کد خبر: ۸۰۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
تعداد بازدید: ۵۲۳
رییس پلیس راهور ناجا از کاهش ۳۳ درصدی جان باختگان تصادفات در نوروز ۹۸ خبر داد و گفت: ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ۱۰ ماه سال ۹۷ در معابر درون و برون شهری به علت تصادفات جان باختند.
رییس پلیس راهور ناجا خبرداد: کاهش ۳۳ درصدی کشته ها و ۹ درصدی مجروحان تصادفات در نوروز امسال/ قفل چرخ ها بر می گردد/ تصادف راه بی بازگشت استبه گزارش خبرداغ به نقل از  سایت راهور، سردار سید کمال هادیان‌فر در نخستین نشست خبری خود گفت: شرایط امسال به خصوص در روزهای پایانی سال و ابتدایی سال ۹۸ با شرایط سال‌های گذشته متفاوت بود چرا که شرایط جوی بر اساس نظر کارشناسان در صد سال گذشته سابقه نداشته و اقلیم کشور تغییر کرد و شرایط به‌گونه‌ای بود که نوروز زمستانی را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: همان‌طور که بخش‌های مختلف که در حوزه رصد و پیشگیری مشغول بودند، غافلگیر شدند پلیس راهور نیز غافلگیر شد. از ۲۸ اسفند شرایط به گونه‌ای شد که سیل، لغزندگی و مشکلات متفاوتی را در پیش رو داشتیم و توانستیم با برنامه سریع و اجرای یک برنامه جدید برای مدیریت این فضا و شرایط اتخاذ کنیم.
رییس پلیس راهور ناجا افزود در حال حاضر 41 میلیون و 423 هزار نفر گواهینامه دارند که 22 میلیون نفر دارای خودرو و 11 میلیون و 800 هزار نفر موتورسیکلت دارند.
سردار هادیانفر گفت: بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که کلا ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار وسیله نقلیه در کشور اسقاط شده است.
وی گفت: در سال ۹۷ در مجموع نوشماره ۹۵۲ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو جدید با ۴۰ درصد کاهش شماره گذاری شدند. همچنین در مجموع نقل و انتقال خودرو بیش از ۳ میلیون ۸۰۰ هزار خودرو با ۱۰ درصد افزایش نقل و انتقال شدند.
رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در عین حال یک میلیون و ۸۹۳ هزار نفر نیز در این مدت به دارندگان گواهینامه های جدید افزوده شدند که اینها مجاز نیستند در جاده ها تردد کنند.
وی به آمار کشته ها و مجروحان تصادفات پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه سال گذشته جانباختگان حوزه های درونشهری و برونشهری ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر بوده اند که ۳ هزار و ۸۹۵ در شهرها و ۱۰ هزار و ۸۹۰ نفر در جاده ها کشته شدند.
رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ۵۲ درصد جانباختگان در سر صحنه، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۱.۲ درصد در مراکز درمانی کشته شدند. از این تعداد ۲۱ درصد عابران پیاده و ۲۲.۵ درصد موتورسیکلت سواران هستند که ۲۵ درصد علت مرگ ها به دلیل واژگونی بوده است.
وی تصریح کرد: ۲۷ درصد کشته های تصادفات رانندگی در 10 ماهه سال گذشته در ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز شهرها و جاده ها جان باختند. همچنین ۱۵ درصد جانباختگان در جاده های یکطرفه کشته شدند.
به گفته وی ۳۱ هزار و ۱۶۰ گواهینامه رانندگان متخلف نیز در سال گذشته به دلیل رسیدن به حد نصاب نمره منفی توسط پلیس ضبط شده است.
سردار هادیانفر اعلام کرد: پرحادثه ترین پاسگاه پلیس راه خاش بوده و بیشترین شهرهایی که تصادفات فوتی در آنها به وقوع پیوست اصفهان، مشهد و شیراز بوده است.
وی گفت: طی ۱۰ ماهه پارسال ۷۹.۵ درصد تصادفات خودروهای سواری شخصی با فراوانی ۶۱ درصد و ۲۸.۵ درصد با فراوانی ۱۷ درصد پراید، ۲۶ درصد پژو و با فراوانی ۲۵.۵ و سایر خودروها ۲۵.۲ با فراوانی ۱۰ درصد بوده است.
رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: طی ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۰ درصد تصادفات وانت، ۶ صدم درصد اتوبوس و مینی بوس، ۴.۲ درصد وسایل نقلیه سنگین و ۵.۵ درصد سایر وسایل نقلیه بوده اند.
سردار هادیانفر با بیان این که سرانه مالکیت وسایل نقلیه در آسیا ۳.۷ نفر و ایران ۲.۵ نفر است به برنامه پنجساله ششم پرداخت و گفت: تعداد کشته ها به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه باید تا پایان این برنامه ۳۱ درصد کاهش داشته باشد.
به گفته وی آمار جانباختگان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در حال حاضر در دنیا ۶.۶ نفر، اروپا ۳.۳ نفر، آسیا ۱۰.۹ نفر و ایران ۴.۹ نفر است.
رییس پلیس راهور ناجا به عملکرد ماموران پلیس راهور در طرح نوروزی پرداخت و گفت: ۱۰۳۰ پایگاه ثابت و سیار در سراسر کشور مستقر بود و ۶۵۰۰ تیم خودروی و موتورسیکلت به فعالیت مشغول بودند همچنین در استان‌های معین از ۱۲ فروند بالگرد استفاده کردیم و ۳۵ هزار نفر در پلیس راهور در قالب پلیس ترافیک شهری, راه و نامحسوس فعالیت داشتند.
وی به شرایط آب و هوایی متفاوت در نوروز 98 پرداخت و تصریح کرد: از 5 فروردین به بعد با توجه به شرایط جوی 290 مورد انسداد معابر درون و برون شهری داشتیم که عمدتا برون‌شهری بوده و 132 مورد بازگشایی شد؛ به طور متوسط  روزانه 42 محور شریانی به علت برف، باران، سیلاب و خرابی پل مسدود می‌شدند و می‌توان گفت در 20 روز تعطیلات نوروزی، 13 روز در مناطق غربی، شمالی و جنوب غربی شرایط نامساعد را داشتند.
رییس پلیس راهور ناجا به ثبت 435 میلیون تردد در این مدت اشاره و بیان داشت: روزانه مصرف سوخت خودرو از 85 میلیون لیتر در روز به 100 میلیون لیتر افزایش یافت. در این حال و این شرایط توانستیم با بکارگیری تجهیزات جدید متوسط سرعت ترددها را در نوروز امسال 2 کیلومتر بر ساعت کاهش دهیم.
وی اعلام کرد: بر اساس گزارش مرکز فرماندهی و کنترل ناجا از 25 اسفند 97 تا 15 فروردین امسال 33 درصد کاهش کشته ها و 9 درصد نیز کاهش مجروحان سوانح رانندگی را داشتیم در صورتی که با افزایش سفرها  مواجه بودیم. در عین حال بر اساس شاخص کشته به ازیا هر 10 هزار وسیله نقلیه در مقایسه با سال گذشته کاهش 40 درصدی را داشتیم.
به گفته رییس پلیس راهور ناجا در دور اول سفرها از 25  اسفند تا 5 فروردین 98 افزایش 13 درصدی سفر و کاهش 22 درصدی جانباختگان را داشتیم.
سردار هادیانفر به کاروان‌های راهیان نور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه درخصوص راهیان نور هیچ حادثه، تصادف و جانباخته و مجروحی نداشته‌ایم.
وی به دو بار بازدید فنی اتوبوس‌های سیستم حمل و نقل عمومی کشور اشاره  کرد و افزود:  پلیس راهور 15 هزار اتوبوس را که مسئولیت حمل مسافر را به عهده داشتند دو بار بازدید فنی کردند همچنین مدیران فنی پایانه‌ها موظف بودند برای مسافرگیری بار دوم اتوبوس‌ها را دوباره بازدید فنی کنند.
رییس پلیس راهور ناجا به درخواست خود که با رئیس جمهور مطرح کرد پرداخت و گفت: اگر دولت کمک کند و 8 دستگاه مسئول را پشتیبانی کند تا شرایط هر روز در طول سال مثل نوروز باشد قطعا کاهش چشمگیری در تصادفات جرحی خواهیم داشت؛ اگر این روند را 4 سال ادامه دهیم می‌توانیم کشته‌ها و جانباختگان تصادفات جرحی را به حداقل ممکن برسانیم.
وی با اشاره به حوادث رانندگی نوروز امسال اعلام کرد: 43 درصد حوادث رانندگی از نوع واژگونی بوده که این آمار در طول سال 97، 22 درصد بوده است. همچنین 44 درصد تصادفات در نیمه اول و 56 درصد در نیمه دوم به وقوع پیوسته و ساعت پیک تصادفات 12 تا 16 بوده است.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: سهم خودروهای سواری در رخداد تصادفات فوتی و جرحی در نوروز 56 درصد بوده است که از این میزان سهم، 25 درصد متعلق به خودرو پراید، 23 درصد پژو، 5.7 درصد سمند و 2.6 درصد سایر سواری‌ها بوده است. در عین حال موتورسیکلت ها و وانت بارها با سهم 10 درصدی، وسایل نقلیه سنگین با سهم 5.6 درصدی در رتبه های بعدی بیشترین وسایل نقلیه موثر در تصادفات فوتی و جرحی بوده اند.
وی سرعت و سبقت غیرمجاز،‌ عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی را 4 عامل موثر در تصادفات عنوان و تصریح کرد: سهم این عوامل از 85 درصد در نوروز 97 به 78 درصد در نوروز امسال کاهش یافت.
رییس پلیس راهور ناجا تصادف را راه بی بازگشت عنوان کرد و گفت: ما در کشور کانون ترمیم آسیب های تصادفات رانندگی را نداریم.
سردار هادیانفر تصریح کرد: 63 درصد تصادفات در نوروز 97 و 60 درصد تصادفات در نوروز 98 در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است که خوشبختانه کاهش 3 درصدی را در این زمینه مواجه بودیم.
وی گفت: در نوروز 97 به طور متوسط روزانه 57 نفر جان خود را به علت حوادث رانندگی از دست دادند که این آمار در نوروز 98 به 37 نفر رسید یعنی کاهش 33 درصدی آمار جانباختگان را در نوروز امسال شاهد بودیم. در عین حال بیشترین جانباختگان نوروز ۳ فروردین و‌ کمترین ۱۴ فروردین بود. از سوی دیگر اولین تصادف نوروزی واژگونی بود که در محور اهر - تبریز رخ داد.
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که در نوروز امسال یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۹۵۲ تخلف حادثه ساز مورد برخورد پلیس قرار گرفت افزود: در نوروز امسال در مجموع ۶۰ هزار و ۶۹۶ وسیله نقلیه نیز توقیف شد.
وی به استفاده از سخت‌افزار موبایلی و ارتباط کاملا برخط و پیامکی ارسال جریمه‌ها اشاره و تصریح کرد: بیش از 1550 دستگاه سخت‌افزار موبایلی در ترافیک شهری اجرایی شده که 800 دستگاه تا آخر هفته به آن اضافه می‌شود و قرار است این تعداد دستگاه‌ها به 15 هزار دستگاه برسد؛ مالکان خودروها باید نسبت به، به روز کردن اطلاعات خود در سامانه اقدام کنند تا جریمه‌هایشان به صورت پیامکی برایشان ارسال شود.
رییس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: قفل چرخ را نیز احیا خواهیم کرد چرا که این به سود مردم است و هم به سود پلیس؛ در صورت اجرای قفل چرخ راننده می‌داند تخلف کرده و باید پس از طی مراحل و پرداخت جریمه خودرویش را تحویل بگیرد؛ انتقال خودرو با جرثقیل مشکلاتی داشت که درصددیم قفل چرخ را به جای آن احیا کنیم که بزودی هم اجرایی خواهد شد.
وی با اعلام این که بیش از 95 درصد مردم کشور ما قانونمند هستند،‌گفت: 5 درصد مردم یا قانون را نمی‌دانند یا نسبت به قانون قاصرند یا مقصر.
رییس پلیس راهور ناجا به دیدار فرمانده ناجا با وزیر آموزش و پرورش اشاره و اعلام کرد: قرار است 13 میلیون همیار پلیس را احیا کنیم؛ 10 میلیون همیار پلیس در طرح نوروزی به پلیس کمک کردند و وزیر آموزش و پرروش امروز صبح تاکید کرد که برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم دو ساعت برنامه در هفته اختصاص به فرهنگ ترافیک خواهد گذاشت.
سردار هادیانفر با تاکید بر این که احیای بازرسان نامحسوس در دستورکار قرار خواهد گرفت، گفت: انضباط بخشی ترافیکی از اهداف اولویت‌دار ما در پلیس راهور است؛ متاسفانه در حوادث ترافیکی مازندران و گیلان بیش از 70 درصد جانباختگان موتورسیکلت‌سوارها و عابران پیاده اعم از خردسالان و پیرمردها و پیرزن‌ها بودند که با توجه به این آمار می‌توان اهمیت انضباط ترافیکی را بیش از پیش احساس کرد؛ قرار است پلیس ترافیک الگویی در زمینه انضباط ترافیکی در آورده و شهری را به عنوان نمونه تعیین کند.
وی به اولویت‌های این پلیس در سال جاری اشاره کرد و گفت: 2 هزار کاهش کشته های تصادفات رانندگی در سال جاری، انضباط بخشی ترافیکی، اصلاح فرایند خدمات برمبنای پیش‌بینی پذیری و هوشمندسازی از جمله اولویت‌های این پلیس است. همچنین اصلاح خدمات ترافیکی ضروری است و نباید مردم پول بیخودی بپردازند. از سوی دیگر هوشمندسازی ترافیکی نیز از الزامات است.
رییس پلیس راهور ناجا گفت: ما نیازمند سامانه‌های هوشمند و لاین‌های ویژه هوشمند هستیم تا اگر اتفاقی رخ داد دستگاه‌های امدادی بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به حادثه برسانند و این نیازمند مدیریت است.
سردار هادیانفر در پاسخ به سوالی در خصوص آسیب سیل به پاسگاه‌های پلیس راه و مقرهای پلیس راهور خاطرنشان کرد: مقر پلیس راهنمایی و رانندگی در پلدختر کاملا زیر آب رفته و دچار مشکل شده است؛ همچنین منازل پرسنل نیز آسیب جدی دیده است که یکسری امکانات سازمانی و خانوادگی و تجهیزات اولیه را برایشان فرستادیم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: