کد خبر: ۷۷۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
تعداد بازدید: ۶۵۴
لاشه هواپیمایی که در جریان عملیات آزادسازی گروگانهای آمریکایی سفارت این کشور در تهران که در صحرای طبس گرفتار طوفان شده و منهدم شد، به موزه نیویورک منتقل می شود.
انتقال لاشه هواپیمای آمریکایی «عملیات طبس» به موزه نیویورک

به گزارش خبرداغ به نقل از آسوشیتدپرس، تکه‌های هواپیمای ترابری نظامی که آمریکا برای آزادی ۵۲ گروگان‌های سفارتش در ایران در نظر گرفته بود، قرار است بار دیگر سر هم شده و به موزه نیویورک منتقل شود. 

بر اساس این گزارش، بدنه این هواپیما روز جمعه به موزه علمی «امپایر استیت» در گلنوایل منتقل شده است. این هواپیما تا کنون در پایگاه نیروی هوایی «رابینز» در جرجیا قرار داشت. 

به گزارش ایلنا، «عملیات طبس» که در ارتش آمریکا به «پنجه عقاب» معروف بود، ماموریتی نظامی توسط نیروی دلتا ( نیروهای ویژه) در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی سفارت این کشور در تهران بود. 

روزنامه آمریکایی «نیویورک دیلی نیوز» در سالگرد این ماجرا درباره این عملیات نوشت: «تلاش برای نجات جان ۵۰ گروگان آمریکایی سفارت اشغال شده آمریکا در تهران، اوایل امروز به دستور «جیمی کارتر» رییس جمهور (وقت) به خاطر نقص فنی پیش آمده لغو شد. در جریان این حادثه دو هواپیمای آمریکایی فرود آمده در بیابان‌های طبس در جریان عقب نشینی از عملیات با هم برخورد کردند.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ، عملیات نجات جان گروگان‌ها حرکتی خصمانه علیه ایران و مردم این کشور نبوده و هیچ ایرانی در این ماجرا صدمه ندیده است. این ماموریت بعد از برخورد یک هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ و یک بالگرد متوقف شد.»

DhcfC_fWkAAIsDf

DhcfC_MWsAEoEPf

DhcfDAxVMAAZKLx

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴


سال پس از حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی:
بزک بزرگترین جنایت آمریکا علیه ایران توسط BBC!؟
بی‌بی‌سی سعی کرد با انتشار این فیلم کوتاه که راوی آن تصویربردار سابق نیروی دریایی آمریکا و از شاهدان ماجراست، این لکه ننگ را از چهره آمریکا پاک کند و خدمه ناو آمریکایی را پشیمان از جنایتشان نشان دهد.

در سالروز حمله هوایی ناوآمریکایی به هواپیمای ایرانی که منجر به جان باختن ۲۹۰ سرنشین آن شد، BBC فارسی و برخی رسانه‌های دیگر تلاش کردند تا این جنایت را در حد یک اشتباه ساده پایین بیاورند.



بی‌بی سی فارسی هفته پیش،در سالروز حمله هوایی ناو آمریکایی به هواپیمایی ایرانی به شماره پرواز IR655 یک فیلم کوتاه 2 دقیقه ای را با توضیح «برای نخستین‌بار پس از سی‌سال: روایتی از عرشه ناو آمریکایی که به ایرباس ایرانی شلیک کرد» روی خروجی خود قرار داد.

بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC



به گزارش فارس، بی‌بی‌سی سعی کرد با انتشار این فیلم کوتاه که راوی آن تصویربردار سابق نیروی دریایی آمریکا و از شاهدان ماجراست، این لکه ننگ را از چهره آمریکا پاک کند و خدمه ناو آمریکایی را پشیمان از جنایتشان نشان دهد.
بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC



* ادعاهای آمریکایی‌ها درباره ایرباس ایرانی
رودی پاهایو مدعی است که سربازان آمریکایی، ایرباس ایرانیA300 را به دلیل شباهتش با هواپیمای جنگیF14 و همچنین خارج شدن هواپیما از رادار هدف قرار داده‌‌اند.
اما این نخستین ادعای آمریکایی‌ها در این باره نیست چرا که اسناد منتشر شده در طول این سال‌ها نشان می‌دهند دولت آمریکا در همان زمان تصمیم گرفته بود سقوط هواپیما را «خطای انسانی»، خلبان هواپیمای ایرانی جلوه دهد.

به طوری که حتی در سوم جولای 1988 (مصادف با 12 تیرماه 1367) و ساعاتی پس از حمله آمریکایی ها به پرواز 655 و جان باختن تمام 290 سرنشین پرواز تهران - دوبی، «ویلیام کرو»، فرمانده وقت ستاد مشترک نیروی دریایی آمریکا در نشست خبری وزارت دفاع آمریکا ادعاهایی را مطرح کرد.
این فرمانده آمریکایی مدعی شد:
1- مسیر پرواز هواپیمای ایرانی، مستقیم به سمت پایین و رو به ناو «یواس ‌اس وینسنس» بوده است
2- ایرباس ایرانی با سرعت 450 گره دریایی در حال حرکت بوده است
3- هواپیمای ایرانی 9000 پا از سطح دریا ارتفاع داشته است
4- ایرباس ایرانی از دالان هوایی خودش خارج شده بوده است

دن هوارد یکی از سخنگوهای پنتاگون هم مدعی شده بود که هواپیمای ایرانی سیگنال کد 2 را که مشابه سیگنال‌های دریافتی از هواپیماهای جنگی بوده ارسال کرده است. (نقل از روزنامه بوستون گلوب، 20 آگوست 1988)



* رنگ باختن ادعاهای آمریکایی‌ها

اما 7 هفته بعد از این جنایت، گزارش 53 صفحه‌‌ای ستاد مرکزی فرماندهی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد که تقریباً تمامی مواردی که مقام‌های آمریکایی بر اساس آن استدلال می‌کردند عامل شلیک به ایرباس ایرانی خطا در تشخیص هواپیمای مسافربری از جنگنده اف‌14 بوده، زیر سوال رفت.
گزارش هیئت تحقیق پنتاگون نشان داد:
اطلاعات سامانه راداری پیشرفته «ایجیز» که در رزم‌ناو «وینسنس» وجود داشته سرعت پرواز هواپیما را در حد 380 گره دریایی ثبت کرده بود نه 450 گره دریایی.
همچنین این اطلاعات نشان داد: هواپیمای ایرانی نه تنها در حال کاهش ارتفاع به کمتر از 9000 پا و حرکت به سمت ناو نبوده بلکه هواپیما در حال افزایش ارتفاع و پرواز به ارتفاع 14000 پایی بوده که در ارتفاع 13500 پایی بر اثر اصابت موشک ساقط شده است.
مکالمات ثبت‌شده از کابین خلبان هواپیما هم نشان داد کاپیتان «محسن رضائیان»، خلبان پرواز 655 لحظاتی قبل از شلیک موشک تصمیم برای پرواز به ارتفاع 14000 پایی را به اطلاع سه برج مراقبت که با آنها در تماس بوده رسانده است. (نقل از روزنامه اسپوکسمن‌ریویو، 16 جولای 1988)


نکته قابل توجه دیگر آن که، رزم‌ناو «وینسنس» و بسیاری از هواپیماها، مجهز به یک سیستم شناسایی کد گذاری شده رادیویی موسوم به «شناسایی دوست یا دشمن» (IFF) هستند که پس از درخواست کدشناسایی و دریافت پاسخ مورد نظر، نظامی بودن یا غیرنظامی بودن هواپیما را تشخیص می‌دهند. سیگنال کد 2 مربوط به هواپیماهای نظامی و کد 3 مربوط به هواپیماهای مسافربری است. گزارش هیئت تحقیق پنتاگون تصریح کرد که برخلاف دن هوارد که مدعی شده بود هواپیمای ایرانی سیگنال کد 2 را به اشتباه فرستاده، ناو «وینسنس» از هواپیمای ایرباس ایرانی «سیگنال کد 3» که مربوط به هواپیماهای مسافربری بوده را ثبت کرده بود.


بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC

اتاق فرمان ناو آمریکایی

ادعای دیگر فرمانده وقت نیروی دریایی آمریکا و راوی فیلم بی‌بی‌سی «خارج شدن هواپیمای ایرانی از دالان هوایی بود» اما در گزارش پنتاگون به صراحت آمده است: «پرواز شماره 655 ایران‌ایر (هواپیمای ایرباس 300) در حال اوج گرفتن از محدوه مجاز مسیر هوایی، A-59، از فرودگاه بندرعباس به سمت دوبی بوده است.» (نقل از «تحقیقات رسمی پنتاگون درباره سقوط پرواز شماره 655 ایران‌ایر، مورخ 19 آگوست 1988)
گزارش «سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی» (ایکائو) در دسامبر سال 1988 هم مشخص کرد که ناو «وینسنس» هنگام شلیک موشک با نقض قوانین بین‌المللی کاملاً داخل آبهای ایران بوده است. سه سال بعد هم دریا سالار «ویلیام کرو» در اظهاراتی متناقض با بیانات اولیه‌اش، در برنامه تلویزیونی «نایت‌لاین» این موضوع را تأیید کرد.

فارغ از تمام و اسناد منتشر شده و تجهیزات پیشرفته ای که آمریکایی ها در اختیار داشتند این سوال به وجود می آید که این نطامیان کارکشته آمریکایی ها چگونه متوجه تفاوت ظاهری ایرباس a300 با هواپیمای جنگی 14 f نشدند؟
طول ایرباسa300 : پنجاه و چهار متر، طول بال: 45 متر و ارتفاعش:16.5 متر در حالی که طول هواپیمای جنگیF14: بیست متر طول بال: 11 تا 19 متر و ارتفاعش 5 متر است.

بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC



همچنین به تازگی مجله آمریکایی «وایس» بر اساس اسنادی که طبق قانون آزادی اطلاعات به دست آورده، همکاری انگلیس و آمریکا برای پرده گذاشتن بر واقعیت‌های شلیک موشک به پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را افشا کرد.
بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC


نامه رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر انگلیس درباره حمله به هواپیمای ایران



نامه «مارگارت تاچر» به «رونالد ریگان» درباره حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایران
بزک بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران توسط BBC



* بزک آمریکایی‌ها توسط بی‌بی‌سی و یک سوال

نکته پایانی آن که بزک‌کنندگان این جنایت تاریخی باید به این سوال جواب بدهند که چرا «جورج بوش» پدر که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، علنا عنوان کرد هرگز از ایران عذرخواهی نمی‌کند و از آن مهم تر اینکه چگونه آمریکایی ها به ویلیام راجرز کاپیتان ناو وینسنس پس از این اشتباه غیرقابل توجیه که منجر به جان باختن 66 کودک و 53 زن و در مجموع 290 ایرانی و غیرایرانی شد، مدال شجاعت اهدا کردند؟
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: