
به گزارش 
خبرداغ ، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور
 و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان در نشست 
خبری دومین جشنواره ملی طراحی پارچه لباس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه 
یکی از سیاستهای محوری این کارگروه اتکا به ظرفیتهای غیردولتی و 
بهرهمندی از تشکلهای خصوصی، هنرمندان و دیگر اعضای مرتبط با آن است،گفت:
 در همین راستا اجرای جشنواره طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان به انجمن 
طراحان پارچه و لباس واگذار شد.
او
 ادامه داد: سیاست دیگر کارگروه مد و لباس کشور در راستای استعدادیابی و 
تخصصی کردن این حوزه است که حجم قابل توجهی از آن در گروههای کودک و 
نوجوان جای میگیرد.قبادی با بیان اینکه طراحی و تولید و عرضه پوشاک به سمت
 توجه به نیازهای جامعه پیش میرود، گفت:متأسفانه در حوزه لباس کودک و 
نوجوان همراهی بخشهای مختلف و دستگاهها کافی نیست حتی گاهی اوقات 
مقاومتهایی نیز صورت میگیرد.
او
 گفت: یکی از سیاستهای محوری کارگروه ایجاد باور در گروههای تخصصی برای 
توسعه تولید و طراحی پوشاک کودک و نوجوان به شکل حرفهای است. دبیر کارگروه
 مد و لباس کشور الگوبرداری صرف از انیمیشنها و تولید لباسهای دم دستی و 
عرضه آن به بازار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید به نیازهای واقعی 
گروه کودک و نوجوان در این زمینه بپردازیم. قبادی افزود: متأسفانه جامعه 
علمی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان به این مسئله توجه نمیکند در حالی که
 بسیاری از مسائل جدی بهداشتی ما از حوزه پوشاک نشأت میگیرد. توجه به 
مسائل زیستی در قالب یکی از گرایشهای سرطان و ارتباط آن به لباس در جهان 
مورد توجه قرار گرفته اما از این مسئله جدی چشمپوشی میشود.
او
 با اشاره به اینکه جامعه نوجوان و کودک ایرانی جمعیت قابل توجهی دارند، 
اظهار داشت: به همین دلیل باید برنامههای محوری مخصوص این جامعه مورد توجه
 قرار گیرد. دبیر کارگروه مد و لباس کشور ادامه داد: برنامههای بالادستی 
کشور از جمله برنامه ششم توسعه بر اساس نگاه توسعه جمعیتی نوشته شده که 
نمیتوان زیرساختهای آن را تنها به ساختمان و راه تقلیل داد. تأمین 
محصولات مرتبط با زندگی و سبک زندگی از محورهای کلیدی برنامههای بالادستی 
کشور است.
او
 ادامه داد: از همین رو در حوزه مد و لباس به شدت نیازمند برنامهریزی کلان
 هستیم. قبادی با بیان اینکه لباس نوجوان به عنوان یک ژانر جدی در دستور 
کار کارگروه مد و لباس کشور قرار گرفته است از فعالیت 20 برند ایرانی در 
این ژانر خبر داد و گفت:با وجود اینکه این 20 برند در حال طراحی و تولید 
انبوه در حوزه نوجوان هستند اما حجم تولیدات با توجه به جمعیت این گروه سنی
 کافی نیست. دبیر کارگروه مد و لباس کشور در خصوص وضعیت لباس مدارس نیز 
توضیح داد:  وزارت آموزش و پرورش  یکی از دستگاههایی بود که تا دو سال پیش
 مورد نقد جدی کارگروه مد و لباس کشور قرار گرفته بود تا اینکه طی این دو 
سال ورود جدی به حوزه لباس مدارس داشته است. او ادامه داد: مسابقه طراحی 
لباس دانشآموزی به زودی در کارگروه مد و لباس کشور مصوب میشود.
قبادی
 با اشاره به بند 7 وظایف وزارتخانه آموزش و پرورش در حوزه مد و لباس کشور 
اظهار داشت: آئیننامه برگزاری طراحی لباس دانشآموزی به مرحله پیشنویس 
اولیه رسیده و در جلسه بعدی کارگروه این آئیننامه مورد تصویب نهایی قرار 
خواهد گرفت.
به
 گفته دبیر کارگروه مد و لباس کشور، کارگروه مد و لباس کشور به دنبال 
یکسانسازی لباس مدارس در کل کشور نیست و بر اساس بند 4 این آئیننامه به 
اقتضای سن و جغرافیا و حتی دورههای مختلف فصلی این لباس تغییر خواهد کرد. 
او گفت: تغییرات مورد نظر در لباس مدارس به این معناست که هر استان و 
شهرستان میتواند چندین  گروه طراحی لباس در اختیار داشته و حتی ما حاضر 
هستیم برای هر مدرسه یک طراح لباس معرفی کنیم.
فارس