کد خبر: ۷۹۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
تعداد بازدید: ۳۰۵
لاریجانی در اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت:
رییس مجلس شورای اسلامی دشمن اصلی اسلام را رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد: مساله ما اختلاف با عربستان نیست. مخالفت ما با عربستان و امارات به‌دلیل رفتار جنایتکارانه آنها در یمن است و ما به این جهت به آنها خرده می‌گیریم.
مخالفتمان با عربستان و امارات به‌دلیل رفتار جنایتکارانه آنها در یمن است/ ایران نیازی به هلال شیعی ندارد

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی لاریجانی شامگاه امشب در مراسم اختتامیه سی و دومین اجلاس کنفرانس وحدت اسلامی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت: نکته‌ای مهمی که در منطقه مواجه هستیم تحرکات منطقه است که باید این معرکه را به درستی بشناسیم تا به بیراهه نرویم

وی با بیان اینکه خصوصیات تحرکات منطقه این است که موجب برهم ریختگی امنیتی شده است، اظهار داشت: این اختلافات ربطی به شیعه و سنی ندارد. شیعه و سنی سالها با یکدیگر زندگی می‌کردند و مشکلی نداشتند اما این ریشه این بحران ناامنی به تشکیل گروه‌های تروریستی برمی گردد که داعیه خلافت داشته و منتج به خونریزی می‌شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مسابقه‌تسلیحاتی در منطقه تصریح کرد: حجم زیادی سلاح وارد منطقه می‌شود که واقعی نیست و برخی کشورها سه برابر وسعت خود سلاح خریداری کرده‌اند. یک بعد آن، مربوط به منافعی است که آمریکایی ها دارند که می خواهند پول دربیاورند. گاهی ترامپ شفافیت در حرفهایش است که ماهیت آمریکایی ها را نشان می دهد و صریح می گوید کشوری که در یمن در حال جنایت است را نمی توانیم دست بزنیم چون به ما منافع می دهد. 

لاریجانی با بیان اینکه صف‌های جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: این آرایش جدید طبیعی نیست؛ در حالی که یک دشمن جدی مانند رژیم صهیونیستی داریم و آن را رها کنیم، طبیعی نیست و پشت پرده‌ای دارد.

وی دشمن اصلی اسلام را رژیم صهیونیستی دانست و ابراز داشت: مساله ما اختلاف با عربستان نیست. مخالفت ما با عربستان و امارات به‌دلیل رفتار جنایتکارانه آنها در یمن است و ما به این جهت به آنها خرده می‌گیریم.

رییس مجلس ادامه داد: زمانی همین سعودی ها اوایل انقلاب از این اشتباهات کردند و به جای اینکه از انقلاب اسلامی ایرانیان خوشحال شوند، صدام را مقابل ایران تحریک کردند. زمانی هم که آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ، رئیس جمهور بود، رابطه ایران و عربستان خوب بود و روابط سیاسی و فرهنگی داشتیم. زمانی من با مسئول امنیتی عربستان جلسه ای داشتم گفت ما دو اشتباه در برخورد با، شما داشتیم؛ یکی اینکه به صدام در جنگ علیه شما کمک کردیم و گفت چهل میلیارد دلار ما به صدام کمک کردیم و دوم اینکه طالبان را به وجود آوردیم.

لاریجانی با بیان اینکه خودشان راه اشتباهی رفتند و خودشان فهمیدند، عنوان کرد: امروز هم ما مشکلی با این ها نداریم این ها کشور اسلامی هستند اما راه را اشتباه می روند. آنها می گویند ایران با حوثی‌ها در ارتباط است اما حوثی‌ها بخشی از مردم یمن هستند، چرا سعودی‌ها در کشور یمن دخالت می‌کنند؟

وی به درخواست وساطت علی عبدالله صالح با حوثی‌ها و کارشکنی سعودی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: حتی ماهیت تروریست‌ها نیز مساله و ریشه اصلی نیست و آنها صرفا ابزار هستند. گاهی می گویند چون ایران یک هلال شیعی را درست کرده اما ما اهل این کار نیستیم و نیازی نداریم. 

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه وحدت بین فرق اسلامی مساله‌ای استراتژیک برای جمهوری اسلامی است و در هیج شرایطی به خاطر منافع مسلمانان آن را رها نمی‌کنیم، بیان کرد: ما اگر به حزب الله کمک می‌کنیم به حماس و جهاد اسلامی نیز کمک می‌کنیم. کشورهایی که دوره‌گردی همچون نتانیاهو را راه می‌دهند، ظرفیت خود را از دست می‌دهند. 

لاریجانی هدف معامله قرن را تسلط اسرائیل بر منطقه دانست و گفت: با ایجاد این فرسایش فعلی در منطقه، دشمن تصور می‌کند کشورهای اسلامی دیگر چیزی ندارند و درصدد هستند به ماجرای فلسطین خاتمه بدهند.

وی با تاکید بر اینکه چپاول منطقه برای آمریکا یک مساله اصلی است، اظهار داشت: قراردادهای متعدد و بزرگ آمریکا با سعودی و کشورهای کوچک عربی یک تحول مهم است و آنها می‌خواهند یک آرایش جدید سیاسی درست کنند لذا نیاز دارند که ایران را تبدیل به سیبل کنند.

رئیس مجلس یکی از ابزارهای این کار را ایجاد تفرقه مذهبی و دوشیدن کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: بعید است مردم فلسطین تحت هر شرایطی فراموش شوند. مردم منطقه از اسرائیل نفرت داشته و آن را غده سرطانی می‌دانند.

وی با تاکید مجدد بر این‌که ایران نیازی به هلال شیعی ندارد و آن را هم قبول ندارد، گفت: آن آقایی که این حرف را زده هم، سخن خودش نبوده است چون به خوبی شرایط ایران را می‌شناسند. بر این اساس باید به این سئوال پاسخ داد که موضوع و ماهیت مساله چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ارزیابی آن است که این طرح کاملا آمریکایی و اسرائیلی است که نباید در خط آنها حرکت کرد. اسم این طرح را معامله بزرگ گذاشته‌اند که چند هدف اساسی را دنبال می‌کند. اولین هدف آن است که قدرت اسرائیل را در منطقه افزایش دهند. تصور می‌کنم که چون سایش‌ها در کشورهای اسلامی زیاد شده است، آنها هر کاری می‌خواهند را می‌توانند انجام دهند لذا زمان برای اسرائیل مناسب است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آن است که می‌خواهند قضیه فلسطین را خاتمه دهند. یعنی بگویند مهاجران فلسطین در کشورهای دیگر بمانند و به سرزمین‌شان برنگردند برای بازسازی غزه و سایر شهرها هم کمک‌هایی را ارائه دهند تا ماجرای فلسطین خاتمه پیدا کند.

به گفته لاریجانی، چپاول منطقه هدف اساسی دیگر آن‌هاست. آن‌ها برای چپاول سناریو درست کرده‌اند که نمونه بارز آن قراردادهای عظیم آمریکا ظرف یکی دو سال اخیر با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و برخی کشورهای کوچک منطقه است. آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان به دنبال ایجاد آرایش سیاسی در منطقه هستند. برای این کار ایران را سیبل کرده‌اند. چون ایران تنها کشوری است که مقابل اسرائیل و آمریکا ایستاده است و ۴۰ سال است که روی حرفش ایستادگی کرده است. به همین دلیل موضوع شیعه و سنی را راه انداخته، هر از گاهی مطالبی علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: علی‌رغم این‌که ایران در طول چند سال اخیر با تروریست‌ها درگیر بوده و کمر تروریست‌ها را در عراق و سوریه شکسته است، اما باز ترامپ می‌گوید ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند. این حرف را می‌زند تا کشورها را از ایران بترساند و از قِبَلَش اسلحه بفروشد و همچنین شرایط را برای اسرائیل آماده کند. این‌ها نشان می‌دهد ماهیت طرح بسیار پلید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که "آیا آمریکا و اسرائیل در اجرای طرح معامله بزرگ قرن موفق می‌شوند؟"، گفت: از نظر آرایش سیاسی تعزیه‌گردانی در منطقه راه انداخته است که برخی کشورها هم میزبانی می‌کنند. برخی از کشورهای بزرگ‌تر هم این خطا را مرتکب شدند. حال این‌که اگر پرده‌ها کنار رود شرایط تغییر می‌کند. تحت هیچ شرایطی مردم، فلسطین را فراموش نمی‌کنند. ممکن است دولت‌های‌شان برای منافع خود و خوشایند آمریکا چیزی بگویند و یا سکوت کرده و با اسرائیل ارتباط برقرار کنند. اما مردمان‌شان از این کار نفرت دارند. مردم منطقه در هر کشوری اسرائیل را غده سرطانی دانسته و از آن نفرت دارند.

وی افزود: بر این اساس دولتمردان کشورهایی که از نخست‌وزیر دوره‌گرد اسرائیل میزبانی می‌کنند فقط خودشان را از بین می‌برند و ضعیف می‌کنند. چون بیداری در کشورها به‌خصوص نسل جوان زیاد شده و شرایط همچون گذشته نیست که امراء و حکمرانان یک چیزی بگویند و بقیه عمل کنند. نمونه را می‌توان در جنایت سعودی‌ها در ترکیه دید که همه از آن مطلع شدند. پس این‌طور نیست که چهار دولت یک کاری با اسرائیل کنند و بقیه هم از آن تبعیت نمایند چون روشن‌بینی در بین مردم به‌خصوص در جوانان ایجاد شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسأله دیگر آن است که جریان‌های مقاومت در منطقه متوجه شدند که برخی تحریم‌ها درست نبوده است. مشخصا دوستان ما در اخوان‌المسلمین به این نتیجه رسیده‌اند که برخی حرف‌ها که پشت سر ایران می‌زدند، صحیح نبوده و کشورهای گردن‌کلفت، موذی و ماجراجو در بین اخوان و بقیه مسلمانان چنین حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند که صحت نداشته است. برخی نیروهای مقاومت هم تحلیل‌های دقیقی درباره سوریه نداشته‌اند. ما همان زمان گفتیم که موضوع سوریه مساله حکومت نیست بلکه می‌خواهند یک ستون مقابل اسرائیل را از بین ببرند. در همان زمان برخی کشورها به ما اعتراض می‌کردند که چرا از سوریه حمایت می‌کنید. ما به آن‌ها استدلالمان را می‌گفتیم مبنی بر این‌که این یک توطئه است اما برخی دوستان چنین تحلیلی را قبول نداشتند و حتی آن زمان بیان می‌کردند ظرف دو هفته در مسجد اموی نماز می‌خوانند. ما به آن‌ها می‌گفتیم مطمئن باشید که این اتفاق نمی‌افتد. الان چند سال گذشته و این همه خونریزی صورت گرفته است. ما همان زمان می‌گفتیم مشکل، با توافق سیاسی و نه نظامی حل می‌شود. سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه فکر می‌کردند می‌توانند با رفتار نظامی موضوع سوریه را حل کنند که این یک اشتباه بود.

وی افزود: سعودی‌ها، امارات و برخی کشورها می‌گویند که در اول انقلاب در برابر ایران اشتباه کردند این‌که مقابل ایران ایستادند و صدام را تحریک کرده و هشت جنگ راه انداختند. ما از آن اشتباه چشم‌پوشی کردیم و تلافی نکردیم اما اشتباه دوم‌شان بدون تلافی باقی نخواهد ماند. نمی‌گذاریم از کشورهایی که خطای قبلی را مرتکب شدند و امروز کنار آمریکا و به سود اسرائیل توطئه بزرگ را رقم می‌زنند، سودی حاصل شود. شما بزرگان کشورهای اسلامی هستید اما بدانید ما در مقابل اسرائیل می‌ایستیم و نمی‌گذاریم معامله قرن در منطقه شکل بگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر امروز آمریکا، ایران را تحریم می‌کند و فشار می‌آورد به این دلیل است که ما دست‌شان را خوانده‌ایم مبنی بر این‌که آن‌ها می‌خواهند اسرائیل را در منطقه حاکم کنند و این ایران است که ایستاده و مقاومت می‌کند. شما بزرگان کشورهای اسلامی می‌توانید شرایط را عوض کنید.

وی افزود: به ما می‌گویند که چرا حزب‌الله قدرت بزرگ منطقه شده است. این حقش است چون اگر حزب‌الله نبود شما لبنان را یک لقمه می‌کردید. حزب‌الله وجود دارد که می‌ترسید به سمت لبنان بروید. از طرف دیگر اگر حماس و جهاد قوی نبودند شما ظرف دو روز از آن معرکه‌ای که راه انداختید، فرار نمی‌کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توطئه فعلی، توطئه بزرگ آمریکایی ـ اسرائیلی است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که در زمین آمریکا بازی می‌کنند بدانند که این شرایط هم می‌گذرد. آنها در این شرایط نخست‌وزیر بدبخت رژیم صهیونیستی را به کشورشان دعوت کردند. این برای آنها ننگ‌آور است. نباید کشورهای اسلامی خودشان را ارزان عرضه کنند که آینده‌ای ندارد. بدانید که از طرح معامله بزرگ قرن سودی نخواهید برد.

لاریجانی افزود: در این بین برخی کشورهای منطقه دست از بازی دوگانه بردارند. آن‌ها بیرون کارهای دیگری می‌کنند و بعد به ما پیغام‌های دیگری می‌دهند. رو راست باشید! این رفتارها را نمی‌پذیریم. نمی‌شود پشت‌سر، یک عهده را علیه ایران تحریک کنید و بعد پیغام بفرستید که با ما مشکل ندارید و می‌خواهید کار کنید. فکر می‌کنم شرایط در آینده علی‌رغم تمامی تبلیغات سوء و تصورات، تغییر خواهد کرد. همان‌طور که دو صاحب‌نظر آمریکایی هم در مقاله‌ای بیان کردند که ترامپ فکر نکند فشار اقتصادی به ایران دستاورد بزرگی دارد. این همچون قضیه سعودی‌هاست که فکر می‌کردند با فشار و بمباران می‌توانند مشکل یمن را حل کنند. حال این‌که مردم یمن ریشه‌دار هستند و هر کسی وارد یمن شده، نتوانسته به راحتی خارج شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: خودتان را مسخره نکنید. گاهی فشار زیاد جواب عکس می‌دهد. این موضوع درباره یمن هم صدق می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: