کد خبر: ۸۰۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
تعداد بازدید: ۳۳۴
طرح دو فوریتی تحریم شرکت اپل در حالی در مجلس کلید خورد که این طرح با مخالفت های جدی برخی نمایندگان روبرو شده است.
واکنش ها به طرح دو فوریتی تحریم اپل/ مخالفانی که آیفون به دست هستند!

به گزارش خبرداغ ، طرح دو فوریتی تحریم شرکت اپل در حالی در مجلس کلید خورد که این طرح با مخالفت های جدی برخی نمایندگان روبرو شده است.

پس از اقدام آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجلس اعلام کرد که اقدامات مقابله ای با آمریکا انجام خواهد داد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تهیه 15 طرح در این کمیسیون برای مقابله با آمریکا خبر داد.
احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی تحریم شرکت آیفون را امضا کرده اند که در صورت تصویب نهایی آن، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است از زمان لازم الاجرا شدن این قانون از ثبت تلفن همراه گوشی های متعلق به شرکت آمریکایی آیفون خودداری کرده و ارایه هرگونه خدمات به این شرکت و شرکت های وابسته به آنها و نمایندگی های آنان ممنوع و مسئولیت اجرای این قانون به عهده شخص وزیر است.
این طرح از روز چهارشنبه با واکنش های مثبت و منفی بسیاری در فضای مجازی و حتی از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد به طوری که برخی نمایندگان این طرح را به مانند شوخی بهارستان دانستند و اظهار داشتند که نباید فرآیند مواجه با تحریم ها را شعاری و بی خاصیت کنیم.
برخی دیگر نیز این طرح را مفید دانستند که می تواند اقدام مناسبی برای مقابله با آمریکا باشد.بعضی نیز این سوال را از طراحان می پرسند که چرا در متن طرح به جای ذکر نام شرکت آمریکایی اپل به اشتباه نام آیفون را مطرح کرده اند.
علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از مخالفان این طرح در این باره در توییتی نوشت: «در شرایطی که ایرانی ها بیش از یک میلیون از محصولات اپل را خریداری و استفاده می کنند تحریم شرکت اپل (و باصطلاح طراحان آیفون) به شوخی بهارستانی شبیه تر است تا قانونگذاری در مجلس».
وی افزود: «فرآیند مواجهه با تحریم ها را شعاری و بی خاصیت نکنیم، قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره هنوز هم رسمی است.!!»
محمود صادقی نماینده مردم تهران نیز یکی دیگر از مخالفان این طرح در توییت خود نوشت: «با توجه به این که فایده و آثار تحریم اپل (به تعبیر طراحان آیفون) برایم روشن نیست با وجود اصرار یکی از طراحان آن را امضا نکردم».

 

عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده در مجلس شورای اسلامی که از مخالفان این طرح است در توییتی نوشت: «کاش تفاوت بخش خصوصی و دولتی را می‌دانستند تا در جدال با یک دولت، علیه شرکت‌های خصوصی طرح ننویسند و شأن و جایگاه مجلس خدشه‌دار نمی‌شد».
وی افزود: «کاش حداقل می‌دانستند باید علیه شرکت «اپل» «طرح دوفوریتی» بنویسند، نه اینکه یکی از محصولات اپل را تبدیل به شرکت کنند».
جلال میرزایی نماینده ایلام و از مخالفان این طرح نیز گفت: اگر اپل در ایران نمایندگی یا شبکه فروش مانند کشورهایی مثل چین و ترکیه داشت این تحریم قابل قبول بود ولی وقتی این شرکت در ایران دفتری ندارد و خدماتی ارائه نمی کند پرداختن به این موضوع بی معناست و شان مجلس را پایین می آورد.
وی با بیان این که این حرکت ابهام دارد، اظهار داشت: ما نیاز به وضع قوانینی داریم که آمریکا را هدف قرار دهد نه شهروندان خود را، ما نباید در میان شهروندانمان نارضایتی ایجاد کنیم، مجلس باید قوانینی وضع کند که آمریکایی ها را تحت فشار قرار دهد برخی راه را اشتباه می روند و می خواهند به شهروندان خودمان فشار وارد کنند.
سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده ورامین از موافقان این طرح درباره محتوای آن گفت: در شرایطی که ایالات متحده آمریکا، سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار داده است چرا در بازار ایران محصولات آمریکایی اجازه خرید و فروش، معامله و استفاده دارند؟
وی افزود: تدوین طرح 'تحریم آیفون' در مجلس به معنای یکی از اقدامات متقابل علیه آمریکا در حوزه اقتصادی است، تدوین طرح تحریم آیفون در مجلس به معنای یکی از اقدامات متقابل علیه آمریکا در حوزه اقتصادی است.
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و از موافقان طرح تحریم شرکت اپل گفت: فروش اپل در ایران سالانه یک میلیارد دلار است درنتیجه اگر ما این تحریم را انجام دهیم به همین اندازه به این شرکت ضرر وارد می‌شود.
وی که از نمایندگان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی افزود: طبیعتا اگر ما نیروهای همسو را هم در غرب آسیا متوجه این جریان کنیم، آنها هم تحریم می‌کنند، به نظر می‌رسد دوستان ما در کشورهای همسایه و غرب آسیا اگر به تحریم سیستم‌های دیگر غیر از اپل روی بیاورند، فکر می‌کنم بتوانیم سالانه ۱۰ میلیارد دلار به آمریکا ضربه بزنیم.

مخالفانی که از آیفون استفاده می کنند
البته طرح تحریم شرکت اپل در حالی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می شود که تعدادی از آنها در عکس هایی که توسط دوربین های عکاسان شکار شده است دارای گوشی اپل هستند.
البته عکس هایی از موافقان این طرح منتشر شده که گوشی آیفون به دست دارند!

جزییات طرح دو فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آیفون
به گزارش ایرنا طرح دو فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آیفون با یک ماده واحده و 6 تبصره از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته گذشته تهیه شد.
در ماده واحده این طرح آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است از زمان لازم الاجرا شدن این قانون از ثبت تلفن همراه گوشی های متعلق به شرکت آمریکایی آیفون خودداری کرده و ارایه هرگونه خدمات به این شرکت و شرکت های وابسته به آنها و نمایندگی های آنها ممنوع و مسئولیت اجرای این قانون به عهده شخص وزیر است.
در تبصره یک این ماده آمده است: ورود و آزاد سازی محصولات این شرکت ممنوع بوده و کمرگ جمهوری اسلامی ایران مسوول اجرای این تبصره است.
براساس تبصره دو این ماده، تبلیغات محصولات این شرکت در داخل کشور ممنوع بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت مستمر به این موضوع است.
در تبصره سه ماده واحده این طرح آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش محصولات این شرکت خودداری کرده و ممنوع اعلام می کند.
براساس تبصره چهار این ماده بانک مرکزی جمهوری اسلامی از تخصیص هر گونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات این شرکت خودداری می کند.
در تبصره پنج این ماده تصریح شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مکلف است هماهنگی های لازم برای پیوستن امت اسلامی و کشورهای همپیمان و همسایه به این تحریم را به عمل آورد.
براساس تبصره 6 این ماده، بهره مندی مقام ها (موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری) از محصولات این شرکت آمریکایی ممنوع است.

 خانه ملت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: