کد خبر: ۸۱۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
تعداد بازدید: ۳۰۸
وزارت خارجه ترکیه، قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا درباره هشدار به ترکیه و تهدید این کشور به تحریم به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسی «اس-400» را غیرقابل قبول خواند.
اولین موضع‌گیری ترکیه نسبت به قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا درباره اس400به گزارش خبرداغ ، ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در محکوم کردن ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های دفاعی روسیه و تأکید بر لزوم تحریم‌ آنکارا، یک تهدید غیرقابل قبول است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، قطعنامه فوق که در ماه مه سال جاری میلادی تحت عنوان «ابراز نگرانی از ائتلاف آمریکا-ترکیه» ارائه شد، روز گذشته (دوشنبه) در مجلس نمایندگان آمریکا مورد موافقت قرار گرفت.

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا، ترکیه را ملزم به لغو خرید سامانه‌های روسی «اس-400» می‌کند و خواستار تحریم آنکارا در صورت پذیرش این محموله‌های روسی می‌شود که قرار است به زودی در ماه ژوئیه تحویل داده شود.

در قطعنامه فوق به ترکیه هشدار داده شده است که تداوم قرارداد اس-400، ائتلاف دفاعی ترانس‌آتلانتیک را که تحت رهبری آمریکا است، تضعیف می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیاست خارجی و نظام قضایی ترکیه به اتهامات «غیرمنصفانه» و «بی‌اساسی» که در این قطعنامه مطرح شده است، به شدت انتقاد دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «تصمیم‌گیری‌هایی که در راستای افزایش اعتماد دوجانبه نیست و همچنین تداوم استفاده از زبان تهدید و تحریم در دستورکارها و تعیین ضرب‌الاجل‌های گوناگون خیالی غیرقابل قبول است».

«الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته گفت: «ما به ندرت شاهد چنین چیزی در امور خارجی هستیم اما این یک موضوع سیاه و سفید است. هیچ میانه‌ای ندارد. چه اردوغان توافق با روسیه را لغو کند و چه نکند، هیچ آینده‌ای برای ترکیه وجود ندارد که (به طور همزمان) در آن هم تسلیحات روسیه داشته باشد و هم اف-35 داشته باشد. گزینه سومی وجود ندارد».

روابط دو کشور آمریکا و ترکیه به علت تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مرحله بحرانی را شاهد است. آمریکا خرید این موشک‌ها از روسیه را یک خطر بزرگ برای خود می‌پندارد و معتقد است که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

واشنگتن تمامی این اقدامات تهدیدآمیز را با هدف منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های اس-400 انجام می‌دهد اما ترکیه تأکید دارد که اس-400 در مقایسه با تمامی جایگزین‌های پیشنهادی آمریکا، یک راه‌حل کارآمدتر برای بخش دفاعی این کشور محسوب می‌شود.

واکنش وزارت خارجه ترکیه در حالی مطرح شده است که «مایک آندریوس» سخنگوی پنتاگون امروز اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا اطلاع داده که خلبانان ترکیه‌ای دیگر با جنگنده‌های اف-35 پرواز نکنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: