کد خبر: ۷۷۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
تعداد بازدید: ۷۳۴
رییس کل دادگستری استان فارس:
رییس کل دادگستری استان فارس در جشن گلریزان به مناسبت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد گفت: یک هزار و ۲۹۲ نفر زندانی جرائم غیرعمد با ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی در زندان های این استان بسر می برند.
اهمیت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد به مراتب بیشتر از مدرسه‌سازی است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی القاصی بیان کرد: خدمت به خلق ا...   در تعالیم قرآن ارزش زیادی دارد و ضروری است گره گشایی و رفع نیاز از برادران دینی به یک ارزش و فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه اسلام به عنوان یک دین کامل فطری و الهی رفع نیاز ، حل مشکلات و گرفتاری های انسان ها را یکی از برنامه های بنیادی و اساسی خود قرار داده، افزود: نه تنها کسی که در راه حل مشکلات و گرفتاری های مردم قدم بر می دارد به اجر و پاداش دنیوی می رسد بلکه اجر اخروی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس گفت: قرآن مسئولیت هر کسی را در حد توان آن تعیین و چگونگی برآوردن حاجات را مشخص کرده و برای کسانی که توانایی مالی دارند اما کمک نمی کنند عذاب الهی پیش بینی کرده است.

القاصی با اشاره به این که دین اسلام برای مسلمانان حقوق و واجباتی را تعیین کرده است یادآور شد: هر انسانی مالی را که به دست می آورد تمامی آن مشروع و حلال است بخشی از آن را باید در مسیر و مصارفی که خداوند متعال تعیین کرده است  مصرف کند.

وی  با بیان اینکه انسان جلوه ای از زیبایی های خداوند است که برای اینکه حس نوع دوستی و برابری حاکم شود تکالیفی بر عهده او می باشد تصریح کرد: این تکالیف برای انسان مسئولیت آور شده و رفع نیاز نیازمندان و کسانی که درمانده هستند به عنوان یکی از وظایف اساسی به صورت شفاف مشخص شده است.

رئیس کل دادگستری استان  در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد استان فارس  افزود: یک دسته از نیازمندان و کسانی که درمانده بوده و نسبت به دیگر نیازمندان از اولویت بیشتری برخوردار هستند مربوط به زندانیان و کسانی است که به لحاظ گرفتاری مالی و عدم توان پرداخت دین زندانی شده اند این دسته از زندانیان به دلیل آثار و تبعاتی که بر خانواده آنها  نیز وارد می شود دارای ویژگی هایی هستند که همه ما یک مسئولیت اجتماعی و عمومی در قبال این افراد داریم.

القاصی در ادامه بیان کرد: منظور از زندانیان، مخلان نظم و امنیت نیست بلکه یکی از ویژگی های این افراد بیگناه بودن آن هاست اما مقررات حکومت اسلامی هم یکسری الزاماتی را پیش بینی کرده که باید ناچارا این افراد را زندانی کرد و وقتی به این موضوع دقت می کنیم مقصر اصلی خود فرد زندانی نیست بلکه علل دیگری است.

وی در ادامه گفت: به عنوان نمونه فردی که به دلیل تصادف رانندگی و عجز از پرداخت دیه زندانی شده باید بررسی کرد که مقصر چه کسی است آیا جاده های ما یا خودروهای ما استاندارد است؟

رئیس شورای قضایی استان فارس با اشاره به این که تعدادی از زندانیان به دلیل عدم عجز در پرداخت مهریه و نفقه هستند، گفت: اگر واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم رویکرد و نگرش ما نسبت به فرد زندانی و مالی تغییر می کند و اینجاست که ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه یکی از رسالت های مهم و وظیفه اصلی را  در این خصوص برعهده دارد.

القاصی با بیان اینکه بر اساس آمار ستاد دیه امسال برای آزادی این زندانیان نیاز به همت والای خیرین است، ادامه داد: امروز خیرین زیادی در بخش های مختلف مدرسه سازی ، سلامت وغیره هستند. اما میزان کمک های خیرین آزادی زندانیان به تناسب هم از نظر کمی و هم کیفی پایین تر است در حالی که اهمیت این بخش و عمق نیاز به مراتب بیشتر از مدرسه سازی  است.

رییس کل دادگستری فارس بیان کرد: یکی از چالش های امروز این است که اهمیت این قشر و نیاز این دسته برای آحاد جامعه به طور کافی هضم نشده و نگاه نسبت به زندان و زندانی مناسب نیست و تعداد قابل توجهی انسان های آبرومند هستند که به ناچار بنا به علل و عوامل طبیعی گرفتار زندان  شده اند.

القاصی در ادامه افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۲۹۲ نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان های استان فارس  به سر می برند که بدهی آنها ۳۰۰ میلیارد تومان است و از این تعداد۵۴  نفر زن هستند.

 در ادامه معاون اجرایی ستاد دیه کشور  نیز با بیان این که در ۱۰سال گذشته بیش از ۱۰ هزار زندانی جرائم  غیر عمد در کشور آزاد شد ه اند گفت: سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر زندانی غیر عمد با بدهی ۹۷۲ میلیارد تومان آزاد شدند.

مجید احسانی با بیان این که ۲۸ سال از عمر ستاد دیه می گذرد یادآور شد: این ستاد  همواره مورد تایید و اعتماد مردم بوده است زیرا بدون منت  و برای رضای خدا فعالیت می کند.

وی ادامه داد: ستاد دیه کشور  با این امکانات کم توانسته از بسیاری دستگاه ها موفق تر عمل کند و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر زندانی با بدهی ۹۷۲ میلیارد تومان آزاد شد.

معاون ستاد دیه کشور تاکید کرد: ورود مجرم اتفاقی به زندان می تواند مشکلات فراوان اجتماعی ایجاد کند و کمک به آزادی آنها نیز باعث کاهش بسیاری از  ناهنجاری اجتماعی می شود.

احسانی یادآور شد: در موضوع پیشگیری نیز باید توجه داشت که ۱۶ هزار و دویست و یک  نفر در سال گذشته به دلیل تصادف فوت کردند و ۳۳۵ هزار و ۹۹۵ نفر نیز مصدوم شدند که برای پیشگیری می توان اصلاح راه ها را مد نظر قرار داد.

وی افزود: استان فارس نیز در بحث تصادفات و فوتی رتبه اول را دارد که برای رفع مشکلات و چالش ها باید بیشتر تلاش کرد و مردم نیز باید  به قوانین  راهنمایی  بیشتر توجه کنند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: