کد خبر: ۸۱۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
تعداد بازدید: ۶۷۷
فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که ترامپ به دنبال تغییر در برجام است، گفت: رییس جمهور آمریکا تنش‌زدایی را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد مانع شکل‌گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریکا شود، چون اساسا راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد.
اجازه نداریم کشور را وارد بحرانی کنیم که قابلیت پیشگیری دارد / می‌توانیم برای مذاکره با آمریکا، شرط تعیین کنیم / ترامپ برای مقابله با ایران، راهبرد نظامی ندارد / نقش منفی عربستان، امارات و اسرائیل موثر است؛ وگرنه ایران و آمریکا می‌توانند تنش بین خود را مدیریت کنند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ترامپ به دنبال تغییر در برجام است، گفت: رییس جمهور آمریکا تنش‌زدایی را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد مانع شکل‌گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریکا شود، چون اساسا راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در تحلیلی از رفتارهای ترامپ رییس جمهور آمریکا از زمان تشدید تحریم‌ها تا اعلام تمایل برای مذاکره با ایران و حتی دادن شماره تماس به سفارت سوئیس گفت: واقعیت آن است که عملاً آمریکایی‌ها آخرین ابزارهای تحریمی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته‌اند. پیش از این ترامپ ضرب‌الاجلی را تا ۲۲ بهمن‌ماه مشخص کرد و حتی می‌گفت که تا آن زمان ایران پای میز مذاکره آمده و اعلام می‌کرد که ایران با شکست مواجه می‌شود که نتیجه نگرفت و سعی کرد که قالب نظامی به تهدیدهای خود بدهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با ایسنا گفت‌وگو می کرد، ادامه داد: تا زمان اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن توافقی بین ترامپ و بولتون وجود داشت که بعد از آن ترامپ سعی کرد تنش‌زدایی را در دستور قرار دهد و مانع شکل‌گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریکا شود چون اساساً راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد راهبرد ترامپ تحریم بود، چون کارش اقتصادی است و فکر می‌کرد با تحریم می‌تواند ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که ترامپ برای چالش‌های کوچک‌تر هم راهبرد نظامی ندارد، ادامه داد: ترامپ تلاش می‌کند با مدیریت تحولات از شکل‌گیری ادبیات نظامی در مناسبات ایران و آمریکا پرهیز کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه در واکنش به برخی تحلیل‌ها با پایه شبیه‌سازی مذاکرات آمریکا و کره شمالی و احتمال وجود همین سناریو درباره ایران، اظهار کرد: شرایط ایران با کره شمالی متفاوت است ترامپ می‌داند ایران ابزار مختلف قدرت دارد. آمریکا اخیراً اعلام کرد که فقط می‌خواهد مذاکره کند تا ایران بمب هسته‌ای نداشته و کار دیگری ندارد این یعنی ترامپ به دنبال تغییر در برجام است و خیلی از ابزارهای قدرت ایران را می‌داند. ترامپ می‌داند که نمی‌تواند ما را کنترل و مهار کند پس عملاً مقایسه‌ی ایران و کره شمالی متفاوت است.

وی در عین حال گفت: البته وجود برخی بازیگران در منطقه شرایط را متفاوت کرده است بدان معنا که در اطراف کره شمالی دو بازیگر حساس به تحولات یعنی کره جنوبی و ژاپن با راهبرد تنش‌زدایی وجود دارد، اما در منطقه غرب آسیا بازیگرانی همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی با ادبیات تنش هستند که وجود بازیگران ثالث در منطقه با هدف استمرار شرایط امنیتی اوضاع و ادبیات مناسبات ایران و آمریکا را متفاوت کرده است و باعث شده که ادبیات تندی در مناسبات این دو کشور حاکم باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی اظهار کرد: معتقد هستم نقش بازیگران منفی منطقه‌ای در تقابل راهبردی بین ایران و آمریکا موثر است وگرنه ایران و آمریکا می‌توانند تنش بین خود را مدیریت کنند. از طرف دیگر در جمهوری اسلامی ایران کسانی که از مذاکره صحبت می‌کنند و یا آنهایی که حرف مقابله را می‌زنند همه راهبردشان در یک قالب است این برخلاف آمریکاست که اکنون دچار نوعی تنش و اختلاف شده‌اند و عملاً ترامپ همان تردیدهایی که نسبت به جان کری دارد را در آینده نسبت به بولتون هم پیدا می‌کند. بولتون کسی است که می‌تواند باعث شکست سیاست‌های ترامپ درباره‌ی جمهوری اسلامی ایران شود.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در ایران هم نظامیان واقعیتی تحت عنوان مقابله را مطرح می‌کنند، چون آمریکایی‌ها در محاسبه توان نظامی ایران دچار اشتباه شده‌اند که نباید این اشتباه را آقای ترامپ هم انجام دهد. آمریکا توان ایران را شبیه دوران مظلومیت ایرباس در مقابل ناو آمریکایی‌ها دید که از آن زمان تاکنون ایران بسیار قدرتمند شده است که حتماً جنگ با ما مدیریت ناپذیر خواهد بود.

وی توضیح داد: به هیچ وجه راهبردهای امنیت ملی آمریکا اجازه نمی‌دهد که ترامپ به جنگ مدیریت ناپذیر وارد شود پس آمریکا یا قدرت ایران را خوب محاسبه نکرده و یا به زبان نمی‌آورد. در این بین اشتباه محاسباتی به واسطه پمپئو و بولتون و از ناحیه بازیگرانی همچون عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و گروهک‌هایی مثل منافقین صورت گرفته است که نباید دولت آمریکا اینگونه دچار اشتباه محاسباتی نظامی شود قطعاً در این شرایط نظامیان ما به طور طبیعی تهدیداتی را مطرح می‌کنند که آمریکا دچار حماقت نشود و سیاسیون هم چنین موضوعاتی را بیان می‌کنند. در این بین آمریکا هم از مذاکره به عنوان ابزار قدرت در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: معتقدم ایران می‌تواند برای مذاکره شرط تعیین کند ما کشوری بزرگ هستیم و کشورهای بزرگ هم تصمیمات بزرگ اتخاذ می‌کند. به هیچ وجه اجازه نداریم که کشورمان را وارد بحرانی کنیم که این بحران قابلیت پیشگیری دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحمن
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
0
خاک بر سر مجلس با این رئیس امنیتش یک بزدل بتمام معنا اینست که علی لاریجانی یک عامل نفوذی است ببین چیدمانش در مجلس چگونه است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: