به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، همزمان با بیست و پنجمین سالگرد انتشار روزنامه همشهری مدیرعامل و اعضای تحریریه نشریات موسسه همشهری ظهر روز جمعه با حضور در جماران با یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار و گفتوگو کردند.
سید حسن خمینی در این دیدار طی سخنانی با اشاره به تحول آفرینی روزنامه همشهری در عرصه رسانهای و پیشگام بودن آن در عرصه روزنامههای نوین، این تحول را معلول شناخت لوازم آن زمانه از جهت فرم و شکل کار و نیز مخاطبشناسی، عنوان کرد و یادآور شد: در عرصه سخن، «خوب بودن» با پاسخ به سوال «برای چه کسی» تعیین میشود، چرا که شما باید با هرکس به اقتضای جایگاهش شیوه گفتوگو را انتخاب کنید و به عنوان مثال، با دلباختگان یک مکتب و دشمنان آن باید به دو گونه متفاوت سخن بگویید.
یادگار امام عدم تعریف مخاطب را دلیل شکست بسیاری از رسانهها دانست و گفت: یکی از رموز موفقیت همشهری شناخت مخاطب و گم نکردن این مخاطب در فراز و فرودهای فضای رسانهای و تداوم ارتباط خود با آنها بود.
سید حسن خمینی، «شناخت نیاز به بخش آگهی» را از دیگر علل توفیق روزنامه همشهری خواند و گفت: فرم همشهری بسیار موفق بوده و ساختار طراحی آن فضایی برای جنجال آفرینی ندارد.
وی با تاکید بر ضرورت آینده پژوهی و فهم نیازهای روز توسط رسانهها، یادآور شد: امروز تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی در جهان ماهیت روزنامه را به چالش کشیده و میتواند آنها را دچار بحران هویت کند؛ گرچه کماکان توان اثرگذاری رسانههای چاپی به خاطر وجود عینی و فیزیکی آنها بیشتر است.
یادگار امام در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه کثرت خبر باعث عدم تعمق در اخبار دانست و افزود: یکی از آفات فضای مجازی این است که حداکثر بیش از یک روز در ذهن مخاطب نمیماند.
وی با تاکید بر اینکه امروز مخاطبان به جای خبر به دنبال خواندن تحلیل و سخن خاص هر روزنامه هستند، اعضای تحریریه همشهری را به توجه به این نکته توصیه کرد.
وی با بیان اینکه امروز دیگر نه شکل و فرم کار بلکه نوع محتوای تولیدی در رسانهها مهم است، «استفاده از اندیشمندان هر حوزه» را باعث توفیق بیشتر هر رسانه دانست.
یادگار امام در ادامه سخنان خود به نقش اجتماعی رسانهها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بیتردید سلامت یک جامعه در گرو نظارت است، اظهار کرد: هیچ نظارتی قویتر از افکارعمومی نیست، زیرا اکثر انسانها به دلیل فطرت خویش میخواند خوب دیده شوند و در غیر این صورت انگیزهای برای بهتر شدن نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه نماینده افکارعمومی رسانهها هستند، تاکید کرد: وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست و اگر رسانهها به این امر توجه نکنند گرفتار فاجعه خواهیم شد. همانطور که در بسیاری کشورها علی رغم وجود رسانههای متعدد و ظاهرا آزاد، به خاطر به خدمت درآوردن آنها توسط اهالی قدرت فساد حاکم است.
یادگار امام با تاکید بر آسیبشناسی سلامت رسانهها یادآور شد: حتی سلامت قوه قضاییه و نهادهای عمومی هم با حضور افکار عمومی میسر است که رسانهها نمایندگی آن را بر عهده دارند.
وی با اشاره به وجود امکان سخت افزاری تاسیس رسانه برای همه افراد و به چالش کشیدن هرکس توسط آنها، ادامه داد: با توجه به شکل گیری چنین مجالی اصحاب رسانه خودشان باید به راههای حفظ سلامت این محیط بیندیشند و در این مسیر هرکس غیراز آنان وارد شود فلسفه کار از بین میرود
سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه راه سلامت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از مسیر رسانهها میگذرد، تاکید کرد: هر رسانه باید اعتماد مخاطبان خود را جلب کند و برای آنان این اطمینان را حاصل کند که در قبال ایجاد سلامت نفعی برای خودش به دست نمیآید.
وی در پایان رسانههای ایران را عموما شریف و بیچشمداشت معرفی کرد و گفت: این شغل در کنار سختیها و دشواریها شیرینیهای خود را دارد و دلیل تداوم فعالیت اهالی آن نیز وجود همین بخشهای دلچسب است.