کد خبر: ۷۹۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
تعداد بازدید: ۲۴۹
نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر امروز با حضور وزیر امور خارجه و به منظور پاسخ دادن به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس در شورای اسلامی از وی و همچنین رسیدگی به استیضاح تعدادی از نمایندگان، برگزار شد.
جزییات جلسه پرسش و پاسخ ظریف و استیضاح‌کنندگان به روایت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی نجفی خوشرودی  درخصوص جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مصطفی کواکبیان به همراه شش نفر از نمایندگان در ابتدای این نشست، اصل ماجرا دانمارک و موضع‌‌گیری برخی از کشورهای اروپایی را در شرایط کنونی را مورد پرسش قرار داد که ظریف در پاسخ به این سوال گفت که بررسی و ارزیابی این اتفاق همچنان در دستورکار قرار دارد و این اتفاق مشکوک است و مورد تایید مقامات نظام نیست.

وی ادامه داد: قرار شد نماینده سوال‌‌کننده در خصوص قانع شدن یا قانع نشدن متعاقبا اعلام نظر کند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در ادامه، سوال حجت‌‌‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و کلات درخصوص وضعیت شیعیان در نیجریه را مطرح کرد که در پاسخ، وزیر امور خارجه تلاش‌های دیپلماتیک در این رابطه را تشریح و بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌‌ها تاکید کرد. پژمانفر از پاسخ ظریف قانع نشد.

نجفی خوشرودی اضافه کرد: سپس علی کرد، نماینده خاش و میرجاوه دیپلماسی ایران در روابط با گذرگاه‌‌‌‌‌‌ها به شرق و جنوبشرقی را پرسش کرد که ظریف در پاسخ، رایزنی‌‌‌‌‌های سفرا و تلاش‌‌های وزارت امور خارجه در روابط این گذرها به ویژه پاکستان از جمله آزادی مرزبانان را تشریح کرد که کرد از نماینده خاش از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد.

وی به سوال دیگری از ظریف اشاره کرد و اظهار داشت: مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود هم پرسشی درخصوص ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی مطرح کرد که ظریف در پاسخ به این سوال گفت: وزارت امور خارجه، تسهیل‌‌کننده روابط خارجی است و مسئولیت هماهنگی و زمینه‌‌سازی را برعهده دارد، مقابله با تحریم‌‌ها و پایش شرایط اقتصادی از مهمترین برنامه وزارت امور خارجه است. وزارت امورخارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، معاونت اقتصادی را ایجاد و نمایندگی‌‌‌های جمهوری اسلامی براساس شاخص‌‌های اقتصادی ارزیابی می‌‌شود که لاهوتی از پاسخ ظریف قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در ادامه سوال‌‌های والی‌الله داداشی، نماینده آستارا درخصوص بهره‌‌گیری از ظرفیت‌‌های کشورهای همسایه مطرح شد. ظریف در پاسخ به این سوال به اولویت همسایگان در سیاست خارجی اشاره و گفت که بر همین اساس، سفرهای متعددی به کشورهای همسایه داشته‌‌ام و روابط خارجی ایران با همسایگان به جز معدودی از کشورها، در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. مقرر شد جلسه مشترک برای بررسی بیشتر موضوع برگزار شود.

نجفی خوشرودی ادامه داد: مجتبی ذالنور، نماینده قم هم دو سوال درخصوص اظهارات ظریف پیرامون پولشویی و توان نظامی جمهوری اسلامی مطرح کرد. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال با اشاره به نقل ناقص از اظهاراتش در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد که در آن سخنرانی تاکید کرده است که آنچه موجب شد آمریکا به ایران حمله نظامی نکند، فرهنگ ایثار و مقاومت مردم است نه توان نظامی آنها و این به معنای نادیده گرفتن توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی با بیان اینکه ذوالنور از پاسخ ظریف قانع نشد، خاطرنشان کرد: در ادامه نشست کمیسیون، درخواست رسیدگی تعدادی از نمایندگان مجلس به درخواست استیضاح آقای ظریف درخصوص اظهارات وی پیرامون پولشویی وفق ماده ۲۳۴ آیین‌‌نامه داخلی مجلس (رسیدگی از طریق قوه قضاییه) مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌‌شهر و محمد حسن‌‌نژاد، نماینده مرند و جلفا به نمایندگی از درخواست‌‌کنندگان، طرح موضوع کردند و وفق ماده مذکور، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ظرف مدت ۱۰ روز نتیجه را مورد رسیدگی و وارد بودن درخواست نمایندگان فوق‌‌الذکر را اعلام می‌‌کند.

نجفی با بیان اینکه در ادامه درخواست استیضاح تعداد ۲۴ نفر از نمایندگان از آقای ظریف مطرح شد، ابراز داشت: نمایندگان استیضاح‌‌‌کننده محورهای استیضاح را مطرح و ظریف به این محورها به سوالات پاسخ گفت. قرار شد تا دو هفته بعد نشست‌‌های بررسی مشترک برگزار و تصمیم‌‌گیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: