کد خبر: ۷۶۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
تعداد بازدید: ۳۰۳
معاون فنی مرکز بهداشت استان قم اعلام کرد:
معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه تاکنون موردی از درگیری انسان با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است، تصریح کرد: وجود تالاب ها و پرندگان مهاجر در قم خطر درگیری انسان و آنفلوآنزای پرندگان را افزایش می دهد.
افزایش خطر درگیری انسان با آنفلوآنزای پرندگان در قم
به گزارش خبرداغ ، دکتر محمد نیک‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزا شامل سه دسته و تیپ A و B و C است؛ تیپ C بیماری‌های تک‌گیری در پرندگان ایجاد می‌کند اما تیپ B توسعه بیشتری دارد و موجب اپیدمی منطقه‌ای می شود.

نیک‌پور افزود: تیپ A قابلیت جهان‌گیری دارد و می‌تواند کل دنیا را درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور کند. تیپ A بر اساس آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می‎شود که در آن ویروس‌های انسانی نیز قابل مشاهده است، ویروس‌های فوق حاد پرندگان نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم اظهار کرد: توانمندی این ویروس‌ها در تغییرات ژنتیک زیاد است و قابلیت بازآرایی و نوع‌ترکیبی دارند. اگر ویروس در مجاورت ویروس انسانی قرار گیرد می‌تواند زمینه جهان‌گیری شدید با نوع جدید را فراهم کند.

نیک‌پور افزود: امسال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور شامل موارد  H5 N8 است که خوشبختانه تاکنون موردی از درگیری انسانی این نوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جهان و کشور گزارش نشده است. از سال گذشته تاکنون سویه غالب پرندگان وحشی، اهلی و صنعتی از این نوع گزارش شده و اخیراً سویه‌ای در یکی از کانال‌های کشور به نام H5N6 مطرح شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم یادآور شد: مواردی از نوع انسانی آنفلوانزای پرندگان در دنیا(مانند چین) گزارش شده است  که مرگ و میر انسان‌ها بیش از نوع انسانی دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم در توصیه‌هایی تصریح کرد: از دست زدن به لاشه‌ی مرده پرندگان خودداری شود، به‌ویژه از کودکانمان هم بخواهیم به لاشه‌ی پرندگان نزدیک نشوند. همچنین اقدامات بهداشتی می‌تواند مانع از بروز بیماری شود، باید مرگ و میر پرندگان در مرغداری‌ها و حتی سطح شهر را به موقع گزارش داد تا از شیوع آن جلوگیری شود.

نیک‌پور یادآور شد: پخت کامل گوشت و تخم مرغ تا حد زیادی آلودگی را از میان می‌برد؛ فراموش نکنیم پرندگان شکاری، اهلی و صنعتی ممکن است درگیر بیماری باشند، از این‌رو گوشت طیور باید تاییدیه دامپزشکی داشته باشد. احتمال آلودگی در گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیم پز وجود دارد، ضمن این‌که ذرات تنفسی که از طریق مرغ و پرندگان منتقل شوند نیز ایجاد آلودگی می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان این‌که وجود تالاب‌ها و پرندگان مهاجر در قم خطر درگیری انسان و آنفلوآنزای پرندگان را افزایش می‌دهد، در مورد علائم این بیماری یادآور شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور با تب بالا و علائم تنفسی مانند سرفه، گلودرد، مشکلات تنفسی، بی‌حالی شدید و سردرد و تغییر صدا و تنگی نفس، علایم عصبی و حتی  علائم گوارشی شناخته می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: