کد خبر: ۷۶۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
تعداد بازدید: ۲۳۰
ایران و هند در ابتدا توافق توسعه میادین گاز فرزاد بی را تا نوامبر 2016 نهایی کردند اما بعد این زمان را تا فوریه 2017 تمدید کردند. با توجه به مساله قیمت گاز بار دیگر نهایی شدن توافق فرزاد بی به تاخیر افتاده است و هند واردات نفت خام از ایران را تا یک چهارم کاهش داده تا برای نهایی کردن مذاکرات به ایران فشار بیاورد.
سفر مسئولان شرکت OVL به تهران برای بررسی شرایط توسعه اولیه میدان گازی

به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه لایو مینت هند، یکی از مقامات هندی خبر داد: شرکت ONGC Videsh هند قرار است در ساخت یک تاسیسات صادرات گاز مایع طبیعی در ایران 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

بر اساس این گزارش شرکت گازی ویدس بخش فرامرزی شرکت دولتی گاز طبیعی مایع در هند است که سال گذشته نیز در مزایده‌ای پیشنهاد سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری در فرزاد بی خلیج فارس و ساخت زیر ساخت های مربوط به صادرات گاز توسط ایران را مطرح کرد اما ایران در برابر اعطای امتیاز و حقوقی در میادین به شرکت هندی مقاومت کرده است.

به گفته این مقام هندی این شرکت امروز پذیرفته که تنها در بخش توسعه میادین سرمایه گذاری کند و بخش بازاریابی سوخت برای ایران را رها کرده است.

تیمی از مقامات شرکت ONGC Videsh این هفته به دنبال سفر حسن روحانی به هند به ایران سفر کرده و درباره شرایط پروژه مذاکره خواهند کرد.

به گفته این مقام هندی آنها در ابتدا فکر می‌کردند که توسعه میادین بالادستی هزینه‌ای بالغ بر 6.2 میلیارد یورو نیاز دارد اما این قیمت نهایی نیست. او گفته تنها پس از ارزیابی اکتشافاتی که در یک دهه گذشته انجام شده است امکان پذیر است.

بر اساس این گزارش حفاری در فرزاد بی و ارزیابی این منطقه 9-10 ماه طول می‌کشد . این میدان گازی توسط شرکت  ONGC Videsh ده سال پیش نیز مورد اکتشاف قرار گرفته بود.

بر اساس گفته های این مقام هندی در طرح توسعه ای که سال گذشته توسط این شرکت گازی به ایران داده شده هزینه های بالادستی 6.2 میلیارد دلار تخمین زده شده اما به نظر می رسد 5 میلیارد دیگر نیز برای ساخت میادین گاز مایع مورد نیاز است.

ایران بر این باور است که سرمایه گذاری های بالادستی نباید بیش از 5.5 میلیارد دلار هزینه داشته باشد و از هند خواسته همه گاز طبیعی تولید شده از بلوک خلیج فارس را به قیمتی معادل نرخ فروش گاز طبیعی قطر به هند خریداری کند.

بر اساس این گزارش قطر نیز در فرمول محاسبه قیمت تمام شده خود در دسامبر 2015 بازنگری کرد. قطر 7.5 میلیون  تن در سال گاز طبیعی به بزرگترین شرکت واردات گاز هند یعنی پترونوت می‌فروشد . بهای گاز طبیعی خریداری شده از قطر سه برابر بهایی است که شرکت ONGC Videsh  می‌خواهد در ازای خرید گاز ایران بپردازد .

قیمت جدید از نظر هند بر اساس نرخ پایین بهای نفت در بازارهای جهانی انتخاب شده است در حالی که بهای گاز طبیعی خریداری شده از قطر بر اساس یک توافق بلند مدت است. این شرکت گازی قصد دارد در صورت افزایش قیمت نفت، نرخ خرید گاز طبیعی از ایران را بالا ببرد.

این مقام هندی گفته قرار است درباره هزینه های بالادستی با ایران مذاکره کنند اما می‌خواهند ایران بازاریابی فروش سوخت از جمله ساخت ترمینال گاز طبیعی را در صورتی که به این نتیجه برسند که با این کار قیمت بهتری برای فروش گاز طبیعی به سایر نقاط می‌توانند پیشنهاد دهند  را نیز به آنها بدهد.

 بر اساس این گزارش ایران و هند در ابتدا توافق توسعه میادین گاز فرزاد بی را تا نوامبر 2016 نهایی کردند اما بعد به این زمان را تا فوریه 2017 تمدید کردند.

با توجه به مساله قیمت گاز بار دیگر نهایی شدن توافق فرزاد بی به تاخیر افتاده است و هند واردات نفت  خام از ایران را تا یک چهارم کاهش داده تا برای نهایی کردن مذاکرات به ایران فشار بیاورد. این توافق هنوز نهایی نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: