کد خبر: ۸۱۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
تعداد بازدید: ۳۱۱
رئیس قوه قضائیه در خصوص فعالان محیط‌زیست زندانی گفت: اجازه بدهیم دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که مسئولیت امنیتی بر عهده دارند و حوزه تخصصی‌شان است در این مورد اظهارنظر کنند؛ بگذاریم قاضی داوری کند؛ شما داوری نکنید. بله شما به عنوان کسانی که این افراد را می‌شناختید می‌گویید این خانم و یا این آقا تا روزی که با من هم‌دانشکده و هم خانه بود و یا تا روزی که با ما همکار بود هیچ خطایی از او ندیدم اما اجازه بدهید در این رابطه داوری با قاضی باشد.
رئیسی: اجازه بدهید در رابطه با فعالان محیط‌زیست زندانی، داوری با قاضی باشد

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هم اندیشی با فعالان محیط زیست با عنوان «احقاق حقوق عامه در محیط زیست» ضمن تبریک ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) گفت: دهه کرامت بر مردم عزیزمان مبارک باشد و امیدوارم خداوند برکاتش را بر مردم امت اسلامی نازل کند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: بسیار مناسبت ارزشمندی است که روز حفظ محیط‌زیست و محیط‌بان با وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) متقارن شده است.

وی در خصوص پرونده قضایی برخی از فعالان محیط‌زیستی عنوان کرد: پرونده‌ای را شما مطرح می‌کنید و می‌گویید که این افراد را می‌شناسید؛ شما ممکن است در سازمانی یا دانشگاهی آنها را می‌شناختید و می‌گویید که من آنها را در فلان سازمان و موسسه می‌شناختم شما شناخت‌تان را در این حوزه می‌توانید بیان کنید.

رئیسی ادامه داد: اجازه بدهیم دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که مسئولیت امنیتی بر عهده دارند و حوزه تخصصی‌شان است در این مورد اظهارنظر کنند؛ بگذاریم قاضی داوری کند؛ شما داوری نکنید. بله شما به عنوان کسانی که این افراد را می‌شناختید می‌گویید این خانم و یا این آقا تا روزی که با من هم‌دانشکده و هم خانه بود و یا تا روزی که با ما همکار بود هیچ خطایی از او ندیدم اما اجازه بدهید در این رابطه داوری با قاضی باشد.

وی افزود: بگذاریم داوری نهایی بر عهده دستگاه قضایی باشد شما به عنوان کسانی که همکار آنان بودید هر نوع اظهار نظری می‌توانید داشته باشد اما اینکه قسم بخورید بی گناه است، اجازه بدهید یک داور این اظهارنظر را بکند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: بی‌گناهی یا گناهکار بودن فرد را بر عهده قاضی بگذارید نه تنها در این پرونده بلکه در تمامی پرونده‌ها این امر را بر عهده دستگاه قضا بگذاریم.

وی ادامه داد: هنگامی که بعد از دوره خدمت در آستان مقدس قدس وارد دستگاه قضا شدم با این پرونده مواجه شدم؛ یک سری از نکات و ابهاماتی در آن وجود داشت که نیروهای کارشناسی ساعات بسیار زیادی برروی آن وقت گذاشتند و کار کردند و نظراتشان را اعلام کردند. دادگاه کار خود را دنبال می‌کند و همه کسانی که در محیط زیست و یا دستگاه دیگر فعال هستند اجازه بدهند دادگاه به این موضوع رسیدگی کند.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: بررسی اسناد و مدارک بر عهده دادگاه است؛ شما ممکن است ظاهر افرادی را ببینید اما آنها ممکن است یک لایه دیگری در زندگی داشته باشند که ممکن است از دید شما مخفی مانده باشد. شما ممکن است قسم حضرت عباس را بخورید که من تمام زوایای زندگی این فرد را می‌دانم اما اجازه بدهید این زوایا را کسانی که متخصص هستند و امنیت بلد هستند مورد بررسی قرار دهند.

رئیسی گفت: من نظری در این مورد ندارم و باید دادگاه در این خصوص نظر دهد و ما باید منتظر رای دادگاه باشیم ما منتظر می‌مانیم شما هم منتظر رای دادگاه باشید تا نظر نهایی اعلام شود.

رئیس دستگاه با بیان اینکه قبل از آنکه دلایل نقلی را برای حفظ محیط زیست بیان کنیم دلایل عقلی برای این کار وجود دارد گفت: محیط زیست انسان‌ها، جانوران و موجودات و مخلوقات باید حفظ شود. لازمه زندگی کردن بشریت و زنده بودن طبیعت حفظ آن است عقل به حفظ محیط زیست حکم می‌کند.

وی ادامه داد: در تحقیقات حوزه و دانشگاه در خصوص حفظ محیط زیست به آیات و سخنان امامان استناد شده است امام رضا(ع) در سیره و روش عمل‌شان در مورد محیط‌زیست بسیار تاکید داشتند.

رئیسی با اشاره به اینکه مطرح می‌شود توسعه یافتگی برای کشور امری ضروری است گفت: چه در اسناد بالادستی و چه در قانون اساسی گفته می‌شود توسعه یافتگی یک ضرورت است ما این را احساس می‌کنیم بله، باید توسعه اقتصادی داشته باشیم اما زدن هر سد، پالایشگاه، کارخانه و یا تولیدی فرض بر این است که محیط زیست حفظ شود اگر مشخص شود با زدن این کارخانه‌ها و سدها محیط زیست به خطر می‌افتد نباید اجرا شوند.

وی ادامه داد: باید درباره حفظ محیط زیست دولت، ملت و سازمان‌های مردم‌نهاد احساس وظیفه کنند یکی از جلوه‌های امر به معروف و نهی از منکر محیط زیست است از برخورد لسانی گرفته تا قضایی.

وی افزود: حفظ محیط زیست یک معروف است که وظیفه همگان است و باید حفظ شود تمام آحاد مردم، مسئولان، نخبگان، محققان، فرهیختگان، دردآشنایان و دغدغه‌مندان باید مسائل زیست محیطی و محیط زیستی را دنبال کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه امروز مردم می‌دانند آب و هوا و خاک یک سرمایه الهی است اظهار داشت: حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی برای کشور مساله مهمی است اگر امروز مشاهه می‌کنید افراد وابسته به قدرت و ثروت محیط زیست را تخریب می‌دهند نباید اجازه دهیم و باید مقابل آن ایستاد.

وی با بیان اینکه نزولات آسمانی در همه جا یک برکت است، گفت: هنگامی که جایی باران می‌آید مردم آن منطقه می‌گویند برکت بر ما نازل شده اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در کشور برخی‌ها نگران نزولات آسمانی هستند چرا زیرساخت‌ها نباید در کشور آماده باشند.

وی ادامه داد: لایه‌روبی، رسوب‌گذاری و باز کردن مسیل‌هایی که می‌تواند سیل را به خوبی هدایت کند از جمله کارهایی است که باید انجام شود اما مشاهده می‌کنیم که سوداگران، سودجویان آنها را تخریب می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: گاهی مشاهده می‌کنیم یک نگاه منطقه‌ای و اقلیمی به کل منطقه آسیب می‌رساند و می‌بینیم که عده‌ای رفته‌اند یک جایی را تصرف کرده‌اند نباید این اتفاقات بیفتد.

رئیسی تاکید کرد: اداره سازمان محیط زیست نباید در دست جمع کوچکی باشد. ما نباید بگذاریم مصوبه یک کمیسیون به یک منطقه آسیب برساند حتی قطع یک درخت باید دلیل داشته باشد. گاهی مشاهده می‌کنیم یک پروژه اقتصادی کاملا محیط زیست را تخریب می‌کند. ما نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد؛ محیط زیست را نباید در اختیار فرمانداران و بخشداران و افراد غیرمتخصص قرار دهیم بلکه باید به یک جمع علمی بسپاریم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم تغییرات در محیط زیست با مجوز سازمانی انجام می‌شود اما با تحقیقات متوجه می‌شویم اصل جایگاه صادرکننده مجوز خود دارای ایراد است خب این کارها به اکوسیستم آسیب می‌زند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: تاکیدات امام و رهبری در خصوص محیط زیست کاملا روشن است؛ آنها بیان کردند که حفظ محیط زیست وظیفه همگان است. امروز سه هزار محیط‌بان از محیط زیست حمایت می‌کنند و در حفظ آن فعالیت دارند. از تلاش محیط بانان که شهدا و جانبازان زیادی را در این راه به کشور تقدیم کرده‌اند تشکر می‌کنم این کار نشان می‌دهد این عزیزان از سر صدق انجام وظیفه می‌کنند.

رئیسی ادامه داد: گاهی نگاه می‌کنیم که فعالان محیط زیست که در سمن‌ها بی‌نام و نشان فعالیت می‌کنند. هنگامی که به محیط زیست آسیبی می‌رسد به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار به فرزندشان آسیب رسیده و آنان را خشمگین می‌کند. ما باید از نظرات دغدغه‌مندان و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه استفاده کنیم. باید به گزارشات سازمان‌های مردم نهاد ترتیب اثر داده شود زیرا این گزارشات از سر مسئولیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: