی‌ها شده است و آنان می‌خواهند اینگونه به جهانیان وانمود کنند که قصد صلح دارند تا از حملات رزمندگان یمنی به امارات در امان بمانند و زمانی که اماراتی‌ها از عقب‌نشینی و تمایل به عقب نشینی از جنگ یمن صحبت می‌کنند، می‌خواهند حضورشان را در جنوب یمن با این حرف که از سواحل غربی عقب‌نشینی کرده‌اند، قانونی کنند.»




در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر
بوریس جانسون: اما و اگر ندارد از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم
بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس سراغ یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های سیاسی کشورش رفت و تصریح کرد«‌بدون اما و اگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم».

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶





31 اکتبر2019(9 آبان 98) انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود اما چگونه؟ بوریس جانسون پیش از نخست وزیری تاکید کرده بود که این خروج بدون توافق خواهد بود اما خروج بدون توافق مخالفان سرسخت و جدی هم در انگلیس و هم در اروپا دارد. اتحادیه اروپا به عنوان مخالف خروج بدون توافق تاکید کرده مذاکرات جدید را هم نخواهد پذیرفت، حزب کارگر انگلیس نیز مخالف خروج بدون توافق است. در حزب محافظه کار نیز شماری از اعضای برجسته حزب با این روند مخالف هستند. اسکاتلند، ایرلندشمالی و ولز نیز مخالفت خود را با خروج بدون توافق اعلام کرده‌اند و برخی گزارش‌ها از فعال شدن جریانات جدایی طلب در این مناطق حکایت دارد. همین پنج شنبه «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند در نامه‌ای به بوریس جانسون، هشدار داد که به تدارکات برای برگزاری یک رفراندوم استقلال ادامه می‌دهد چرا که برنامه‌های «برگزیت» جانسون به اقتصاد اسکاتلند لطمه می‌زند.
اما بوریس جانسون بدون توجه به این هشدارها و چالش‌ها در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت:
«‌سی‌ویکم اکتبر(9 آبان 98) از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم، اما و اگر هم ندارد... من با تمام وجود معتقدم که می‌توانیم در ۹۹ روز به توافق جدید با اتحادیه اروپا برسیم اما بعد از آن ۹۹ روز دیگر صبر نخواهیم کرد؛ چرا که مردم انگلیس به‌اندازه کافی صبر به خرج داده‌اند. اکنون زمان عمل، زمان تصمیم‌گیری، زمان رهبری قدرتمند و زمان تغییر کشور به سوی آینده‌ای بهتر فرا رسیده است... همانطور که همه می‌دانیم، در این لحظه مهم از تاریخ کشور، ما وظیفه مهمی پیش رو داریم. همه ما متعهد هستیم که بدون اما و اگر اتحادیه اروپا را در تاریخ 31 اکتبر یا در واقع زودتر از این تاریخ ترک کنیم». جانسون در این سخنرانی همچنین به «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر-حزب اصلی مخالف دولت- به جدال لفظی پرداخت. کوربین در این جلسه خطاب به جانسون گفت: «شما با عجله یک کابینه راست افراطی سر هم کرده‌اید.» بوریس جانسون نیز در پاسخ، به کوربین حمله و او را به داشتن ارتباط با ایران متهم کرد. او گفت: «چطور می‌تواند درباره ایران حرف بزند، این آدم محترم که از شبکه پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. او کسی است که در اتفاقاتی که در خلیج‌فارس رخ می‌دهد مکرراً به جای حمایت از دوستان ما در ایالات متحده از حاکمان ایران جانبداری می‌کند.»!
ادامه واکنش‌ها
چند روز بعد از نخست وزیری جانسون واکنش‌ها به انتخاب او در داخل و خارج انگلیس همچنان ادامه دارد. روزنامه پرتیراژ آمریکایی «واشنگتن پست» دراین باره نوشته:‌‌ «جانسون با بداهه‌گویی و بی‌توجهی به جزئیات و اظهارات دروغین مکرر شناخته می‌شود». «نیویورک تایمز» دیگر روزنامه آمریکایی هم نوشته: «جانسون با واقعیت تصادم خواهد داشت» و او را «آشوبگرای هم‌داستان با ترامپ» نامید. همچنین مهم‌ترین چالش‌های پیش روی او را «منازعه برگزیت و نگرانی بابت ایران» دانست.
در سرمقاله این روزنامه آمده: با این‌که جانسون «استاد تئاتر سیاسی است، سوابق او به ‌عنوان روزنامه‌نگار، قانون‌گذار، شهردار لندن و وزیر امور خارجه، بیشتر نمایان‌گر های‌وهوی است تا دستاورد، مداومت در کار سنگین، پاک‌دستی یا حقیقت‌گویی». روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» نیز نوشته: «سه سال بعد از رأی [مردم انگلیس] به برگزیت، بوریس جانسون اخلال‌گر و افراطی مقابل درهای خیابان داونینگ ایستاده است».روزنامه آلمانی «مورگن» نیز این طور موضع گرفته که: «اتحادیه اروپا از جانسون نمی‌ترسد». روزنامه‌های داخلی انگلیس نیز واکنش‌های چندان مثبتی نسبت به این رخداد مهم نشان ندادند. مثلا روزنامه «دیلی اکسپرس» تیتر زد: «کلاه‌هایتان را بچسبید... بوریس می‌آید»..روزنامه «مترو» نیز در تیتر اصلی خود نوشته: «شخص جدید در خانه شماره ۱۰ را ببینید... وحشت نکنید».روزنامه «سان» تیتر زده: «به‌سوی دیوانگی و فراتر از آن».
وزیر جنجالی
انتخاب «پریتی پتل» توسط «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس به عنوان وزیر کشور، بسیاری از فعالان حقوق بشر را به‌خاطر پس‌زمینه سیاسی راست افراطی او و کارنامه سیاهی که در این زمینه دارد، به ویژه ارتباطات مشکوکش با رژیم صهیونیستی که حتی یک بار باعث استعفایش از دولت شده نگران کرده است.
فارس در این باره به نقل از روزنامه «گاردین» نوشته، پتل که دو سال پیش به‌خاطر برگزاری جلسات محرمانه و غیرقانونی با سران، تجار و یک لابی‌گر رژیم صهیونیستی مجبور به استعفا از مقام خود در دولت انگلیس شده بود، اکنون به عنوان وزیر کشور قرار است مسئول اموری همچون پناه‌جویان و مهاجران، وضعیت جرم‌ و جنایت و سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر و تروریسم شود. او زمانی که وزیر خارجه در امور توسعه بین‌الملل بود، یکی از مخالفان حمایت مالی انگلیس از فلسطینیان از طریق کانال‌های سازمان ملل بود. در ۲۰۱۶، او دستور بازبینی فرایند تأمین بودجه برای این منظور را داد که موجب شد یک سوم کمک‌های انگلیسی‌ها به مردم فلسطینی مسدود شود. این اقدام پتل با استقبال سازمان «شورای رهبری یهود» و «فدراسیون صهیونیستی» انگلیس مواجه شد.سال ۲۰۱۷ یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» افشا کرد، پتل بدون اطلاع به وزارت امور خارجه و تحت عنوان مسافرت شخصی، ملاقات‌هایی را با برخی سران رژیم صهیونیستی انجام داده است.
گفتنی است، به قدرت رسیدن پوپولیست‌هایی مثل ترامپ در آمریکا، عمران خان در پاکستان، زلنسکی در اوکراین، بولسونارو در برزیل و این روزها جانسون در انگلیس، بسیاری از کارشناسان و کشورها دنیا را حقیقتا نگران کرده است!


واشنگتن‌پست: بوریس جانسون افول اروپا را شتاب می‌دهد
تحلیلگر روزنامه «واشنگتن پست» با بررسی رویکرد‌های آتی نخست وزیر جدید انگلیس، پیش‌بینی کرد که سیاست‌های «بوریس جانسون»‌، افول اتحادیه اروپا را شتاب می‌دهد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷



«فرید زکریا» نوشت: ارتقای جانسون به جایگاه
نخست‌وزیری، اتفاق بدی برای انگلیس, اروپا و آمریکا به حساب می‌آید. (زیرا او) اطمینان داده انگلیس ظرف کمتر از 100 روز از اتحادیه اروپا کند. و این خروج‌، لطمات بزرگی را متوجه اقتصاد انگلیس می‌کند. این اتفاق همچنین، به افول اروپا به عنوان یک بازیگر جهانی سرعت خواهد بخشید. زبرا انگلیس همیشه یک نیروی سازمان‌دهنده در اروپا بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، زکریا افزود: ما اکنون شاهد پژمرده شدن گروهی از کشورها هستیم که از قرن هفدهم عرصه بین‌الملل را شکل داده و بر آن مسلط بوده‌اند. برگزیت به این لغزش غم انگیز سرعت بیشتری خواهد داد.



اولین تظاهرات علیه «عمران‌خان» در سراسر پاکستان/مردم سیاست‌های اقتصادی نخست‌وزیر را محکوم کردند
طرفداران احزاب اصلی مخالف دولت پاکستان با برپایی تظاهرات در شهرهای سراسر این کشور، دولت «عمران خان» را متهم به نابودی اقتصاد پاکستان و سرکوب مخالفان کردند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



دیروز طرفداران احزاب مختلف در شهرهای بزرگ سراسر پاکستان علیه دولت عمران خان دست به تظاهرات زدند. از زمانی که حزب «تحریک انصاف» تحت ریاست عمران خان به قدرت رسیده، این نخستین تظاهرات بزرگی است که علیه دولت اتفاق می‌افتد. عمران خان با شعار مبارزه با فساد و شکوفایی اقتصادی نخست وزیر شد، این در حالی است که به گفته مخالفان، مشکلات اقتصادی پاکستان رو به افزایش بوده و نارضایتی‌ها هم بیشتر شده است.
درست از یک سال پیش تاکنون یعنی از زمان به قدرت رسیدن «عمران خان» واحد پول پاکستان یک چهارم ارزش خود را از دست داده و قیمت‌ سوخت نیز در این کشور افزایش یافته است. مخالفان علاوه بر آن، ادعا می‌کنند که دولت سانسور مطبوعات و رسانه‌ها را تشدید کرده و به دنبال بستن دهان مخالفان است.
به گزارش ایسنا، «مریم نواز» رهبر حزب «مسلم لیگ نواز» پاکستان، در تجمع اعتراضی شهر «کویته»، به حامیان خود گفت: «هر روزی که عمران خان در پاکستان حاکم باشد، یک روز سیاه برای کشور ماست». او عمران خان را متهم کرد که صرفاً پذیرای دستورات دیکته شده ازسوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، است.
«بیلاوال بوتو» رهبر «حزب مردم پاکستان» نیز خطاب به هزاران حامی این حزب در شهر «کراچی»، دولت عمران خان را عامل مشکلات اقتصادی جاری دانست.
پاکستان و صندوق بین‌المللی پول ماه جاری میلادی بر سردریافت یک وام شش میلیارد دلاری توافق کردند. دریافت این وام شرایط ریاضتی سختی را برای پاکستان شامل افزایش مالیات‌ها و کاهش ارزش پول، به دنبال خواهد داشت.
دولت عمران خان اما با رد اتهامات احزاب مخالف، مقصر اصلی مشکلات اقتصادی جاری را فساد گسترده و سوءمدیریت دولت‌های قبلی دانسته و مقامات قبلی را متهم به انتقال غیر قانونی میلیون‌ها دلار وجه از کشور کرده است.
تظاهرات پی‌در‌پی خیابانی، از چالش‌های بزرگ پاکستان طی دو دهه گذشته بوده است. در این کشور هر حزبی به راحتی می‌تواند هزاران نفر را به خیابان‌ها بکشاند و به اعتقاد کارشناسان، مشکل فساد در پاکستان، سیستماتیک و ساختاری بوده و با اعتراضات خیابانی حل نمی‌شود.






واکنش‌های متناقض ژاپن ، کره جنوبی و آمریکا به آزمایش جدید موشکی کره شمالی
آزمایش دو موشک کوتاه‌برد از سوی کره شمالی به همان‌اندازه که از سوی کره جنوبی و ژاپن با واکنش تند مواجه شده، از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی ملایم مواجه شده است. ترامپ گفته کره شمالی که کاری نکرده مثل همیشه دو موشک معمولی را آزمایش کرده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



بامداد پنچ شنبه رسانه‌های مستقر در سئول با هیجان و نگرانی از آزمایش دو موشک کوتاه‌برد در کره شمالی خبر دادند. ساعاتی پس از شلیک موشک‌ها ، سران پیونگ یانگ نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داده و اعلام کردند: «جدیدترین آزمایش موشکی‌ کره شمالی هشداری برای جنگ‌طلبان کره جنوبی بود تا واردات سلاح و رزمایش‌های مشترک را متوقف کنند». به گفته کارشناسان ، این یک پیام جدی و هشداری کامل برای سران آمریکایی نیز بوده است. در آن سو، سران ژاپن و کره جنوبی آزمایش موشکی کره شمالی را «تهدیدی» علیه خود توصیف کردند. یکی از مقام‌های وزارت دفاع کره جنوبی گفت، این موشک‌ها نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد هستند و به نوعی بیان اعتراض به مقامات آمریکایی به خاطر بدعهدی آنان بوده است. ترامپ پیش از این و در اولین ملاقات با کیم قول توقف رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی را داده بود.





رئیس‌جمهور تونس در سن 92 سالگی در‌گذشت/اعلام یک هفته عزای عمومی توسط نخست‌وزیر
نخست وزیر تونس در پی فوت رئیس‌جمهور این کشور به مدت یک هفته عزای عمومی اعلام و تمامی جشنواره‌های هنری را لغو کرد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

«الباجی قاید السبسی» پنجشنبه در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان نظامی پایتخت تونس درگذشت. در پی این اتفاق، «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس، به مدت یک هفته در این کشور عزای عمومی اعلام و همه جشنواره‌های هنری را لغو کرد.
رؤسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف، از جمله رئیس‌جمهور کشورمان فوت السبسی را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفتند. تونس در میان کشورهای عربی، اولین کشوری بود که قیام مردمی موسوم به «بیداری اسلامی» و یا «بهار عربی» را تجربه کرده است.



افشاگری مهم وال‌استریت ژورنال
ماموریت اتاق جنگ رسانه‌ای آمریکا برای فریب مردم ایران
یک روزنامه مطرح آمریکا ضمن افشای ماموریت اتاق جنگ رسانه‌ای آمریکا برای فریب مردم ایران تصریح کرد که آنها قصد دارند با یک هجمه تبلیغاتی، رهبران سیاسی ایران را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور نشان داده و از کسانی که در این زمینه از کاخ سفید انتقاد می‌کنند اعتبار‌زدایی کنند.طبق اعتراف این روزنامه این طرح تا‌کنون با شکست مواجه شده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷




روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با گزارش این خبر در روز پنجشنبه نوشت این تلاش‌ها یکی از جنبه‌های کمترشناخته شده سیاستی هستند که دولت ترامپ برای اعمال فشار بر ایران بعد از خروج از برجام و بازاعمال تحریم‌های اقتصادی در پیش گرفته است.
به نوشته این روزنامه، کارزار دولت آمریکا در صدد آن است با استفاده از ابزارهایی نظیر هشتگ، ویدئوهای یوتیوب و استفاده از شبکه‌های حامی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) حمایت‌های مردمی از رهبران سیاسی در تهران را کاهش دهد.
وال‌استریت‌ژورنال نوشته سنجش اثرگذاری کارزار تبلیغاتی دولت ترامپ دشوار است، اما به نظر می‌رسد اکثر ایرانی‌ها کارآمدی و اثرگذاری روش‌های دولت او را زیر سؤال می‌برند.
تلاش برای مقصر جلوه دادن حکومت ایران در سیل اخیر
این گزارش در ادامه به تشریح روش‌های مختلفی پرداخته که دولت آمریکا ذیل این برنامه برای اثرگذاشتن بر ذهن مخاطبان در ایران به کار گرفته است. طبق نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا به ترند شدن هشتگ‌های ضد حکومت ایران در توئیتر کمک کرده است. از جمله این هشتگ‌ها ۴۰ سال شکست بود که در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ترند شد.
دولت ترامپ علاوه‌بر این با استفاده از رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تلاش کرده حکومت را مقصر سیل مرگباری جلوه دهد که در سال جاری در برخی از استان‌های ایران به وقوع پیوست.
در همین راستا، «برایان هوک»، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران فیلمی از داخل سفارت سابق ایران در واشنگتن ضبط کرده و تلاش کرده در آن به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کند.
یکی از افرادی که به شدت در طراحی این روش‌ها دخالت دارد «لن‌خدورکوفسکی»، مدیر یکی از بخش‌های ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ است. او در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا یکی از مقام‌های بخش روابط عمومی است.
وادار کردن فیسبوک و توئیتر
به حذف کاربران حامی حکومت ایران
از جمله دیگر اقداماتی که دولت ترامپ انجام داده وادار کردن فیسبوک و توئیتر به حذف شناسه‌های کاربری حامی حکومت ایران است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته دولت آمریکا با موفقیت توانسته فیسبوک را مجاب کند حساب‌های کاربری مرتبط با ایران را حذف کند. همچنین اینستاگرام حساب کاربری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حذف کرد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته هدف این کارزار پرداختن به طیف کامل «تهدیدهای» حکومت ایران است. او گفت: «مردم ایران شایسته دانستن این هستند که رهبرانشان کاملاً فاسد هستند و تأمین مالی نائبان تروریستی‌شان در منطقه را به بهبود زندگی آنها ترجیح می‌دهند.»
علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد می‌گویند آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تلاش کرده از طریق هجمه‌های تبلیغاتی در میان مردم نارضایتی ایجاد کند اما موفق نشده است.
به گزارش فارس، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از آقای میریوسفی نوشت: «شواهد آشکار هستند: در حالی که مردم ایران از تروریسم اقتصادی تحمیل‌شده بر آنها رنج می‌برد، اکثریت آنها دولت ترامپ را مقصر می‌دانند.»
بیشترین توهین‌ها به ملت ایران با ژست ایران دوستی!
دولت ترامپ در حالی در هجمه‌های تبلیغاتی خود خودش را حامی مردم ایران نمایش می‌دهد که توهین‌آمیزترین الفاظ و سیاست‌ها علیه ملت ایران را با پرده‌پوشی‌های کمتر نسبت به دولت‌‌های قبلی در صدر سیاست‌های خود قرار داده است.
ترامپ در یکی از نخستین تصمیم‌های خود بعد از ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. نام عربستان که ۱۵ نفر از شهروندانش جزو عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند در فهرست این کشورها نبود.
کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد.
ترامپ چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد. توهین‌های ترامپ به همین‌جا ختم نشد و او در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته هم مردم ایران را «گرسنه غذا» توصیف کرد.
سیاست ضدایرانی ترامپ تحت تأثیر لابی سعودی-اماراتی-اسرائیلی
گزارش‌های متعددی که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های ضدایرانی او تا اندازه زیادی تحت تأثیر شبکه لابی سعودی-اماراتی-صهیونیستی قرار دارند.
این افشاگری‌ها نشان می‌دهند قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی لابی‌گران با دولت‌های عربستان و امارات نقش مهمی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر ایفا کرده‌اند.
دولت آمریکا در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ هم تلاش داشت مطالبات اقتصادی به حق مردم را سیاسی و ضد حاکمیت جلوه دهد. واشنگتن در آن زمان، در رویدادی بی‌سابقه نشستی در شورای امنیت برای بررسی آشوب‌ها در ایران تشکیل داد.
نقش و دخالت آمریکا
در آشوب‌های دی ماه 1396
شورای امنیت در حالی دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در رویدادی بی‌سابقه، به درخواست آمریکا خارج از حیطه وظائفش برای بررسی مسئله‌ داخلی یک کشور تشکیل جلسه می‌داد که با اقدامات خرابکارانه و کارشکنی‌های آمریکا در رسیدگی به وظایف اصلی‌اش مانند‌اشغال طولانی‌‌مدت فلسطین و بمباران کور مردم یمن توسط ائتلاف عربستان ناکام مانده بود.
این تلاش آمریکا و شورای امنیت از این جهت هم بی‌سابقه محسوب می‌شد که هیچ‌یک از اعضای شورا حتی بعد از توسل پلیس کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... به خشونت‌های آشکار و بی‌تناسب برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز، هیچ‌گاه درخواستی برای برگزاری نشست مشابهی مطرح نکرده است.
مدتی بعد از این سیاست‌های ضدایرانی، دانشگاه مریلند یک نظرسنجی درباره آشوب‌‌ها در ایران منتشر کرد که نتایج آن با تصویری که آمریکایی‌ها تلاش داشتند از آن بسازند تفاوت زیادی داشت.
مردم ایران به رغم مشکلات اقتصادی با سیاست‌های کلی نظام موافقند
این نظرسنجی نشان داد اکثریت قاطع مردم ایران علیرغم داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی، با سیاست‌های کلی نظام ایران موافق هستند و تغییر نظام سیاسی را دنبال نمی‌کنند.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارش روز پنجشنبه خود اعتراف کرده که تحریم‌های آمریکا به ایجاد نارضایتی عمومی از حاکمیت ایران منجر نشده است. این روزنامه نوشته این تحریم‌ها به یکپارچه‌تر شدن حاکمیت ایران کمک کرده و تا کنون به ایجاد جنبشی گسترده علیه حکومت ایران منجر نشده‌اند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال گفته میلیون‌ها دلار پولی که وزارت خارجه آمریکا برای اثرگذاری روی عموم جامعه ایران هزینه می‌کند، تحت تأثیر توئیت‌های ترامپ کم‌اثر می‌شوند. او گفته توئیت‌های او کاملاً غیرمنسجم هستند و طیفی از التماس به مذاکره تا تهدید به حمله نظامی را در بر می‌گیرند.
علی‌رغم این مقام‌های دولت آمریکا مدعی شده‌اند که توئیت‌های ترامپ اثرگذار هستند و اغلب با واحد «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا هماهنگ می‌شوند. وال‌استریت‌ژورنال با وجود این،‌اشاره کرده که برخی از این توئیت‌ها در میان کاربران به سخره گرفته شده است.




گروکشی انگلیس در قرارداد‌ تانک چیفتن با ایران
دادگاه عالی انگلیس حکمی ‌صادر کرده که براساس آن یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی نباید همه سود ناشی از فروش‌تانک‌های چیفتن را به ایران بپردازد.دادگاه عالی انگلیس با صدور حکمی‌به نفع یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش‌تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



اختلاف میان ایران و انگلیس بر سر قرارداد خرید ‌تانک‌های چیفتن به حدود 40 سال پیش باز می‌گردد. توافق بر سر خرید هزار و 500‌ تانک چیفتن در سال 1971 به دست آمد و ایران نیز در سال 1976، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این‌تانک‌ها پرداخت کرد.
پس از عقد قرارداد، انگلیس حدود 150‌ تانک به ایران تحویل داد‌ اما با وقوع انقلاب اسلامی‌در سال 1357 تحویل‌ تانک‌ها متوقف شد. مشاجره مالی میان ایران و انگلیس در حال حاضر بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود. انگلیس در سال 2009 به پرداخت 450 میلیون پوند سود به ایران محکوم شد اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن خودداری می‌کند.
گفتنی است آبان 96 «بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در انگلیس مدعی شده بود: با بهبود فضای سیاسی روابط میان ایران و انگلیس به‌ویژه پس از ارتقاء روابط دو کشور به سطح سفیر و با برخورد مثبت طرف انگلیسی در فضای پسابرجام، گفت‌وگوهایی بین دو طرف برای روشن‌شدن برخی جنبه‌های مهم فنی انجام و پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس به مرحله نهایی خود رسیده و این بدهی طی روزهای آینده قرار است به ایران پرداخت شود، اما هیچوقت این ادعا محقق نشد.
با توجه به تحولات هفته اخیر و ماجرای توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس که موجب شد از ایران پاسخی مقتدرانه دریافت کند، به‌نظر می‌رسد رای دادگاه انگلیس نوعی گروکشی باشد.
از راهزنی دریایی انگلیس
تا راهزنی حقوقی!
در همین رابطه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: دادگاه عالی انگلیس علی‌رغم رای دیوان بین‌المللی، با صدور حکمی‌به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش‌تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند!
وی در ادامه ضمن تشریح جزئیات پیگیری و بررسی این پرونده در دیوان بین‌المللی تجارت جهانی و 2 بار محکوم شدن انگلیس در این نهاد بین‌المللی نوشت: ظاهرا انگلستان پس از راهزنی دریایی اخیر، به راهزنی حقوقی روی آورده و در صدد است پول مردم ایران را مثل یکصد سال گذشته بالا بکشد!



به جای ابراز شرمندگی دولت را از بی‌برنامگی خارج کنید(خبر ویژه)
همکار نشریات اصلاح‌طلب و همشهری معاون اول رئیس جمهور، از وی خواست به جای ابراز شرمندگی، در دولت با برنامه کار کنند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



احمد زیدآبادی نوشت: این چندمین باری است که آقای جهانگیری از مردم عذرخواهی و در برابر آنها اظهار شرمندگی می‌کند. به این همشهری گرامی باید گفت؛ اظهار شرمندگی‌های پی‌درپی شما چه مشکلی از مردم حل می‌کند و کدام گره را از کارشان می‌گشاید؟
بسیاری از مردم این روزها تحت فشارند. فقط طی یک سال اخیر اغلب هزینه‌های زندگی دو تا سه برابر شده در حالی که درآمدها رشد ناچیزی داشته است. بیکاری هم که بیداد می‌کند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یا برای مهاجرت برنامه می‌ریزند و یا به مسافرکشی در اسنپ و تپسی رو آورده‌اند. در این میان، رئیس دولت هم خوشحال است که آمار اشتغال بالا رفته است!
بدبختانه کار با اظهار شرمندگی پیش نمی‌رود. جهانگیری در مقام معاون اول رئیس جمهور اگر در عمل نمی‌تواند باری از دوش مردم بردارد، حداقل به آنها بگوید که برنامه دولت برای خروج از تنگنا چیست و در نهایت به کدام سمت و سو می‌خواهد حرکت کند. بسیاری از مردم عادی در بهترین حالت، دولت را بلاتکلیف، بی‌برنامه، گیج و باری به هر جهت می‌دانند و همین موضوع سبب ناراحتی مضاعف‌شان شده است.
اگر همین حد هم از جهانگیری برنمی‌آید، دیگر برای چه در پاستور نشسته و پی کار دیگری نمی‌رود تا مجبور به اظهار شرمندگی دائمی در مقابل مردم هم نباشد!





برجام شکست خورده چون علت وجودی آن از بین رفته است(خبر ویژه)
یک سایت حامی دولت می‌گوید برجام به تکلیفی پرهزینه و بی‌عایدی برای دولت تبدیل شده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



«فرارو» با‌ اشاره به چهارمین سالگرد انعقاد برجام خاطرنشان کرد: چهار سال پیش، ایران و غرب، پس از سال‌ها مذاکره، سرانجام توافقی تاریخی امضا کردند که قرار بود مبنا و اساسی برای حل مشکلات باشد.
«اگرچهار سال به عقب برگردیم، آیا شما باز هم برجام را امضا می‌کنید؟» این دقیقا سؤالی بود که در چهارمین سالگرد امضای برجام از محمدجواد ظریف پرسیده شد. سؤال سختی بود. پرسش‌هایی از این دست، معمولا زمانی پرسیده می‌شوند که نادرستی یک اقدام تا حدود زیادی اثبات شده و از فرد موردنظر انتظار می‌رود که که در پاسخ، اقدام خود را تقبیح کند یا حداقل توجیه مناسبی برای آن بیاورد. مثلا هنگامی که چنین سؤالی از سرمربی تیمی که در مسابقه شکست خورده است، پرسیده می‌شود، انتظار این است که سرمربی از نواقص تاکتیک بازی تیمش سخن بگوید. دنیای سیاست، اما، اینگونه نیست. به ندرت اتفاق می‌افتد که سیاستمداری، بزرگ‌ترین دستاورد زندگی حرفه‌ای خود را زیر سؤال ببرد.
ظریف در پاسخ به سؤال یادشده، گفت: «حتماً این کار را می‌کردیم». ظریف همزمان با سالگرد برجام و برای بار دوم در سه ماه گذشته عازم نیویورک شد. اما این بار، برخلاف گذشته، دولت آمریکا ویزای بسیار محدودی به او داد. به حدی محدود که فقط می‌تواند به اماکن دیپلماتیک ایران در شهر نیویورک برود.
ضرباتی که در اثر خروج یکجانبه کاخ سفید به برجام وارد شد، به حدی مهلک بود که شاید نتوان به سادگی این توافق را زنده نگه داشت.
دلیل اصلی به خطر افتادن برجام، از میان رفتن علت وجودی آن است. نکته مهم این‌که دو طرف برجام، یعنی ایران و غرب، هر کدام برداشت متفاوتی از علت وجودی این توافق داشته و دارند. توافق هسته‌ای، بیش از هر چیز برای ایران ماهیت اقتصادی داشت. قرار بود با امضای این توافق، مناسبات اقتصادی ایران با جهان عادی و حتی تقویت شود. اما طرف مقابل، درک متفاوتی داشت. غربی‌ها برجام را توافقی امنیتی در زمینه «عدم‌اشاعه هسته‌ای» (Nuclear Non-proliferation) می‌دانند.ایران به مرور زمان تقریبا از تمام مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای محروم شد. این در حالی است که از دیدگاه غرب، کارکرد امنیتی برجام، همچنان شایسته استمرار است.
برجام از همان ابتدا، چه در ایران و چه در آمریکا، محل مناقشه بود. با این تفاوت که مناقشات داخلی ایران، کوچکترین تاثیری بر روند اجرای این توافق نگذاشت. ایران از زمان امضای این توافق تا همین چند ماه پیش کاملا به امضای خود پایبند بود. اما نهایتا ناگزیر شد که در تعهدات خود بازنگری کند.
در سالگرد چهارم امضای برجام، می‌توان حداقل چند پرسش درباره آغاز آن مطرح کرد و پایانش را به عهده مورخان سپرد: این توافق چگونه به توافق یکطرفه تبدیل شد؟ آیا امضای برجام در سال آخر ریاست‌جمهوری باراک اوبامای دمکرات اقدام سنجیده‌ای بود؟ چرا به هشدار‌های محافل جمهوری‌خواه کنگره مبنی بر لغو برجام توسط رئیس‌جمهور بعدی در زمان اوباما توجه نشد؟
از هم اکنون یک نکته واضح شده و آن این است که توافق هسته‌ای سرانجام خوبی نداشت و در نهایت به «فیل سفید» تبدیل شد.
گفته می‌شود که در دوران باستان، زمانی که پادشاهان تایلند و دیگر کشور‌های آسیایی، از رعیتی ناخرسند می‌شدند، به او یک فیل سفید می‌دادند. فیل سفید، مقدس بود و به همین دلیل نگهداری از آن به غایت پرهزینه و دشوار است. صاحب فیل، باید برای آن غذای مخصوص و باکیفیت تهیه کند و در عین حال، مانع پرستش فیل توسط مردم هم نشود. امروز، از اصطلاح فیل سفید، برای‌ اشاره به دارایی پرهزینه، ولی بی‌فایده استفاده می‌شود. از این حیث، برجام با فیل سفید شباهت‌هایی دارد؛ توافقی که برای ایران هیچ منفعت اقتصادی ندارد.
ایران پس از حدود یک دهه مذاکره با غرب، سرانجام به توافق جامعی رسید و تا یک سال بعد از خروج آمریکا از آن و بازگشت تحریم‌های کمرشکن، به مفاد توافق پایبند بود و حتی یک بار هم توافق را نقض نکرد. اما این رفتار، کاملا نتیجه عکس داد و ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار گرفت.
در حال حاضر، تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که ایران و آمریکا بار دیگر به مذاکره برگردند، اما یک تصمیم‌ساز ایرانی ممکن است در خلوت خود به این مسئله فکر کند که ایران قبل از امضای برجام، صد‌ها هزار بشکه نفت به‌صورت علنی و قانونی می‌فروخت، اما چهار سال بعد از امضای این توافق، ایران حتی یک بشکه هم نمی‌تواند بطور علنی و قانونی بفروشد؛ پس چطور می‌توان دوباره با آمریکا توافق کرد.





آب و صابونی را که دنبالش بودند پیدا کردند؟!(خبر ویژه)
آقای ظریف چندمین‌بار است که به غیرقابل اعتمادبودن آمریکا و اروپا اذعان می‌کند و این در حالی است که آقای روحانی چندسال قبل، منتقدان را نابلد درباره مذاکره معرفی می‌کرد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



رجانیوز با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در آمریکا نوشت: جواد ظریف روز پنجشنبه 27 تیرماه 1398، در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا (NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را ازدست داده است.
ظریف در این مصاحبه گفت: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست‌دادن اعتبارم هستم.»
بر کسی پوشیده نیست که شاکله گفتمان دولت تدبیر به ریاست روحانی، تعامل مذاکره با غرب بوده است.
جواد ظریف مهرماه 93، در «شورای روابط خارجی آمریکا» و در پاسخ این سؤال که «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تأثیرگذار خواهد بود؟»، گفته بود: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مقبولیت‌مان نزد مردم را از دست خواهیم داد.»
حتی پیش از آن و در زمانی که روحانی در دولت اصلاحات به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در حال مذاکره با غربی‌ها بود، ظریف در سخنانی که فیلمش سال‌ها بعد منتشر شد، خطاب به البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «بسیاری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند. آنها موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند و از طرفی آنها آدم‌های پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی‌‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است.»
در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آقای روحانی در سخنرانی تبلیغاتی خود در اردبیل، با کنایه به منتقدین با آمریکا گفته بود: «چه‌‌جور آب و صابون بیاریم، رویتان را بشوییم. تحریم بر نمی‌گردد. شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می‌دانید؟ در حالی که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستید.»
اکنون که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز به تبعیت از آمریکا از انجام وظایف خود در قبال برجام طفره می‌روند و وضعیت اقتصادی سخت‌تر از قبل برجام است، عیار هنر روحانی و دولت‌اش نیز در مذاکره با کشورهای دیگر قابل مشاهده است.
در هر حال اعتراف ظریف به این‌که گفتمان تعامل با غرب در ایران اعتبار خود را از دست داده، چندان هم دور از انتظار نبود.
ظریف آذرماه سال 97، در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان با اعلام این‌که «غرب» مرکز عالم نیست، گفته بود: «بزرگ‌ترین مخالفان مذاکره با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند. یک تحولی الان رخ داده. دنیای امروز، دنیای پساغربی است. یک زمانی دنیا معادل بود با غرب؛ آن دوران تمام شد؛ دوران جدیدی پیدا شد. دوران قدر قدرتی تمام شده است.






همشهری: آمار رئیس‌جمهور به شوخی شبیه است(خبر ویژه)
یک روزنامه حامی دولت نوشت: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تورم نرخ اجاره‌بها 30 درصد است، شبیه شوخی و غیرقابل درک از سوی مردم است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶



همشهری با تاکید بر «تناقض آمار دولت با ادراک مردم» می‌نویسد: رئیس‌جمهور در نشستی با مدیران ارشد حوزه مسکن، به استناد آمارهایی که در اختیارش قرار گرفته بود، رشد اجاره‌بها در سال گذشته را 30 درصد اعلام کرد؛ رقمی که البته با آمارهای بانک مرکزی همخوانی دارد اما با ادراک مردم از واقعیت بازار تناسبی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در توجیه رقم اعلام شده رئیس‌جمهور، می‌گوید: آمارهای رئیس‌جمهور بازگو شده از گزارش‌های معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بوده که آنها هم بر اساس آمارهای رسمی استخراج شده است.
اسلامی تاکید می‌کند آنچه مشاوران املاک مطرح می‌کنند ملاک و معیار اجاره‌بها نیست، بلکه ملاک برای ما گزارش‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی است و در این خصوص گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت یک مترمربع مسکن، تورم و اجاره‌بها با هم هماهنگ بوده است. به گفته او، آنچه رئیس‌جمهور درباره افزایش 30 درصدی اجاره‌بها مطرح کرد، معدل افزایش این شاخص در بهار امسال نسبت به پارسال بوده و رئیس‌جمهور سقف اجاره‌بها را اعلام نکرده است.
به عبارتی این اظهارنظر وزیر را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در بهار امسال، هزینه مسکن مستاجران ایرانی به‌طور میانگین 30 درصد نسبت به بهار پارسال افزایش پیدا کرده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ در حقیقت اگر اجاره‌بها مطابق آماری که به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده، رشد کرده باشد، فقط یک‌سوم تورم مسکن در بازار اجاره‌بها تخلیه شده و قاعدتا رهن یک آپارتمان 500 میلیون تومانی که در سال گذشته 100 میلیون تومان (معادل 3 میلیون تومان اجاره‌ ماهانه) تعیین می‌شد، امسال که ارزش این آپارتمان به بالای یک میلیارد تومان رسید، باید به 130 میلیون تومان (معادل 3/9 میلیون تومان اجاره ماهانه) افزایش پیدا کند اما در واقعیت بازار، این ارقام به شوخی شبیه است و جز در مواردی که صاحبخانه آدم منصفی باشد، اتفاق نمی‌افتد. آمارهای مسئولان می‌گوید که اوضاع خوب است و روبه‌راه اما درک مردم از واقعیت بازار چیز دیگری است.
یادآور می‌شود آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 گفته بود معیار تورم، جیب مردم است.




متهم فتنه با تحصیلات تاریخ در وزارت صمت چه می‌کند؟!(خبر ویژه)
فعال فتنه 88 با تحصیلات تاریخ، بیخ‌گوش وزیران صنعت و کار در دولت چه می‌کند؟ به گزارش مشرق، در ۱۶ تیرماه سال جاری، فیلمی ‌از مصاحبه محمد شریعتمداری، وزیر کار، منتشر شد که رسانه‌ها آن را به‌عنوان اولین واکنش شریعتمداری به اتهامات دامادش، سید‌هادی رضوی، پوشش دادند. اما فارغ از محتوای این «جوابیه»، و اینکه چه اندازه منتقدان جناب وزیر را قانع کرد، نکته‌ای که در این گفت‌وگو وجود داشت، شخص «مصاحبه‌گر» بود. مصاحبه‌کننده فردی به نام «محمدرضا فیاض زاهد» است که عمدتاً فعالان سیاسی او را با عنوان فیاض زاهد می‌شناسند..

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶



او در فتنه سال 88، به واسطه فعالیت‌های ضدامنیتی
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
وحشت اروپا از بازگشت 2500 داعشی به خانه
کشورهای اروپایی که زمانی هزاران تکفیری را از این قاره راهی سوریه و عراق کرده بودند، اکنون نمی‌دانند که حدود 2500 نفر از آنها کجا به سر می‌برند و به همین خاطر، مقامات اروپایی در ارتباط با حملات غافلگیر‌کننده داعش، به شدت نگران هستند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱



«جولیان کینگ» کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا‌، در پارلمان اروپا گفت که طبق برآورد‌های امنیتی، ۵۵۰۰ تروریست عضو داعش از کشورهای اروپایی برای جنگ، به عراق و سوریه رفته‌اند.
این مقام مسئول گفت، سه چهارم داعشی‌های اعزامی به عراق و سوریه، مرد و یک چهارم آنها نیز زن بوده‌اند و از مجموع این تروریست‌ها، تقریبا ۱۴۰۰ نفر از آنها در جریان درگیری‌ و جنگ کشته شده‌اند.
این مقام اروپایی همچنین گفت، طبق اطلاعات کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ۱۶۰۰ نفر از این تروریست‌ها به کشورهای خود بازگشته‌اند و معنی‌اش این است که سرنوشت و محل حضور ۲۵۰۰ تروریست دیگر هنوز مشخص نیست. او البته برای اینکه اروپایی‌ها را زیاد نگران نکند، ادعا کرد که احتمالا این افراد هنوز در عراق و سوریه یا دیگر مناطق به سر می‌برند!
به اعتقاد کارشناسان، وقتی یک مقام بلند پایه اروپایی رقم 5500 نفری را در مورد شمار داعشی‌های اروپایی ارائه می‌دهد، این رقم باید بسیار بیشتر باشد. «مرکز بین‌المللی مطالعه افراط ‌گرایی» واقع در لندن تیر سال گذشته اعلام کرده بود که شمار عناصر خارجی داعش ۳۲ هزار و ۸۰۹ مرد، ۴۷۶۱ زن و ۴۶۴۰ کودک بوده و از این تعداد، ۱۳ هزار نفر شهروند کشورهای اروپایی بوده‌اند.
کشورهای اروپایی که سال 2001 عناصر داعش را از طریق مرز ترکیه وارد سوریه می‌کرده‌اند، هرگز فکر نمی‌کرده‌اند که روزی داعش دامن آنها را خواهد گرفت. تا کنون صدها غیر نظامی اروپایی در شهرهای این قاره به دست عناصر داعش کشته شده‌اند.



بر اساس تصاویر جدید ماهواره ای
دولت میانمار دروغ می‌گوید/ نسل‌کشی مسلمانان ادامه دارد
تجزیه و تحلیل تصاویر جدید ماهواره‌ای به دست یک موسسه مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که تخریب و آتش زدن خانه‌های مسلمانان در روهینگیایی میانمار همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای از مهیا شدن مقدمات بازگشت آنها به خانه‌هایشان وجود ندارد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶





با بالا گرفتن اعتراض‌های جهانی علیه نسل کشی مسلمانان در میانمار، مقامات این کشور وعده دادند مسلمانان روهینگیایی که از روستاهای محل زندگی خود به زور خارج شده‌اند را، به خانه‌های خود باز گردانند و جلوی کشت و کشتار وحشیانه آنها را هم بگیرند. این ادعا در حالی از سوی مقامات میانماری مطرح شده که تصاویر جدید ماهواره‌ای کاملا موضوعی دیگر را نشان می‌دهند. تجزیه و تحلیل این تصاویر تردیدهای جدی را در خصوص وعده «بازگشت امن و انسانی» مسلمانان روهینگیایی ایجاد کرده است. تحلیل این تصاویر افشا می‌کند که تخریب روستاهای مسلمانان روهینگیایی همچنان در یک بازه زمانی ادامه داشته است و قول مقامات میانماری دروغ بوده است!
گزارشی که توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا منتشر شده به حقایقی در این باره‌اشاره می‌کند. این گزارش تاکید می‌کند: «علی‌رغم تضمین‌های مکرر دولت میانمار مبنی بر اینکه ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی که پس از سرکوب‌های خشونت‌آمیز ارتش در اوت ۲۰۱۷ (مرداد 1396) ، از استان راخین فرار کرده‌اند به میهن خود باز می‌گرداند، مقدمات برای بازگشت آنها حداقل بوده است».
در ادامه این گزارش آمده: «ما هیچ اسناد و مدارکی دال بر تدارکات گسترده برای بازگشت امن و محترمانه آوارگان روهینگیایی به مکان‌های زندگی شان به دست نیاورده‌ایم. این گزارش همچنین مشخص کرده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند آتش زدن روستاهای مسلمانان روهینگیایی در استان راخین تا امسال ادامه داشته است».
محققان موسسه سیاست استراتژیک استرالیا در گزارشی که آن را منتشر کرده‌اند این را هم مشخص کردند که دست کم ۵۸ شهرک روستاهای مسلمان نشین میانمار طی یک سال گذشته، هدف تخریب‌های جدید قرار گرفته‌اند. ضمنا، هیچ اقدامی برای بازسازی بیش از ۳۲۰ شهرک مسلمانان روهینگیایی که در جریان خشونت‌ها تخریب شده‌اند، دیده نمی‌شود.
گفتنی است از مرداد سال 1396 تاکنون میانمار اقدامات وحشیانه و تبعیض آلودی را علیه مسلمانان روهینگیایی انجام داده است. در سال‌های گذشته ، ارتش میانمار بارها به ایالت راخین حمله کرده و مسلمانان مظلوم روهینگیایی را به خاک و خون کشیده است. در مجموع و طی سال‌های اخیر حدود ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی در پی این حملات از میانمار‌گریخته و در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش ساکن شده‌اند. ارتش میانمار همچنین ۳۶۲ روستا که روهینگیایی‌ها در آنها ساکن بودند را تخریب کرده‌ و برخی از روستاها را هم به خاکستر تبدیل کرده است. برخی جنایاتی که علیه زنان و کودکان روهینگیایی اعمال شده، قابل نشر نیست!



انهدام 9 پهپاد ائتلاف سعودی ظرف 5 هفته از سوی انصارالله
پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه توانست یک فروند دیگر از پهپادهای ائتلاف سعودی را در نزدیکی مرز یمن ساقط کند. بدین ترتیب شمار پهپادهای سرنگون شده ائتلاف در پنج هفته گذشته به عدد 9 رسید.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



حملات پهپادی گسترده به فرودگاه‌ها و تاسیسات نظامی آل‌سعود و همزمان شکار پهپادهای متجاوز ائتلاف سعودی توسط رزمندگان یمنی تبدیل به خبر روزانه تحولات جنگ یمن شده است. در جدیدترین اخبار مربوط به شکار پهپادهای سعودی شبکه تلویزیونی المسیره از انهدام یک پهپاد جاسوسی که بر فراز گذرگاه «الطوال» مشرف به منطقه «جیزان» در نزدیکی مرز یمن پرواز می‌کرد خبر داد. این شبکه متعلق به جنبش انصارالله یمن در ادامه گزارش خود اعلام کرده که این پهپاد نهمین پهپادی بود که در پنج هفته گذشته به دست پدافند هوایی یمن ساقط می‌شود.
هدف‌گیری و انهدام پهپادهای سعودی در یمن در حالی است که حملات پهپادی یمنی‌ها بر فراز آسمان عربستان در ماه‌های گذشته به حدی بوده که طبق گفته «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی، «محمد بن سلمان» برخی قبائل یمنی را برای واسطه‌گری به سوی انصارالله فرستاده تا آنها را به برقراری آتش‌بس راضی کند.
همزمان سخنگوی نیروهای مسلح انصارالله از عملیاتی گسترده علیه فرودگاه بین‌المللی أبها عربستان با چند پهپاد خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صنعاء عنوان داشت که این فرودگاه با چند پهپاد از نوع «قاصف کی ۲» هدف قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد که پروازها در فرودگاه أبها در عسیر در پی هدف قرار گرفتن آشیانه هواپیماها مجددا متوقف شده است.
فریبکاری امارات!
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی المنار طی گزارشی اعلام کرده، بررسی‌های خبرنگارانش نشان می‌دهد اماراتی‌ها از یمن عقب نشینی نکرده‌اند: «امارات تظاهر به عقب نشینی از یمن می‌کند، اما در واقع حرکت اماراتی‌ها در اعلام عقب نشینی، یک اقدام تاکتیکی و فریبکارانه است و هیچ نشانه‌ای که بیانگر عقب نشینی واقعی آنها از یمن باشد وجود ندارد». خبرنگار المنار در صنعا هم دراین باره نوشته: «رسانه‌ها، خبر‌های متعددی را در خصوص گشایش‌های احتمالی و عقب نشینی‌های امارات و سودان از جنگ در یمن مطرح می‌کنند، اما همه این‌ها فریبکاری است. امارات از تجاوز به یمن عقب نشینی نکرده، همه آنچه که اتفاق افتاده بازآرایی نیرو‌های اماراتی است. البته نیرو‌های اماراتی در یمن محدود هستند و بودن و نبودن آنها در موازنه قدرت در سواحل غربی تغییراتی ایجاد نمی‌کند.»
بر اساس این گزارش امارات، ارتش بزرگی ندارد و نیروهایش در یمن در واقع مجموعه‌ای از شماری از افسران هستند که نبرد‌ها را از پایگاه هایشان که از خطوط درگیری خیلی دور هستند کنترل می‌کنند و آنان در بندر المخاء و برخی مناطق بسیار آرام مستقر هستند و عقب‌نشینی آنها به عدن نشانگر تمایل اماراتی‌ها به صلح یا عقب نشینی از یمن نیست. آنان از برخی از مناطق یمن که در‌اشغال است به برخی مناطق‌اشغالی دیگر عقب‌نشینی کرده‌اند. المنار افزود: «تنها مطلبی را که درباره سخنان اماراتی‌ها می‌توانیم با قاطعیت تأیید کنیم توقف حملات هوایی اماراتی هاست و به نظر می‌رسد حملات موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی به عربستان باعث نگرانی شدید اماراتی‌ها شده است و آنان می‌خواهند اینگونه به جهانیان وانمود کنند که قصد صلح دارند تا از حملات رزمندگان یمنی به امارات در امان بمانند و زمانی که اماراتی‌ها از عقب‌نشینی و تمایل به عقب نشینی از جنگ یمن صحبت می‌کنند، می‌خواهند حضورشان را در جنوب یمن با این حرف که از سواحل غربی عقب‌نشینی کرده‌اند، قانونی کنند.»




در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر
بوریس جانسون: اما و اگر ندارد از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم
بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس سراغ یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های سیاسی کشورش رفت و تصریح کرد«‌بدون اما و اگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم».

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶





31 اکتبر2019(9 آبان 98) انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود اما چگونه؟ بوریس جانسون پیش از نخست وزیری تاکید کرده بود که این خروج بدون توافق خواهد بود اما خروج بدون توافق مخالفان سرسخت و جدی هم در انگلیس و هم در اروپا دارد. اتحادیه اروپا به عنوان مخالف خروج بدون توافق تاکید کرده مذاکرات جدید را هم نخواهد پذیرفت، حزب کارگر انگلیس نیز مخالف خروج بدون توافق است. در حزب محافظه کار نیز شماری از اعضای برجسته حزب با این روند مخالف هستند. اسکاتلند، ایرلندشمالی و ولز نیز مخالفت خود را با خروج بدون توافق اعلام کرده‌اند و برخی گزارش‌ها از فعال شدن جریانات جدایی طلب در این مناطق حکایت دارد. همین پنج شنبه «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند در نامه‌ای به بوریس جانسون، هشدار داد که به تدارکات برای برگزاری یک رفراندوم استقلال ادامه می‌دهد چرا که برنامه‌های «برگزیت» جانسون به اقتصاد اسکاتلند لطمه می‌زند.
اما بوریس جانسون بدون توجه به این هشدارها و چالش‌ها در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت:
«‌سی‌ویکم اکتبر(9 آبان 98) از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم، اما و اگر هم ندارد... من با تمام وجود معتقدم که می‌توانیم در ۹۹ روز به توافق جدید با اتحادیه اروپا برسیم اما بعد از آن ۹۹ روز دیگر صبر نخواهیم کرد؛ چرا که مردم انگلیس به‌اندازه کافی صبر به خرج داده‌اند. اکنون زمان عمل، زمان تصمیم‌گیری، زمان رهبری قدرتمند و زمان تغییر کشور به سوی آینده‌ای بهتر فرا رسیده است... همانطور که همه می‌دانیم، در این لحظه مهم از تاریخ کشور، ما وظیفه مهمی پیش رو داریم. همه ما متعهد هستیم که بدون اما و اگر اتحادیه اروپا را در تاریخ 31 اکتبر یا در واقع زودتر از این تاریخ ترک کنیم». جانسون در این سخنرانی همچنین به «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر-حزب اصلی مخالف دولت- به جدال لفظی پرداخت. کوربین در این جلسه خطاب به جانسون گفت: «شما با عجله یک کابینه راست افراطی سر هم کرده‌اید.» بوریس جانسون نیز در پاسخ، به کوربین حمله و او را به داشتن ارتباط با ایران متهم کرد. او گفت: «چطور می‌تواند درباره ایران حرف بزند، این آدم محترم که از شبکه پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. او کسی است که در اتفاقاتی که در خلیج‌فارس رخ می‌دهد مکرراً به جای حمایت از دوستان ما در ایالات متحده از حاکمان ایران جانبداری می‌کند.»!
ادامه واکنش‌ها
چند روز بعد از نخست وزیری جانسون واکنش‌ها به انتخاب او در داخل و خارج انگلیس همچنان ادامه دارد. روزنامه پرتیراژ آمریکایی «واشنگتن پست» دراین باره نوشته:‌‌ «جانسون با بداهه‌گویی و بی‌توجهی به جزئیات و اظهارات دروغین مکرر شناخته می‌شود». «نیویورک تایمز» دیگر روزنامه آمریکایی هم نوشته: «جانسون با واقعیت تصادم خواهد داشت» و او را «آشوبگرای هم‌داستان با ترامپ» نامید. همچنین مهم‌ترین چالش‌های پیش روی او را «منازعه برگزیت و نگرانی بابت ایران» دانست.
در سرمقاله این روزنامه آمده: با این‌که جانسون «استاد تئاتر سیاسی است، سوابق او به ‌عنوان روزنامه‌نگار، قانون‌گذار، شهردار لندن و وزیر امور خارجه، بیشتر نمایان‌گر های‌وهوی است تا دستاورد، مداومت در کار سنگین، پاک‌دستی یا حقیقت‌گویی». روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» نیز نوشته: «سه سال بعد از رأی [مردم انگلیس] به برگزیت، بوریس جانسون اخلال‌گر و افراطی مقابل درهای خیابان داونینگ ایستاده است».روزنامه آلمانی «مورگن» نیز این طور موضع گرفته که: «اتحادیه اروپا از جانسون نمی‌ترسد». روزنامه‌های داخلی انگلیس نیز واکنش‌های چندان مثبتی نسبت به این رخداد مهم نشان ندادند. مثلا روزنامه «دیلی اکسپرس» تیتر زد: «کلاه‌هایتان را بچسبید... بوریس می‌آید»..روزنامه «مترو» نیز در تیتر اصلی خود نوشته: «شخص جدید در خانه شماره ۱۰ را ببینید... وحشت نکنید».روزنامه «سان» تیتر زده: «به‌سوی دیوانگی و فراتر از آن».
وزیر جنجالی
انتخاب «پریتی پتل» توسط «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس به عنوان وزیر کشور، بسیاری از فعالان حقوق بشر را به‌خاطر پس‌زمینه سیاسی راست افراطی او و کارنامه سیاهی که در این زمینه دارد، به ویژه ارتباطات مشکوکش با رژیم صهیونیستی که حتی یک بار باعث استعفایش از دولت شده نگران کرده است.
فارس در این باره به نقل از روزنامه «گاردین» نوشته، پتل که دو سال پیش به‌خاطر برگزاری جلسات محرمانه و غیرقانونی با سران، تجار و یک لابی‌گر رژیم صهیونیستی مجبور به استعفا از مقام خود در دولت انگلیس شده بود، اکنون به عنوان وزیر کشور قرار است مسئول اموری همچون پناه‌جویان و مهاجران، وضعیت جرم‌ و جنایت و سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر و تروریسم شود. او زمانی که وزیر خارجه در امور توسعه بین‌الملل بود، یکی از مخالفان حمایت مالی انگلیس از فلسطینیان از طریق کانال‌های سازمان ملل بود. در ۲۰۱۶، او دستور بازبینی فرایند تأمین بودجه برای این منظور را داد که موجب شد یک سوم کمک‌های انگلیسی‌ها به مردم فلسطینی مسدود شود. این اقدام پتل با استقبال سازمان «شورای رهبری یهود» و «فدراسیون صهیونیستی» انگلیس مواجه شد.سال ۲۰۱۷ یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» افشا کرد، پتل بدون اطلاع به وزارت امور خارجه و تحت عنوان مسافرت شخصی، ملاقات‌هایی را با برخی سران رژیم صهیونیستی انجام داده است.
گفتنی است، به قدرت رسیدن پوپولیست‌هایی مثل ترامپ در آمریکا، عمران خان در پاکستان، زلنسکی در اوکراین، بولسونارو در برزیل و این روزها جانسون در انگلیس، بسیاری از کارشناسان و کشورها دنیا را حقیقتا نگران کرده است!


واشنگتن‌پست: بوریس جانسون افول اروپا را شتاب می‌دهد
تحلیلگر روزنامه «واشنگتن پست» با بررسی رویکرد‌های آتی نخست وزیر جدید انگلیس، پیش‌بینی کرد که سیاست‌های «بوریس جانسون»‌، افول اتحادیه اروپا را شتاب می‌دهد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷



«فرید زکریا» نوشت: ارتقای جانسون به جایگاه
نخست‌وزیری، اتفاق بدی برای انگلیس, اروپا و آمریکا به حساب می‌آید. (زیرا او) اطمینان داده انگلیس ظرف کمتر از 100 روز از اتحادیه اروپا کند. و این خروج‌، لطمات بزرگی را متوجه اقتصاد انگلیس می‌کند. این اتفاق همچنین، به افول اروپا به عنوان یک بازیگر جهانی سرعت خواهد بخشید. زبرا انگلیس همیشه یک نیروی سازمان‌دهنده در اروپا بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، زکریا افزود: ما اکنون شاهد پژمرده شدن گروهی از کشورها هستیم که از قرن هفدهم عرصه بین‌الملل را شکل داده و بر آن مسلط بوده‌اند. برگزیت به این لغزش غم انگیز سرعت بیشتری خواهد داد.



اولین تظاهرات علیه «عمران‌خان» در سراسر پاکستان/مردم سیاست‌های اقتصادی نخست‌وزیر را محکوم کردند
طرفداران احزاب اصلی مخالف دولت پاکستان با برپایی تظاهرات در شهرهای سراسر این کشور، دولت «عمران خان» را متهم به نابودی اقتصاد پاکستان و سرکوب مخالفان کردند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



دیروز طرفداران احزاب مختلف در شهرهای بزرگ سراسر پاکستان علیه دولت عمران خان دست به تظاهرات زدند. از زمانی که حزب «تحریک انصاف» تحت ریاست عمران خان به قدرت رسیده، این نخستین تظاهرات بزرگی است که علیه دولت اتفاق می‌افتد. عمران خان با شعار مبارزه با فساد و شکوفایی اقتصادی نخست وزیر شد، این در حالی است که به گفته مخالفان، مشکلات اقتصادی پاکستان رو به افزایش بوده و نارضایتی‌ها هم بیشتر شده است.
درست از یک سال پیش تاکنون یعنی از زمان به قدرت رسیدن «عمران خان» واحد پول پاکستان یک چهارم ارزش خود را از دست داده و قیمت‌ سوخت نیز در این کشور افزایش یافته است. مخالفان علاوه بر آن، ادعا می‌کنند که دولت سانسور مطبوعات و رسانه‌ها را تشدید کرده و به دنبال بستن دهان مخالفان است.
به گزارش ایسنا، «مریم نواز» رهبر حزب «مسلم لیگ نواز» پاکستان، در تجمع اعتراضی شهر «کویته»، به حامیان خود گفت: «هر روزی که عمران خان در پاکستان حاکم باشد، یک روز سیاه برای کشور ماست». او عمران خان را متهم کرد که صرفاً پذیرای دستورات دیکته شده ازسوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، است.
«بیلاوال بوتو» رهبر «حزب مردم پاکستان» نیز خطاب به هزاران حامی این حزب در شهر «کراچی»، دولت عمران خان را عامل مشکلات اقتصادی جاری دانست.
پاکستان و صندوق بین‌المللی پول ماه جاری میلادی بر سردریافت یک وام شش میلیارد دلاری توافق کردند. دریافت این وام شرایط ریاضتی سختی را برای پاکستان شامل افزایش مالیات‌ها و کاهش ارزش پول، به دنبال خواهد داشت.
دولت عمران خان اما با رد اتهامات احزاب مخالف، مقصر اصلی مشکلات اقتصادی جاری را فساد گسترده و سوءمدیریت دولت‌های قبلی دانسته و مقامات قبلی را متهم به انتقال غیر قانونی میلیون‌ها دلار وجه از کشور کرده است.
تظاهرات پی‌در‌پی خیابانی، از چالش‌های بزرگ پاکستان طی دو دهه گذشته بوده است. در این کشور هر حزبی به راحتی می‌تواند هزاران نفر را به خیابان‌ها بکشاند و به اعتقاد کارشناسان، مشکل فساد در پاکستان، سیستماتیک و ساختاری بوده و با اعتراضات خیابانی حل نمی‌شود.






واکنش‌های متناقض ژاپن ، کره جنوبی و آمریکا به آزمایش جدید موشکی کره شمالی
آزمایش دو موشک کوتاه‌برد از سوی کره شمالی به همان‌اندازه که از سوی کره جنوبی و ژاپن با واکنش تند مواجه شده، از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی ملایم مواجه شده است. ترامپ گفته کره شمالی که کاری نکرده مثل همیشه دو موشک معمولی را آزمایش کرده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



بامداد پنچ شنبه رسانه‌های مستقر در سئول با هیجان و نگرانی از آزمایش دو موشک کوتاه‌برد در کره شمالی خبر دادند. ساعاتی پس از شلیک موشک‌ها ، سران پیونگ یانگ نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داده و اعلام کردند: «جدیدترین آزمایش موشکی‌ کره شمالی هشداری برای جنگ‌طلبان کره جنوبی بود تا واردات سلاح و رزمایش‌های مشترک را متوقف کنند». به گفته کارشناسان ، این یک پیام جدی و هشداری کامل برای سران آمریکایی نیز بوده است. در آن سو، سران ژاپن و کره جنوبی آزمایش موشکی کره شمالی را «تهدیدی» علیه خود توصیف کردند. یکی از مقام‌های وزارت دفاع کره جنوبی گفت، این موشک‌ها نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد هستند و به نوعی بیان اعتراض به مقامات آمریکایی به خاطر بدعهدی آنان بوده است. ترامپ پیش از این و در اولین ملاقات با کیم قول توقف رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی را داده بود.





رئیس‌جمهور تونس در سن 92 سالگی در‌گذشت/اعلام یک هفته عزای عمومی توسط نخست‌وزیر
نخست وزیر تونس در پی فوت رئیس‌جمهور این کشور به مدت یک هفته عزای عمومی اعلام و تمامی جشنواره‌های هنری را لغو کرد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

«الباجی قاید السبسی» پنجشنبه در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان نظامی پایتخت تونس درگذشت. در پی این اتفاق، «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس، به مدت یک هفته در این کشور عزای عمومی اعلام و همه جشنواره‌های هنری را لغو کرد.
رؤسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف، از جمله رئیس‌جمهور کشورمان فوت السبسی را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفتند. تونس در میان کشورهای عربی، اولین کشوری بود که قیام مردمی موسوم به «بیداری اسلامی» و یا «بهار عربی» را تجربه کرده است.



افشاگری مهم وال‌استریت ژورنال
ماموریت اتاق جنگ رسانه‌ای آمریکا برای فریب مردم ایران
یک روزنامه مطرح آمریکا ضمن افشای ماموریت اتاق جنگ رسانه‌ای آمریکا برای فریب مردم ایران تصریح کرد که آنها قصد دارند با یک هجمه تبلیغاتی، رهبران سیاسی ایران را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور نشان داده و از کسانی که در این زمینه از کاخ سفید انتقاد می‌کنند اعتبار‌زدایی کنند.طبق اعتراف این روزنامه این طرح تا‌کنون با شکست مواجه شده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷




روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با گزارش این خبر در روز پنجشنبه نوشت این تلاش‌ها یکی از جنبه‌های کمترشناخته شده سیاستی هستند که دولت ترامپ برای اعمال فشار بر ایران بعد از خروج از برجام و بازاعمال تحریم‌های اقتصادی در پیش گرفته است.
به نوشته این روزنامه، کارزار دولت آمریکا در صدد آن است با استفاده از ابزارهایی نظیر هشتگ، ویدئوهای یوتیوب و استفاده از شبکه‌های حامی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) حمایت‌های مردمی از رهبران سیاسی در تهران را کاهش دهد.
وال‌استریت‌ژورنال نوشته سنجش اثرگذاری کارزار تبلیغاتی دولت ترامپ دشوار است، اما به نظر می‌رسد اکثر ایرانی‌ها کارآمدی و اثرگذاری روش‌های دولت او را زیر سؤال می‌برند.
تلاش برای مقصر جلوه دادن حکومت ایران در سیل اخیر
این گزارش در ادامه به تشریح روش‌های مختلفی پرداخته که دولت آمریکا ذیل این برنامه برای اثرگذاشتن بر ذهن مخاطبان در ایران به کار گرفته است. طبق نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا به ترند شدن هشتگ‌های ضد حکومت ایران در توئیتر کمک کرده است. از جمله این هشتگ‌ها ۴۰ سال شکست بود که در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ترند شد.
دولت ترامپ علاوه‌بر این با استفاده از رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تلاش کرده حکومت را مقصر سیل مرگباری جلوه دهد که در سال جاری در برخی از استان‌های ایران به وقوع پیوست.
در همین راستا، «برایان هوک»، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران فیلمی از داخل سفارت سابق ایران در واشنگتن ضبط کرده و تلاش کرده در آن به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کند.
یکی از افرادی که به شدت در طراحی این روش‌ها دخالت دارد «لن‌خدورکوفسکی»، مدیر یکی از بخش‌های ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ است. او در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا یکی از مقام‌های بخش روابط عمومی است.
وادار کردن فیسبوک و توئیتر
به حذف کاربران حامی حکومت ایران
از جمله دیگر اقداماتی که دولت ترامپ انجام داده وادار کردن فیسبوک و توئیتر به حذف شناسه‌های کاربری حامی حکومت ایران است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته دولت آمریکا با موفقیت توانسته فیسبوک را مجاب کند حساب‌های کاربری مرتبط با ایران را حذف کند. همچنین اینستاگرام حساب کاربری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حذف کرد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته هدف این کارزار پرداختن به طیف کامل «تهدیدهای» حکومت ایران است. او گفت: «مردم ایران شایسته دانستن این هستند که رهبرانشان کاملاً فاسد هستند و تأمین مالی نائبان تروریستی‌شان در منطقه را به بهبود زندگی آنها ترجیح می‌دهند.»
علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد می‌گویند آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تلاش کرده از طریق هجمه‌های تبلیغاتی در میان مردم نارضایتی ایجاد کند اما موفق نشده است.
به گزارش فارس، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از آقای میریوسفی نوشت: «شواهد آشکار هستند: در حالی که مردم ایران از تروریسم اقتصادی تحمیل‌شده بر آنها رنج می‌برد، اکثریت آنها دولت ترامپ را مقصر می‌دانند.»
بیشترین توهین‌ها به ملت ایران با ژست ایران دوستی!
دولت ترامپ در حالی در هجمه‌های تبلیغاتی خود خودش را حامی مردم ایران نمایش می‌دهد که توهین‌آمیزترین الفاظ و سیاست‌ها علیه ملت ایران را با پرده‌پوشی‌های کمتر نسبت به دولت‌‌های قبلی در صدر سیاست‌های خود قرار داده است.
ترامپ در یکی از نخستین تصمیم‌های خود بعد از ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. نام عربستان که ۱۵ نفر از شهروندانش جزو عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند در فهرست این کشورها نبود.
کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد.
ترامپ چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد. توهین‌های ترامپ به همین‌جا ختم نشد و او در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته هم مردم ایران را «گرسنه غذا» توصیف کرد.
سیاست ضدایرانی ترامپ تحت تأثیر لابی سعودی-اماراتی-اسرائیلی
گزارش‌های متعددی که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های ضدایرانی او تا اندازه زیادی تحت تأثیر شبکه لابی سعودی-اماراتی-صهیونیستی قرار دارند.
این افشاگری‌ها نشان می‌دهند قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی لابی‌گران با دولت‌های عربستان و امارات نقش مهمی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر ایفا کرده‌اند.
دولت آمریکا در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ هم تلاش داشت مطالبات اقتصادی به حق مردم را سیاسی و ضد حاکمیت جلوه دهد. واشنگتن در آن زمان، در رویدادی بی‌سابقه نشستی در شورای امنیت برای بررسی آشوب‌ها در ایران تشکیل داد.
نقش و دخالت آمریکا
در آشوب‌های دی ماه 1396
شورای امنیت در حالی دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در رویدادی بی‌سابقه، به درخواست آمریکا خارج از حیطه وظائفش برای بررسی مسئله‌ داخلی یک کشور تشکیل جلسه می‌داد که با اقدامات خرابکارانه و کارشکنی‌های آمریکا در رسیدگی به وظایف اصلی‌اش مانند‌اشغال طولانی‌‌مدت فلسطین و بمباران کور مردم یمن توسط ائتلاف عربستان ناکام مانده بود.
این تلاش آمریکا و شورای امنیت از این جهت هم بی‌سابقه محسوب می‌شد که هیچ‌یک از اعضای شورا حتی بعد از توسل پلیس کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... به خشونت‌های آشکار و بی‌تناسب برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز، هیچ‌گاه درخواستی برای برگزاری نشست مشابهی مطرح نکرده است.
مدتی بعد از این سیاست‌های ضدایرانی، دانشگاه مریلند یک نظرسنجی درباره آشوب‌‌ها در ایران منتشر کرد که نتایج آن با تصویری که آمریکایی‌ها تلاش داشتند از آن بسازند تفاوت زیادی داشت.
مردم ایران به رغم مشکلات اقتصادی با سیاست‌های کلی نظام موافقند
این نظرسنجی نشان داد اکثریت قاطع مردم ایران علیرغم داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی، با سیاست‌های کلی نظام ایران موافق هستند و تغییر نظام سیاسی را دنبال نمی‌کنند.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارش روز پنجشنبه خود اعتراف کرده که تحریم‌های آمریکا به ایجاد نارضایتی عمومی از حاکمیت ایران منجر نشده است. این روزنامه نوشته این تحریم‌ها به یکپارچه‌تر شدن حاکمیت ایران کمک کرده و تا کنون به ایجاد جنبشی گسترده علیه حکومت ایران منجر نشده‌اند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال گفته میلیون‌ها دلار پولی که وزارت خارجه آمریکا برای اثرگذاری روی عموم جامعه ایران هزینه می‌کند، تحت تأثیر توئیت‌های ترامپ کم‌اثر می‌شوند. او گفته توئیت‌های او کاملاً غیرمنسجم هستند و طیفی از التماس به مذاکره تا تهدید به حمله نظامی را در بر می‌گیرند.
علی‌رغم این مقام‌های دولت آمریکا مدعی شده‌اند که توئیت‌های ترامپ اثرگذار هستند و اغلب با واحد «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا هماهنگ می‌شوند. وال‌استریت‌ژورنال با وجود این،‌اشاره کرده که برخی از این توئیت‌ها در میان کاربران به سخره گرفته شده است.




گروکشی انگلیس در قرارداد‌ تانک چیفتن با ایران
دادگاه عالی انگلیس حکمی ‌صادر کرده که براساس آن یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی نباید همه سود ناشی از فروش‌تانک‌های چیفتن را به ایران بپردازد.دادگاه عالی انگلیس با صدور حکمی‌به نفع یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش‌تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



اختلاف میان ایران و انگلیس بر سر قرارداد خرید ‌تانک‌های چیفتن به حدود 40 سال پیش باز می‌گردد. توافق بر سر خرید هزار و 500‌ تانک چیفتن در سال 1971 به دست آمد و ایران نیز در سال 1976، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این‌تانک‌ها پرداخت کرد.
پس از عقد قرارداد، انگلیس حدود 150‌ تانک به ایران تحویل داد‌ اما با وقوع انقلاب اسلامی‌در سال 1357 تحویل‌ تانک‌ها متوقف شد. مشاجره مالی میان ایران و انگلیس در حال حاضر بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود. انگلیس در سال 2009 به پرداخت 450 میلیون پوند سود به ایران محکوم شد اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن خودداری می‌کند.
گفتنی است آبان 96 «بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در انگلیس مدعی شده بود: با بهبود فضای سیاسی روابط میان ایران و انگلیس به‌ویژه پس از ارتقاء روابط دو کشور به سطح سفیر و با برخورد مثبت طرف انگلیسی در فضای پسابرجام، گفت‌وگوهایی بین دو طرف برای روشن‌شدن برخی جنبه‌های مهم فنی انجام و پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس به مرحله نهایی خود رسیده و این بدهی طی روزهای آینده قرار است به ایران پرداخت شود، اما هیچوقت این ادعا محقق نشد.
با توجه به تحولات هفته اخیر و ماجرای توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس که موجب شد از ایران پاسخی مقتدرانه دریافت کند، به‌نظر می‌رسد رای دادگاه انگلیس نوعی گروکشی باشد.
از راهزنی دریایی انگلیس
تا راهزنی حقوقی!
در همین رابطه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: دادگاه عالی انگلیس علی‌رغم رای دیوان بین‌المللی، با صدور حکمی‌به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش‌تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند!
وی در ادامه ضمن تشریح جزئیات پیگیری و بررسی این پرونده در دیوان بین‌المللی تجارت جهانی و 2 بار محکوم شدن انگلیس در این نهاد بین‌المللی نوشت: ظاهرا انگلستان پس از راهزنی دریایی اخیر، به راهزنی حقوقی روی آورده و در صدد است پول مردم ایران را مثل یکصد سال گذشته بالا بکشد!



به جای ابراز شرمندگی دولت را از بی‌برنامگی خارج کنید(خبر ویژه)
همکار نشریات اصلاح‌طلب و همشهری معاون اول رئیس جمهور، از وی خواست به جای ابراز شرمندگی، در دولت با برنامه کار کنند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



احمد زیدآبادی نوشت: این چندمین باری است که آقای جهانگیری از مردم عذرخواهی و در برابر آنها اظهار شرمندگی می‌کند. به این همشهری گرامی باید گفت؛ اظهار شرمندگی‌های پی‌درپی شما چه مشکلی از مردم حل می‌کند و کدام گره را از کارشان می‌گشاید؟
بسیاری از مردم این روزها تحت فشارند. فقط طی یک سال اخیر اغلب هزینه‌های زندگی دو تا سه برابر شده در حالی که درآمدها رشد ناچیزی داشته است. بیکاری هم که بیداد می‌کند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یا برای مهاجرت برنامه می‌ریزند و یا به مسافرکشی در اسنپ و تپسی رو آورده‌اند. در این میان، رئیس دولت هم خوشحال است که آمار اشتغال بالا رفته است!
بدبختانه کار با اظهار شرمندگی پیش نمی‌رود. جهانگیری در مقام معاون اول رئیس جمهور اگر در عمل نمی‌تواند باری از دوش مردم بردارد، حداقل به آنها بگوید که برنامه دولت برای خروج از تنگنا چیست و در نهایت به کدام سمت و سو می‌خواهد حرکت کند. بسیاری از مردم عادی در بهترین حالت، دولت را بلاتکلیف، بی‌برنامه، گیج و باری به هر جهت می‌دانند و همین موضوع سبب ناراحتی مضاعف‌شان شده است.
اگر همین حد هم از جهانگیری برنمی‌آید، دیگر برای چه در پاستور نشسته و پی کار دیگری نمی‌رود تا مجبور به اظهار شرمندگی دائمی در مقابل مردم هم نباشد!





برجام شکست خورده چون علت وجودی آن از بین رفته است(خبر ویژه)
یک سایت حامی دولت می‌گوید برجام به تکلیفی پرهزینه و بی‌عایدی برای دولت تبدیل شده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



«فرارو» با‌ اشاره به چهارمین سالگرد انعقاد برجام خاطرنشان کرد: چهار سال پیش، ایران و غرب، پس از سال‌ها مذاکره، سرانجام توافقی تاریخی امضا کردند که قرار بود مبنا و اساسی برای حل مشکلات باشد.
«اگرچهار سال به عقب برگردیم، آیا شما باز هم برجام را امضا می‌کنید؟» این دقیقا سؤالی بود که در چهارمین سالگرد امضای برجام از محمدجواد ظریف پرسیده شد. سؤال سختی بود. پرسش‌هایی از این دست، معمولا زمانی پرسیده می‌شوند که نادرستی یک اقدام تا حدود زیادی اثبات شده و از فرد موردنظر انتظار می‌رود که که در پاسخ، اقدام خود را تقبیح کند یا حداقل توجیه مناسبی برای آن بیاورد. مثلا هنگامی که چنین سؤالی از سرمربی تیمی که در مسابقه شکست خورده است، پرسیده می‌شود، انتظار این است که سرمربی از نواقص تاکتیک بازی تیمش سخن بگوید. دنیای سیاست، اما، اینگونه نیست. به ندرت اتفاق می‌افتد که سیاستمداری، بزرگ‌ترین دستاورد زندگی حرفه‌ای خود را زیر سؤال ببرد.
ظریف در پاسخ به سؤال یادشده، گفت: «حتماً این کار را می‌کردیم». ظریف همزمان با سالگرد برجام و برای بار دوم در سه ماه گذشته عازم نیویورک شد. اما این بار، برخلاف گذشته، دولت آمریکا ویزای بسیار محدودی به او داد. به حدی محدود که فقط می‌تواند به اماکن دیپلماتیک ایران در شهر نیویورک برود.
ضرباتی که در اثر خروج یکجانبه کاخ سفید به برجام وارد شد، به حدی مهلک بود که شاید نتوان به سادگی این توافق را زنده نگه داشت.
دلیل اصلی به خطر افتادن برجام، از میان رفتن علت وجودی آن است. نکته مهم این‌که دو طرف برجام، یعنی ایران و غرب، هر کدام برداشت متفاوتی از علت وجودی این توافق داشته و دارند. توافق هسته‌ای، بیش از هر چیز برای ایران ماهیت اقتصادی داشت. قرار بود با امضای این توافق، مناسبات اقتصادی ایران با جهان عادی و حتی تقویت شود. اما طرف مقابل، درک متفاوتی داشت. غربی‌ها برجام را توافقی امنیتی در زمینه «عدم‌اشاعه هسته‌ای» (Nuclear Non-proliferation) می‌دانند.ایران به مرور زمان تقریبا از تمام مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای محروم شد. این در حالی است که از دیدگاه غرب، کارکرد امنیتی برجام، همچنان شایسته استمرار است.
برجام از همان ابتدا، چه در ایران و چه در آمریکا، محل مناقشه بود. با این تفاوت که مناقشات داخلی ایران، کوچکترین تاثیری بر روند اجرای این توافق نگذاشت. ایران از زمان امضای این توافق تا همین چند ماه پیش کاملا به امضای خود پایبند بود. اما نهایتا ناگزیر شد که در تعهدات خود بازنگری کند.
در سالگرد چهارم امضای برجام، می‌توان حداقل چند پرسش درباره آغاز آن مطرح کرد و پایانش را به عهده مورخان سپرد: این توافق چگونه به توافق یکطرفه تبدیل شد؟ آیا امضای برجام در سال آخر ریاست‌جمهوری باراک اوبامای دمکرات اقدام سنجیده‌ای بود؟ چرا به هشدار‌های محافل جمهوری‌خواه کنگره مبنی بر لغو برجام توسط رئیس‌جمهور بعدی در زمان اوباما توجه نشد؟
از هم اکنون یک نکته واضح شده و آن این است که توافق هسته‌ای سرانجام خوبی نداشت و در نهایت به «فیل سفید» تبدیل شد.
گفته می‌شود که در دوران باستان، زمانی که پادشاهان تایلند و دیگر کشور‌های آسیایی، از رعیتی ناخرسند می‌شدند، به او یک فیل سفید می‌دادند. فیل سفید، مقدس بود و به همین دلیل نگهداری از آن به غایت پرهزینه و دشوار است. صاحب فیل، باید برای آن غذای مخصوص و باکیفیت تهیه کند و در عین حال، مانع پرستش فیل توسط مردم هم نشود. امروز، از اصطلاح فیل سفید، برای‌ اشاره به دارایی پرهزینه، ولی بی‌فایده استفاده می‌شود. از این حیث، برجام با فیل سفید شباهت‌هایی دارد؛ توافقی که برای ایران هیچ منفعت اقتصادی ندارد.
ایران پس از حدود یک دهه مذاکره با غرب، سرانجام به توافق جامعی رسید و تا یک سال بعد از خروج آمریکا از آن و بازگشت تحریم‌های کمرشکن، به مفاد توافق پایبند بود و حتی یک بار هم توافق را نقض نکرد. اما این رفتار، کاملا نتیجه عکس داد و ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار گرفت.
در حال حاضر، تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که ایران و آمریکا بار دیگر به مذاکره برگردند، اما یک تصمیم‌ساز ایرانی ممکن است در خلوت خود به این مسئله فکر کند که ایران قبل از امضای برجام، صد‌ها هزار بشکه نفت به‌صورت علنی و قانونی می‌فروخت، اما چهار سال بعد از امضای این توافق، ایران حتی یک بشکه هم نمی‌تواند بطور علنی و قانونی بفروشد؛ پس چطور می‌توان دوباره با آمریکا توافق کرد.





آب و صابونی را که دنبالش بودند پیدا کردند؟!(خبر ویژه)
آقای ظریف چندمین‌بار است که به غیرقابل اعتمادبودن آمریکا و اروپا اذعان می‌کند و این در حالی است که آقای روحانی چندسال قبل، منتقدان را نابلد درباره مذاکره معرفی می‌کرد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



رجانیوز با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در آمریکا نوشت: جواد ظریف روز پنجشنبه 27 تیرماه 1398، در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا (NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را ازدست داده است.
ظریف در این مصاحبه گفت: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست‌دادن اعتبارم هستم.»
بر کسی پوشیده نیست که شاکله گفتمان دولت تدبیر به ریاست روحانی، تعامل مذاکره با غرب بوده است.
جواد ظریف مهرماه 93، در «شورای روابط خارجی آمریکا» و در پاسخ این سؤال که «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تأثیرگذار خواهد بود؟»، گفته بود: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مقبولیت‌مان نزد مردم را از دست خواهیم داد.»
حتی پیش از آن و در زمانی که روحانی در دولت اصلاحات به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در حال مذاکره با غربی‌ها بود، ظریف در سخنانی که فیلمش سال‌ها بعد منتشر شد، خطاب به البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «بسیاری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند. آنها موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند و از طرفی آنها آدم‌های پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی‌‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است.»
در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آقای روحانی در سخنرانی تبلیغاتی خود در اردبیل، با کنایه به منتقدین با آمریکا گفته بود: «چه‌‌جور آب و صابون بیاریم، رویتان را بشوییم. تحریم بر نمی‌گردد. شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می‌دانید؟ در حالی که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستید.»
اکنون که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز به تبعیت از آمریکا از انجام وظایف خود در قبال برجام طفره می‌روند و وضعیت اقتصادی سخت‌تر از قبل برجام است، عیار هنر روحانی و دولت‌اش نیز در مذاکره با کشورهای دیگر قابل مشاهده است.
در هر حال اعتراف ظریف به این‌که گفتمان تعامل با غرب در ایران اعتبار خود را از دست داده، چندان هم دور از انتظار نبود.
ظریف آذرماه سال 97، در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان با اعلام این‌که «غرب» مرکز عالم نیست، گفته بود: «بزرگ‌ترین مخالفان مذاکره با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند. یک تحولی الان رخ داده. دنیای امروز، دنیای پساغربی است. یک زمانی دنیا معادل بود با غرب؛ آن دوران تمام شد؛ دوران جدیدی پیدا شد. دوران قدر قدرتی تمام شده است.






همشهری: آمار رئیس‌جمهور به شوخی شبیه است(خبر ویژه)
یک روزنامه حامی دولت نوشت: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تورم نرخ اجاره‌بها 30 درصد است، شبیه شوخی و غیرقابل درک از سوی مردم است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶



همشهری با تاکید بر «تناقض آمار دولت با ادراک مردم» می‌نویسد: رئیس‌جمهور در نشستی با مدیران ارشد حوزه مسکن، به استناد آمارهایی که در اختیارش قرار گرفته بود، رشد اجاره‌بها در سال گذشته را 30 درصد اعلام کرد؛ رقمی که البته با آمارهای بانک مرکزی همخوانی دارد اما با ادراک مردم از واقعیت بازار تناسبی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در توجیه رقم اعلام شده رئیس‌جمهور، می‌گوید: آمارهای رئیس‌جمهور بازگو شده از گزارش‌های معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بوده که آنها هم بر اساس آمارهای رسمی استخراج شده است.
اسلامی تاکید می‌کند آنچه مشاوران املاک مطرح می‌کنند ملاک و معیار اجاره‌بها نیست، بلکه ملاک برای ما گزارش‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی است و در این خصوص گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت یک مترمربع مسکن، تورم و اجاره‌بها با هم هماهنگ بوده است. به گفته او، آنچه رئیس‌جمهور درباره افزایش 30 درصدی اجاره‌بها مطرح کرد، معدل افزایش این شاخص در بهار امسال نسبت به پارسال بوده و رئیس‌جمهور سقف اجاره‌بها را اعلام نکرده است.
به عبارتی این اظهارنظر وزیر را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در بهار امسال، هزینه مسکن مستاجران ایرانی به‌طور میانگین 30 درصد نسبت به بهار پارسال افزایش پیدا کرده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ در حقیقت اگر اجاره‌بها مطابق آماری که به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده، رشد کرده باشد، فقط یک‌سوم تورم مسکن در بازار اجاره‌بها تخلیه شده و قاعدتا رهن یک آپارتمان 500 میلیون تومانی که در سال گذشته 100 میلیون تومان (معادل 3 میلیون تومان اجاره‌ ماهانه) تعیین می‌شد، امسال که ارزش این آپارتمان به بالای یک میلیارد تومان رسید، باید به 130 میلیون تومان (معادل 3/9 میلیون تومان اجاره ماهانه) افزایش پیدا کند اما در واقعیت بازار، این ارقام به شوخی شبیه است و جز در مواردی که صاحبخانه آدم منصفی باشد، اتفاق نمی‌افتد. آمارهای مسئولان می‌گوید که اوضاع خوب است و روبه‌راه اما درک مردم از واقعیت بازار چیز دیگری است.
یادآور می‌شود آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 گفته بود معیار تورم، جیب مردم است.




متهم فتنه با تحصیلات تاریخ در وزارت صمت چه می‌کند؟!(خبر ویژه)
فعال فتنه 88 با تحصیلات تاریخ، بیخ‌گوش وزیران صنعت و کار در دولت چه می‌کند؟ به گزارش مشرق، در ۱۶ تیرماه سال جاری، فیلمی ‌از مصاحبه محمد شریعتمداری، وزیر کار، منتشر شد که رسانه‌ها آن را به‌عنوان اولین واکنش شریعتمداری به اتهامات دامادش، سید‌هادی رضوی، پوشش دادند. اما فارغ از محتوای این «جوابیه»، و اینکه چه اندازه منتقدان جناب وزیر را قانع کرد، نکته‌ای که در این گفت‌وگو وجود داشت، شخص «مصاحبه‌گر» بود. مصاحبه‌کننده فردی به نام «محمدرضا فیاض زاهد» است که عمدتاً فعالان سیاسی او را با عنوان فیاض زاهد می‌شناسند..

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶



او در فتنه سال 88، به واسطه فعالیت‌های ضدامنیتی
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
وحشت اروپا از بازگشت 2500 داعشی به خانه
کشورهای اروپایی که زمانی هزاران تکفیری را از این قاره راهی سوریه و عراق کرده بودند، اکنون نمی‌دانند که حدود 2500 نفر از آنها کجا به سر می‌برند و به همین خاطر، مقامات اروپایی در ارتباط با حملات غافلگیر‌کننده داعش، به شدت نگران هستند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱



«جولیان کینگ» کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا‌، در پارلمان اروپا گفت که طبق برآورد‌های امنیتی، ۵۵۰۰ تروریست عضو داعش از کشورهای اروپایی برای جنگ، به عراق و سوریه رفته‌اند.
این مقام مسئول گفت، سه چهارم داعشی‌های اعزامی به عراق و سوریه، مرد و یک چهارم آنها نیز زن بوده‌اند و از مجموع این تروریست‌ها، تقریبا ۱۴۰۰ نفر از آنها در جریان درگیری‌ و جنگ کشته شده‌اند.
این مقام اروپایی همچنین گفت، طبق اطلاعات کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ۱۶۰۰ نفر از این تروریست‌ها به کشورهای خود بازگشته‌اند و معنی‌اش این است که سرنوشت و محل حضور ۲۵۰۰ تروریست دیگر هنوز مشخص نیست. او البته برای اینکه اروپایی‌ها را زیاد نگران نکند، ادعا کرد که احتمالا این افراد هنوز در عراق و سوریه یا دیگر مناطق به سر می‌برند!
به اعتقاد کارشناسان، وقتی یک مقام بلند پایه اروپایی رقم 5500 نفری را در مورد شمار داعشی‌های اروپایی ارائه می‌دهد، این رقم باید بسیار بیشتر باشد. «مرکز بین‌المللی مطالعه افراط ‌گرایی» واقع در لندن تیر سال گذشته اعلام کرده بود که شمار عناصر خارجی داعش ۳۲ هزار و ۸۰۹ مرد، ۴۷۶۱ زن و ۴۶۴۰ کودک بوده و از این تعداد، ۱۳ هزار نفر شهروند کشورهای اروپایی بوده‌اند.
کشورهای اروپایی که سال 2001 عناصر داعش را از طریق مرز ترکیه وارد سوریه می‌کرده‌اند، هرگز فکر نمی‌کرده‌اند که روزی داعش دامن آنها را خواهد گرفت. تا کنون صدها غیر نظامی اروپایی در شهرهای این قاره به دست عناصر داعش کشته شده‌اند.



بر اساس تصاویر جدید ماهواره ای
دولت میانمار دروغ می‌گوید/ نسل‌کشی مسلمانان ادامه دارد
تجزیه و تحلیل تصاویر جدید ماهواره‌ای به دست یک موسسه مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که تخریب و آتش زدن خانه‌های مسلمانان در روهینگیایی میانمار همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای از مهیا شدن مقدمات بازگشت آنها به خانه‌هایشان وجود ندارد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶





با بالا گرفتن اعتراض‌های جهانی علیه نسل کشی مسلمانان در میانمار، مقامات این کشور وعده دادند مسلمانان روهینگیایی که از روستاهای محل زندگی خود به زور خارج شده‌اند را، به خانه‌های خود باز گردانند و جلوی کشت و کشتار وحشیانه آنها را هم بگیرند. این ادعا در حالی از سوی مقامات میانماری مطرح شده که تصاویر جدید ماهواره‌ای کاملا موضوعی دیگر را نشان می‌دهند. تجزیه و تحلیل این تصاویر تردیدهای جدی را در خصوص وعده «بازگشت امن و انسانی» مسلمانان روهینگیایی ایجاد کرده است. تحلیل این تصاویر افشا می‌کند که تخریب روستاهای مسلمانان روهینگیایی همچنان در یک بازه زمانی ادامه داشته است و قول مقامات میانماری دروغ بوده است!
گزارشی که توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا منتشر شده به حقایقی در این باره‌اشاره می‌کند. این گزارش تاکید می‌کند: «علی‌رغم تضمین‌های مکرر دولت میانمار مبنی بر اینکه ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی که پس از سرکوب‌های خشونت‌آمیز ارتش در اوت ۲۰۱۷ (مرداد 1396) ، از استان راخین فرار کرده‌اند به میهن خود باز می‌گرداند، مقدمات برای بازگشت آنها حداقل بوده است».
در ادامه این گزارش آمده: «ما هیچ اسناد و مدارکی دال بر تدارکات گسترده برای بازگشت امن و محترمانه آوارگان روهینگیایی به مکان‌های زندگی شان به دست نیاورده‌ایم. این گزارش همچنین مشخص کرده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند آتش زدن روستاهای مسلمانان روهینگیایی در استان راخین تا امسال ادامه داشته است».
محققان موسسه سیاست استراتژیک استرالیا در گزارشی که آن را منتشر کرده‌اند این را هم مشخص کردند که دست کم ۵۸ شهرک روستاهای مسلمان نشین میانمار طی یک سال گذشته، هدف تخریب‌های جدید قرار گرفته‌اند. ضمنا، هیچ اقدامی برای بازسازی بیش از ۳۲۰ شهرک مسلمانان روهینگیایی که در جریان خشونت‌ها تخریب شده‌اند، دیده نمی‌شود.
گفتنی است از مرداد سال 1396 تاکنون میانمار اقدامات وحشیانه و تبعیض آلودی را علیه مسلمانان روهینگیایی انجام داده است. در سال‌های گذشته ، ارتش میانمار بارها به ایالت راخین حمله کرده و مسلمانان مظلوم روهینگیایی را به خاک و خون کشیده است. در مجموع و طی سال‌های اخیر حدود ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی در پی این حملات از میانمار‌گریخته و در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش ساکن شده‌اند. ارتش میانمار همچنین ۳۶۲ روستا که روهینگیایی‌ها در آنها ساکن بودند را تخریب کرده‌ و برخی از روستاها را هم به خاکستر تبدیل کرده است. برخی جنایاتی که علیه زنان و کودکان روهینگیایی اعمال شده، قابل نشر نیست!



انهدام 9 پهپاد ائتلاف سعودی ظرف 5 هفته از سوی انصارالله
پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه توانست یک فروند دیگر از پهپادهای ائتلاف سعودی را در نزدیکی مرز یمن ساقط کند. بدین ترتیب شمار پهپادهای سرنگون شده ائتلاف در پنج هفته گذشته به عدد 9 رسید.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



حملات پهپادی گسترده به فرودگاه‌ها و تاسیسات نظامی آل‌سعود و همزمان شکار پهپادهای متجاوز ائتلاف سعودی توسط رزمندگان یمنی تبدیل به خبر روزانه تحولات جنگ یمن شده است. در جدیدترین اخبار مربوط به شکار پهپادهای سعودی شبکه تلویزیونی المسیره از انهدام یک پهپاد جاسوسی که بر فراز گذرگاه «الطوال» مشرف به منطقه «جیزان» در نزدیکی مرز یمن پرواز می‌کرد خبر داد. این شبکه متعلق به جنبش انصارالله یمن در ادامه گزارش خود اعلام کرده که این پهپاد نهمین پهپادی بود که در پنج هفته گذشته به دست پدافند هوایی یمن ساقط می‌شود.
هدف‌گیری و انهدام پهپادهای سعودی در یمن در حالی است که حملات پهپادی یمنی‌ها بر فراز آسمان عربستان در ماه‌های گذشته به حدی بوده که طبق گفته «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی، «محمد بن سلمان» برخی قبائل یمنی را برای واسطه‌گری به سوی انصارالله فرستاده تا آنها را به برقراری آتش‌بس راضی کند.
همزمان سخنگوی نیروهای مسلح انصارالله از عملیاتی گسترده علیه فرودگاه بین‌المللی أبها عربستان با چند پهپاد خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صنعاء عنوان داشت که این فرودگاه با چند پهپاد از نوع «قاصف کی ۲» هدف قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد که پروازها در فرودگاه أبها در عسیر در پی هدف قرار گرفتن آشیانه هواپیماها مجددا متوقف شده است.
فریبکاری امارات!
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی المنار طی گزارشی اعلام کرده، بررسی‌های خبرنگارانش نشان می‌دهد اماراتی‌ها از یمن عقب نشینی نکرده‌اند: «امارات تظاهر به عقب نشینی از یمن می‌کند، اما در واقع حرکت اماراتی‌ها در اعلام عقب نشینی، یک اقدام تاکتیکی و فریبکارانه است و هیچ نشانه‌ای که بیانگر عقب نشینی واقعی آنها از یمن باشد وجود ندارد». خبرنگار المنار در صنعا هم دراین باره نوشته: «رسانه‌ها، خبر‌های متعددی را در خصوص گشایش‌های احتمالی و عقب نشینی‌های امارات و سودان از جنگ در یمن مطرح می‌کنند، اما همه این‌ها فریبکاری است. امارات از تجاوز به یمن عقب نشینی نکرده، همه آنچه که اتفاق افتاده بازآرایی نیرو‌های اماراتی است. البته نیرو‌های اماراتی در یمن محدود هستند و بودن و نبودن آنها در موازنه قدرت در سواحل غربی تغییراتی ایجاد نمی‌کند.»
بر اساس این گزارش امارات، ارتش بزرگی ندارد و نیروهایش در یمن در واقع مجموعه‌ای از شماری از افسران هستند که نبرد‌ها را از پایگاه هایشان که از خطوط درگیری خیلی دور هستند کنترل می‌کنند و آنان در بندر المخاء و برخی مناطق بسیار آرام مستقر هستند و عقب‌نشینی آنها به عدن نشانگر تمایل اماراتی‌ها به صلح یا عقب نشینی از یمن نیست. آنان از برخی از مناطق یمن که در‌اشغال است به برخی مناطق‌اشغالی دیگر عقب‌نشینی کرده‌اند. المنار افزود: «تنها مطلبی را که درباره سخنان اماراتی‌ها می‌توانیم با قاطعیت تأیید کنیم توقف حملات هوایی اماراتی هاست و به نظر می‌رسد حملات موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی به عربستان باعث نگرانی شدید اماراتی‌ها شده است و آنان می‌خواهند اینگونه به جهانیان وانمود کنند که قصد صلح دارند تا از حملات رزمندگان یمنی به امارات در امان بمانند و زمانی که اماراتی‌ها از عقب‌نشینی و تمایل به عقب نشینی از جنگ یمن صحبت می‌کنند، می‌خواهند حضورشان را در جنوب یمن با این حرف که از سواحل غربی عقب‌نشینی کرده‌اند، قانونی کنند.»




در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر
بوریس جانسون: اما و اگر ندارد از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم
بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس سراغ یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های سیاسی کشورش رفت و تصریح کرد«‌بدون اما و اگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم».

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶





31 اکتبر2019(9 آبان 98) انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود اما چگونه؟ بوریس جانسون پیش از نخست وزیری تاکید کرده بود که این خروج بدون توافق خواهد بود اما خروج بدون توافق مخالفان سرسخت و جدی هم در انگلیس و هم در اروپا دارد. اتحادیه اروپا به عنوان مخالف خروج بدون توافق تاکید کرده مذاکرات جدید را هم نخواهد پذیرفت، حزب کارگر انگلیس نیز مخالف خروج بدون توافق است. در حزب محافظه کار نیز شماری از اعضای برجسته حزب با این روند مخالف هستند. اسکاتلند، ایرلندشمالی و ولز نیز مخالفت خود را با خروج بدون توافق اعلام کرده‌اند و برخی گزارش‌ها از فعال شدن جریانات جدایی طلب در این مناطق حکایت دارد. همین پنج شنبه «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند در نامه‌ای به بوریس جانسون، هشدار داد که به تدارکات برای برگزاری یک رفراندوم استقلال ادامه می‌دهد چرا که برنامه‌های «برگزیت» جانسون به اقتصاد اسکاتلند لطمه می‌زند.
اما بوریس جانسون بدون توجه به این هشدارها و چالش‌ها در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت:
«‌سی‌ویکم اکتبر(9 آبان 98) از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم، اما و اگر هم ندارد... من با تمام وجود معتقدم که می‌توانیم در ۹۹ روز به توافق جدید با اتحادیه اروپا برسیم اما بعد از آن ۹۹ روز دیگر صبر نخواهیم کرد؛ چرا که مردم انگلیس به‌اندازه کافی صبر به خرج داده‌اند. اکنون زمان عمل، زمان تصمیم‌گیری، زمان رهبری قدرتمند و زمان تغییر کشور به سوی آینده‌ای بهتر فرا رسیده است... همانطور که همه می‌دانیم، در این لحظه مهم از تاریخ کشور، ما وظیفه مهمی پیش رو داریم. همه ما متعهد هستیم که بدون اما و اگر اتحادیه اروپا را در تاریخ 31 اکتبر یا در واقع زودتر از این تاریخ ترک کنیم». جانسون در این سخنرانی همچنین به «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر-حزب اصلی مخالف دولت- به جدال لفظی پرداخت. کوربین در این جلسه خطاب به جانسون گفت: «شما با عجله یک کابینه راست افراطی سر هم کرده‌اید.» بوریس جانسون نیز در پاسخ، به کوربین حمله و او را به داشتن ارتباط با ایران متهم کرد. او گفت: «چطور می‌تواند درباره ایران حرف بزند، این آدم محترم که از شبکه پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. او کسی است که در اتفاقاتی که در خلیج‌فارس رخ می‌دهد مکرراً به جای حمایت از دوستان ما در ایالات متحده از حاکمان ایران جانبداری می‌کند.»!
ادامه واکنش‌ها
چند روز بعد از نخست وزیری جانسون واکنش‌ها به انتخاب او در داخل و خارج انگلیس همچنان ادامه دارد. روزنامه پرتیراژ آمریکایی «واشنگتن پست» دراین باره نوشته:‌‌ «جانسون با بداهه‌گویی و بی‌توجهی به جزئیات و اظهارات دروغین مکرر شناخته می‌شود». «نیویورک تایمز» دیگر روزنامه آمریکایی هم نوشته: «جانسون با واقعیت تصادم خواهد داشت» و او را «آشوبگرای هم‌داستان با ترامپ» نامید. همچنین مهم‌ترین چالش‌های پیش روی او را «منازعه برگزیت و نگرانی بابت ایران» دانست.
در سرمقاله این روزنامه آمده: با این‌که جانسون «استاد تئاتر سیاسی است، سوابق او به ‌عنوان روزنامه‌نگار، قانون‌گذار، شهردار لندن و وزیر امور خارجه، بیشتر نمایان‌گر های‌وهوی است تا دستاورد، مداومت در کار سنگین، پاک‌دستی یا حقیقت‌گویی». روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» نیز نوشته: «سه سال بعد از رأی [مردم انگلیس] به برگزیت، بوریس جانسون اخلال‌گر و افراطی مقابل درهای خیابان داونینگ ایستاده است».روزنامه آلمانی «مورگن» نیز این طور موضع گرفته که: «اتحادیه اروپا از جانسون نمی‌ترسد». روزنامه‌های داخلی انگلیس نیز واکنش‌های چندان مثبتی نسبت به این رخداد مهم نشان ندادند. مثلا روزنامه «دیلی اکسپرس» تیتر زد: «کلاه‌هایتان را بچسبید... بوریس می‌آید»..روزنامه «مترو» نیز در تیتر اصلی خود نوشته: «شخص جدید در خانه شماره ۱۰ را ببینید... وحشت نکنید».روزنامه «سان» تیتر زده: «به‌سوی دیوانگی و فراتر از آن».
وزیر جنجالی
انتخاب «پریتی پتل» توسط «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس به عنوان وزیر کشور، بسیاری از فعالان حقوق بشر را به‌خاطر پس‌زمینه سیاسی راست افراطی او و کارنامه سیاهی که در این زمینه دارد، به ویژه ارتباطات مشکوکش با رژیم صهیونیستی که حتی یک بار باعث استعفایش از دولت شده نگران کرده است.
فارس در این باره به نقل از روزنامه «گاردین» نوشته، پتل که دو سال پیش به‌خاطر برگزاری جلسات محرمانه و غیرقانونی با سران، تجار و یک لابی‌گر رژیم صهیونیستی مجبور به استعفا از مقام خود در دولت انگلیس شده بود، اکنون به عنوان وزیر کشور قرار است مسئول اموری همچون پناه‌جویان و مهاجران، وضعیت جرم‌ و جنایت و سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر و تروریسم شود. او زمانی که وزیر خارجه در امور توسعه بین‌الملل بود، یکی از مخالفان حمایت مالی انگلیس از فلسطینیان از طریق کانال‌های سازمان ملل بود. در ۲۰۱۶، او دستور بازبینی فرایند تأمین بودجه برای این منظور را داد که موجب شد یک سوم کمک‌های انگلیسی‌ها به مردم فلسطینی مسدود شود. این اقدام پتل با استقبال سازمان «شورای رهبری یهود» و «فدراسیون صهیونیستی» انگلیس مواجه شد.سال ۲۰۱۷ یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» افشا کرد، پتل بدون اطلاع به وزارت امور خارجه و تحت عنوان مسافرت شخصی، ملاقات‌هایی را با برخی سران رژیم صهیونیستی انجام داده است.
گفتنی است، به قدرت رسیدن پوپولیست‌هایی مثل ترامپ در آمریکا، عمران خان در پاکستان، زلنسکی در اوکراین، بولسونارو در برزیل و این روزها جانسون در انگلیس، بسیاری از کارشناسان و کشورها دنیا را حقیقتا نگران کرده است!


واشنگتن‌پست: بوریس جانسون افول اروپا را شتاب می‌دهد
تحلیلگر روزنامه «واشنگتن پست» با بررسی رویکرد‌های آتی نخست وزیر جدید انگلیس، پیش‌بینی کرد که سیاست‌های «بوریس جانسون»‌، افول اتحادیه اروپا را شتاب می‌دهد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷



«فرید زکریا» نوشت: ارتقای جانسون به جایگاه
نخست‌وزیری، اتفاق بدی برای انگلیس, اروپا و آمریکا به حساب می‌آید. (زیرا او) اطمینان داده انگلیس ظرف کمتر از 100 روز از اتحادیه اروپا کند. و این خروج‌، لطمات بزرگی را متوجه اقتصاد انگلیس می‌کند. این اتفاق همچنین، به افول اروپا به عنوان یک بازیگر جهانی سرعت خواهد بخشید. زبرا انگلیس همیشه یک نیروی سازمان‌دهنده در اروپا بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، زکریا افزود: ما اکنون شاهد پژمرده شدن گروهی از کشورها هستیم که از قرن هفدهم عرصه بین‌الملل را شکل داده و بر آن مسلط بوده‌اند. برگزیت به این لغزش غم انگیز سرعت بیشتری خواهد داد.



اولین تظاهرات علیه «عمران‌خان» در سراسر پاکستان/مردم سیاست‌های اقتصادی نخست‌وزیر را محکوم کردند
طرفداران احزاب اصلی مخالف دولت پاکستان با برپایی تظاهرات در شهرهای سراسر این کشور، دولت «عمران خان» را متهم به نابودی اقتصاد پاکستان و سرکوب مخالفان کردند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



دیروز طرفداران احزاب مختلف در شهرهای بزرگ سراسر پاکستان علیه دولت عمران خان دست به تظاهرات زدند. از زمانی که حزب «تحریک انصاف» تحت ریاست عمران خان به قدرت رسیده، این نخستین تظاهرات بزرگی است که علیه دولت اتفاق می‌افتد. عمران خان با شعار مبارزه با فساد و شکوفایی اقتصادی نخست وزیر شد، این در حالی است که به گفته مخالفان، مشکلات اقتصادی پاکستان رو به افزایش بوده و نارضایتی‌ها هم بیشتر شده است.
درست از یک سال پیش تاکنون یعنی از زمان به قدرت رسیدن «عمران خان» واحد پول پاکستان یک چهارم ارزش خود را از دست داده و قیمت‌ سوخت نیز در این کشور افزایش یافته است. مخالفان علاوه بر آن، ادعا می‌کنند که دولت سانسور مطبوعات و رسانه‌ها را تشدید کرده و به دنبال بستن دهان مخالفان است.
به گزارش ایسنا، «مریم نواز» رهبر حزب «مسلم لیگ نواز» پاکستان، در تجمع اعتراضی شهر «کویته»، به حامیان خود گفت: «هر روزی که عمران خان در پاکستان حاکم باشد، یک روز سیاه برای کشور ماست». او عمران خان را متهم کرد که صرفاً پذیرای دستورات دیکته شده ازسوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، است.
«بیلاوال بوتو» رهبر «حزب مردم پاکستان» نیز خطاب به هزاران حامی این حزب در شهر «کراچی»، دولت عمران خان را عامل مشکلات اقتصادی جاری دانست.
پاکستان و صندوق بین‌المللی پول ماه جاری میلادی بر سردریافت یک وام شش میلیارد دلاری توافق کردند. دریافت این وام شرایط ریاضتی سختی را برای پاکستان شامل افزایش مالیات‌ها و کاهش ارزش پول، به دنبال خواهد داشت.
دولت عمران خان اما با رد اتهامات احزاب مخالف، مقصر اصلی مشکلات اقتصادی جاری را فساد گسترده و سوءمدیریت دولت‌های قبلی دانسته و مقامات قبلی را متهم به انتقال غیر قانونی میلیون‌ها دلار وجه از کشور کرده است.
تظاهرات پی‌در‌پی خیابانی، از چالش‌های بزرگ پاکستان طی دو دهه گذشته بوده است. در این کشور هر حزبی به راحتی می‌تواند هزاران نفر را به خیابان‌ها بکشاند و به اعتقاد کارشناسان، مشکل فساد در پاکستان، سیستماتیک و ساختاری بوده و با اعتراضات خیابانی حل نمی‌شود.






واکنش‌های متناقض ژاپن ، کره جنوبی و آمریکا به آزمایش جدید موشکی کره شمالی
آزمایش دو موشک کوتاه‌برد از سوی کره شمالی به همان‌اندازه که از سوی کره جنوبی و ژاپن با واکنش تند مواجه شده، از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی ملایم مواجه شده است. ترامپ گفته کره شمالی که کاری نکرده مثل همیشه دو موشک معمولی را آزمایش کرده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶



بامداد پنچ شنبه رسانه‌های مستقر در سئول با هیجان و نگرانی از آزمایش دو موشک کوتاه‌برد در کره شمالی خبر دادند. ساعاتی پس از شلیک موشک‌ها ، سران پیونگ یانگ نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داده و اعلام کردند: «جدیدترین آزمایش موشکی‌ کره شمالی هشداری برای جنگ‌طلبان کره جنوبی بود تا واردات سلاح و رزمایش‌های مشترک را متوقف کنند». به گفته کارشناسان ، این یک پیام جدی و هشداری کامل برای سران آمریکایی نیز بوده است. در آن سو، سران ژاپن و کره جنوبی آزمایش موشکی کره شمالی را «تهدیدی» علیه خود توصیف کردند. یکی از مقام‌های وزارت دفاع کره جنوبی گفت، این موشک‌ها نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد هستند و به نوعی بیان اعتراض به مقامات آمریکایی به خاطر بدعهدی آنان بوده است. ترامپ پیش از این و در اولین ملاقات با کیم قول توقف رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی را داده بود.





رئیس‌جمهور تونس در سن 92 سالگی در‌گذشت/اعلام یک هفته عزای عمومی توسط نخست‌وزیر
نخست وزیر تونس در پی فوت رئیس‌جمهور این کشور به مدت یک هفته عزای عمومی اعلام و تمامی جشنواره‌های هنری را لغو کرد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

«الباجی قاید السبسی» پنجشنبه در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان نظامی پایتخت تونس درگذشت. در پی این اتفاق، «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس، به مدت یک هفته در این کشور عزای عمومی اعلام و همه جشنواره‌های هنری را لغو کرد.
رؤسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف، از جمله رئیس‌جمهور کشورمان فوت السبسی را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفتند. تونس در میان کشورهای عربی، اولین کشوری بود که قیام مردمی موسوم به «بیداری اسلامی» و یا «بهار عربی» را تجربه کرده است.



افشاگری مهم وال‌استریت ژورنال
ماموریت اتاق جنگ رسانه‌ای آمریکا برای فریب مردم ایران
یک روزنامه مطرح آمریکا ضمن افشای ماموریت اتاق جنگ رسانه‌ای آمریکا برای فریب مردم ایران تصریح کرد که آنها قصد دارند با یک هجمه تبلیغاتی، رهبران سیاسی ایران را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور نشان داده و از کسانی که در این زمینه از کاخ سفید انتقاد می‌کنند اعتبار‌زدایی کنند.طبق اعتراف این روزنامه این طرح تا‌کنون با شکست مواجه شده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷




روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با گزارش این خبر در روز پنجشنبه نوشت این تلاش‌ها یکی از جنبه‌های کمترشناخته شده سیاستی هستند که دولت ترامپ برای اعمال فشار بر ایران بعد از خروج از برجام و بازاعمال تحریم‌های اقتصادی در پیش گرفته است.
به نوشته این روزنامه، کارزار دولت آمریکا در صدد آن است با استفاده از ابزارهایی نظیر هشتگ، ویدئوهای یوتیوب و استفاده از شبکه‌های حامی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) حمایت‌های مردمی از رهبران سیاسی در تهران را کاهش دهد.
وال‌استریت‌ژورنال نوشته سنجش اثرگذاری کارزار تبلیغاتی دولت ترامپ دشوار است، اما به نظر می‌رسد اکثر ایرانی‌ها کارآمدی و اثرگذاری روش‌های دولت او را زیر سؤال می‌برند.
تلاش برای مقصر جلوه دادن حکومت ایران در سیل اخیر
این گزارش در ادامه به تشریح روش‌های مختلفی پرداخته که دولت آمریکا ذیل این برنامه برای اثرگذاشتن بر ذهن مخاطبان در ایران به کار گرفته است. طبق نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا به ترند شدن هشتگ‌های ضد حکومت ایران در توئیتر کمک کرده است. از جمله این هشتگ‌ها ۴۰ سال شکست بود که در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ترند شد.
دولت ترامپ علاوه‌بر این با استفاده از رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تلاش کرده حکومت را مقصر سیل مرگباری جلوه دهد که در سال جاری در برخی از استان‌های ایران به وقوع پیوست.
در همین راستا، «برایان هوک»، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران فیلمی از داخل سفارت سابق ایران در واشنگتن ضبط کرده و تلاش کرده در آن به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کند.
یکی از افرادی که به شدت در طراحی این روش‌ها دخالت دارد «لن‌خدورکوفسکی»، مدیر یکی از بخش‌های ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ است. او در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا یکی از مقام‌های بخش روابط عمومی است.
وادار کردن فیسبوک و توئیتر
به حذف کاربران حامی حکومت ایران
از جمله دیگر اقداماتی که دولت ترامپ انجام داده وادار کردن فیسبوک و توئیتر به حذف شناسه‌های کاربری حامی حکومت ایران است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته دولت آمریکا با موفقیت توانسته فیسبوک را مجاب کند حساب‌های کاربری مرتبط با ایران را حذف کند. همچنین اینستاگرام حساب کاربری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حذف کرد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته هدف این کارزار پرداختن به طیف کامل «تهدیدهای» حکومت ایران است. او گفت: «مردم ایران شایسته دانستن این هستند که رهبرانشان کاملاً فاسد هستند و تأمین مالی نائبان تروریستی‌شان در منطقه را به بهبود زندگی آنها ترجیح می‌دهند.»
علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد می‌گویند آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تلاش کرده از طریق هجمه‌های تبلیغاتی در میان مردم نارضایتی ایجاد کند اما موفق نشده است.
به گزارش فارس، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از آقای میریوسفی نوشت: «شواهد آشکار هستند: در حالی که مردم ایران از تروریسم اقتصادی تحمیل‌شده بر آنها رنج می‌برد، اکثریت آنها دولت ترامپ را مقصر می‌دانند.»
بیشترین توهین‌ها به ملت ایران با ژست ایران دوستی!
دولت ترامپ در حالی در هجمه‌های تبلیغاتی خود خودش را حامی مردم ایران نمایش می‌دهد که توهین‌آمیزترین الفاظ و سیاست‌ها علیه ملت ایران را با پرده‌پوشی‌های کمتر نسبت به دولت‌‌های قبلی در صدر سیاست‌های خود قرار داده است.
ترامپ در یکی از نخستین تصمیم‌های خود بعد از ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. نام عربستان که ۱۵ نفر از شهروندانش جزو عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند در فهرست این کشورها نبود.
کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد.
ترامپ چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد. توهین‌های ترامپ به همین‌جا ختم نشد و او در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته هم مردم ایران را «گرسنه غذا» توصیف کرد.
سیاست ضدایرانی ترامپ تحت تأثیر لابی سعودی-اماراتی-اسرائیلی
گزارش‌های متعددی که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های ضدایرانی او تا اندازه زیادی تحت تأثیر شبکه لابی سعودی-اماراتی-صهیونیستی قرار دارند.
این افشاگری‌ها نشان می‌دهند قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی لابی‌گران با دولت‌های عربستان و امارات نقش مهمی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر ایفا کرده‌اند.
دولت آمریکا در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ هم تلاش داشت مطالبات اقتصادی به حق مردم را سیاسی و ضد حاکمیت جلوه دهد. واشنگتن در آن زمان، در رویدادی بی‌سابقه نشستی در شورای امنیت برای بررسی آشوب‌ها در ایران تشکیل داد.
نقش و دخالت آمریکا
در آشوب‌های دی ماه 1396
شورای امنیت در حالی دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در رویدادی بی‌سابقه، به درخواست آمریکا خارج از حیطه وظائفش برای بررسی مسئله‌ داخلی یک کشور تشکیل جلسه می‌داد که با اقدامات خرابکارانه و کارشکنی‌های آمریکا در رسیدگی به وظایف اصلی‌اش مانند‌اشغال طولانی‌‌مدت فلسطین و بمباران کور مردم یمن توسط ائتلاف عربستان ناکام مانده بود.
این تلاش آمریکا و شورای امنیت از این جهت هم بی‌سابقه محسوب می‌شد که هیچ‌یک از اعضای شورا حتی بعد از توسل پلیس کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... به خشونت‌های آشکار و بی‌تناسب برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز، هیچ‌گاه درخواستی برای برگزاری نشست مشابهی مطرح نکرده است.
مدتی بعد از این سیاست‌های ضدایرانی، دانشگاه مریلند یک نظرسنجی درباره آشوب‌‌ها در ایران منتشر کرد که نتایج آن با تصویری که آمریکایی‌ها تلاش داشتند از آن بسازند تفاوت زیادی داشت.
مردم ایران به رغم مشکلات اقتصادی با سیاست‌های کلی نظام موافقند
این نظرسنجی نشان داد اکثریت قاطع مردم ایران علیرغم داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی، با سیاست‌های کلی نظام ایران موافق هستند و تغییر نظام سیاسی را دنبال نمی‌کنند.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارش روز پنجشنبه خود اعتراف کرده که تحریم‌های آمریکا به ایجاد نارضایتی عمومی از حاکمیت ایران منجر نشده است. این روزنامه نوشته این تحریم‌ها به یکپارچه‌تر شدن حاکمیت ایران کمک کرده و تا کنون به ایجاد جنبشی گسترده علیه حکومت ایران منجر نشده‌اند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال گفته میلیون‌ها دلار پولی که وزارت خارجه آمریکا برای اثرگذاری روی عموم جامعه ایران هزینه می‌کند، تحت تأثیر توئیت‌های ترامپ کم‌اثر می‌شوند. او گفته توئیت‌های او کاملاً غیرمنسجم هستند و طیفی از التماس به مذاکره تا تهدید به حمله نظامی را در بر می‌گیرند.
علی‌رغم این مقام‌های دولت آمریکا مدعی شده‌اند که توئیت‌های ترامپ اثرگذار هستند و اغلب با واحد «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا هماهنگ می‌شوند. وال‌استریت‌ژورنال با وجود این،‌اشاره کرده که برخی از این توئیت‌ها در میان کاربران به سخره گرفته شده است.




گروکشی انگلیس در قرارداد‌ تانک چیفتن با ایران
دادگاه عالی انگلیس حکمی ‌صادر کرده که براساس آن یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی نباید همه سود ناشی از فروش‌تانک‌های چیفتن را به ایران بپردازد.دادگاه عالی انگلیس با صدور حکمی‌به نفع یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش‌تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



اختلاف میان ایران و انگلیس بر سر قرارداد خرید ‌تانک‌های چیفتن به حدود 40 سال پیش باز می‌گردد. توافق بر سر خرید هزار و 500‌ تانک چیفتن در سال 1971 به دست آمد و ایران نیز در سال 1976، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این‌تانک‌ها پرداخت کرد.
پس از عقد قرارداد، انگلیس حدود 150‌ تانک به ایران تحویل داد‌ اما با وقوع انقلاب اسلامی‌در سال 1357 تحویل‌ تانک‌ها متوقف شد. مشاجره مالی میان ایران و انگلیس در حال حاضر بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود. انگلیس در سال 2009 به پرداخت 450 میلیون پوند سود به ایران محکوم شد اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن خودداری می‌کند.
گفتنی است آبان 96 «بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در انگلیس مدعی شده بود: با بهبود فضای سیاسی روابط میان ایران و انگلیس به‌ویژه پس از ارتقاء روابط دو کشور به سطح سفیر و با برخورد مثبت طرف انگلیسی در فضای پسابرجام، گفت‌وگوهایی بین دو طرف برای روشن‌شدن برخی جنبه‌های مهم فنی انجام و پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس به مرحله نهایی خود رسیده و این بدهی طی روزهای آینده قرار است به ایران پرداخت شود، اما هیچوقت این ادعا محقق نشد.
با توجه به تحولات هفته اخیر و ماجرای توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس که موجب شد از ایران پاسخی مقتدرانه دریافت کند، به‌نظر می‌رسد رای دادگاه انگلیس نوعی گروکشی باشد.
از راهزنی دریایی انگلیس
تا راهزنی حقوقی!
در همین رابطه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: دادگاه عالی انگلیس علی‌رغم رای دیوان بین‌المللی، با صدور حکمی‌به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش‌تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند!
وی در ادامه ضمن تشریح جزئیات پیگیری و بررسی این پرونده در دیوان بین‌المللی تجارت جهانی و 2 بار محکوم شدن انگلیس در این نهاد بین‌المللی نوشت: ظاهرا انگلستان پس از راهزنی دریایی اخیر، به راهزنی حقوقی روی آورده و در صدد است پول مردم ایران را مثل یکصد سال گذشته بالا بکشد!



به جای ابراز شرمندگی دولت را از بی‌برنامگی خارج کنید(خبر ویژه)
همکار نشریات اصلاح‌طلب و همشهری معاون اول رئیس جمهور، از وی خواست به جای ابراز شرمندگی، در دولت با برنامه کار کنند.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



احمد زیدآبادی نوشت: این چندمین باری است که آقای جهانگیری از مردم عذرخواهی و در برابر آنها اظهار شرمندگی می‌کند. به این همشهری گرامی باید گفت؛ اظهار شرمندگی‌های پی‌درپی شما چه مشکلی از مردم حل می‌کند و کدام گره را از کارشان می‌گشاید؟
بسیاری از مردم این روزها تحت فشارند. فقط طی یک سال اخیر اغلب هزینه‌های زندگی دو تا سه برابر شده در حالی که درآمدها رشد ناچیزی داشته است. بیکاری هم که بیداد می‌کند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یا برای مهاجرت برنامه می‌ریزند و یا به مسافرکشی در اسنپ و تپسی رو آورده‌اند. در این میان، رئیس دولت هم خوشحال است که آمار اشتغال بالا رفته است!
بدبختانه کار با اظهار شرمندگی پیش نمی‌رود. جهانگیری در مقام معاون اول رئیس جمهور اگر در عمل نمی‌تواند باری از دوش مردم بردارد، حداقل به آنها بگوید که برنامه دولت برای خروج از تنگنا چیست و در نهایت به کدام سمت و سو می‌خواهد حرکت کند. بسیاری از مردم عادی در بهترین حالت، دولت را بلاتکلیف، بی‌برنامه، گیج و باری به هر جهت می‌دانند و همین موضوع سبب ناراحتی مضاعف‌شان شده است.
اگر همین حد هم از جهانگیری برنمی‌آید، دیگر برای چه در پاستور نشسته و پی کار دیگری نمی‌رود تا مجبور به اظهار شرمندگی دائمی در مقابل مردم هم نباشد!





برجام شکست خورده چون علت وجودی آن از بین رفته است(خبر ویژه)
یک سایت حامی دولت می‌گوید برجام به تکلیفی پرهزینه و بی‌عایدی برای دولت تبدیل شده است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



«فرارو» با‌ اشاره به چهارمین سالگرد انعقاد برجام خاطرنشان کرد: چهار سال پیش، ایران و غرب، پس از سال‌ها مذاکره، سرانجام توافقی تاریخی امضا کردند که قرار بود مبنا و اساسی برای حل مشکلات باشد.
«اگرچهار سال به عقب برگردیم، آیا شما باز هم برجام را امضا می‌کنید؟» این دقیقا سؤالی بود که در چهارمین سالگرد امضای برجام از محمدجواد ظریف پرسیده شد. سؤال سختی بود. پرسش‌هایی از این دست، معمولا زمانی پرسیده می‌شوند که نادرستی یک اقدام تا حدود زیادی اثبات شده و از فرد موردنظر انتظار می‌رود که که در پاسخ، اقدام خود را تقبیح کند یا حداقل توجیه مناسبی برای آن بیاورد. مثلا هنگامی که چنین سؤالی از سرمربی تیمی که در مسابقه شکست خورده است، پرسیده می‌شود، انتظار این است که سرمربی از نواقص تاکتیک بازی تیمش سخن بگوید. دنیای سیاست، اما، اینگونه نیست. به ندرت اتفاق می‌افتد که سیاستمداری، بزرگ‌ترین دستاورد زندگی حرفه‌ای خود را زیر سؤال ببرد.
ظریف در پاسخ به سؤال یادشده، گفت: «حتماً این کار را می‌کردیم». ظریف همزمان با سالگرد برجام و برای بار دوم در سه ماه گذشته عازم نیویورک شد. اما این بار، برخلاف گذشته، دولت آمریکا ویزای بسیار محدودی به او داد. به حدی محدود که فقط می‌تواند به اماکن دیپلماتیک ایران در شهر نیویورک برود.
ضرباتی که در اثر خروج یکجانبه کاخ سفید به برجام وارد شد، به حدی مهلک بود که شاید نتوان به سادگی این توافق را زنده نگه داشت.
دلیل اصلی به خطر افتادن برجام، از میان رفتن علت وجودی آن است. نکته مهم این‌که دو طرف برجام، یعنی ایران و غرب، هر کدام برداشت متفاوتی از علت وجودی این توافق داشته و دارند. توافق هسته‌ای، بیش از هر چیز برای ایران ماهیت اقتصادی داشت. قرار بود با امضای این توافق، مناسبات اقتصادی ایران با جهان عادی و حتی تقویت شود. اما طرف مقابل، درک متفاوتی داشت. غربی‌ها برجام را توافقی امنیتی در زمینه «عدم‌اشاعه هسته‌ای» (Nuclear Non-proliferation) می‌دانند.ایران به مرور زمان تقریبا از تمام مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای محروم شد. این در حالی است که از دیدگاه غرب، کارکرد امنیتی برجام، همچنان شایسته استمرار است.
برجام از همان ابتدا، چه در ایران و چه در آمریکا، محل مناقشه بود. با این تفاوت که مناقشات داخلی ایران، کوچکترین تاثیری بر روند اجرای این توافق نگذاشت. ایران از زمان امضای این توافق تا همین چند ماه پیش کاملا به امضای خود پایبند بود. اما نهایتا ناگزیر شد که در تعهدات خود بازنگری کند.
در سالگرد چهارم امضای برجام، می‌توان حداقل چند پرسش درباره آغاز آن مطرح کرد و پایانش را به عهده مورخان سپرد: این توافق چگونه به توافق یکطرفه تبدیل شد؟ آیا امضای برجام در سال آخر ریاست‌جمهوری باراک اوبامای دمکرات اقدام سنجیده‌ای بود؟ چرا به هشدار‌های محافل جمهوری‌خواه کنگره مبنی بر لغو برجام توسط رئیس‌جمهور بعدی در زمان اوباما توجه نشد؟
از هم اکنون یک نکته واضح شده و آن این است که توافق هسته‌ای سرانجام خوبی نداشت و در نهایت به «فیل سفید» تبدیل شد.
گفته می‌شود که در دوران باستان، زمانی که پادشاهان تایلند و دیگر کشور‌های آسیایی، از رعیتی ناخرسند می‌شدند، به او یک فیل سفید می‌دادند. فیل سفید، مقدس بود و به همین دلیل نگهداری از آن به غایت پرهزینه و دشوار است. صاحب فیل، باید برای آن غذای مخصوص و باکیفیت تهیه کند و در عین حال، مانع پرستش فیل توسط مردم هم نشود. امروز، از اصطلاح فیل سفید، برای‌ اشاره به دارایی پرهزینه، ولی بی‌فایده استفاده می‌شود. از این حیث، برجام با فیل سفید شباهت‌هایی دارد؛ توافقی که برای ایران هیچ منفعت اقتصادی ندارد.
ایران پس از حدود یک دهه مذاکره با غرب، سرانجام به توافق جامعی رسید و تا یک سال بعد از خروج آمریکا از آن و بازگشت تحریم‌های کمرشکن، به مفاد توافق پایبند بود و حتی یک بار هم توافق را نقض نکرد. اما این رفتار، کاملا نتیجه عکس داد و ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار گرفت.
در حال حاضر، تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که ایران و آمریکا بار دیگر به مذاکره برگردند، اما یک تصمیم‌ساز ایرانی ممکن است در خلوت خود به این مسئله فکر کند که ایران قبل از امضای برجام، صد‌ها هزار بشکه نفت به‌صورت علنی و قانونی می‌فروخت، اما چهار سال بعد از امضای این توافق، ایران حتی یک بشکه هم نمی‌تواند بطور علنی و قانونی بفروشد؛ پس چطور می‌توان دوباره با آمریکا توافق کرد.





آب و صابونی را که دنبالش بودند پیدا کردند؟!(خبر ویژه)
آقای ظریف چندمین‌بار است که به غیرقابل اعتمادبودن آمریکا و اروپا اذعان می‌کند و این در حالی است که آقای روحانی چندسال قبل، منتقدان را نابلد درباره مذاکره معرفی می‌کرد.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷



رجانیوز با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در آمریکا نوشت: جواد ظریف روز پنجشنبه 27 تیرماه 1398، در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا (NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را ازدست داده است.
ظریف در این مصاحبه گفت: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست‌دادن اعتبارم هستم.»
بر کسی پوشیده نیست که شاکله گفتمان دولت تدبیر به ریاست روحانی، تعامل مذاکره با غرب بوده است.
جواد ظریف مهرماه 93، در «شورای روابط خارجی آمریکا» و در پاسخ این سؤال که «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تأثیرگذار خواهد بود؟»، گفته بود: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مقبولیت‌مان نزد مردم را از دست خواهیم داد.»
حتی پیش از آن و در زمانی که روحانی در دولت اصلاحات به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در حال مذاکره با غربی‌ها بود، ظریف در سخنانی که فیلمش سال‌ها بعد منتشر شد، خطاب به البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «بسیاری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند. آنها موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند و از طرفی آنها آدم‌های پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی‌‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است.»
در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آقای روحانی در سخنرانی تبلیغاتی خود در اردبیل، با کنایه به منتقدین با آمریکا گفته بود: «چه‌‌جور آب و صابون بیاریم، رویتان را بشوییم. تحریم بر نمی‌گردد. شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می‌دانید؟ در حالی که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستید.»
اکنون که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز به تبعیت از آمریکا از انجام وظایف خود در قبال برجام طفره می‌روند و وضعیت اقتصادی سخت‌تر از قبل برجام است، عیار هنر روحانی و دولت‌اش نیز در مذاکره با کشورهای دیگر قابل مشاهده است.
در هر حال اعتراف ظریف به این‌که گفتمان تعامل با غرب در ایران اعتبار خود را از دست داده، چندان هم دور از انتظار نبود.
ظریف آذرماه سال 97، در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان با اعلام این‌که «غرب» مرکز عالم نیست، گفته بود: «بزرگ‌ترین مخالفان مذاکره با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند. یک تحولی الان رخ داده. دنیای امروز، دنیای پساغربی است. یک زمانی دنیا معادل بود با غرب؛ آن دوران تمام شد؛ دوران جدیدی پیدا شد. دوران قدر قدرتی تمام شده است.






همشهری: آمار رئیس‌جمهور به شوخی شبیه است(خبر ویژه)
یک روزنامه حامی دولت نوشت: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تورم نرخ اجاره‌بها 30 درصد است، شبیه شوخی و غیرقابل درک از سوی مردم است.

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶



همشهری با تاکید بر «تناقض آمار دولت با ادراک مردم» می‌نویسد: رئیس‌جمهور در نشستی با مدیران ارشد حوزه مسکن، به استناد آمارهایی که در اختیارش قرار گرفته بود، رشد اجاره‌بها در سال گذشته را 30 درصد اعلام کرد؛ رقمی که البته با آمارهای بانک مرکزی همخوانی دارد اما با ادراک مردم از واقعیت بازار تناسبی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در توجیه رقم اعلام شده رئیس‌جمهور، می‌گوید: آمارهای رئیس‌جمهور بازگو شده از گزارش‌های معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بوده که آنها هم بر اساس آمارهای رسمی استخراج شده است.
اسلامی تاکید می‌کند آنچه مشاوران املاک مطرح می‌کنند ملاک و معیار اجاره‌بها نیست، بلکه ملاک برای ما گزارش‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی است و در این خصوص گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت یک مترمربع مسکن، تورم و اجاره‌بها با هم هماهنگ بوده است. به گفته او، آنچه رئیس‌جمهور درباره افزایش 30 درصدی اجاره‌بها مطرح کرد، معدل افزایش این شاخص در بهار امسال نسبت به پارسال بوده و رئیس‌جمهور سقف اجاره‌بها را اعلام نکرده است.
به عبارتی این اظهارنظر وزیر را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در بهار امسال، هزینه مسکن مستاجران ایرانی به‌طور میانگین 30 درصد نسبت به بهار پارسال افزایش پیدا کرده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ در حقیقت اگر اجاره‌بها مطابق آماری که به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده، رشد کرده باشد، فقط یک‌سوم تورم مسکن در بازار اجاره‌بها تخلیه شده و قاعدتا رهن یک آپارتمان 500 میلیون تومانی که در سال گذشته 100 میلیون تومان (معادل 3 میلیون تومان اجاره‌ ماهانه) تعیین می‌شد، امسال که ارزش این آپارتمان به بالای یک میلیارد تومان رسید، باید به 130 میلیون تومان (معادل 3/9 میلیون تومان اجاره ماهانه) افزایش پیدا کند اما در واقعیت بازار، این ارقام به شوخی شبیه است و جز در مواردی که صاحبخانه آدم منصفی باشد، اتفاق نمی‌افتد. آمارهای مسئولان می‌گوید که اوضاع خوب است و روبه‌راه اما درک مردم از واقعیت بازار چیز دیگری است.
یادآور می‌شود آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 گفته بود معیار تورم، جیب مردم است.




متهم فتنه با تحصیلات تاریخ در وزارت صمت چه می‌کند؟!(خبر ویژه)
فعال فتنه 88 با تحصیلات تاریخ، بیخ‌گوش وزیران صنعت و کار در دولت چه می‌کند؟ به گزارش مشرق، در ۱۶ تیرماه سال جاری، فیلمی ‌از مصاحبه محمد شریعتمداری، وزیر کار، منتشر شد که رسانه‌ها آن را به‌عنوان اولین واکنش شریعتمداری به اتهامات دامادش، سید‌هادی رضوی، پوشش دادند. اما فارغ از محتوای این «جوابیه»، و اینکه چه اندازه منتقدان جناب وزیر را قانع کرد، نکته‌ای که در این گفت‌وگو وجود داشت، شخص «مصاحبه‌گر» بود. مصاحبه‌کننده فردی به نام «محمدرضا فیاض زاهد» است که عمدتاً فعالان سیاسی او را با عنوان فیاض زاهد می‌شناسند..

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶



او در فتنه سال 88، به واسطه فعالیت‌های ضدامنیتی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: