کد خبر: ۷۷۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
تعداد بازدید: ۳۹۹
مجری فاکس نیوز از ترامپ سوال کرد که چرا هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات انتقادهای تندی درباره دیدار او با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مطرح کردند و حتی «جان برنان» مدیر سابق سیا آن را «خیانت» خوانده است؟ ترامپ گفت: «به نظر من، برنان یک آدم بد است و اگر نگاه کنید اتفاق‌های بد بسیاری در زمانی که او مسئولیت داشت، حادث شد. به نظر من او شخص خیلی بدی است».
زمزمه خروج آمریکا از ناتو/ ترامپ اصل دفاع جمعی ناتو را زیر سوال برد

رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل مواضعش درباره روسیه و ناتو به شدت تحت فشار جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها قرار گرفته، در یک مصاحبه تازه، اصل دفاع‌ جمعی این ائتلاف نظامی غربی را زیر سوال برد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از مصاحبه با مجری سرشنای «فاکس نیوز» با یک مجری دیگر این شبکه مصاحبه کرده و ماده پنجم ناتو که در آن اعضا ملزم به دفاع دسته‌جمعی از هم هستند را زیر سوال برد.

طبق ماده ۵ ناتو، کشورهای امضاکننده این پیمان توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله با آن برخیزند.

«تاکر کارلسون» مجری شبکه فاکس نیوز در ابتدای مصاحبه خود از ترامپ سوال کرد؛ چرا هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات انتقادهای تندی درباره دیدار او با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مطرح کردند و حتی «جان برنان» مدیر سابق سیا آن را «خیانت» خوانده است؟

ترامپ گفت: «به نظر من، برنان یک آدم بد است و اگر نگاه کنید اتفاق‌های بد بسیاری در زمانی که او مسئولیت داشت، حادث شد. به نظر من او شخص خیلی بدی است».

رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار انتقادهایش از روند تحقیقات درباره روسیه و بی توجهی به اقدامات افرادی چون «جیمز کومی» مدیر سابق اف‌. بی. آی علیه ترامپ گفت که آنچه که درباره پرونده ادعایی علیه او در جریان است، پر از دروغ و فریب است.

ترامپ در پاسخ به این سوال که چرا اگر کسی دشمنی با روسیه را مورد سوال قرار دهد، خائن خطاب می‌شود، گفت: «خیلی خارق العاده است وقتی شما به جنگ جهانی اول و دوم نگاه می‌کنید. در جنگ جهانی اول، آلمان و در جنگ جهانی دوم، روسیه ۵۰ میلیون نفر از دست داد و به ما در پیروزی در جنگ کمک کرد. من چند وقت پیش به خودم گفتم: ببینید روسیه به ما واقعا کمک کرد».

وی افزود: «ببینید من حامی روسیه یا حامی هیچ کسی نیستم. من فقط می‌خواهم که این کشور در امنیت باشد. من نمی‌خواهم مردم حتی درباره جنگ اتمی فکر هم بکنند. روسیه و آمریکا کنترل ۹۰ درصد سلاح‌های اتمی دنیا را در اختیار دارند و کنار آمدن با روسیه فقط به همین دلیل هم کار خوبی است و کار بدی نیست».

خبرنگار سوال کرد: «آیا به نظر شما آنها (روسیه) دشمن اصلی ما هستند؟»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «خوب آنها ارتشی قوی دارند اما اقتصاد آنها بسیار کوچک‌تر از اقتصاد چین است. من اصلا نمی‌خواهم از لفظ دشمن استفاده کنم. ما همه با هم می‌توانیم کار کنیم و کارهای بزرگتری انجام دهیم و همه در صلح زندگی کنیم. من برنامه شما را تماشا می‌کنم و دیدم که شما درباره اندازه خارق العاده چین صحبت کردید و کار بزرگی که آنها در مدت زمان کوتاهی انجام دادند. البته این به خاطر رهبری و مواضع بد ما در آمریکا (نسبت به چین در سالیان گذشته) بوده است. ما اجازه دادیم که چنین اتفاقی بیافتد و اجازه دادیم که صدها میلیارد دلار پول در بیاورند».

او با تاکید بر اتخاذ تدابیر اقتصادی و جنگ تعرفه‌ای آمریکا علیه چین، گفت که برای مقابله با چین، «اقداماتی در حال انجام شدن هستند».

ترامپ افزود: «اندازه اقتصاد ما دو برابر اقتصاد چین است اما چین همچنان اقتصاد بزرگی دارد و دومین اقتصاد بزرگ جهان است».

مجری در ادامه این مصاحبه از رئیس‌جمهور آمریکا سوالاتی درباره ناتو کرد.

او سوال کرد: «دلیل اصلی ایجاد ناتو مقابله با تهاجم روسیه به اروپای غربی بود. فکر می‌کنم که شما معتقد به این نباشید که در حال حاضر اروپای غربی با تهدید تهاجم روسیه مواجه باشد. در حال حاضر هدف ناتو چیست؟»

رئیس‌جمهور آمریکا جواب داد: «خوب، هدف ناتو (مقابله با تهدید روسیه) بود و مشکلی با این هدف وجود ندارد آنها باید پول بدهند اما آنها پول نمی‌دادند. دیگر روسای جمهور آمریکا می‌رفتند و سخنرانی می‌کردند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. این موضوع که آنها پول نمی‌دادند، واقعیت جدیدی نیست و خیلی‌ها این موضوع را برای مدت مدیدی می‌دانستند. دیگر کشورها، مقصر و متخلف بودند. آنها در گذشته پول نمی‌دادند. من سه یا ۴ روز قبل به (نشست ناتو) رفتم و گفتم که "شما باید پول بدهید" چرا که ما بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پول ناتو را برای دفاع از اروپا بپردازیم. از سوی دیگر اتحادیه اروپا دارد ما در اقتصاد می‌کشد».

مجری سوال کرد: «عضویت در ناتو سبب می‌شود که اعضا موظف به دفاع از دیگر اعضای ناتو در زمان حمله شوند. بیایید مونته نگرو را فرض بگیریم. چرا پسر من باید از مونته نگرو دفاع کند؟»

ترامپ گفت: «متوجه آنچه می‌گویی، هستم و من هم همین سوال را پرسیدم. خوب می‌دانید که مونته نگرو که یک کشور کوچک است اما مردمی قوی دارد، آنها مردمانی بسیار قوی دارند. آنها ممکن است مهاجم شوند. در اینصورت خوب به شما تبریک می‌گویم، جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد. من متوجه سوال شما هستم اما این اساسی است که ناتو بر مبنای ان ایجاد شد. فراموش نکنید که من کمی بیشتر از یک سال و نیم قبل به (ریاست جمهوری) رسیدم».

مونته نگروواقع در جنوب شرق اروپا در کرانه دریای آدریاتیک قرار دارد و ۵ ژوئن ۲۰۱۷ رسماً به عنوان بیست و نهمین عضو ناتو به این پیمان پیوست. اظهارات ترامپ درباره این کشور موجب شده تا کارشناسان آمریکایی ترامپ را به زیر سوال بردن اصل دفاع جمعی ناتو متهم کنند. این اصل تنها یک بار، آن هم پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی نیویورک، فعال شد.

سوال بعدی مجری فاکس نیوز درباره موضوع مهاجرت در کشورهای اروپایی بود. او پرسید: «در سال‌های اخیر که به اروپا سفر داشته‌اید و به اروپا نگاه کرده‌اید، آیا شما می‌توانید جایی را در اروپا بگویید که به خاطر مهاجرت گسترده مهاجران، وضعیتش بهبود یافته باشد؟»

رئیس‌جمهور آمریکا اینطور پاسخ داد: «حتی به یک مورد هم نمی‌توانم اشاره کنم و نام ببرم. من (به رهبران اروپایی) گفته‌ام که سیاست اروپا در قبال مهاجرت، سیاستی فاجعه‌بار است. شما دارید اروپا را از بین می‌برید و فرهنگ اروپا را از بین می‌برید. جرایم زیاد شده است. بهتر است کاری در این باره بکنید. فرهنگ اروپا به سرعت در حال تغییر است. نرخ و میزان جرایم به سرعت در حال افزایش است. به آنها گفتم که بهتر است زودتر کاری بکنید».

مجری فاکس نیوز در بخش دیگری از این مصاحبه از ترامپ سوال کرد که از نظر شما در نمایندگی کردن مردم آلمان و روسیه و توجه به منافع مردمشان، آنگلا مرکل بهتر عمل کرده یا ولادیمیر پوتین؟

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آنگلا تا قبل از اینکه اجازه ورود افراد (مهاجران خارجی) به آلمان را بدهد، سوپر استار بود. این موضوع واقعا به او ضربه بدی زد. او در انتخابات شکست‌ناپذیر بود. او اجازه داد که میلیون‌ها نفر وارد (اروپا) شوند. این مهاجرت گسترده واقعا به آنگلا ضربه زد. من نمی‌خواهم بگویم چه کسی بهتر از کس دیگری است. او (مرکل) واقعا ضربه سختی از موضوع مهاجرت خورد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: