کد خبر: ۸۱۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
تعداد بازدید: ۲۴۱
محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه :
این احتمال وجود دارد که هدف از طرح چنین ادعاهایی از سوی آمریکا، پیشبرد طرحی باشد که بر مبنای آن می تواند تردد کشتی ها در خلیج فارس را کنترل کند. آمریکا تصور می‌کند که با اجرای این طرح می تواند کشتی های حامل نفت ایران را در خلیج فارس مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرداغ ، در ساعات گذشته، دولت انگلیس از تلاش 3 قایق نظامی ایران برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس و عقب‌نشینی آنها با دخالت ناو انگلیسی "اچ‌ام‌اس مونت رز"، خبر دادند. این درحالیست که روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد« طی 24 ساعت اخیر هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.»

در همین رابطه، قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که هدف از طرح چنین ادعاهایی، پیشبرد طرح امریکا باشد که بر مبنای آن می تواند تردد کشتی ها در خلیج فارس را کنترل کند.

محبعلی گفت: در چند روز گذشته خصوصا پس از توقیف یک نفتکش غول پیکر ایرانی از سوی انگلیس، برخی مقامات ایران از اقدام متقابل حرف زدند و حتی وزیر امور خارجه کشورمان آن را راهزنی دریایی خوانده بود. به نظر می رسد برداشت اروپا از اقدام متقابل ایران، توقیف یک کشتی در برابر کشتی ایرانی بوده است.

طرح ادعای تلاش ایران برای توقیف نفتکش انگلیس در راستای طرح آمریکاست / می خواهند به بهانه ای کنترل تردد کشتی در خلیج فارس را برعهده گیرند / واشنگتن با اجرای این طرح،‌ به دنبال بررسی کشتی های حامل نفت ایران است

وی افزود: طبیعتاً آمریکایی ها به دنبال این هستند تا به بهانه ای کنترل تردد کشتی ها در خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب المندب را برعهده بگیرند و طرح اخیرشان نیز برقراری امنیت کشتی ها و تردد آنها با یک پرچم ثابت است. لذا برای پیشبرد آن باید بگویند خلیج فارس ناامن است.

محبعلی در ادامه تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که هدف از طرح چنین ادعاهایی از سوی آمریکا، پیشبرد طرحی باشد که بر مبنای آن می تواند تردد کشتی ها در خلیج فارس را کنترل کند. آمریکا تصور می‌کند که با اجرای این طرح می تواند کشتی های حامل نفت ایران را در خلیج فارس مورد بررسی قرار دهد.

وی اظهار داشت: در واکنش به این رفتارهای آمریکا دو راه حل سیاسی و میدانی وجود دارد. راه حل میدانی ریسک بالایی برای هر دوطرف داشته و هزینه های زیادی برای دوطرف ایجاد می‌کند. اما راه حل سیاسی می تواند درنظر گرفتن مسیری باشد که در عین اینکه نگرانی جامعه بین الملل را از بین می برد، امنیت در خلیج فارس را حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: