کد خبر: ۷۶۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
تعداد بازدید: ۵۶۰
معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اعلام اینکه در حال حاضر بالای 60 درصد جمیعت استان قزوین چاق و دارای اضافه‌وزن هستند، گفت: هر یک کیلوگرم کاهش وزن موجب کم شدن 4 کیلو فشار بر زانوها می‌شود، از این رو توصیه اکید بر داشتن وزن مناسب جهت کم شدن عوارض چاقی بر مفاصل و زانوها می‌شود.
کاهش هر یک کیلو وزن، 4 کیلو فشار بر زانوها را کم می‌کند/ چاقی موجب تنگ شدن عروق قلبی و تصلب شرایین می‌شود
به گزارش خبرداغ،سید سعید اسکویی اظهار کرد: در حال حاضر بالای 60 درصد جمیعت استان قزوین چاق و دارای اضافه‌وزن هستند به‌گونه‌ای که افراد 15 تا 23 سال نزدیک به 13 درصد و نوجوانان 7 تا 18 سال 20 درصد از مشکل چاقی و اضافه‌وزن برخوردارند. 

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر چاقی همه‌گیر شده و هر کسی به شیوه‌ای با آن درگیر است که عواملی از جمله مواد غذایی مورد استفاده، زندگی بی‌تحرکی، تغییر نوع مواد غذایی و استفاده از فست فود و مواد سرخ‌کردنی و چرب، موارد چاقی ارثی و بیماری‌هایی از جمله کم‌کاری تیروئید در بروز این امر نقش‌آفرینی می‌کند. 

اسکویی عوارض چاقی را چنین دانست: چاقی موجب تنگ شدن عروق قلبی و تصلب شرایین می‌شود و می‌توان آن را یکی از پایه‌های دیابت عنوان کرد. 

این کارشناس ادامه داد: همچنین زمینه افزایش فشارخون، مشکلات کبدی، تنگی نفس، بروز سرطان‌هایی چون کلن، پروستات، سینه و تخم‌دان و کم شدن عمر افراد از دیگر عوارض چاقی به شمار می‌رود. 

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به بروز مشکلات کمردرد و زانو و مفاصل به‌واسطه چاقی و درگیر بودن اکثر افراد بالای 60 سال به بیماری‌های مفاصل تصریح کرد: هر یک کیلوگرم کاهش وزن موجب کم شدن 4 کیلو فشار بر زانوها می‌شود از این رو توصیه اکید بر داشتن وزن مناسب جهت کم شدن عوارض چاقی بر مفاصل و زانوها می‌شود.

وزنتان را خود محاسبه کنید

وی یادآور شد: برای محاسبه وزن افراد می‌توانند از فرمول ساده‌ای استفاده کنند تا برحسب آن متوجه میزان فاصله خود از وزن متعادل شوند؛ آن فرمول چنین است:

 BMI=وزن(برحسب کیلوگرم) تقسیم بر (اندازه قد برحسب متر)x (اندازه قد برحسب متر)

اسکویی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی کهBMI  محاسبه شده کمتر از 18.5 باشد فرد دارای کمبود وزن و لاغر است، اگر بین 18.5 تا 25 باشد وزن طبیعی و ایده‌آل دارد و در محدوده سلامت وزنی است، اگر بین 25 تا 30 باشد اضافه‌وزن دارد و اگر بیش از 30 باشد، چاق است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: