کد خبر: ۷۵۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
تعداد بازدید: ۲۹۷
استاد علوم ارتباطات گفت:‌ فساد در کشورهای اسلامی تقصیر باورهای دینی نیست بلکه ریشه آن در نحوه اداره جامعه است نه مبنای متون دینی.
فساد در کشورهای اسلامی تقصیر باورهای دینی نیست

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، مهدی محسنیان‌راد در نشست بررسی چالش آزادی رسانه‌ها در امر مبارزه با فساد که از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، گفت: یک درسی در دوره دکتری دارم که در این درس جوامع مختلف دینی جهان را رصد و شاخص فساد را بررسی می‌کنیم. در گزارش سال ۲۰۱۷ مشاهده کردم که در جهان معاصر کمتر دین را ملاک قرار می‌دهند.

این استاد علوم ارتباطات ادامه داد: اگر ادیان اصلی را در نظر بگیریم هرچه عدد بزرگتر باشد ادراک فساد کمتر است. در دانمارک این عدد ۹۰ است؛ یعنی مردم در جامعه فساد را کم درک می‌کنند و مثلا برای رفتن به اداره دنبال پارتی نیستند.  میانگین احساس فساد  ۴۲ بوده است در حالی که این عدد در ایران ۲۹ است.

 وی افزود:‌ طبق پژوهش‌های به عمل آمده در میان ادیان مختلف، پیروان دین شینتوا درک فساد کمتری دارند و عدد آنها ۷۲ است. بعد از آنها  یهودیان با عدد ۶۴، مسیحیان، بوداییان و هندوها هستند و کشورهای اسلامی عدد درک فسادشان ۳۲ است. این تقصیر باورهای دینی نیست بلکه ریشه آن در نحوه اداره جامعه است نه مبنای متون دینی.

محسنیان‌راد خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل این باشد که سهم عمده‌ای از کشورها مستعمره بوده و درحال گذار از سنت به مدرنیته هستند. ایران یک استثنا است و در مسیر عبور از سنت به مدرنیته زمان زیادی را صرف کرده است و برای حل مشکلاتش از دانش استفاده می‌کند بدون نفی گذشته.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: