کد خبر: ۸۰۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: ۲۸۵
صبح امروز انجام شد؛
​تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح ملی ارتقای ظرفیت ساخت و تعمیر شناور در کشور بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۴ فروند شناور در قالب ۹ تیپ و با اعتباری ۱۴۰ میلیون یورویی منعقد شد.
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارتخانه‌های دفاع و راه و شهرسازی

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مراسم تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای طرح ملی ارتقای ظرفیت ساخت و تعمیر شناور در کشور صبح امروز با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در محل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.

وی ادامه داد: در قالب این تفاهم‌نامه و با استفاده از توان صنایع دریایی، گامی بلند در قطع وابستگی در زمینه تأمین نیازهای عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار می‌گیرد.

به گفته وزیر دفاع، نیازهایی که در حوزه‌های بسیار مهم امداد و نجات دریایی، لایروبی، آلاینده روب، آتش‌خوار، مسافری و تفریحی، حمل مسافران، تأمین تجهیزات مورد نیاز بندری از قبیل دوربین دید در شب، شناورهای مناسب جهت تردد و عزیمت افسران کنترل در راستای این تفاهم نامه تأمین می‌شود.

این تفاهم‌نامه با هدف ارتقای توان داخلی و بومی‌سازی زنجیره تأمین صنعت کشتی‌سازی و ایجاد اشتغالزایی و کاهش خروج ارز از کشور و نیز در راستای اجرای سیاست‌های پیشگیری از سوانح دریایی و با توجه به حوادث رخ داده در کشور به ویژه در بخش شناورهای مسافری و همچنین نامه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به وزیر راه و شهرسازی و موافقت وی برابر پیشنهاد ارائه شده، منعقد شد.

اهداف این تفاهم‌نامه شامل همکاری مشترک در تأمین نیازمندی‌های سازمان بنادر و دریانوردی، حمایت از تولید داخل و اشتغالزایی و در نهایت عملی کردن شعار سال است.

همچنین از دیگر اهداف امضای این تفاهم نامه، ایجاد کیفیت مطلوب در بهره‌برداری، تأمین نیازهای سازمان بنادر برای ایجاد یک ناوگان توانمند در بنادر و دریانوردی جهت حفاظت و پیشگیری از خطرات ناشی در دریا و تکمیل ظرفیت‌های بالقوه سازمان صنایع دریایی، رشد و تعالی در زمینه‌های مختلف از قبیل طراحی و ساخت و تولید انواع شناورهای مرتبط و تجهیزات و اقلام خاص دریایی جهت اهداف عالیه سازمان بنادر و دریانوردی است.

براساس این تفاهم‌نامه اعتبار مالی پیش‌بینی شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان پروژه در اختیار سازمان صنایع دریایی جهت تحویل شناورها قرار خواهد گرفت و زمان شروع همکاری مشترک در قالب این تفاهم‌نامه از تاریخ امضای آن یعنی امروز (۱۴ بهمن) بوده و اعتبار آن تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

اهم اولویت‌های اعلام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان صنایع دریایی جهت ساخت شناور در داخل کشور شامل ایجاد ناوگان شناورهای جستجو و نجات و آتش‌خوار، شناورهای مناسب جهت تردد و عزیمت افسران کنترل، ایجاد ناوگان شناورهای لایروب و ضد آلودگی و آلاینده روب، ساخت شناورهای مسافربری جدید تفریحی جهت توسعه گردشگری، تعمیرات شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی، ساخت شناورهای یگان حفاظت دریایی و گارد دریایی، شناور امداد و نجات، تأمین تجهیزات خاص مورد نیاز بندری از قبیل دوربین دید در شب، تجهیزات مخابراتی و نیز طراحی و ساخت کلیه شناورهای طرح تحول صنعت دریایی مرتبط با سازمان بنادر و دریانوردی است.

در این مراسم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم انعقاد همکاری با وزارت دفاع برای ساخت ۴۴ فروند شناور مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: این تفاهم‌نامه گامی جدی و ارزشمند در راستای حمایت از کالای ایرانی است و نیازهای کشور از طریق توانایی‌های داخلی تأمین می‌شود و با امضای آن راهی به منظور رونق کسب‌وکار در حوزه دریایی پیموده خواهد شد.

همچنین در این مراسم، امیر دریادار رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به این‌که ساخت ۴۴ فروند شناور مورد نیاز در قالب ۹ تیپ در بخش‌هایی نظیر آتش‌خوار، مسافربری، پشتیبانی در لنگرگاه‌ها و بنادر، لایروب و ضد آلودگی و آلاینده‌روب تردد و عزیمت افسران کنترل مدنظر قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: این تفاهم‌نامه با اعتباری معادل ۱۴۰ میلیون یورو و ظرف سه سال توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته خواهد شد.

سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و نیروهای مسلح به عنوان منسجم‌ترین سازمان دریایی کشور توانایی ساخت شناورهای مورد نیاز داخلی، زیرساخت‌ها و تأمین قطعات یدکی و انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را دارد و تا سقف ۷۰ درصد از ۴۴ شناوری است که قرار است ساخته شود توسط سازمان صنایع دریایی است و تقریباً می‌توان آن را شناورهای تمام ایرانی نامید که به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل داده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: