کد خبر: ۸۰۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
تعداد بازدید: ۲۵۳
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت بزرگترین صادرکننده و وارد کننده است اکنون بانک مرکزی قوانینی تبیین می‌کند که ذینفع، دولت باشد و بعد هر کسی که از آنها انتقاد می‌کند می‌گوید چون ارز صادراتی را وارد کشور نکرده است، دارد انتقاد می‌کند آقایان اگر این دغدغه را دارند چرا لیست افرادی که ارز خود را هنوز برنگردانده‌اند اعلام نمی‌کنند آیا جز این است که در بالای این لیست، شرکت‌های دولتی و یا نهادهای منتسب به آن قرار دادند.
نماینده دادستان: در مبارزه با فساد داخلی ناشی از تحریم موفق عمل نکردیم/ متهم: ریالی بابت ارز و کارمزد از کسی دریافت نشده است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر دقایقی پیش در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام برگزار شد.

در مبارزه با فساد داخلی ناشی از تحریم موفق عمل نکردیم

در آغاز جلسه، حسینی نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: نگرش به محتویات پرونده نشان می‌دهد اگرچه توانستیم چهل سال با تحریم‌ها مقابله کنیم اما در مبارزه با فساد داخلی ناشی از تحریم موفق عمل نکردیم و جا دارد اقدامات پیش‌گیرانه انجام شود.

وی ادامه داد: حسب شکایت معاون وزیر نفت و رییس شرکت صنایع پتروشیمی ایران و حسب گزارش شرکت بازرسی کل کشور، در شرکت بازرگانی پتروشیمی تخلفاتی رخ داده است که بدون اطلاع شرکت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس بوده است.

چکیده اقدامات متهمان 

نماینده دادستان افزود: وجه ریالی حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با تأخیر زیاد به حساب عاملان آن شرکت واریز شده است در حالی که شرکت موظف بوده بلافاصله پس از فروش محصولات وجه آن را به حساب تولیدکنندگان واریز کند.

حسینی اضافه کرد: بنابراین عمده تخلفات مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی، تسویه دیرهنگام مطالبات شرکت های غیر زیرگروه، عدم شفافیت و تداخلات مالی و تسویه دیرهنگام، عدم پرداخت به موقع و تسویه دیرهنگام مطالبات ریالی شرکت هلدینگ خلیج فارس، تبدیل و جابجایی منابع مالی شرکت هلدینگ خلیج فارس و تبدیل ۳ میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۵۲۳ هزار یورو از محصولات پتروشیمی به ریال است. حسب تحقیقات انجام شده چکیده اقدامات متهمان به شرح زیر اعلام می‌شود.

مرجان شیخ الاسلام در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد

وی افزود: رضا حمزه‌لو اولین مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در زمان خصوصی‌سازی در تبانی با مرجان شیخ‌الاسلام آل آقا حسب بررسی سازمان بازرسی کل کشور ضوابط رعایت شده است و تحصیل مال نامشروع نامبردگان محرز است که این میزان غیر از انتفاع ایشان از گردش مالی ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی است.

نماینده دادستان تاکید کرد: مرجان شیخ‌‌‌‌‌‌الاسلام شریک اصلی حمزه‌لو بوده است و ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به بهانه تحریم‌ها به حساب شرکت این خانم واریز می‌شد. متهم در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد.

متهم به بهانه دور زدن تحریم‌ها ۱ میلیون یورو از سرمایه بازرگانی پتروشیمی در آلمان را منتقل کرده است

حسینی ادامه داد: متهم ردیف سوم رییس وقت هیات مدیره شرکت پتروشیمی و مالک ٤٥ درصدی شرکت مستقر در دبی است و سید امین قرشی را وکیل خود کرده بود. اتهام این فرد تصاحب و تحصیل مال نامشروع وجوه حاصله از فروش محصولات پتروشیمی است. همچنین سید امین قرشی سروستانی نماینده تام الاختیار مدیرعامل شرکت‌های مذکور بوده و در دریافت ارز شرکت‌های پتروشیمی و انتقال آنها به داخل کشور نقش اساسی داشته است.

وی افزود: متهم بعدی سام حامد ساعدیان است که به دستور سید امین قرشی متهم به تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال است.

نماینده دادستان اضافه کرد: همچنین مصطفی تهرانی صفا با افتتاح شرکت یوروتو با دستور حمزه‌لو به بهانه دور زدن تحریم‌ها نسبت به انتقال ۱ میلیون یورو از سرمایه بازرگانی پتروشیمی در آلمان اقدام نموده است. وی میزان ۳ درصد کارمزد معادل ۷۸ هزار یورو دریافت نموده و مابقی را در حساب پروتو نگه داشته و با این مبلغ خرید محصولات پلی اتلین برای شرکت‌های خود کرده است و با تأخیر ۱۸ ماهه اقدام به واریز به شرکت بازرگانی پتروشیمی کرده است.

کلیه اتهامات با اطلاع و نظر علیرضا علائی رحمانی انجام شده است

حسینی ادامه داد: متهم محسن احمدیان مدیر وقت شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود اقدام به منحرف کردن مسیر دریافت ارز از مشتری به سمت شرکت MTN کرده و احمدیان هم با شرکت لنکوور انرژی با سوءاستفاده از اختیارات خود قانوناً مبالغ به دست ایشان امانت بوده که خیانت در امانت انجام داده است.

وی ادامه داد: علیرضا علائی رحمانی عضو هیأت مدیره پتروشیمی بوده و عضو کارگروه خرید سهام و تشکیل شرکت در خارج از کشور بوده و یکی از افراد تعیین‌کننده برای جابجایی وجود ارزی بوده است و از مدیران تصمیم ساز این شرکت محسوب می‌شود. لذا کلیه اتهامات با اطلاع و نظر ایشان انجام شده است.

وی افزود: ابوالفضل ملکی شمس آباد، نماینده شرکت‌های ایزه و ام بی بارتر در ایران بوده است، ارز با منشا داخلی به حساب پتروشیمی در ایران واریز کرده است، اکثر وجوه یورویی واریزی نزد بانک اقتصادنوین توسط شمس‌آباد از شعب آن بانک خریداری شده است.

حسینی اضافه کرد: از دادگاه درخواست دارم تا حکم ضبظ کلیه مبالغ را که از طریق نامشروع تحصیل شده است را صادر کند.

در ادامه دادگاه و با پایان قرائت کیفرخواست قاضی از متهم ردیف اول پرونده خواست برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حضر شود.

ریالی بابت ارز و خدمات و کارمزد از هیچ‌کس دریافت نشده است

رضا حمزه‌لو ضمن اعلام این مرضوع که اتهامات وارده را قبول ندارم اظهار داشت: در دوره مدیریت خودم از اواخر سال ۸۸ تا۹۰ ،ارز ثابت بوده است و صحبت‌هایی که الان در دادگاه شد مربوط به پس از مدیریت بنده بود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها بدانند که در صفحات ۱۹۴/۳۰۱و ۳۰۲ کیفرخواست اعلام شده که ارزها تسویه شده است. یک دلار نزد کسی باقی نمانده است.

متهم افزود: ریالی بابت ارز و خدمات و کارمزد از هیچ‌کس دریافت نشده است. دو عنوان اتهامی دارم که یکی مربوط به اخلال در نظام اقتصادی و دومی تحصیل مال نامشروع است. اگر اخلال  به وقوع پیوسته بود این امر فورا خود را در گردش اقتصادی کشور نشان می‌داد. کار کارشناسی به هیچ عنوان در این پرونده انجام نشده است.

کلیه مستندات و سوییفت‌ها را در اختیار دارم

حمزه‌لو اضافه کرد: نکته بسیار مهم این است که نقش ما چیست؟ آنچه ضابط اعلام کرده این است که صنعت پتروشیمی در سال ٨٨، کلا ٥٥٠ ملیون یورو وارد کشور کرده است. این عدد در سال ٨٩ به ٣.٥ میلیارد یورو رسیده است. یعنی کلیه راندمان کشور صادر شده و کلیه مبالغ نیز به کشور بازگشته است. یعنی اگر بازرگانی این محصولات را صادر نمی‌کرد این شرکت‌ها باید از کشورهای خارجی ارز وارد می‌کردند. کلیه مستندات و سوییفت‌ها را در اختیار دارم.

وی ادامه داد: افرادی در این جمع حاضر هستند که به دلیل اقداماتی که در این راه انجام داده‌اند در خارج از کشور تحت تعقیب هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: