کد خبر: ۷۴۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
تعداد بازدید: ۲۱۵
شفیعی خبر داد؛
رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران از برگزاری دومین کنفرانس امنیتی تهران در دی‌ماه آتی خبر داد.
سخنرانی روحانی و علی لاریجانی در دومین کنفرانس امنیتی تهران

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، جمال شفیعی بعدازظهر امروز در نشست خبری گفت: دومین کنفرانس امنیتی تهران در هجدهم دی‌ماه امسال در سالن اجلاس سران باسخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مراسم اختتامیه این نشست هم علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با بیان اینکه وضعیت امنیتی منطقه غرب آسیا به دلیل دخالت قدرت‌های بزرگ حالت بحرانی به خود گرفته است، اظهار داشت: اگر به ابتدای هزاره سوم برگردیم، با دخالت آمریکا و حمله این کشور به افغانستان و عراق بذر شکل‌گیری گروه‌های تکفیری به وجود آمد. از سال ۲۰۱۰ به بعد نیز ما با پدیده جریان‌های تکفیری و حضور آنها در کشورهای منطقه با حمایت قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای روبرو هستیم و لذا در این راستا شاهد بهم ریختگی عراق، سوریه و لبنان هستیم.

شفیعی با تاکید بر ضرورت بازنگری رژیم نظم امنیتی تصریح کرد: در گذشته رژیم امنیتی براساس هژمون آمریکا شکل گرفته بود اما جمهوری اسلامی ایران این مسئله را برنمی‌تابد. حرف ما این است که رژیم امنیتی بومی با مشارکت کشورهای منطقه به وجود آوریم.

وی خاطرنشان کرد: میزان همگرایی با کشورهای منطقه به حداقل رسیده است. اقدامات عربستان، با سایر قدرت‌ها باعث شده از حیث راهبردها و گفتمان‌ها تعارضاتی جدی شکل بگیرد و میزان همگرایی در خصوص راهبردها و گفتمان‌ها به حداقل برسد.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران با بیان اینکه عربستان در ادامه خطاهای استراتژیک خود که به خاطر خطاهای محاسباتی‌اش است می‌خواهد موج ناآرامی‌ها را وارد لبنان کند، ابراز داشت: همه تحلیل‌گران متفق‌القول هستند که استعفای سعد الحریری و اعلام آن استعفا در ریاض نشانه دخالت عربستان در لبنان است که برای لبنانی‌ها بحران سیاسی و برای کشور ما زحمت ایجاد می‌کند.

شفیعی ادامه داد: حرف ما این است که تعارضات را کنار بگذاریم و با محوریت امنیت و حفظ آن کشورهای منطقه در خصوص تهدیدها و فرصت‌های مشترک با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات منطقه ما به خاطر عدم گفت وگو است، عنوان کرد: کشورها باید با یکدیگر حرف بزنند و براساس منافع و تهدیدات مشترک با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی یاد‌آور شد: کنفرانس امنیتی تهران سال قبل در آذرماه شکل گرفت و در آن، جمعی از اندیشکده‌ها و مراکز  راهبردی حول این محور جمع شدند و سازمان کنفرانس امنیتی تهران را تشکیل دادند و با سخنرانی لاریجانی افتتاح شد. در آن همایش، ۱۰ اندیشکده غیر ایرانی از تونس، چین، ایتالیا، روسیه و... حضور داشتند  و مواضع ایران را شنیدند و حرف‌های خودشان را هم بیان کردند.

شفیعی اضافه کرد: من با برخی از کسانی که در آن همایش حضور یافتند صحبت می‌کردم آنها می‌گفتند ایران مواضع و حرف‌های خود را به درستی اعلام کرد و اکنون نوبت پاسخ دادن و لبیک دیگر کشورها است.

وی با اشاره به کنفرانس امنیتی امسال در تهران بیان کرد:‌ فورمت طراحی شده برای کنفرانس امسال تقویت بخش بین‌المللی و راهبردی است که ما آن را در دو بخش مقدماتی و نهایی تعریف کرده‌ایم.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران ادامه داد: بخش مقدماتی این کنفرانس با همکاری مرکز دراسات لبنان که یک مرکز راهبردی لبنانی است، مهرماه امسال در بیروت برگزار شد و در آن شخصیت‌هایی از کشورهایی مانند مصر، اردن، ترکیه، لبنان، ایران و عراق مشارکت کردند. در آنجا بیان شد که راه‌حل شرایط کنونی منطقه همکاری‌های دسته‌جمعی است.

شفیعی با بیان اینکه اکثر رژیم‌های امنیتی منطقه پاسخگوی نیازهای منطقه ما است، گفت:‌ برای حل چالش‌های منطقه نیاز به یک ابرقدرت نیست. رویکرد ما در جمهوری اسلامی هم عدم حضور عنصر خارجی تعریف می‌شود. دلیل ندارد که ما مناسبات خود را با مناسبات کشورهای دیگر که هزاران  کیلومتر با ما فاصله دارند، گره بزنیم.

وی افزود: بخش نهایی کنفرانس امنیتی تهران در هجدهم دی‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود که در مراسم افتتاحیه امسال حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی سخنرانی کرده و در اختتامیه آن علی لاریجانی حضور می‌یابند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با بیان اینکه مابین مراسم افتتاحیه و اختتامیه همایش دو پنل و نشست تخصصی هم برگزار می‌شود، اظهار داشت: پنل صبح با عنوان سیاست خارجی و اقتصاد بین‌الملل توسط سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی برگزار می‌شود و میهمان ویژه آن، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است.

شفیعی اضافه کرد: ما بنا داریم در این نشست وزرای امور خارجه‌ حال، سابق و اسبق کشورهای همسایه و شخصیت‌های ممتاز سیاسی را هم دعوت کنیم و طی آن درباره تهدیدات و فرصت‌ها بحث‌هایی صورت بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: