کد خبر: ۸۱۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: ۳۳۷
واشنگتن پست:
تنش‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و تهران برآمده از یک نکته نسبتا جزئی و فنی است؛ غنی‌سازی اورانیوم ایران.
غنی‌سازی اورانیوم ایران ارتباطی با ساخت بمب هسته‌ای نداردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ، تنش‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و تهران برآمده از یک نکته نسبتا جزئی و فنی است: غنی‌سازی اورانیوم ایران.

امروز -چهارشنبه- «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران، اظهار داشت که این کشور هر زمان که بخواهد میزان غنی‌سازی خود را از سه و ۶۷ صدم درصد بالاتر خواهد برد.

این در حالی است که این کشور دو روز پیش اعلام کرده بود که میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را از سطح تعیین‌شده در برجام بالاتر برده است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هم تایید کرد که دخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سطح ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است.

اما این قضیه چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست،اورانیوم عنصری است که می‌توان از آن در تسلیحات هسته‌ای و همچنین نیروگاه‌های اتمی بهره برد. اما برای بهره‌برداری از آن در هر دو مورد، این عنصر را باید غنی‌سازی کرد. این بدان معناست که درصد اورانیوم ۲۳۵ باید افزایش یابد.

براساس برجام، ایران متعهد شده بود که میزان اورانیوم غنی‌شده خود را پایین‌تر از ۳۰۰ کیلوگرم و درصد آن را پایین‌تر از سه و ۶۷ صدم درصد نگاه دارد. این همچنین بدان معناست که این کشور می‌تواند اورانیوم با درصد غنای پایین‌تر از این مقدار داشته باشد و از آن برای مصارف پزشکی و انرژی بهره ببرد.

اما آیا بالا رفتن درصد اورانیوم ایران بدان معناست که این کشور می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد؟ در حال حاضر نه.

ایران بارها عنوان کرده بنا ندارد سلاح هسته‌ای تولید کند. حتی اگر تهران بنا داشت به سلاح هسته‌ای دست یابد، به میزان بسیار بیشتری از اورانیوم نیاز دارد.

«دیل جی. کیمبل»، مدیر اجرایی سازمان کنترل سلاح آمریکا، گفت: «برای ساخت یک بمب هسته‌ای به حدود هزار و ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین نیاز است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
آقای ظریف «۳۱ سال پیش در چنین روزی، ناو آمریکایی پرواز ۶۵۵ ایران ایر که یک هواپیمای مسافربری بود را بر فراز آب‌های سرزمینی ایران ساقط کرد و همه ۲۹۰ فرد بی‌پناه شامل ۶۶ کودک را کشت. تجاوزات آمریکا علیه ایران با دونالد ترامپ شروع نشده است». ولی متاسفانه شما بی توجهی کرده است و با آمریکا چنایتکار شماره یک مذاکره، گفت وگو و همه جانبه همکاری کرده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
هشدار رزمنده ایرانی به دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا سگ دست نشانده رژیم صهیونیستی درباره دخالت به افزایش ذخایر اورانیوم ایران
1 - آمریکا جنایتکار شماره یک به درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توافق هسته‌ای را نقض کرده است/ حق دخالت و مداخله به افزایش ذخایر اورانیوم ایران را ندارد.
2 - که آمریکا جنایتکار شماره یک توافق هسته‌ای ـ برجام ـ را نقض کرده است/ آمریکا جنایتکار شماره یک به درخواست رژیم صهیونیستی و با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا جنایتکار شماره توافق بین المللی نافض کرده است و ازبرجام خارج شده است دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا جنایتکار شماره یک حق صلاحیت دخالت درباره افزایش ذخایر اورانیوم ایران را ندارد.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۶:۰۲
ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست ولی متاسفانه سران حیوان وحشی آمریکا جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی خیانتکار شماره یک تاکنون درک نمی کنند و نمی فهمند.

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۷:۲۴
افزایش ذخایر اورانیوم ایران به منزله نقض برجام نبوده است
اقدام اخیر ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم نقض برجام نبوده است.
ما تاکنون تلاش خود را برای حفظ برجام به کار گرفته‌ایم و از این به بعد نیز تلاش خواهیم کرد.
ایران هم تاکنون به این توافق متعهد بوده است و اقدام اخیر آنها برای افزایش ذخایر اورانیوم نقض برجام نبوده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
برجام تاکنون مردم ایران را گرفتار کرده است.
برجام تاکنون کشور را گرفتار کرده است.
برجام تاکنون کل دنیا گرفتار کرده است.
نتیجه برجام گوشت 100 هزارتومان است.
نتیجه برجام پراید 43 میلیون تومان است.
نتیجه برجام پژه 104 میلیون تومان است.


۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۱۲:۱۹
اگر برجام نبود الان دلار 3200 وگوشت 22هزار و بیکاری کمتر گرانی کمتر انرژی هسته ای را هم داشتیم

برجام به سران فرانسه اجازه داده است به امور داخلی ایران دخالت و مداخله کند و رئیس جمهور فرانسه قاضی برای مردم ایران و کشور باشد.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
آمریکا، اروپا و برجام به‌درد ما نمی‌خورد
ملت ایران هیچ نیازی به برجام دولت روحانی و کشورهای اروپایی ندارد.
دیگر هیچ نیازی به برجام دولت روحانی نداریم
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون به جای حل مشکلات عامل به وجود آمدن آنها بوده است.
آمریکا جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک ازسال 1357 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر با کمک مالی عربستان سعودی جنایتکار شماره یک و امارات جنایتکار شماره یک گروهک تروریستی منافقین برای تغییر حکومت نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
حرف دل همه مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
۱۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷
اگر رهبرانقلاب اجازه بدهند مذاکره میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد!
علوی گفت: اگر مقام معظم رهبری این اجازه را صادر کند مذاکره میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد.

رفتار حجت الاسلام سید محمود علوی دراین زمینه شرم آوراست وهم اهاهنت، توهین، بی احترامی و خیانت به ملت ایران بوده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
مشکل آمریکا با صلح آمیز هسته ای ایران نیست آمریکا از سال 1332 ناکنون با ملت ایران دشمن است متاسفانه مدیران ارشد دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون توجهی نکردند و بی توجهی کردند.

مشکل آمریکا با موشک های ایران نیست آمریکا از سال 1332 ناکنون با ملت ایران دشمن است متاسفانه مدیران ارشد دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون توجهی نکردند و بی توجهی کردند.

مشکل آمریکا با برجام نیست آمریکا از سال 1332 ناکنون با ملت ایران دشمن است متاسفانه مدیران ارشد دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون توجهی نکردند و بی توجهی کردند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
تروریست های داعش چگونه وارد مجلس شورای اسلامی شدند؟ ازناتوانی وزیر اطلاعات! با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا و اروپا و با کمک مالی عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی!

تروریست های داعش چگونه وارد اهواز شدند؟ ازناتوانی وزیر اطلاعات! با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا و اروپا و با کمک مالی عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی!
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
دولت روحانی ازکمک آمریکا و کشورهای اروپایی به گروه تروریستی منافقین آگاه بوده است ولی متاسفانه ازسال 1392 تاکنون هیچ توجهی نکرده است به آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره، گفت وگو و همکاری همه جانبه کرده است.

دولت روحانی ازکمک آمریکا و کشورهای اروپایی به صدام دیکتاتور درجنگ تحمیلی هشت ساله آگاه بوده است ولی متاسفانه ازسال 2011 تاکنون هیچ توجهی نکرده است به آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره، گفت وگو و همکاری همه جانبه کرده است.

دولت روحانی ازکمک آمریکا و کشورهای اروپایی به داعش آگاه بوده است ولی متاسفانه ازسال 1392 تاکنون هیچ توجهی نکرده است به آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره، گفت وگو و همکاری همه جانبه کرده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
دولت روحانی ازکمک آمریکا و کشورهای اروپایی به تروریسم آگاه بوده است ولی متاسفانه ازسال 1392 تاکنون هیچ توجهی نکرده است به آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره، گفت وگو و همکاری همه جانبه کرده است.

دولت روحانی ازکمک آمریکا و کشورهای اروپایی به القاعده آگاه بوده است ولی متاسفانه ازسال 1392 تاکنون هیچ توجهی نکرده است به آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره، گفت وگو و همکاری همه جانبه کرده است.

دولت روحانی ازکمک آمریکا و کشورهای اروپایی به طالبان آگاه بوده است ولی متاسفانه ازسال 1392 تاکنون هیچ توجهی نکرده است به آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره، گفت وگو و همکاری همه جانبه کرده است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: