ابراهیم داروغهزاده؛ دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سخنرانی اختتامیه جشنواره گفت: صحبتی که میکنم شاید خیلی ربطی به جشنواره و سینما ندارد. شهریور سال 59 را خیلی از ما به خاطر داریم. دشمن به ما حمله کرد و تا به خودمان جنبیدیم؛ شهرهای مرزی را گرفتند و هشت سال جنگیدیم تا آنها را بیرون کردیم.
وی ادامه داد: در تهران هم حتی بمباران و موشک باران بود. ما به سختی دشمن را بیرون راندیم. چند سال گذشته هم دشمنان ایران تصمیم گرفتند جنگ خانمان برانداز را در ایران راه بیندازند و دولت خودساخته به اسم داعش ساختند با هدف تجزیه ایران. آنها از بین بردن سربلندی ایران را میخواستند. عزیران و جوانان کشور امروز دیگر پخته شده اند. آنها بیرون از مرزها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیبی دشمن را شکست دادند. ما شهدای زیادی هم در ایران دادیم. خواهش می کنم به اندازه زحمت و شجاعت آنها بایستید و خانواده شهدا را تشویق کنید. سلامت و پاینده باد ایران عزیز.
سپس سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام حسن روحانی رئیس جمهور را قرائت کرد.
متن پیام حسن روحانی رئیس جمهور به مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه های توسعه می شناسیم.
ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفنهای همراه هوشمند، شبکههای اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کره خاکی را دارند، دست اندرکاران سینمای ما را بر آن می دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جستوجو می کند. سینما امکان نقد و گفتگو درباره مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه های متنوع جامعه فراهم می کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.
مردم در عمقِ داستان های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج ها، شادی ها و امیدهای خود می گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت های مردمی اش باشد. سینما می تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری های خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند.
سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام ها و مواریث و دست آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقای خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.
سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزونتر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمینها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت ها و ظرفیت های ملّی و بین المللی خود را هر روز ارتقا بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهمسازی زیرساخت های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی های عرضة محصولات از مهمترین برنامه های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه ای از سالن های نمایش تعریف نمی شود، بلکه وبسایت ها، شبکه های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع می شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش قریحه و اندیشمند از گسترة ایران زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.
اشتغال زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد.
امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).
سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت آپ ها شود.
این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست ها مرهم باشد، بانشاط و نشاط آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه های تنظیم کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه حل های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان میدانم و نه مشکل!
محمدمهدی حیدریان؛ رئیس سازمان سینمایی نیز طی سخنانی گفت: تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پرگهر و این سرای امید در گستره ایران زمین به اهتزار درآورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد. سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر. سلام بر همه شما که آمدهاید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمین مان بیفزاییم.
وی ادامه داد: به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلمها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این برعهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هرچه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
حیدریان ادامه داد: طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد.اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد دهها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصههای مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصتها، ایجاد جریانات اجتماعی میکند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل میرساند. لازمه این کار پایداری تصمیمهای کلان و ثبات در سیاستهاست که به یاری خدا و مشارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم میکند.
وی افزود: آثار عرضه شده در سیو ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفهای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی بهروز را طلب میکند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: حضور فیلمهای خوش ساخت با مضامین اجتماعی، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالبهای داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان میسازد. فیلمهای اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاهنمایی های مرسوم فاصله گرفتهاند و هم با بیان سینمایی حرفهایتر و هنرمندانهتر امیدآفرینی کردهاند.
وی افزود: کسی از دیدن فیلمهای کمدی خجالتزده نمیشود. فیلمهای کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مییابیم. فیلمهای«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیدهاند- با هنرمندانهترین بیان و فنیترین وجوه، عرضه کردهاند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانستهایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسفبار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده سالهای را جهشوار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلمهای سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازهای را تجربه میکنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
وی ادامه داد: اما جوانان و فیلم اولیهای این دوره، هم حرفهای وارد صحنه شدهاند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقا بخشیدهاند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلمهای اول را نیز برپا کنیم. از منظر برنامهریزی و سیاستگذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. اینها پیش درآمد است، امیدوارکننده است، اما کافی نیست.
حیدریان تاکید کرد: این سینمای قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصهها و شئون اجرایی کشور خواهد شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنشها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و درصدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولیدکننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیا کند و ظرفیتهای خود را برای گفتوگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقا بخشد.
وی ادامه داد: طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل میرود تا «کابوس های» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری». اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوبشان را تعریف، القا و ترسیم خواهند کرد.
وی ادامه داد: تمامی دستاندکاران صنعت تصویر کشور آمادهاند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنشهای خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمیدهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساختهاند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.» والسلام»
برندگان سیمرغ بلورین
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به بهرام و بهمن ارک برای فیلم حیوان اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به فرید ناظرفصیحی برای فیلم چهارراه استانبول اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی برای فیلم سرو زیر آب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدی زاده برای فیلم بمب یک عاشقانه اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم های به وقت شام و فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اهداشد.
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای فیلم به وقت شام اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای فیلم عرق سرد اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای فیلم سرو زیر آب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه به هومن سیدی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی برای فیلم خجالت نکش اهدا شد.
لوح ویژه توسط خانواده شهید معز غلامی به نورالحلی برای فیلم زنانی با گوشواره های باروتی اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم های چهارراه استانبول و عرق سرد اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای فیلم دارکوب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم دارکوب اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم شعله ور اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی برای فیلم های تنگه ابوقریب و عرق سرد اهدا شد.
دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلمنامه فیلم کامیون و هومن سیدی برای فیلمنامه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران به پیمان معادی برای فیلم بمب اهدا شد.
دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به وقت شام و بهرام توکلی برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم سرو زیر آب اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی به سعید سعدی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد.
فیلم های سینمایی تنگه ابوقریب و مغزهای کوچک زنگ زده هرکدام با 6 سیمرغ بیشترین جوایز را بدست آوردند.