
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در
روزنامه ایران نوشت: «پنجشنبه شب خبر ۲۰:۳۰ صدا و سیما در اقدامی
غیرحرفهای، گزارشی از خطای یک معلم در یکی از مدارس استان همدان را با آب و
تاب فراوان پخش کرد.
به گزارش
خبرداغ به نقل از آفتابنیوز؛
وزیر آموزش و پرورش افزوده است: صرف نظر از آن که این گزارش تقطیع شده و
ناقص بود، پخش این خبر از شبکه سراسری رسانه ملی از چند جهت قابل نقد و
ایراد است:
۱-
اگر چه وجود نازنین کودکان و نوجوانان و روح لطیف و تأثیرپذیر آنان نباید
تحت هیچ شرایطی موجب آزار و تنبیه حتی لفظی قرار گیرد، لیکن اگر یک معلم در
میان بیش از یک میلیون همکار فرهنگی و در یک کلاس از ۶۰۰ هزار کلاس این
مرز و بوم به هر دلیل موجب خطای حرفهای شد، آیا باید آن را به این نحو
تخریبی رسانهای کرد؟ این سؤال و پاسخ آن هرگز به معنای تلاش برای نادیده
گرفتن و صرف نظر کردن از این خطا نیست بلکه اشاعه این خطاها آن هم از طریق
رسانه ملی - که انشاءالله بینندگان پرشماری داشته باشد - کمکم به عادی
شدن این گونه خطاها و گسترش آن کمک خواهد کرد.
۲-
اعتماد آحاد جامعه و پایگاه اجتماعی نظام آموزش و پرورش، مهمترین عامل
برای ارتقای کیفیت این نهاد مهم است. هر عاملی که خواسته یا ناخواسته بر
این جایگاه لطمه وارد کند، حتماً و حتماً رشد و تعالی آموزش و پرورش را هدف
قرار داده و آن را با مشکل مواجه میسازد. آیا سزاوار است در جایی که رهبر
معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) به کرات از نظام آموزش و پرورش به
عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگساز جامعه نام میبرند، با بزرگنمایی
یک اشتباه یا انعکاس آن با روشی ناصحیح، این نظام را مورد هجمه قرار دهیم و
خانوادهها را نسبت به معلمان خدوم و زحمتکش بیاعتماد نماییم؟ تأکید
میکنم همه مدیران و مسئولان در آموزش و پرورش قانوناً و اخلاقاً مکلف به
رصد مستمر رفتارهای همکاران در مدارس و کلاسها و برخورد منطقی و منطبق بر
قانون با متخلفین خواهند بود؛ همچنان که در موارد مشابه گزارش مورد نظر،
شخص و اشخاص خاطی با شدیدترین وجه آن مورد توبیخ، تغییر شغل و سایر تنبیهات
اداری قرار گرفتهاند. لیکن همان طور که خطای یک قاضی، یک روزنامهنگار،
یک پزشک، یک کارمند صدا و سیما و... با جزئیات آن مورد اطلاعرسانی به این
نحو قرار نمیگیرد - که نباید هم بگیرد - پخش این گزارش و گزارشهای مشابه
در مورد آموزش و پرورش تزریق سمی مهلک در اطمینان و اعتماد عمومی جامعه
خواهد بود.
۳-
ورود خبرنگار و دوربین به محیط مدرسه و کلاس و بازخواست کردن و یکی به دو
کردن با مسئولین مدرسه در منظر دانشآموزان به شکلی که در گزارش مورد نظر
مشاهده شد، بسیار ناپسند و به دور از شأن محیط تعلیم و تربیت بوده است. این
موضوع را از مدیرانی که اجازه این ورود و ضبط چنین گزارشی را صادر
کردهاند، پیگیری خواهم کرد. امیدوارم همکاران صدا و سیما همانند بسیاری از
گزارشهای پیشین با کنترل هیجانات خود اجازه دهند این گونه مشکلات و خطاها
با روش صحیح و منطقی و با هزینههای کمتر اجتماعی پیگیری و رفع شود.»