کد خبر: ۸۰۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
تعداد بازدید: ۱۶۴
قاسمی در واکنش به بیانیه شورای اروپا:
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بیانیه دیشب شورای اروپا تاکید کرد: اظهار نظر درباره توان دفاعی و موشکی ایران بی‌ارزش است.
مداخله‌جویی درباره توان دفاعی و موشکی ایران بی‌ارزش است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه شورای اروپا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل سیاست‌‌هایش را بر اساس منافع ملی خود تنظیم و تعیین می‌‌کند، گفت: انتظار داریم دیگران در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت نکنند.

وی ادامه داد: بارها به صورت شفاف تاکید کرده‌‌ایم که موشک و توان دفاعی کشور موضوعی داخلی، تدافعی و اقدامی بازدارنده در مسیر صلح و ثبات و امنیت منطقه است. اظهارنظر درباره توان دفاعی و موشکی ایران بی‌‌ارزش است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما با توجه به تجربیات پیشین ناچاریم از سرزمین و کیان خود دفاع کنیم و هیچ کشور یا قدرتی در هیچ جای جهان نباید اجازه دهد در امور داخلی دیگران دخالت کند. بنابراین بهتر است اروپایی‌‌ها واقع‌‌بینانه به نقش و جایگاه ایران در صلح و ثبات و امنیت منطقه توجه کنند.

قاسمی خطاب به اروپایی‌‌ها توصیه کرد:‌ باید آنها تلاش کنند به جای سخنان مداخله‌‌جویانه جلوی انتقال سلاح‌‌‌های پیشرفته و مخرب از طریق کشورهایشان به زرادخانه‌‌های منطقه را بگیرند زیرا باعث بی‌‌ثباتی و نا‌‌امنی می‌‌شود.

وی با اشاره به تنوع موضوعات مطرح شده در بیانیه شورای اروپا اظهار داشت:‌ ما به بخش‌‌هایی از این بیانیه گلایه و انتقادات جدی داریم گویا هنوز آنها با واقعیت‌‌های جمهوری اسلامی ایران به طور کامل آشنا نیستند در حالی که مواضع ما درباره مسائل منطقه از جمله سوریه و یمن روشن بوده است و همواره به ثبات و امنیت در منطقه کمک کرده‌‌ایم به گونه‌‌ای که این کمک‌‌ها در هیچ یک از کشورهای جهان و منطقه پوشیده نیست و عملکرد ما نیز شفاف است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: برای جهانیان ثابت شده است که جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه در مبارزه با تروریسم و نیز برقراری صلح و ثبات در منطقه زمان و هزینه صرف کرده است بنابراین برخی کشورهای اروپایی که نگران امنیت منطقه هستند از سیاست‌‌های جمهوری اسلامی ایران برای صلح و ثبات در منطقه حمایت کنند.

قاسمی با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا در اعلام سازوکار مالی برای همکاری با ایران طبق برجام تصریح کرد: این اقدام را مثبت ارزیابی می‌‌‌‌کنیم هر چند بسیار با تاخیر صورت گرفت بنابراین امیدواریم اروپایی‌‌ها بر خلاف ماه‌‌های گذشته و فرصت‌‌هایی که تا حدودی از دست رفت گام‌‌های بعدی را در تحقق این سازوکار مالی سریعتر بردارند و به وعده‌‌‌های داده شده خود به ایران جامه عمل بپوشانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
سی ان ان افشا کرد؛
سلاح های آمریکایی در اختیار القاعده یمن
سلاح های آمریکایی در اختیار القاعده یمن
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 14:54
"سی ان ان" بر اساس تحقیقاتی از ارسال سلاح های امریکایی برای متجاوزان مرتبط با القاعده خبر داد.


دو ماه بعد از آنکه گروه موسوم به «خبرنگاران عربی برای روزنامه‌نگاری تحقیقی» طی گزارشی خبر داد که تسلیحات فروخته شده غربی‌ها به عربستان سعودی در اختیار داعش و القاعده قرار گرفته است، حالا یک رسانه آمریکایی هم خبری در همین باره منتشر کرده است.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، عربستان سعودی و شرکای ائتلافش در جنگ علیه یمن، تسلیحات آمریکایی را به جنگجویان القاعده، شبه‌نظامیان سَلفی و دیگر گروه‌ها در جنگ یمن ارسال کرده است.

این رسانه آمریکایی معتقد است که انتقال تسلیحات فروخته شده واشنگتن به ریاض به القاعده، «نقض توافقات عربستان سعودی با آمریکا» است.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: «عربستان سعودی و امارات عربی متحده از تسلیحات ساخت آمریکا به عنوان نوعی پول به منظور همراه کردن و خریدن وفاداری شبه‌نظامیان و قبایل و اعمال نفوذ در صحنه سیاسی پیچیده یمن استفاده کرده اند».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، وزارت دفاع این کشور معتقد است که ائتلاف به رهبری سعودی در یمن با ارسال تسلیحات و تجهیزات آمریکایی به طرف‌های ثالث، در واقع در حال نقض قراردادهای فروش سلاح با آمریکا است.

در بخشی از گزارش سی‌ان‌ان، از یک گروه شبه نظامی وابسته به القاعده در شبه جزیره عرب به نام «دسته ابو عباس» نام برده شده که تجهیزات آمریکایی از قبیل خودروهای زرهی «اوشکُش» Oshkosh در اختیار آنها قرار گرفته است.

سرکرده این گروه که او هم «ابوعباس» نام دارد، سال ۲۰۱۷ در آمریکا رسما تروریست شناخته شده است.

در گزارش این رسانه آمریکایی همچنین ادعا شده که به دنبال درگیری‌ها در یمن بین انصارالله یمن و نیروهای حامی ائتلاف سعودی، تسلیحات آمریکایی ارسالی واشنگتن برای ائتلاف سعودی- اماراتی به دست حوثی ها در یمن هم رسیده است.

سی‌ان‌ان هشدار داده که دستیابی نیروهای مورد حمایت ایران در یمن به تسلیحات آمریکایی، سبب «فاش شدن برخی از فناوری‌های حساس نظامی آمریکا برای ایران و احتمالا به خطر افتادن جان نظامیان آمریکایی در دیگر مناطق» می‌شود.

انتشار گزارش سی‌ان‌ان درباره انتقال تسلیحات آمریکایی فروخته شده به ائتلاف سعودی به تروریست‌ها، پیشتر در گزارش مستند گروه موسوم به «خبرنگاران عربی برای روزنامه‌نگاری تحقیقی» هم اعلام شده بود.

طبق آن گزارش، سلاح‌های ارسال‌شده انگلیس و آمریکا برای ائتلاف سعودی در جنگ یمن، به دست گروه انشعابی از سازمان‌های تروریستی چون «القاعده» و «داعش» رسیده است
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: