رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم رسانههای خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند، گفت: تعریفی که در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیامرسان شده شامل شبکههای اجتماعی هم میشود و سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد.
به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه امضای تفاهمنامه کسبوکارهای دیجیتال توسکا، با بیان اینکه ما معتقدیم که پلتفرمهای اطلاعاتی و رسانهای و بهداشتی - آموزشی تجارتی و پولی بانکی باید در کشور تقویت شوند، زیرا آینده مرزهای مجازی کشور را این پلتفرمها تعیین میکنند، گفت: پلتفرمهای رسانهای که پیامرسانها بخش مهمی از آن هستند، در دنیا توسعه بیشتری پیدا کرده و در کشور ما شاید تنها پلتفرمی باشد که نزدیک به ۵۰ میلیون شهروند از آن استفاده میکنند. در اولویت ماست که این پلتفرم ملی شود و بخش اعظم کشور ما از پلتفرمهای داخلی استفاده کند. حرکتی را از سال گذشته شروع کردیم و امیدواریم ظرف امسال و سال آینده به نقاط خوبی برسیم.
وی دربارهی جداسازی هاتگرام و طلاگرام از تلگرام توضیح داد: بنای ما این است که در کشور بخش بزرگی از جامعه از پلتفرمهای ملی و بومی استفاده کنند؛ در رسانه هم اعتقادمان این است که مردم باید نیازهای پیامرسانی خود را چه در حوزه رسانه و چه ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از طریق پلتفرمهای داخلی انجام دهند. در سیاستی که اتخاذ شد شورای عالی فضای مجازی سندی برای تقویت پیامرسانهای داخلی تصویب کرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در دوران گذار برای اینکه به این سمت برویم که این پیامرسانها بخش بزرگ جامعه را در اختیار بگیرد مهلتی به دو پیامرسان واسط دادیم که در این دوران به خودکفایی برسند. قرار بوده تا آخر آذر این اتفاق بیفتد و امیدوارم آنها به خودکفایی برسند و ما دیگر سیاست حمایتی خود را از آنها قطع خواهیم کرد. پس از این تاریخ هم پیامرسان مسدود نمیشود اما باید بتواند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهد.
فیروزآبادی در پاسخ به سوال ایسنا درباره نحوه اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیامرسانهای خارجی بیان کرد: ما معتقدیم در مرکز ملی فضای مجازی رسانههای خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد که اینگونه پیامرسانها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آنها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند.
وی افزود: تعریفی که ما در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیامرسان کردهایم شامل شبکههای اجتماعی هم میشود. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند، اما اینکه اجرای این سیاست در چه مرحلهای باشد بحث دیگری است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به میزان حمایت دولت از پیامرسانهای داخلی و با اشاره به چالش ایجادشده بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما اظهار کرد: این جنگ به نفع هیچکس نیست. استقلال و تولید پلتفرمهای بومی باید با همت و مشارکت همه مردم، بخش خصوصی، دولت و تکنولوژیستهای کشور صورت بگیرد. از اینگونه دعواها فقط مردم هستند که ضرر میکنند.
فیروزآبادی همچنین خاطرنشان کرد: ما از اینکه قوای مقننه، مجریه و قضاییه در حوزه فضای مجازی فعال شوند استقبال میکنیم.
وی با اشاره به نقش کسبوکارهای نوپا در برابر تحریمها بیان کرد: کسب و کارهای نوپا ایجاد اشتغال میکنند و باعث رونق اقتصادی میشوند و بخش قابل توجهی از اقتصاد خواهند شد و میتوانند مستقل از فشارهای خارجی به فعالیت خود ادامه دهند؛ بنابراین ما روی توسعه کسبوکارهای نوپا و اقتصاد دیجیتال تاکید داریم و رئیس جمهوری هم در موارد مختلف از آنها اعلام حمایت کردند.