کد خبر: ۷۵۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
تعداد بازدید: ۲۲۳
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل نود با همان ساختار سابق به دیوان تبدیل خواهد شد تا بتواند به‌طور مستقل در پرونده های ارجاعی رای صادر کند .
محمدعلی پورمختار : دیوان اصل ۹۰ اختیاراتی شبیه دیوان محاسبات در صدور رای خواهد داشت

به گزارش خبرداغ،محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تشکیل دیوان اصل ۹۰ به‌جای این کمیسیون بیان کرد: این کمیسیون با همان وظایف قبلی به ساختار جدید تبدیل شده است؛ چراکه ساختار سابق کمیسیون، پاسخگوی تشکیل دفاتر استانی با هدف تقویت بعد نظارتی مجلس نبود.

وی افزود: بر این اساس با بررسی صورت گرفته، تصمیم بر این شد که از عنوان دیوان استفاده کنیم که فعالیت‌های این کمیسیون همچون دیوان محاسبات زیرنظر مجلس دنبال شود و اختیاراتی شبیه دیوان محاسبات به دیوان اصل ۹۰ محول شود تا بتواند ضمن صدور حکم به‌طور مستقل، دارای ضمانت اجرایی باشد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی بیان کرد: در این میان، پرونده‌هایی که علاوه بر رسیدگی در کمیسیون اصل ۹۰، نیاز به رسیدگی مستندات و دفاعیات در قوه قضاییه دارد، به آن مرجع ارسال می‌شود و در غیر این صورت، کمیسیون اصل ۹۰ صلاحیت رسیدگی و صدور رای دارد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم اظهار داشت: در حال حاضر راجع به کلیات این تصمیم به توافق رسیده ایم اما جزییات آن را هیات رئیسه به کمیسیون پیشنهاد خواهد داد.

پورمختار در پایان گفت: بنا بر قوانین، قوه قضاییه همانند سابق مکلف به رسیدگی به گزارش‌ها کمیسیون اصل ۹۰ است و با وجود قانون نحوه وظایف و اختیارات اصل ۹۰ نیازی به قانون‌گذاری در ارتباط با سازوکار دیوان اصل ۹۰ نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: