کد خبر: ۸۲۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
تعداد بازدید: ۳۸۸
بر پايه اين مصوبه ، رييس جمهور و وزراء موظف شدند در مرداد ماه هر سال و بر اساس برنامه هاي ارايه شده در زمان تشكيل دولت و اخذ راي اعتماد وزراء، اسناد بالادستي ، گزارش عملكردي سال گذشته و برنامه هاي سال اينده را به صورت " كمي و مقايسه ايي" به مجلس ارايه دهند.
پاسخگویی رئیس جمهوری و وزرا، موثرترين مصوبه قانوني مجلس در طي دهه هاي اخيربهروز علیشیری رئیس سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی ایران: در روز سه شنبه ٥ تيرماه سال گذشته، قانوني در مجلس به تصويب رسيد كه عليرغم كاستي هاي روشي ان ، بزعم بنده ، ساده ترين ، قوي ترين و موثرترين مصوبه قانوني مجلس در طي دهه هاي اخير! براي برون رفت از مدارهاي معيوب توسعه نيافتگي كشور ، انقلاب اداري، شفافيت و كارايي ، خروج از ريخت افتادگي نهادي ، بي كفايتي پنهان، و ايفاي صريح نمايندگي ملت است.

علیشیری در ادامه افزود: بر پايه اين مصوبه ، رييس جمهور و وزراء موظف شدند در مرداد ماه هر سال و بر اساس برنامه هاي ارايه شده در زمان تشكيل دولت و اخذ راي اعتماد وزراء، اسناد بالادستي ، گزارش عملكردي سال گذشته و برنامه هاي سال اينده را به صورت " كمي و مقايسه ايي" به مجلس ارايه دهند. 

معاون سابق وزیر اقتصاد در ادامه افزود: سپس مجلس پس از طي روندهاي داخلي خود، گزارش نهايي را در صحن قرائت، و پس از اظهارات نمايندگان مخالف و دفاع وزراي ذيربط، راي گيري مخفي خواهد شد ، و اگر اين عملكرد ساليانه به تاييد مجلس نرسيد، طرح استيضاح وزير/ان ذيربط در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت . 

این اقتصاددان در ادامه افزود: اينك در استانه مرداد ٩٨، كه همگان منتظر ارايه گزارش هاي فوق به مجلس بودند تا براي اولين بار از اين طريق ، كفايت فني و حرفه ايي مسئولين اجرايي كشور در طي يكسال گذشته به بوته نقد و بررسي برود؛ سخنگوي دولت امروز طي ياداشتي  نوشت كه ؛ الزام رييس جمهور و وزراء به ارايه گزارش سالانه به مجلس به معناي راي اعتماد سالانه است و با ان مخالفت كرد!

مشاور وزیر اقتصاد افزود: متوجه نشدم كه چرا بايد از شفافيت در عملكرد و گزارش دهي كمي و مقايسه ايي مسولين به مردم ، هراس داشت؟ مگر مديران خدمتگذار مردم نيستند؟ پس چرا از ارايه گزارش به مردم و وكلاي انها دوري مي كنند؟ دولتي كه با ادعاي شفافيت در برابر مردم ، ارايش سياسي يافت ، چرا در برابر چنين مصوبه پويا ، متكامل و حيات بخش براي اقتصاد ملي ، و متحول كننده نظام اداري و حركت به سمت شايسته سالاري و پرهيز از انتصابات قومي و قبيله ايي مقاومت مي كند؟ 

علیشیری در پایان گفت: البته برون دادهاي اقتصادي عملكردها به وضوح در زندگي مردم با پوست و گوشت ، احساس مي شود؛ اما حقير به دولت توصيه و تقاضا مي كنم ، در اين چند ماه پاياني عمر هشت ساله ، گزارش هاي عملكرد خود را به مردم و مجلس بدهند، تا اين رويه تاثيرگذار به يك حركت پايا و ماندگار در تاريخ توسعه كشور، تبديل شود. 

البته ابزار و حق مجلس در مطالبه مصوبه قانوني خود، بر عهده خودشان است و موكلين انها نظاره گر .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: