کد خبر: ۸۱۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
تعداد بازدید: ۴۴۲
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر که هوا گرم است مومنین احساس نگرانی می‌کنند که برخی هموطنان شئونات اسلامی را رعایت نکنند. ما در این روزها یک نماد عینی از امر به معروف و نهی از منکر را از سوی یکی از شهروندانمان شاهد بودیم که احساس مسئولیت کرد و دیدیم که این اقدام چقدر اثربخش بود و هم شرکت و هم خود فرد عذرخواهی کرد و گفت من خود را مقید به قوانین جامعه می‌دانم.
مومنین با گرمای هوا نگرانند که برخی هموطنان شئونات اسلامی را رعایت نکنند/ شماره اعلامی دادسرای ارشاد تکلیف خیلی‌ها را مشخص کرد

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک عید سعید فطر و تشکر از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: در جلسه‌ای که در روزهای آغازین ماه رمضان به دلیل حرکت این ماه توصیه‌ای را در جهت رعایت شئون اسلامی و ایرانی داشتم. الان که ماه مبارک به اتمام رسیده عرضم را اینگونه تکمیل می‌کنم که فلسفه ماه رمضان یک ماه تمرین است برای یک عمر زندگی. در حال حاضر که هوا گرم است مومنین احساس نگرانی می‌کنند که برخی هموطنان شئونات اسلامی را رعایت نکنند.

تقدیر از اقدام راننده اسنپ

وی ادامه داد: ما در این روزها یک نماد عینی از امر به معروف و نهی از منکر را از سوی یکی از شهروندانمان شاهد بودیم که احساس مسئولیت کرد و دیدیم که این اقدام چقدر اثربخش بود و هم شرکت و هم خود فرد عذرخواهی کرد و گفت من خود را مقید به قوانین جامعه می‌دانم.

قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر را بازنشر کنید

اسماعیلی تاکید کرد: می‌خواهم عرض کنم قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر را بازنشر کنید. در ماده ٤ این قانون امر به معروف زبانی و نوشتاری را مختص همه دانسته اما امر به معروف عملی وظیفه ظابطان است. ماده ٨ قانون می‌گوید مردم از حق ارشاد و تذکر در مورد دولت برخوردار هستند و در قالب شرع و قوانین می‌توانند از همه اجزای حاکمیت از امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنند و این تنها مختص به موضوع عفاف و حجاب نیست.

وی افزود: هرکس به دستگاهی مراجعه کرد و شاهد منکری بود، می‌تواند زبانی و نوشتاری وظیفه امر به معروف را به جا آورد. ما از آمران به معروف و ناهیان از منکر وظیفه حمایتی داریم و احیای این فریضتین می‌تواند امنیت را در جامعه به ارمغان بیاورد.

آیین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان ابلاغ شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در اجابت خواست عمومی مردم بر اساس وعده‌ای که داده بودیم، خبر ابلاغ آیین‌نامه رسیدگی به دارایی کارگزاران نظام را داریم. تصویب آیین‌نامه با تاخیر انجام شده بود و رییس قوه قضاییه گفتند ما معطل ماندن هیچ قانونی را نمی‌پذیریم و آیین‌نامه جامعی برای این موضوع تهیه و روز گذشته نیز ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: این قانون برای مچ‌گیری نیست و می‌خواهد از مسئولان جمهوری اسلامی صیانت کند و ثابت کند مسئولان ما آلودگی به مسائل مادی ندارند اما چنانچه مسئولی تخلف کند، سازوکار برخورد نیز پیش‌بینی شده است و همچنین شرط شده هرکس باید قبل از انتصاب تعهد دهد با انتصاب در آغاز و پایان دوره، اموال خود را اعلام کنم که اگر تعهد ندهد، نمی‌تواند حکم بگیرد و داوطلب عضویت در مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کلانشهرها شود.

شماره اعلامی دادسرای ارشاد تکلیف خیلی‌ها را مشخص کرد

ورود به حوزه خصوصی و تحقیق و تفحص مجاز نیست

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شماره اعلامی دادسرای ارشاد و اینکه این کار موازی با نیروی انتظامی است یا خیر و امکان سوءاستفاده از این قانون گفت: این مساله تکلیف خیلی‌ها را مشخص کرد که البته ناظر بر اقدامات علنی است و ورود به حوزه خصوصی و تحقیق و تفحص مجاز نیست. ما و پلیس همکار هستیم و کار موازی بین ما اتفاق نمی‌افتد.

تمام هنرمان اجرای قانون است و هیچ مصلحتی را نمی‌شناسیم

وی در خصوص آخرین وضعیت نزار زکا گفت: تقاضای این مساله برای ما واصل شده و گفتند شخص درخواست آزادی مشروط داشته و رییس‌جمهور لبنان هم درخواست مساعدت کرده‌اند. ما تمام هنرمان اجرای قانون است و هیچ مصلحتی را نمی‌شناسیم و این تقاضا را در چهارچوب قانون بررسی کردیم.

امروز نزار زکا را تحویل نمایندگان لبنان می‌دهیم

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: حزب الله لبنان هم موافقت با این درخواست را برای کشورشان مفید دانستند که همین مساله موجب شد درخواست آزادی مشروط زندانی بررسی شود. ما تقاضای فرد را داشتیم که زندان هم تایید کرد که در مدت محکومیت حسن رفتار داشته و دادگاه ما امروز ایشان را تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد داد.

اعلام احکام برخی پرونده‌های مفاسد اقتصادی

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مفسدان اقتصادی گفت: برخورد با مفسدان اقتصادی از اولویت‌های دستگاه قضا است و پیش‌بینی کرده‌ایم یک تا دو شعبه به شعب ویژه اضافه شود. در این مدت حکم موسسه مالی البرز ایرانیان صادر شد. همچنین پرونده مسلم بلال‌پور و همسر ایشان به تهران ارجاع شد که متهم اول به ٢٠ سال حبس و تحمل ٥٠ ضربه شلاق و همسر وی به ١٠ سال حبس و هر دو به ضبط اموال محکوم شدند. فهرست دیگر محکومیت‌ها نیز اعلام خواهد شد.

هر پرونده‌ای احساسات عمومی را جریحه‌دار کند بصورت ویژه رسیدگی می‌کنیم

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص روند بررسی پرونده محمدعلی نجفی گفت: سرعت عمل در دستگاه قضا خواست همه مردم است و همه پرونده‌ها با بازتاب اجتماعی همراه است. هر پرونده‌ای احساسات عمومی را جریحه‌دار کند توام با دقت با سرعت و بصورت ویژه رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: اقتضا دارد این پرونده هم بصورت ویژه رسیدگی شود. در بعد قضایی پرونده هیچ ابهامی ندارد. هم وضعیت قتل و هم اقاریر متهم و هم صحنه و هم کارهای تخصصی و پزشکی قانونی انجام شده و پرونده به قدری شفاف بود که نیازی به صرف زمان بیشتر نداشت. درخواست دارم در این حوزه فضاسازی نشود.

در صحنه جرم کسی حضور نداشته و ما نمی‌توانیم شاهد بتراشیم

اسماعیلی یادآور شد: ما به پرونده‌های دیگری همچون قتل بنیتا هم به سرعت رسیدگی کردیم اما جریانات سیاسی به دنبال آن نبودند و ما مورد تحسین قرار گرفتیم. در حال حاضر پرونده قتل امام جمعه کازرون هم به سرعت در حال بررسی است. تقاصا دارم رسانه‌ها از حاشیه‌سازی برای این پرونده‌ها اجتناب کنند. ما با رعایت اخلاق و قانون می‌توانیم امنیت را به جامعه بازگردانیم.

وی ادامه داد: یک نماینده مجلس با من تماس گرفت و گفت از شاهدان ماجرا پرس و جو نشده است. من پاسخ دادم در صحنه جرم کسی حضور نداشته و ما نمی‌توانیم شاهد بتراشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: