کد خبر: ۷۶۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
تعداد بازدید: ۱۰۵۹
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: حکومتی که برای مشروعیت به مردمش وابسته باشد و کشوری که پیام داشته باشد از قدرت معنایی بهره‌مند است.
حکومتی که برای مشروعیت به مردمش وابسته باشد، از قدرت معنایی بهره‌مند است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا محمد جواد ظریف عصر امروز در مراسم بزرگداشت مقام استاد که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود سخنرانی کرد و با بیان اینکه برای بنده افتخار است که در روز معلم در خدمت اساتید و دانشجویان یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور حضور داشته باشم، گفت: امروز ما در شرایط ویژه در سطح جهان هستیم  شرایطی که بسیاری از آن به عنوان شرایط گذار در جهان یاد می‌کنند هرچند که این شرایط گذار اتفاق جدیدی نیست و بعد از فروپاشی و بلوک شرق جهان با پدیده‌ای مواجه شد که یک نظم شکل گرفته‌ای که در بعضی مواقع کمتر این نظم وجود داشت این پدیده شکل گرفت.

وی با اشاره به نظم دو قطبی در جهان تصریح کرد: خاصیت نظم قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری است که شما می‌توانید با دقت پیش بینی کنید که با چه واکنشی روبرو می‌شود و حاصل هر رفتاری چه چیزی خواهد بود. اما این نظم بعد از جنگ سرد فروپاشید .

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حمله عراق به کویت این روند را تسریع کرد، گفت: در آن زمان سوریه و دیگران پشت آمریکا ایستادند که کویت آزاد شود و آقای بوش پدر هم که فرد تازه کاری مثل این آدم جدید نبود پروژه قرن جدید آمریکایی‌ها را پیش کشید و هزینه‌هایی را انجام دادند و می‌خواستند این نظم جدید را شکل دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند جنگ سرد برنده داشت، گفت: من اعتقادم این است که جنگ سرد بازنده داشت اما برنده نداشت و این موضوعی است که باید مورد توجه باشد که اصلا جنگ برنده‌ای دارد یا ندارد.

ظریف تاکید کرد: اگر به سابقه هزینه‌هایی که آمریکایی‌ها در این زمینه انجام دادند توجه کنیم می‌بینیم که آقای ترامپ گفته ۷ تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کرده‌اند از زمان بوش پدر تا حمله به عراق و از زمانی کلینتون هم هرساله جنگ وجود داشته است و این هزینه‌ها را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به دوران ریاست جمهوری کلینتون یادآور شد: این طور نیست که در زمان آقای کلینتون رفتار آنها صلح آمیز بود آنها تقریبا هر ساله جنگ داشته‌اند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دوران گذار دوران کوتاهی نبود هرچند که گذار دوران قبلی هم به طول انجامید و ما جنگ جهانی نداشتیم اما امروزه شکل رقابت عوض شده چرا که منابع قدرت تغییر کرده‌اند. در زمانی منابع قدرت نظامی بود اما امروزه بنای قدرت تغییر کرده است.

ظریف با اشاره به گفته‌های بن سلمان مبنی بر اینکه ایران در بین کشورهای اسلامی قدرت پنجم هم نیست گفت: امروز آمریکا با سیصد میلیون نفر جمعیت به میزان  ۶۰۰ میلیارد دلار در حوزه‌های نظامی هزینه می‌کند  و بعد از آن چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه‌های تسلیحاتی و نظامی دارد و پس از آن عربستان ۶۷ میلیارد دلار فقط خرید تسلیحاتی داشته است و  روسیه با اختلافی تقریبا ۱۰ میلیاردی بعد از عربستان قرار دارد و به همین دلیل که خودشان معترف هستند نمی‌توانند در مقابل جمهوری اسلامی بایستند آنها حتی نمی‌توانند از پس خطر برآیند.

وی افزود: قطر، عربستان را به زانو درآورده چرا که آن منابع قدرت تغییر کرده است و همچنین ابزارهای دستیابی به قدرت متفاوت شده است .

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قدرت نرم رویکرد انتزاعی و قدرت معنایی رویکرد واقعی دارد و تقریبا هر دو به یک معنا به کار می‌روند و من قدرت معنایی را بیشتر قبول دارم، گفت: مثلا حکومتی که برای مشروعیت به مردمش وابسته باشد و کشوری که پیام داشته باشد از این قدرت معنایی بهره‌مند است .

وی با اشاره به هزینه‌های آمریکا در جهت جذب قلب‌ها و مغزها گفت: حتی هزینه آمریکا برای سیاست خارجی‌شان هم بسیار زیاد است و شاید بودجه ما یک هزارم آنها هم نباشد بودجه‌ای که هر ساله به ما می‌دهند زیر هزار میلیارد تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: