کد خبر: ۷۸۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۴
رئیس دیوان عدالت اداری خبر داد؛
رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: وزارت بهداشت در سال ۹۶ تعداد ۱۱ هزار و ۴۰۸ مورد شکایت داشت که نسبت به سال ۹۵ رشد ۶۲ درصدی داشته و این آمار نگران‌کننده‌ای است.
رشد ۶۲ درصدی شکایات از وزارت بهداشت/ ۱۱ هزار و ۴۰۸ مورد شکایت

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم بهرامی در پنجمین همایش علمی کاربردی حقوقی دانشگاه‌‌‌‌‌ها و دانشکده‌‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ضمن ابراز خرسندی از تعاملات خوب و سازنده دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت، گفت: تعداد ورودی پرونده‌‌‌های وزارت بهداشت رو به افزایش است و با توجه به روابط خوب این دو نهاد باید تلاش مضاعف در کاهش پرونده‌‌‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از افتخارات بزرگ قانون اساسی، اصل ۱۷۳ و شکایت مردم از دستگاه‌‌‌های دولتی است، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌‌‌‌گیری دیوان عدالت اداری مردم می‌‌‌‌توانند از دستگاه‌‌‌های دولتی در دیوان تظلم‌‌خواهی کنند و این یکی از برکات انقلاب بود که این شرایط را برای مردم به وجود آورد.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اصل ۱۷۰ قانون اساسی و درخواست ابطال تصویب‌‌‌‌نامه و آئین‌‌‌‌نامه‌‌‌های دولتی تصریح کرد: با توجه به این اصل مردم می‌‌‌توانند از بخشنامه‌‌ها، دستورالعمل‌‌ها و مصوبات که توسط قوه مجریه خلاف شرع یا قانون مصوب شده باشد، حتی اگر ذینفع نباشند می‌‌‌توانند شکایت کنند و ابطال آن را از دیوان عدالت اداری تقاضا کنند و با این امر بسیاری از بخشنامه‌‌‌های تبعیض‌‌آمیز باطل می‌‌شود.

بهرامی افزود: در سال ۹۶ تعداد شکایت‌‌‌ها در دیوان نسبت به سال ۹۵ به میزان ۸/۲۱ درصد افزایش داشته است. وزارت بهداشت نیز در سال ۹۴ تعداد ۹ هزار و ۱۵۲ مورد شکایت داشته که در سال ۹۵ این رقم به هفت هزار و ۱۷ پرونده رسید و کاهش ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته‌‌‌‌‌اش پیدا کرد اما متأسفانه این رقم در سال ۹۶ به تعداد ۱۱ هزار و ۴۰۸ مورد رسید که نسبت به سال ۹۵ رشد ۶۲ درصدی داشته و این آمار نگران‌‌کننده‌‌ای است.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم قوانین اصلاح شود و فهم واحد از قوانین داشته باشیم. در این زمینه یکی از اقداماتی که معاونت حقوقی ریاست‌‌‌جمهوری می‌‌‌تواند، انجام دهد این است که قوانین دستگاه‌‌‌های دولتی را اصلاح و شفاف کند.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: وزارتخانه‌‌‌ها هم نسبت به دستگاه‌‌‌های زیرمجموعه خود این وظیفه را دارند که قوانین مربوط به خود را شفاف کنند. به خصوص در مباحثی که زیاد از آنها شکایت می‌‌‌شود، نیاز بیشتری به شفافیت وجود دارد.

بهرامی بر ایجاد وحدت رویه در دیوان عدالت اداری تأکید و خاطرنشان کرد: برای ایجاد وحدت رویه مقرر کردیم که در رابطه با دادخواست‌‌‌ها بررسی‌‌‌هایی صورت گیرد و مشخص شود حق در مطالب چیست و دادخواست‌‌‌‌ها چه شرایطی را باید داشته باشند؛ اگر چنانچه شرایط وارد بود، بررسی شود که وجود حق مرتبط بر چند شرط اعلام شده در این خصوص است.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیوان جزواتی برای ایجاد وحدت رویه تهیه شده است، ابراز داشت: براساس جزواتی که از سوی دیوان عدالت اداری تهیه که ۲۴ موضوع آن شکایت‌‌‌‌های استخدامی و اداری است که در آنها الزامات و شرایطی تعیین شده است و این جزوات را در اختیار معاونت حقوقی دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی و قضات قرار داده‌‌‌‌ایم تا بر مبنای آن به دادخواست‌‌‌ها رسیدگی شود و در وزارت بهداشت نیز موجب کاهش شکایات شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: